Gå til innhold

Hvorfor viser folk ansatt-kortet sitt nar de reiser på jobb?

Anbefalte innlegg

Ser stadig folk som har ansatt-kortet dinglende rundt halsen om morgenen. Gjerne med fjeset synlig så man ser hvor de jobber.

Er det for å vise at man har en jobb? Ser ingen grunn til å ha den synlig ellers.

sett flere som retter på kortet for å få det mer "synlig".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av lignende grunn til at bl.a. NRK folk, på flyplass, ikke kunne løfte kofferten sin med håndtaket. Dette er tilbake til Fornebu tiden. Da bagasje lappen var av papp og ble festet til håndtaket på kofferten med en tynn strikk. Morsomt å se håndtak fullstendig  tettet igjen med hvite strikker - helst med litt av bagasjelappen.

Kan også skyldes dårlig tid. Det hendte i blant, når jeg stresset litt på jobben for å rekke flytoget,  at idkortet hang igjen i beltet mitt, i uttrekkssnora si.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi da vet man hvor man har det.

Enkelte får ikke utført arbeidet sitt uten kortet (adgang til war-rom,maskinrom,datahall etc), må stadig være med noen for å gå ut og inn av seksjoner i bygget osv. For noen blir det en kjip dag uten adganskortet.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi man tar det på om morgenen når før man går ut døra, det er gjerne det første man trenger når man kommer på jobb.

Jeg hadde det rundt halsen fra jeg dro hjemmeifra om morgenene til jeg kom hjem der jeg jobbet tidligere, ikke for å vise noe, men fordi det er praktisk.

På samme måte som at jeg har mobilen og lommeboka i lomma, der de hører hjemme, så var adgangskortet rundt halsen, der det hører hjemme.

Det var nesten slik at jeg egentlig kunne ha blitt værende hjemme om jeg hadde glemt det, ettersom jeg var avhengig av å kunne komme meg inn steder som veldig få hadde adgang til.

Lenke til kommentar

Ja, det er et merkelig fenomen. Jeg har ikke lommeboka hengende "for å vise den fram", men får den likevel med meg overalt.

Man har ikke tekstilhalsbånd til lommeboken heller, som de fleste har til adgankskortene sine.

Om du henger det rundt halsen før eller etter at du er fremme på jobb spiller vel ingen rolle om man ikke er undercoveragent fra enhet i politi,forsvar eller pst .

Jeg synes det er et merkelig fenomen at noen henger seg opp i dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg glemmer ofte å ta av meg kortet når jeg drar hjem fra jobb. Har kortene i bilen til vanlig. Jeg visste ikke at folk tenkte over at andre går med et kort rundt halsen.

Her om dagen hadde jeg ett kort rundt halsen og et annet festet i buksa på vei hjem fra jobb. Godt du ikke så meg da. Hadde vel ødelagt nattesøvnen din da. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg glemmer ofte å ta av meg kortet når jeg drar hjem fra jobb. Har kortene i bilen til vanlig. Jeg visste ikke at folk tenkte over at andre går med et kort rundt halsen.

Det er nok veldig unntaksvis at folk tenker over det..

Lenke til kommentar

Vi har en policy om at det skal henge slik at folk ser det, da det er lettere å fange opp navn på nye folk, hvilke stillinger de har osv. Vi er dog en bedrift som ekspanderer en del, så det er greit å ha det slik. Derfor er det bare en vanesak å ha det hengende der. Jeg tar det dog ikke med meg utenfor arbeidsplassen om jeg ikke skal innom ila dagen, så det er ikke med på flyplassen osv. Ser ikke poenget med det. 

Lenke til kommentar

Det er vell to grunnar til å gå med synlig ID-kort. Enten er det fordi vedkommande på ein eller anna måte er i teneste, eller mest vanlig at ID-kortet "høyrer til" på antrekket og ein ikkje tenker over at det ikkje er nødvendig å ha det synleg.

Berre sjå på Gardermoen på ettermiddagane, då er det mange som har vore på konferanse i fleire dagar og fortsatt har på seg navneskiltet.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lagt merke til hvor mange som har ansattkort rundt halsen.

Selv har jeg hatt kortene mine enten i bukselomma, i ytterlomma på sekken eller i kontorjobber liggende med mobilen ved siden av tastaturet på PC-en slik at jeg ser det hvis jeg må på do eller liknende og trenger kortet for å komme inn igjen. For meg er det mest praktisk sånn. Men som kundebehandler ville jeg på grunn av privatliv og sikkerhet heller ikke vise frem navnet mitt.

Lenke til kommentar

Hvis en er så bortreist at bare det som henger rundt halsen er en sikker på å få med seg om morgenen, da er det en prestasjon i det hele tatt å ha fått seg en jobb! 
Folk i den kategorien er nok så stolte over sin prestasjon at de synes hele verden bør få vite det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...