Gå til innhold

Get lanserer «abonnement» på god WiFi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusenlapp i etablering. Da vet jeg hva jeg ville ha gjort. Bare latt "modemet" som en må ha oppkoblet (det simple leverandørleverte) viderelevere den interne nettverkstrafikken til egenskaffede mesh-routere. Dette hadde en tjent inn på nesten nullkommaniks, fordi etableringskostnaden på kr 1000 eter seg godt inn i et eget nyinnkjøp. Og en så heftig månedsavgift ville nok ha nedbetalt innvesteringen ganske fort.

La oss si eget utstyr til anskaffelse koster ca. kr 3.000,-. Minus den etableringstusenlappen. Da skal du betale ned kr 2.000,-. Så over 41 mnd. så har du dekket inn hele investeringen selv og har alt til odel og eie. 3 år og 5 mnd. vil det ta deg å eie noe som koster f.eks. kr 3.000. Den første tusenlappen måtte du ha puttet inn uansett, så den dropper vi i regnestykket sånn sett, men du må bare regne med at det koster deg den tusenlappen pluss det som meshutstyret måtte koste det ekstra (enten det koster kr 1500 eller kr 6000 hos f.eks. Elkjøp i totalpris)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusenlapp i etablering. Da vet jeg hva jeg ville ha gjort. Bare latt "modemet" som en må ha oppkoblet (det simple leverandørleverte) viderelevere den interne nettverkstrafikken til egenskaffede mesh-routere. Dette hadde en tjent inn på nesten nullkommaniks, fordi etableringskostnaden på kr 1000 eter seg godt inn i et eget nyinnkjøp. Og en så heftig månedsavgift ville nok ha nedbetalt innvesteringen gansek fort.

La oss si eget utstyr til anskaffelse koster ca. kr 3.000,-. Minus den etableringstusenlappen. Da skal du betale ned kr 2.000,-. Så over 41 mnd. så har du dekket inn hele investeringen selv og har alt til odel og eie. 3 år og 5 mnd. vil det ta deg å eie noe som koster f.eks. kr 3.000. Den første tusenlappen måtte du ha puttet inn uansett, så den dropper vi i regnestykket sånn sett, men du må bare regne med at det koster deg den tusenlappen pluss det som meshutstyret måtte koste det ekstra (enten det koster kr 1500 eller kr 6000 hos f.eks. Elkjøp i totalpris)

Jeg tror mesh netverket til get er nok av dårligere kvalitet . jeg tror asus har like range extender som fungere sikkert like dårlig til ca 1500 kr inkludert frakt .. hva heter de gjen ASUS RP-AC52 ?? tror noe sånt som er sikkert likt kvalitet. Get neppe tar noen som helst form for tap av utstyr og jeg tror de kaste utstyret nok i etterkant når dem har blitt brukt og levert tilbake..

• Liker 1
Lenke til kommentar

[quote name='NBT' timestamp='1530708819'

Jeg tror mesh netverket til get er nok av dårligere kvalitet . jeg tror asus har like range extender som fungere sikkert like dårlig til ca 1500 kr inkludert frakt .. hva heter de gjen ASUS RP-AC52 ?? tror noe sånt som er sikkert likt kvalitet. Get neppe tar noen som helst form for tap av utstyr og jeg tror de kaste utstyret nok i etterkant når dem har blitt brukt og levert tilbake..

Du må være religiøs så mye som du tror. Kunne være greit å vite litt også.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du meshnettverket til Get er av dårligere kvalitet? Er det bare synsing?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen virker litt i overkant, men ikke håpløst dyrt og dette kan være et bra alternative for noen som bare ønsker en leverandør å forholde seg til som leverer noe som garantert fungerer sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De mesh APene som det er bilde av er KLISS LIKE Strong 1600 APene som jeg nettopp kjøpte.

Koster ca tusenlappen pr stykk på CDON.

Må ha 3stk for ordentlig mesh, så det er da 3000. Minus startsummen på ca 1000 = 2000.

2000/49 = 40mnd før du går i null med det abonnementet.

Pluss at de kommer hjem tli deg og fikser hvis det er noe tull.

Faktisk ikke ille.

Med mindre du bare får 2stk....

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du må være religiøs så mye som du tror. Kunne være greit å vite litt også.

Behøver man egentlig det. Gitt at Get har hatt dårlig rykte før på mye av boksene sine for internett. En dårlig erfaring er vond å vende kan man vel si.

Lenke til kommentar

En nedbetalingstid på 3 år og 5 mnd. Er vel ikke så galt det da..hvor lenge kan man regne med at slikt utstyr varer om man velger å kjøpe selv??

Tja vanskelig å svare helt på. Kommer også an på hvor god byggekvaliteten på det er, og om det er tilrettelagt for god kjøling fra produsent og måten du monterer det på mhp. kjøling. Dumt å legge et håndkle over hele boksen f.eks., for å sette det på spissen.

Tror at elektronikken som regel varer svært lenge egentlig under normale forhold. Tenk på lynnedslag også her, greit å ta turen til Clas Ohlsson f.eks. å kjøpe seg et finvern til dingsen, som også støtter RJ-45 plugger, så du får vernet linjen utenom strømkontakten.

Kan hende du må slå av og på utstyr en gang i blant, for at "tabeller" skal renses. For det kan være varierende hvor godt slikt utstyr tåler å være påslått 24/7. Men, det gjelder jo det meste av produsenter og denne typen utstyr uansett (om det så skulle være levert av Get).

Når det gjelder firmware-oppdateringer (fastvare oppdateringer), så er vel det den største hemskoen med utstyret. Nå er WPA3 på vei inn som en ny sikkerhetsstandard, men det kan gå noen måneder før det blir implementert. Og da kan det hende at gamle enheter aldri får WPA3. Så det kan lønne seg å sitte litt på gjerdet å vente til at du leser på pappeske-boksen i butikkhyllen at enhetene støtter WPA3. Dessuten så vil gjerne produsenten ikke tilby slik firmware-oppdateringer etter noen år. Så det er vel her den reelle "ferskhetsgarantien" kommer inn (på sofware-siden / firmware / fastvare). Man kan forvente at utstyret er avleggs etter noen år på baken. Jeg har en RT-N66U (Desember 2011 kom den på markedet sånn omtrent), som nå er avleggs. Støtter N-hastighet.

Men siden jeg ønsker en skikkelig påkostet router med eller uten mesh neste gang, så sitter jeg på gjerdet inntil jeg ser en brukbar router kommer til markedet. Den gamle routeren funker fjell enda, men en kan regne med at den har sikkerhetshull som aldri blir lappet. Og da har Asus Merlin firmware-entusiastgutta gitt opp denne modellen blant ASUS-routere. Så det eneste jeg kan håpe på er at ASUS fortsetter å lage plasterlapper til den.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men siden jeg ønsker en skikkelig påkostet router med eller uten mesh neste gang, så sitter jeg på gjerdet inntil jeg ser en brukbar router kommer til markedet. Den gamle routeren funker fjell enda, men en kan regne med at den har sikkerhetshull som aldri blir lappet. Og da har Asus Merlin firmware-entusiastgutta gitt opp denne modellen blant ASUS-routere. Så det eneste jeg kan håpe på er at ASUS fortsetter å lage plasterlapper til den.

https://github.com/john9527/asuswrt-merlin

Han her forket Merlin og maintainer en versjon. Ikke forvent features, men security patches :)

Endret av Slaps
Lenke til kommentar

Han her forket Merlin og maintainer en versjon. Ikke forvent features, men security patches :)

Ja har lagt merke til det, men da må man tilbake noen feature-versjoner. Ikke at det betyr all verden. Men gidder man å holde på videre med en 7 år gammel router? Ellers et godt poeng.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du meshnettverket til Get er av dårligere kvalitet? Er det bare synsing?

Min erfaring er at ISP'er i sin søken etter å tjene mer penger sjelden pusher det beste kundeutstyret, heller noe som akkurat virker og som er billig i innkjøp. Hvis man får ned båndbreddebruken med dårligere kundeutstyr går det jo også lenge tid før man trenger å oppgradere kjernenettet. Hvis pipeline i kjernenettet var ethernet så var linjene for noen år siden i praksis fulle når kapasiteten nådde 80%.

Lenke til kommentar

Ja har lagt merke til det, men da må man tilbake noen feature-versjoner. Ikke at det betyr all verden. Men gidder man å holde på videre med en 7 år gammel router? Ellers et godt poeng.

Jeg kjører AsusWRT Merlin 380.70 på min RT-N66U og den dropper wifi med jevne mellomrom, og kobler det ikke opp igjen selv. Jeg syns ikke det var noe bra. Så nå prøver jeg Forken, 374.43, Takk :-)

Lenke til kommentar

Ja det er 380.70 jeg selv kjører. Og det virker å kjøre fjell på min ASUS RT-N66U ;)

Men la oss si du nettopp har oppdaget dette WiFi-utfall?

Da vil jeg si som så at WiFi kan falle ut. Og det kan godt ligge på enhetene som kobler seg opp som har dårlig implementerte antenner, drivere, OS. Opplever det på denne routeren faktisk innimellom i fra en ASUS bærbar PC med Win10 på. Og sånn har det vært med den gjennom flere tidligere versjoner av merlin entusiast firmware'n og bruken etterpå av den bærtbare ASUS PC-en.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AirTies er et produkt av meget god kvalitet, det er enkelt å sette opp og prisen GET tar synes jeg er helt grei. -Om det er noe trøst, så er innprisen på AirTies såpass høy at avansen for GET her, kun blir mer fornøyde kunder.

Ja, du kan finne og/eller sette sammen egne løsninger til samme pris, men andre løsninger vil fort føre med seg administrasjon og sjansen for feil vil da også øke betraktelig.

Dette er et produkt for konsumentene, ikke for ekspertene (hverken de som har peiling eller de som tror de har peiling)

Endret av MontBlanc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt disse boksene fra Get en god stund etter at jeg ringte de flere ganger i uken for å klage på utstyret de hadde levert, inkludert den helt utrolig dårlige Get Box Micro - kundeservice kunne bekrefte at det var svært mange klager på denne. Konklusjon med Airties er at de gir større rekkevidde enn både Get Box 2, som jeg har fått tilbake til fordel for Micro, og litt bedre rekkevidde enn min trofaste Asus Rt-AC66U, men jeg sliter med at jeg ofte faller ut når jeg ikke er koblet til hovednoden. I korte øyeblikk sliter den med nettet, som om den må koble seg opp nytt. Spesielt merkbart på noen spill, på pc, ps4 og mobil.

Bor i borettslag, som dessverre har bestemt seg for å benytte Get. Hadde jeg kunnet velge, ville de vært sist på lista mi. Har til gode å oppleve at de får til noe av det de sier på første forsøk, noe som har medført mye nedetid, både for bredbånd og tv, masse tull med faktura og ikke minst underleverandører som ikke vet hva de skal gjøre eller hvordan det skal gjøres.

Betalte ingenting for boksene, men måtte binde meg til Get 1 år. Som kunde i borettslag er jeg bundet uansett. På hender og føtter.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...