Gå til innhold

Kjøpe brukt pc med avbetalingsgjeld

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud om å kjøpe en heftig bærbar gaming pc av en bekjent for en veldig grei pris , men varselbjellene mine ringer ganske kraftig og tankene mine går til heleri.

Det jeg vet er at den er kjøpt på avbetaling (produktfinans) hos thorn.no og at dette ihvertfall tidligere har vært misligholdt og ganske sikkert ikke er nedbetalt. Jeg har sett både kvittering for pc og mailer for varsel om mislighold, men jeg får ikke se mer dokumentasjon så får ikke vite om de kan operere med noe forbehold om pant eller sikkerhet el.l. Hva kan skje om jeg kjøper denne pc'en , f.eks hvis jeg i fremtiden skulle reklamere eller sende til reparasjon, kan det da eventuelt taes beslag i den hvis den ikke er blitt betalt.

Er pc og gjelden egentlig to forskjellige ting eller henger dette sammen på noen måte, jeg er ganske uvitende siden jeg aldri har kjøpt noe på avbetaling selv.

Hva om jeg skulle velge å selge den igjen etter en stund, gjør jeg da noe ulovlig?

Dette er sikkert også en interessant problemstilling for andre som kjøper og selger brukt datautstyr på finn osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lovlig å avtale salgspant i løsøre (etter reglene i panteloven §§ 3-14 - 3-22), men Thorns standardvilkår tyder på at de som hovedregel ikke gjør det.

Hadde det vært avtalt salgspant ville salget til deg vært ulovlig, jf. panteloven § 3-16. Merk imidlertid at salgspant faller bort som foreldet fem år etter overtakelse, eller ett år etter at kravet eller siste avdrag forfaller, se panteloven § 3-21.

Lenke til kommentar

Om den er kjøpt i vanlig butikk typisk Elkjøp \ Power eller lignende, så trenger du ikke å bekymre deg.

De er på ingen måte knyttet samen. Butikken selger en tjeneste til en eller annen bank som legger ut kostnaden for deg mot at du betaler litt renter pr måned.

Er egentlig bare et lån som har blitt tatt opp.

Så du kan fint kjøpe denne uten at det skal bety noe for deg dersom han andre fyren ikke betaler ned på den. Er uansett han det vil gå ut over.

Lenke til kommentar

Er egentlig bare et lån som har blitt tatt opp.

"Et lån" som er tatt opp kan være så mangt, både usikret forbrukslån (som du sikter til), og lån med pant i fast eiendom eller løsøre; det mest kjente eksemplet på det siste er jo lån med pant i bil, og der florerer det med advarsler mot å kjøpe slike uten å forsikre seg på rett måte om at långiver får pengene sine og sletter pantet. Så et "lån som er tatt opp" er ikke nødvendigvis bare-bare for den neste som kjøper gjenstanden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...