Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lei av at gutta alltid skal "gi" etter?


Anbefalte innlegg

 

Bra poeng.

 

Leste forøvrig at måten dette eksperimentet blei utført(ivertfall 1 del), var at personane blei servert snacks og deretter studert kva dei gjorde med dette. Naturligvis blei dei ikkje fortalt at dei var med i eit fedme-prosjekt.

 

Den store forskjellen som det blir påstått her er at det er umuleg å holde vekta nede, når det er eigentleg er snakk om at man ikkje klarar å gå ned ved hjelp av diett ifølge psykologen som er linka til, som nettopp har skreve bok om korleis halde vekta nede permanent. "Secrets from the eating lab, 2015".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en mastergrad i ernæring og muligens jeg kan bidra til oppklaring i det som ser ut til å blitt et polarisert emne. Selv om vektnedgang er et enkelt prinsipp, er et varig vekttaqp vanskelig å gjennomføre og enda verre å vedlikeholde. Å dokumentere dette blir også krevende, og konsekvensen er etterhvert masse forskjellige råd og mye faglitteratur om ulike kostfilosofier. Sammenlignet med andre vitenskapelige helseråd, er det her ikke mye som holder den nødvendige kvaliteten for den dokumentasjonen som kreves.

 

Etablerte behandlinger for de fleste sykdommer som overvekt vil i beste fall ha null effekt hos deler av pasientgruppen. Dokumentasjonen foreligger på gruppenivå, mens behandlingen skjer på individnivå med store individuelle variasjoner - hvor miljø og arv er to gedigne variabler. Det som ikke er kontroverielt er at det er sterke fysiologiske signaler som også bidrar til at det er vanskelig å opprettholde et energiunderskudd. Disse responsene endrer ikke bare energibehov, men gir også økt sultfølelse med påfølgende ubehag. Inntak og forbruk er to variabler, og initieres som respons på endringer i inntak og forbruk. Energi inn og ut blir dermed en overforenkling. 

 

Samtidig er viljestyrke en faktor som ikke skal snakkes ned her, noen klarer å ha en viljestyrke og overvinne sult. For mange blir dessverre kroppens respons over tid for stor.

 

 

Dette er vel sammenlignbart med røyking, eller alkoholavhengighet. Det er ingen som på ramme alvor mener at det er umulig å slutte å røyke eller drikke, samtidig er det slik at de aller fleste som har røyket eller vært alkoholikere for resten av sitt liv har et noget skjørt forhold til sin tidligere last.

 

Påstanden at det er umulig å gå varig ned i vekt finner jeg rett og slett rimelig søkt, all den tid jeg selv kjenner flere som har gjort nettopp det. Men dersom man har innstillingen at dersom disse menneskene på noe punkt i løpet av de neste 50 årene går opp i vekt igjen (grunnet en ny endring i livsstil eller vaner) så kobles det sammen med deres første omgang med overvekt så kan jeg se hvordan man kan trekke den konklusjonen. Men så blir man heller aldri egentlig frisk fra en forkjølelse, dersom man noensinne blir forkjølet igjen. Jeg ser ikke hvordan det er et hjelpsomt perspektiv å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt! At det er utfordrende må ikke forveksles med at det er umulig. Utover de metabolske årsakene er det flere grunner til at det er vanskelig å opprettholde vekttapet etter en diett, hvor både vaner og psykologiske forhold påvirker. De fleste tror at vektreduksjon er midtertidlig, og etter målet er nådd er veien kort til gamle vaner. Ved aktivt rådgivning fra fagkyndige med fokus på at dette er en varig livstilendring, så ser at flere klarer å vedlikeholde den nye vekten. Det kreves innsats og viljestyrke, og som du er innpå - lar seg gjøre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra poeng.

 

Leste forøvrig at måten dette eksperimentet blei utført(ivertfall 1 del), var at personane blei servert snacks og deretter studert kva dei gjorde med dette. Naturligvis blei dei ikkje fortalt at dei var med i eit fedme-prosjekt.

 

Den store forskjellen som det blir påstått her er at det er umuleg å holde vekta nede, når det er eigentleg er snakk om at man ikkje klarar å gå ned ved hjelp av diett ifølge psykologen som er linka til, som nettopp har skreve bok om korleis halde vekta nede permanent. "Secrets from the eating lab, 2015".

Jeg har en dårlig nyhet til deg. Dersom du er en type som har spist deg overvektig i utgangspunktet, kommer du ikke plutselig til å bli en viljesterk person som ikke lenger lar seg friste til å spise et kalorioverskudd. Livsstilsendring og personlig utvikling er big business, men all forskning viser at det er tilnærmet umulig å endre personlighet i særlig grad. De som i dag finner glede i å spise mye kommer ikke plutselig til å finne den samme gleden i å spise lite og å trene. Kanskje et år eller to når de er ekstra motivert, så faller man tilbake.
Lenke til kommentar

En god løsning er å bytte jobb. Jeg begynte selv å legge på meg en del for mange år siden og slutta (den relativt rolige) jobben og tok jobb som stillasbygger i noen år siden jeg ikke var typen til å klare å trene på fritida, men på jobb jobber man uansett og få yrker er mer fysisk utfordrende og variert enn nettopp det. Jeg gikk fort ned i vekt og opp i form og holdt meg der i mange år.

Nå har jeg holdt på med nettstudier en stund og sitter derfor på pcn nesten hele dagene og legger kraftig på meg. Tanken er å gjøre det samme igjen så snart eksamen er overstått.

 

Broder var svært overvektig og har vært det siden han var liten. Han slanket seg for en del år tilbake (i godt voksen alder) og har vært syltynn i mange år nå tilsynelatende uten problemer.

Samme gjorde onkel.

 

Så enten er vår familie spesiell eller så fremstilles problemstillingen overstadig svart-hvitt.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Påstanden at det er umulig å gå varig ned i vekt finner jeg rett og slett rimelig søkt

Nå er det vel ikke det som var påstanden. Påstanden var at det er jævlig vanskelig. JÆVLIG vanskelig.

 

Anekdoter er ganske verdiløse. For eksempel, la oss si du henger med hardcore bodybuildere. Det skal en spesiell type person for å bli bodybuilder og bli diger og muskuløs, så om du er i et slikt miljø så kan du ikke generalisere ut over miljøet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...