Gå til innhold

Get lanserer «abonnement» på god WiFi

Anbefalte innlegg

......

Betalte ingenting for boksene, men måtte binde meg til Get 1 år. Som kunde i borettslag er jeg bundet uansett. På hender og føtter.

Bor også i borettslag som er bundet til Get og den ene gangen jeg har kontaktet kundeservice var det fryktelig dårlig. Spørsmålet er om andre er noe bedre.

Jeg hadde problemer med dekning et par steder i leiligheten med utstyret Get levererte, men ikke verre enn da jeg brukte en egen trådløs router. Kjøpte meg en enkel range extender som fikset problemet, men har ikke de helt store kravene til det trådløse nettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusenlapp i etablering. Da vet jeg hva jeg ville ha gjort. Bare latt "modemet" som en må ha oppkoblet (det simple leverandørleverte) viderelevere den interne nettverkstrafikken til egenskaffede mesh-routere. Dette hadde en tjent inn på nesten nullkommaniks, fordi etableringskostnaden på kr 1000 eter seg godt inn i et eget nyinnkjøp. Og en så heftig månedsavgift ville nok ha nedbetalt innvesteringen ganske fort.

La oss si eget utstyr til anskaffelse koster ca. kr 3.000,-. Minus den etableringstusenlappen. Da skal du betale ned kr 2.000,-. Så over 41 mnd. så har du dekket inn hele investeringen selv og har alt til odel og eie. 3 år og 5 mnd. vil det ta deg å eie noe som koster f.eks. kr 3.000. Den første tusenlappen måtte du ha puttet inn uansett, så den dropper vi i regnestykket sånn sett, men du må bare regne med at det koster deg den tusenlappen pluss det som meshutstyret måtte koste det ekstra (enten det koster kr 1500 eller kr 6000 hos f.eks. Elkjøp i totalpris)

Har litt erfaring med dette utstyret og Get.

En i familien min har bredbånd fra Get og har klaget hele tiden på at de ikke har internett.

Get sendte til slutt en "tekniker" med sånne bokser. Tre stykker. En av de virket ikke så han måtte hente en ny en.

Og så manglet han verktøy, for han hadde faktisk måtte fylle AdBlue på bilen i dag og glemte de bort.

Nå er det her opp til 20cm avrettingsmasse og vannbåren varme i tillegg til solide gamle tregulv, så det er kablet tp mellom enkelte rom og teknisk rom.

Det settes opp en sånn en i stua i 1. etg, en i stua i 2. etg, og en nede i teknisk rom i underetg.

For å kunne bruke ethernet backbone må de ha en switch som støtter jumbo frames (9k).

Tror han installatøren masa om en ting til, men det ser ut til å virke bra med en GS1900 fra Zyxel

.

Installatøren påstod at det var viktig at den første boksen var kobla i de neste, men jeg ser ikke noe om dette noe sted i dokumentasjonen. Har prøvd både det og alle rett inn i switch uten å merke noe forskjell. Virker på meg som de styres/kan styres fra en sentral på nettet, men usikker på hva get bruker. Det går noen pakker inn og ut, men har ikke sjekka så nøye enda.

Har ikke påvirket internet noe.

Jeg satt opp en sky-server for å sjekke oppetid. Har kjørt en jobb som sjekker ping hvert 5. sekund, og når den ikke får svar kjører den en mtr. Ofte kan nedetiden være over på 5 sekunder.

TL;DR: Helt ok bokser, har ikke noen sentral enhet - det er frittstående mesh punkter. Israelsk high-tech.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

......

Betalte ingenting for boksene, men måtte binde meg til Get 1 år. Som kunde i borettslag er jeg bundet uansett. På hender og føtter.

Bor også i borettslag som er bundet til Get og den ene gangen jeg har kontaktet kundeservice var det fryktelig dårlig. Spørsmålet er om andre er noe bedre.

Jeg hadde problemer med dekning et par steder i leiligheten med utstyret Get levererte, men ikke verre enn da jeg brukte en egen trådløs router. Kjøpte meg en enkel range extender som fikset problemet, men har ikke de helt store kravene til det trådløse nettet.

So lenge du ikkje har nettverkskabler mellom mesh punkta dine blir ein range extender, eventuelt repeater, og ein mesh boks egentlig det samme. Ser blant anna Asus sin firmware no lar deg danne ein mesh med alle deira rutere. Kor bra det virker veit eg ikkje då eg ikkje har testa det, men vil tru det automatisk virker bedre enn dei billigste mesh boksane vist påenget er å få ein del data gjennom nettet.

Lenke til kommentar

So lenge du ikkje har nettverkskabler mellom mesh punkta dine blir ein range extender, eventuelt repeater, og ein mesh boks egentlig det samme. Ser blant anna Asus sin firmware no lar deg danne ein mesh med alle deira rutere. Kor bra det virker veit eg ikkje då eg ikkje har testa det, men vil tru det automatisk virker bedre enn dei billigste mesh boksane vist påenget er å få ein del data gjennom nettet.

En forskjell på Mesh og extender er vel uansett at en extender ikke lar deg ha samme SID på tvers av hele nettet? Typisk blir de gjerne satt opp som Bambi_ext eller lignende, hvor "Bambi" er navn på eksisterende nett. Ihvertfall har samtlige extendere jeg har vært borti fungert på den måten. Mitt nåværende Mesh (med kun to noder), har samme SID og jeg slipper å nytte når jeg beveger meg rundt. Men noe stickiness er det.

Lenke til kommentar

En forskjell på Mesh og extender er vel uansett at en extender ikke lar deg ha samme SID på tvers av hele nettet? Typisk blir de gjerne satt opp som Bambi_ext eller lignende, hvor "Bambi" er navn på eksisterende nett. Ihvertfall har samtlige extendere jeg har vært borti fungert på den måten. Mitt nåværende Mesh (med kun to noder), har samme SID og jeg slipper å nytte når jeg beveger meg rundt. Men noe stickiness er det.

I hvert fall nyere extendere gir mulighet for samme nettverksnavn, men det hevdes (har ikke testet) at det ikke gir automatisk bytte når en ny node gir bedre signal enn den du er tilkoblet. Det vil være ulempe for den som beveger seg rundt mye, men jeg skrur stort sett på PC/nettbrett der jeg skal væe og da betyr det ingenting. Hadde vært interessant om noen med mer nettverkskunnskap kunne bekrefte/avkrefte dette. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja har lagt merke til det, men da må man tilbake noen feature-versjoner. Ikke at det betyr all verden. Men gidder man å holde på videre med en 7 år gammel router? Ellers et godt poeng.

Jeg er i nesten samme situasjon, har en AC66U, som heller ikke støttes av Merlin WRT lenger. Men ruteren funker jo topp for det, men det jeg har gjort er å "nedgradere" den til aksesspunkt nå, så har jeg en ny ruter som hoved-ruter hjemme. Det eliminerer også en del potensielle sikkerhetsproblemer, fordi den nå står bak en annen ruter, samt at veldig mye av funksjonaliteten i ruteren skrus av i AP-modus. Så det er en fin måte å utnytte gamle "utdaterte" rutere på :)

Endret av ftw
Lenke til kommentar

Det er også mulig at det går an å overskrive firmware med annen alternativ firmware. Men jeg vet ikke hvor lenge de andre vil fortsette å lappe på sikkerhet. Pluss at man nok mister litt av det brukervennlige oppsettet som original firmware og tilnærmet original firmware (Merlin) gir.

Dessuten så risikerer man gjerne å gjøre den til "murstein", såkalt "bricked" dersom skriveprosessen feiler.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mesh nett betyr du har flere accesspoint koblet sammen til ruteren slik du får dekning i hele huset istedefor deler av huset.

Fibernett betyr du får bedre opplastinghastighet og ping.

Man kan ikke sammenligne de mot hverandre.

Noen som har sjekket om Mesh nett gir støtte for Channel Bonding?

Slik man kan bruke flere kanaler på trådløs nett å øke hastigheten. F.eks hente båndbredde fra flere kanaler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...