Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fruen er vanskelig når det gjelder pass av ungen

Anbefalte innlegg

Vi har en liten en som er 1 år nå.

Igjennom det første året var det mye slit for fruen, hun slet veldig med å være hjemme alene dagen lang og satt mye med egne tanker, ( i prinsipp kan hun takke seg selv fordi hun aldri ville gå turer, dra på senter eller bare komme seg ut. Samt det å velge bort å være med i en barselgruppe ) Noe jeg har tatt veldig mye opp med henne i denne tiden da det var tyngst.. 

Hun har enda ikke forstått det helt og holder seg veldig mye for seg selv siste tiden hun er hjemme nå før jobb starter.

Og jeg tror dette har skapt et veldig rart "bånd" der hun klinger veldig til babyen og bruker ungen som en unnskyldning til det hun klarer å finne på. Vi deler like mye på ansvaret i huset etter jeg er kommet hjem, oftest gjør jeg mer også så hun får slappet av. Men anyways

Hun er veldig vrang om å la våre foreldre passe på barnet.. Selvfølgelig fra tid og annen, men siden vi har veldig engasjerte foreldre på begge sider så er det neste slik at vi har pass 1-2 dager i uken. Altså etter arbeidstider og en helgedag oftest.

Dette begynner hun å bli veldig vrang på, jeg syntes bare det er kjempefint at vi har slike "besteforeldre" som stiller opp og ønsker å være der. i tillegg får vi gjort vårt når barnet blir passet på.

Alle vet at fleste besteforeldre gjør ting litt annerledes enn foreldrene, og det stemmer jo her også.. De gir kanskje poden litt mat vi ikke gir. Eller lar ungen smake på feks is osv osv.. Men jeg tenker at herregud så lite det er overall på tiden man "lever" så gjør det da fint lite.. Det er ikke slik at barnet har blitt dårligere av det.. Men men de fleste skjønner greia

Skulle bare ønske jeg kunne fått dyttet det litt ut av huet hennes og faktisk fått henne til å sette pris på at vi har noen som stiller opp. Selv om det er ofte

Help?

Anonymous poster hash: 4a697...ed0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk er så forskjellige. Eneste veien som nytter er dialog. Du får forklare henne fordelene med at ungen får knytte bånd til flere. Det blir sikkert bare enda vanskeligere for barnet når det blir eldre dersom hun er alt for overbeskyttende.

Mye enklere med husdyr. Dem kan du sette på kennel 24/7.

Det er også mye enklere å forholde seg til fremmede som f.eks. feilparkerer:

These-20-People-Learned-The-Hard-Way-Tha

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle vet at fleste besteforeldre gjør ting litt annerledes enn foreldrene, og det stemmer jo her også.. De gir kanskje poden litt mat vi ikke gir. Eller lar ungen smake på feks is osv osv.. Men jeg tenker at herregud så lite det er overall på tiden man "lever" så gjør det da fint lite.. Det er ikke slik at barnet har blitt dårligere av det.. Men men de fleste skjønner greia

Ingen andre enn mor og far burde få bestemme hvordan poden blir oppdratt (selvsagt innen rimelighetens grenser, du har selvsagt ikke lov til å gjøre akkurat hva du vil med ungene dine) og de som ikke klarer å respektere dette har ikke noe å gjøre i en posisjon hvor de er ansvarlig for barnet.

Det er ikke snakk om at en is eller whatever vil ta livet av ungen, men at man respekterer både far OG mor sine ønsker og oppfører seg deretter, klarer du det ikke så mister du privilegiet (det er INGEN RETT) å passe ungen.

Edit: Dette kan og vil legge til grunn for at de kan fortsette å trosse mor og dine grenser når ungen blir eldre. Snakk om å male seg selv inn i ett hjørne. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Det går vel an å finne på sunne alternativer til is, som man kan foreslå til besteforeldrene som er ivrige på å ha noe å være ekstra snill og god på. Også fortelle dem at en er veldig i mot at barnet får is i en så ung alder, eller hvordan man velger å forklare dette.

Blir jo likt med husdyr. Dersom du ikke vil at de som passer på hunden gir farlige ting som f.eks. kjøtt som inneholder bein, eller mat som er veldig intensivt i løkinnhold eller hva det måtte være. Så må man jo gi med en romslig pose godterier som du har passet på ikke inneholder disse farlige ingrediensene til de som skal passe på hunden.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS her:

Det ble veldig mye fokus på denne isen :p

Det er for å gi en generell forklaring utover hva som kan bli gitt.. Det er ikke snakk om usunne eller farlige mengder, men feks en fingersmaking av is-jordbær-frukt whatever de har på hånd og barnet viser interesse for.

Våre foreldre er ikke helt bak mål og gjør vanvittige ting som jeg antar buffy her ser for seg... Men jeg vet selvfølgelig også at min partner kan være sær når humøret ikke er på topp og vi kan være uenige når hun blir urimelig.

Feks: Du la du merke til hvordan mamma lot henne være i sola uten hatt eller? "

Altså dette er typiske kommentarer hun kan slenge til hvis hun er litt vrang og i realiteten var dette bare mormor som da løftet barnet i 20 sekunder for så å legge ned i vogna igjen

Altså jeg skal frem til ting som er så UBETYDELIGE at det finnes ikke maken til.. Og ja jeg sier ifra om alt og deretter får hun nok føle på at hun har vært urimelig .. Det har seg slik at noen trenger å bli satt på plass og min frue er intet unntak.

Og disse ubetydelige tingene gjør at hun slår seg enda mer vrang

Maler meg opp i et hjørnet? Nja kanskje.. men står såpass på mitt og mitt syn på oppdragelse at hun ser seg enig etter en diskusjon her og der. 

Derfor jeg også nevner at dette føles veldig " humør" styrt akkurat der og da.. Og hvordan evt jeg skulle kunne komme meg rundt det. 

Anonymous poster hash: 4a697...ed0
Lenke til kommentar

Lider kona/samboer av OCD? Eller er dette ren ryggmargsrefleks generellt i fra mødre å oppføre seg sånn (20 sek. ut av barnevogna) og barnet kommer "garantert" å få hudkreft av det..

Har ikke barn selv ;)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen andre enn mor og far burde få bestemme hvordan poden blir oppdratt (selvsagt innen rimelighetens grenser, du har selvsagt ikke lov til å gjøre akkurat hva du vil med ungene dine) og de som ikke klarer å respektere dette har ikke noe å gjøre i en posisjon hvor de er ansvarlig for barnet.

Det er ikke snakk om at en is eller whatever vil ta livet av ungen, men at man respekterer både far OG mor sine ønsker og oppfører seg deretter, klarer du det ikke så mister du privilegiet (det er INGEN RETT) å passe ungen.

Edit: Dette kan og vil legge til grunn for at de kan fortsette å trosse mor og dine grenser når ungen blir eldre. Snakk om å male seg selv inn i ett hjørne. 

Jeg må bare spørre siden andre lurer nok på det samme

Dersom du selv har barn.. Leverer du barnet med instrukser om hvordan andre skal oppføre seg rundt barnet ditt?

Ble bare litt nysgjerrig på ordleggingen her siden fruen til min bror er i alle andre øyne sine litt psycho og forteller alle andre hvordan de skal oppføre seg rundt barnet deres og hvordan man skal prate til dette barnet.

Er selvsagt enig hvis du mener dette i en mer "soft" versjon der man feks kanskje lar barnet få løpe naken på gresset hos besteforeldre, mens hos mor og far er dette strengt forbudt ( Rart eksempel, men i mine øyne noe som ikke lar seg skade på noen parter ) 

Jeg feks løftet nevøen min opp uten å spørre noen siden h*n sto ved bena mine. Dette resulterte i at Mor sier jeg skal spørre barnet om h*n vil bli løftet opp siden de bestemmer over sin egen kropp ( ironisk nok så kunne ungen bare på dette tidspunktet si "NEI" ) men jeg dreit rett vest i dette og løper h*n bort til meg for en klem løfter jeg så opp ungen og klemmer til.. Nå får jeg ikke lenger lov å passe ungen og min bror er for svak til å stå opp imot fruen... Er det slik oppførsel du er enig i skal opprettholdes eller vil du si du er mer på min side her?  I mitt tilfelle altså.. Ikke TS sitt

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre siden andre lurer nok på det samme

Dersom du selv har barn.. Leverer du barnet med instrukser om hvordan andre skal oppføre seg rundt barnet ditt?

Ble bare litt nysgjerrig på ordleggingen her siden fruen til min bror er i alle andre øyne sine litt psycho og forteller alle andre hvordan de skal oppføre seg rundt barnet deres og hvordan man skal prate til dette barnet.

Er selvsagt enig hvis du mener dette i en mer "soft" versjon der man feks kanskje lar barnet få løpe naken på gresset hos besteforeldre, mens hos mor og far er dette strengt forbudt ( Rart eksempel, men i mine øyne noe som ikke lar seg skade på noen parter ) 

Jeg feks løftet nevøen min opp uten å spørre noen siden h*n sto ved bena mine. Dette resulterte i at Mor sier jeg skal spørre barnet om h*n vil bli løftet opp siden de bestemmer over sin egen kropp ( ironisk nok så kunne ungen bare på dette tidspunktet si "NEI" ) men jeg dreit rett vest i dette og løper h*n bort til meg for en klem løfter jeg så opp ungen og klemmer til.. Nå får jeg ikke lenger lov å passe ungen og min bror er for svak til å stå opp imot fruen... Er det slik oppførsel du er enig i skal opprettholdes eller vil du si du er mer på min side her?  I mitt tilfelle altså.. Ikke TS sitt

Man burde ikke være helt hysteriske om det, men jeg mener at hvis man har fått instrukser om å feks ikke gi ungen noe sukker så skal dette respekteres for at mor og far skal kunne stole på denne personen når det gjelder de større tingene. Hvis du ikke opprettholder dine grenser så vil alle trampe over dem hele tiden, det blir en sånn slippery slope i mine øyne. Hvordan skal jeg kunne stole på at denne personen feks gir mitt barn medisiner de trenger hvis jeg ikke kan stole på at de følger en enkel regel om null sukker?

I ditt tilfelle med ungen så er det klart at hvis ungen gir tegn til at de vil bli løftet så har du fått tillatelse, og denne moren trenger å oppfordre ungen til å bli utsatt for slike situasjoner med verktøyene de trenger så de kan lære selv at de kan si nei når enkelte grenser blir overtrådd, men hun har ett poeng i at det er veldig vanlig at man glemmer å lære barn om at deres kropp er deres kropp og at det er lov å si nei. Det er dessverre enklere å oppdra ett barn som adlyder enn ett som stiller spørsmål ved ting og vet de kan protestere. Dette kan føre til meget dysfunksjonelle voksne individer som sliter med å si nei siden de føler de har ingen eierskap over sin egen kropp og kan derfor ikke nekte ved feks misbruk. 

https://www.scientificamerican.com/article/the-case-for-the-ldquo-self-driven-child-rdquo/

"Research on motivation has suggested that a strong sense of autonomy is the key to developing the healthy self-motivation that allows children and teens to pursue their goals with passion and to enjoy their achievements."

https://www.verywellfamily.com/autonomy-definition-3288320

https://www.parents.com/parenting/better-parenting/advice/reluctant-hugs-why-you-shouldnt-force-kids-to-show-physical/

""There are many things being taught to a child when their bodily autonomy isn't taken into consideration. One message that gets internalized is 'your body is more important than your self.' As in, the affection or comfort your body gives matters more than how you feel about giving [it].""

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man burde ikke være helt hysteriske om det, men jeg mener at hvis man har fått instrukser om å feks ikke gi ungen noe sukker så skal dette respekteres for at mor og far skal kunne stole på denne personen når det gjelder de større tingene. Hvis du ikke opprettholder dine grenser så vil alle trampe over dem hele tiden, det blir en sånn slippery slope i mine øyne. Hvordan skal jeg kunne stole på at denne personen feks gir mitt barn medisiner de trenger hvis jeg ikke kan stole på at de følger en enkel regel om null sukker?

I ditt tilfelle med ungen så er det klart at hvis ungen gir tegn til at de vil bli løftet så har du fått tillatelse, og denne moren trenger å oppfordre ungen til å bli utsatt for slike situasjoner med verktøyene de trenger så de kan lære selv at de kan si nei når enkelte grenser blir overtrådd, men hun har ett poeng i at det er veldig vanlig at man glemmer å lære barn om at deres kropp er deres kropp og at det er lov å si nei. Det er dessverre enklere å oppdra ett barn som adlyder enn ett som stiller spørsmål ved ting og vet de kan protestere. Dette kan føre til meget dysfunksjonelle voksne individer som sliter med å si nei siden de føler de har ingen eierskap over sin egen kropp og kan derfor ikke nekte ved feks misbruk. 

https://www.scientificamerican.com/article/the-case-for-the-ldquo-self-driven-child-rdquo/

"Research on motivation has suggested that a strong sense of autonomy is the key to developing the healthy self-motivation that allows children and teens to pursue their goals with passion and to enjoy their achievements."

https://www.verywellfamily.com/autonomy-definition-3288320

https://www.parents.com/parenting/better-parenting/advice/reluctant-hugs-why-you-shouldnt-force-kids-to-show-physical/

""There are many things being taught to a child when their bodily autonomy isn't taken into consideration. One message that gets internalized is 'your body is more important than your self.' As in, the affection or comfort your body gives matters more than how you feel about giving [it].""

Enig med ting som sukker o.l

Selvfølgelig alltid innen for rimelighetens grenser.  Men nå mener jeg selv at våre foreldre ( 50-65 ) altså generasjonen der fucket opp rimelig godt med oss som nå er på vei ut i arbeidslivet / oppdra barn(18-30 )

Ja det er alltid unntak og de fleste genier sitter her på diskusjon.no så ikke forvent å møt på noen av disse jeg generaliserer nå.

At alt skal følge forskning og være pedagogisk riktig har tatt veldig over vår generasjon sin oppdragelse.. Man skal ikke lenger føle på hva som er rett eller galt.. Man skal følge instruksjoner og hva som blir fortalt av en forsker eller noe i den retningen. ref vg ( Les her for å få barnet ditt til å bli et geni ) ( disse navnene gir størst sjanse på suksess) osv osv osv

Vil tro alle generasjoner ødelegger for barna sine på en eller annen måte.  Men akkurat vår generasjon tror jeg ødelegger ekstremt mye

Har allerede rukket å se hvordan flere av mine fettere sine barn som nærmer seg 12+ har blitt og dette er foreldre som faller under den klassiske listen som følger pedagogikken og forskningen

Når det er snakk om kontroll over egen kropp vil jeg tro forskerne refererer mer til hvordan oppfatningen er blitt med tanke på all fysikk og utseende som er satt i fokus i disse dager

Ikke at man blir løftet opp når man er såvidt 2 år gammel

• Liker 1
Lenke til kommentar

Huffameg, jeg blir aldeles matt! Mine barn og deres respektive partnere har nok tatt store sjanser oppigjennom årene med å la sine barn få være sammen med meg (mormor/farmor) mange ganger. Jeg har aldri, såvidt jeg kan erindre, fått noe slags pålegg/ordre om hva barna kan få lov til eller ikke.. Hva tror du, Buffy/Anne, er de og jeg fullstendig ansvarsløse, eller stoler de på at jeg er i stand til å ta vare på barna?

Endret av Hermosa
Lenke til kommentar

Enig med ting som sukker o.l

Selvfølgelig alltid innen for rimelighetens grenser.  Men nå mener jeg selv at våre foreldre ( 50-65 ) altså generasjonen der fucket opp rimelig godt med oss som nå er på vei ut i arbeidslivet / oppdra barn(18-30 )

Ja det er alltid unntak og de fleste genier sitter her på diskusjon.no så ikke forvent å møt på noen av disse jeg generaliserer nå.

At alt skal følge forskning og være pedagogisk riktig har tatt veldig over vår generasjon sin oppdragelse.. Man skal ikke lenger føle på hva som er rett eller galt.. Man skal følge instruksjoner og hva som blir fortalt av en forsker eller noe i den retningen. ref vg ( Les her for å få barnet ditt til å bli et geni ) ( disse navnene gir størst sjanse på suksess) osv osv osv

Vil tro alle generasjoner ødelegger for barna sine på en eller annen måte.  Men akkurat vår generasjon tror jeg ødelegger ekstremt mye

Har allerede rukket å se hvordan flere av mine fettere sine barn som nærmer seg 12+ har blitt og dette er foreldre som faller under den klassiske listen som følger pedagogikken og forskningen

Når det er snakk om kontroll over egen kropp vil jeg tro forskerne refererer mer til hvordan oppfatningen er blitt med tanke på all fysikk og utseende som er satt i fokus i disse dager

Ikke at man blir løftet opp når man er såvidt 2 år gammel

Les lenkene jeg ga deg. Det omhandler direkte fysisk kontakt. 

Det er en forskjell å være pedagogisk riktig og å gjøre det som rett og slett høres logisk ut, er du ok med at en fremmed bare plukker deg opp uten å spørre deg? Hvorfor skal det være mer OK for en 2åring? Det at unger lærer at de kun skal følge ordre og gå på akkord med hva de føler selv og MÅ dele av sin egen kropp istedenfor å være kritiske kan også gjøre ungen din mer utsatt for all slags mishandling senere i livet. Du legger forarbeidet for at de skal bli ett offer istedenfor en velbalansert voksen ved å frata dem valg over sin kropp. 

Inb4 noen trekker inn latterlige eksempler hvor man lar barn gjøre akkurat som de vil hele tiden: nei, det er ikke det vi snakker om. 

Lenke til kommentar

Huffameg, jeg blir aldeles matt! Mine barn og deres respektive partnere har nok tatt store sjanser oppigjennom årene med å la sine barn få være sammen med meg (mormor/farmor) mange ganger. Jeg har aldri, såvidt jeg kan erindre, fått noe slags pålegg/ordre om hva barna kan få lov til eller ikke.. Hva tror du, Buffy/Anne, er de og jeg fullstendig ansvarsløse, eller stoler de på at jeg er i stand til å ta vare på barna?

Jeg kjenner ikke deg og din situasjon og kan derfor ikke kommentere på det. Jeg er imot at man skal gjøre hva man vil med sine barn, men det er viktig å ha trygge rammer rundt barna, hvis de ikke følte de kunne stole på deg hadde det vært naturlig å tro at de ikke ville latt deg passe ungen deres. 

Lenke til kommentar

Du må bare fortsette å påpeke hysteriet.

Dama mi vat også hysterisk og klyngete på ungen.

Hun innså etterhvert at slik hun holdt på ikke var bra, men jeg måtte hele tiden minne henne på hvorfor det var som det var og at hun kan ikke komme å klage til meg at hun er sliten når vi har fått x antall tilbud om barnepass og hun selv takker nei.

Eksempelvis valgte hun også å ikke ha ungen full uke i bhagen.

Dette har laget mange unødvendig slitsomme situasjoner og da får hun forklart at det er hun som vil ha det sånn så da får hun ta ansvaret. Ungen går samtidig glipp av mange utflukter som barnehagen setter i stand og får mindre trening i sosialisering sammenlignet med alle de andre barna på avdelingen.

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til trådstarter;

Jeg har vært i samme situasjon som deg. Ungen runder nå rundt 2 år og det har roet seg selv ned automatisk.

Det jeg ofte må minne min samboer på er at våre foreldre ønsker bare det beste. Som regel har også besteforeldre litt mer peiling da de har vært igjennom hele regla, og det er nok en god del ting man lærer på veien. Dette forutsatt at dine foreldre er relativt normale mennesker ;)

Dette er mest normalt hos par med kun ett barn, man blir rett og slett veldig overbeskyttende.

Husk også at du har minst like mye rett på å være med å bestemme oppdragelsen som mor. Du må være balansen, stå på og hold på dine verdier. Får dere en unge til vil også dette bli MYYE lettere.

«Alle henger over og er helt ville etter den første vaffelen. Vaffel nummer 2-3 blir ikke like viktig»

Anonymous poster hash: 1c2b4...c9a

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hun innså etterhvert at slik hun holdt på ikke var bra, men jeg måtte hele tiden minne henne på hvorfor det var som det var og at hun kan ikke komme å klage til meg at hun er sliten når vi har fått x antall tilbud om barnepass og hun selv takker nei.

Dette har laget mange unødvendig slitsomme situasjoner og da får hun forklart at det er hun som vil ha det sånn så da får hun ta ansvaret. Ungen går samtidig glipp av mange utflukter som barnehagen setter i stand og får mindre trening i sosialisering sammenlignet med alle de andre barna på avdelingen.

Har selv påpekt allerede at mødre må la sine unger få oppleve situasjoner, altså at man ikke skal hindre dem fra å ha ett normalt liv. Jeg mener det er forenelig med at man forventer at de som har ansvar for ungene gjør som de blir fortalt om.

Lenke til kommentar

Barnehage. Det er vel derfor en del barn på skolen er blitt så udisiplinerte. Det var noen hendelser med dårlig disiplin også når jeg gikk på barne- til videregående. Men, jeg har inntrykk av at det med nye maler på opplæring (løsdrift) er ganske ille blitt :wee:

Når jeg var barn så hadde man ihvertfall ganske bra respekt for lærer og å ikke oppføre seg helt bananas. Siden jeg ikke er foreldre selv, hvordan orker dere det ekstra kjøret i hjemmet med denne mangelen av litt disiplin. For problemene må jo kommer rekende med hjem.

Hunden min vil aldri bli rusmisbruker f.eks. Kjempebra! Når den får metadon for å få tatt tannstein, så vet den ikke hvordan den skal få tak i ny metadon. Genialt ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...