Gå til innhold

Vipps med blodrøde tall for 2017: – Vi så ikke for oss dette


Anbefalte innlegg

Bra at Vipps går med underskudd håper at de går konkurs, slik at Apple pay, Google pay, Samsung pay, Amazon pay, å andre internasjonale aktører kan overta! Slik sær norske tjenester som Vipps er ikke bra! Å håper at når Vipps går konkurs at MobilePay kommer tilbake til Norge!

 

MobilePay var mye bedre en Vipps! Vipps mangeler flere muligheter som MobilePay hadde som også Apple pay & de andre internasjonale aktørene har!

 

Ha en velsignet sommer!

 

Med vennlig hilsen

Teknologi Nerd & Geek iModdi (Internet Moddi)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om du prøver å være morsom, men det finnes flere banker enn DnB i Norge. Du står fritt til å velge hvem du vil. Sånn til info.

 

Men nå var det vel egentlig BankAxept vs VISA/MasterCard innlegget ditt dreide seg om? At du hadde oppdaget at verden var global og at du, som reiser mer enn noen gang, mente det var håpløst at Norge hadde laget molboløsningen BankAxept? 

 

 

Hvis du ikke skjønner at det er problematisk at store markedsaktører bruker sin posisjon til å skvise ut konkurrenter til egen teknologi så kan jeg ikke hjelpe deg. "Bare bytt bank" er kanskje det dummeste motargumentet jeg hører – du mener kanskje at det var helt greit at Microsoft brukte sin markedsposisjon til å skvise ut og marginalisere konkurrerende browsere til fordel for Internet Explorer på Windows i hine hårde dager også da?

 

Jeg mener for øvrig ikke at det er håpløst at BankAxept eksisterer. Jeg mener det er håpløst å fokusere helt og holdent på BankAxept, da vi enten vi vil det eller ikke er en del av en større verden og det hjelper ingen å mure oss inne med våre egne særløsninger. BankAxept er i beste fall et fint tillegg til de store globale løsningene – denne krigen som norske banker og handelsstand fører mot VISA og MasterCard er en kamp mot vindmøller.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har skjønt det, men BankAxept er og har alltid vært et fint tillegg til Visa/MasterCard. Systemet bytter automatisk til den globale løsningen når du er på en av dine mange utenlandsreiser, eller om BankAxept skulle være nede. Kortbruken i Norge er blant den høyeste i verden, til tross for at vi har en sær molboløsning.

 

Ja det er faktisk rimelig enkelt å bytte bank.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bra at Vipps går med underskudd håper at de går konkurs, slik at Apple pay, Google pay, Samsung pay, Amazon pay, å andre internasjonale aktører kan overta! Slik sær norske tjenester som Vipps er ikke bra! Å håper at når Vipps går konkurs at MobilePay kommer tilbake til Norge!

 

Så du mener faktisk helt seriøst at følgende "ikke er bra"?

"Fakta er at en norsk betaling i butikk totalt sett koster mellom 12 og 24 øre med BankAxept. En transaksjon gjennom Visa eller MasterCard koster 1-2 prosent av transaksjonen."

 

Eksakt hvordan er vi tjent med at en betaling skal koste mer å gjennomføre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser at det trengs mer undervisning i elementær økonomi i skolen, eller er det populært å skulke disse timene?

Problemet er ikke mengde undervisning, men snarere at det er så få som gidder å lære matematikk.

For å sitere en av mine klassekamerater fra ungdomsskolen: "Hva er poenget når jeg bare kan bruke kalkulatoren?"

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Vet ikke om du har skjønt det, men BankAxept er og har alltid vært et fint tillegg til Visa/MasterCard. Systemet bytter automatisk til den globale løsningen når du er på en av dine mange utenlandsreiser, eller om BankAxept skulle være nede. Kortbruken i Norge er blant den høyeste i verden, til tross for at vi har en sær molboløsning.

 

 

Med mindre du er kunde i DnB, Sparebank1 eller Eika (noe de aller fleste er, da disse vel utgjør majoriteten av bankmarkedet) og ønsker å bruke digitale betalingsløsninger så klart, da de nekter deg å bruke noe annet enn deres egen løsning.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så gammel at jeg har hatt mitt eget sjekkhefte, men har måtte brukt bankbøker med stempler og signatur, sjekker og reisesjekker.

Jeg har noen års erfaring med kontantfri betaling i Danmark og UK, og det er først nå de nærmer seg Norge.

 

Banker er konservative og trege, men norske banker er ikke tregere enn andre.

De trenger konkurranse, så jeg håper PayPal, Apple og Google Pay kan utfordre Vipps slik at det blir en god og billig betalingsløsning.

Betaling via Visa og andre kredittkort fordyrer kjøpene våre, så alt som kutter kostnader er positivt.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skjønner at det er problematisk at store markedsaktører bruker sin posisjon til å skvise ut konkurrenter til egen teknologi så kan jeg ikke hjelpe deg.

 

Er det ikke slik markedet fungerer da?

Hvorfor reagerer du ikke på at Coca-Cola nekter andre brusprodusenter å bruke en flaske med den karakteristiske innsvingen?

Absolutt alle firma som har laget noe som er populært, gjør alt de kan for å hindre andre i å kopiere/bruke løsningen, og bli større selv.

 

Tror du Apple ville vært snille, og latt BankAxept og Vipps "slippe til" hvis det var ApplePay som var den etablert betalingsløsningen i Norge? Nope!

Og slik må det være. Verden er ikke Kardemomme By.

Lenke til kommentar

https://atadistance.net/2018/06/08/contactless-passes-and-nfc-certificates-for-ios-12-and-watchos-5/

 

Lite tekniske detaljer, men basert på beskrivelsen her er det tydelig at Apple slipper opp tøylene for NFC chippen sin.

 

Helt feil er det vel ikke, da de store aktørene, DnB, Sparebank1og Eika kommer med formuleringer som "vi har tro på mobilbetaling og har valgt å stase på Vipps, men vi følger med på hva Apple gjør og vil foreta løpende vurderinger på om vi vil tilby Apple Pay", noe som oversatt fra PR-språk betyr "vi tviholder på Vipps og jobber ræva av oss for å få det konkurransedyktig og vil holde andre borte inntil skaden på ryktet vårt blir stort nok til at vi er nødt til å slippe dem til".

Så fortsatt bare spekulasjoner mao. om enn velbegrunnede.

 

Og jo, det er helt feil å omtale et nei til en konkret leverandør med et nei til tokenization og så sause det sammen med at de sier nei til fremitden, siden fremtiden skal være tokenization.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skjønner at det er problematisk at store markedsaktører bruker sin posisjon til å skvise ut konkurrenter til egen teknologi så kan jeg ikke hjelpe deg. "Bare bytt bank" er kanskje det dummeste motargumentet jeg hører

Ingen har sagt noe om å BYTTE bank, og det er faktisk svært enkelt å bare bestille ett kort fra en bank som støtter ApplePay, f.eks. Santander. Tar sånn ca. to minutter, og helt uten at man må bytte noe som helst. Påstanden om at de "nekter deg å benytte andre betalingsløsninger" er selvfølgelig også ikke bare feil, men direkte latterlig. Du kan bruke hvilken som helst mobil betalingsløsning som  benytter seg av gjeldende standarder i kortnettverket. De har bare ikke valgt å inngå en helt egen, særskilt avtale med Apple.

 

Apple kunne f.eks. helt fint ha latt deg benytte hvilket kort som helst, men de velger å gjøre det, fordi de ikke vil ta ansvaret og jobben med å sikre kortopplysningene og ta ansvaret for transaksjonen, men foretrekker at bankene gjør det. De vil heller ikke ta noe av transaksjonsgebyrene. Løsningen de har valgt, er riktignok bedre enn dette alternativet rent sikkerhetsmessig, men det er nok av andre apper som "bare funker" med hvilke kort som helst, og det kunne Apple Pay helt fint også ha gjort. Vipps (og tidligere også MobilePay) brukte den "gamle" løsningen der appselskapet sitter på ansvaret for transaksjonen basert på kortopplysningene. Ruter gjør det samme, NSB gjør det samme, Paypal og AliPay (internasjonalt) gjør det samme. Apple vil ha særbehandling og får det ikke. Buhu.

 

Som sagt, løsningen deres er bedre på flere punkter (bla. mindre risiko for kortsvindel, men kravet til lagring av slike opplysninger i Europa gjør også dagens løsning svært sikker) så den kommer nok til å vinne frem på sikt. Men det er ingen rettighet, eller et konkurranseproblem, for den saks skyld, at et selskap ikke får lov å tvinge andre til å gjøre som akkurat de vil, så lenge ingen hverken diskriminerer deg eller stenger deg ute. Og ingen banker eller kortutstedere hverken diskriminerer eller utestenger Apple. Det er Apple som velger å ikke benytte seg av den fullstendig åpne tilgangen som allerede ligger der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det ikke slik markedet fungerer da?

Hvorfor reagerer du ikke på at Coca-Cola nekter andre brusprodusenter å bruke en flaske med den karakteristiske innsvingen?

 

Fordi det er noe helt annet.

 

En bedre sammenligning er hvis Coca Cola eide en markedsdominerende dagligvarekjede, og i den nektet å selge annen brus enn sin egen. Da ville de ha misbrukt sin markedsdominans i ett marked (brusmarkedet) til å skvise ut konkurranse i et annet marked (dagligvaremarkedet).

 

Vipps-eierne benytter sin markedsominans i ett marked (bankmarkedet) til å skvise ut konkurrenter i et annet marked (markedet for digitale betalingsløsninger).

 

Så fortsatt bare spekulasjoner mao. om enn velbegrunnede.

 

Og jo, det er helt feil å omtale et nei til en konkret leverandør med et nei til tokenization og så sause det sammen med at de sier nei til fremitden, siden fremtiden skal være tokenization.

 

 

Tja, hvis uttalelser fra Apple om sine egne planer er spekulasjoner, så ja…

 

Igjen: hvis Dell og HP sammen ble enige om å la være å innføre USB til fordel for sin egen serielle overføringsstandard så hadde samtlige her inne skreket seg hese om kartellvirksomhet og misbruk av markedsmakt. Dette her er nøyaktig samme situasjon. Grunnen til at jeg tar opp tokenization hele tiden er fordi folk har en tendens til å falle tilbake på "hurr durr, det er Apple" når realiteten er at EMV Payment Tokenization er som USB for digital betaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, hvis uttalelser fra Apple om sine egne planer er spekulasjoner, så ja…

 

Igjen: hvis Dell og HP sammen ble enige om å la være å innføre USB til fordel for sin egen serielle overføringsstandard så hadde samtlige her inne skreket seg hese om kartellvirksomhet og misbruk av markedsmakt. Dette her er nøyaktig samme situasjon. Grunnen til at jeg tar opp tokenization hele tiden er fordi folk har en tendens til å falle tilbake på "hurr durr, det er Apple" når realiteten er at EMV Payment Tokenization er som USB for digital betaling.

Kilden du linker til er ikke Apple, og akkurat hvilken info fra Apple som kan tolkes hvor langt tar jo kilden din selv forbehold om. 

 

Og nei: Det ER Apple de har sagt nei til. Ingen av bankene har sagt nei til payment tokenization på generelt eller overordnet nivå. Ingen av dem har sagt nei til Samsung, Google eller noen andre, så vidt jeg har fått meg. De har sagt nei til et/ett selskap. Ikke en teknologi.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Kilden du linker til er ikke Apple, og akkurat hvilken info fra Apple som kan tolkes hvor langt tar jo kilden din selv forbehold om. 

 

Og nei: Det ER Apple de har sagt nei til. Ingen av bankene har sagt nei til payment tokenization på generelt eller overordnet nivå. Ingen av dem har sagt nei til Samsung, Google eller noen andre, så vidt jeg har fått meg. De har sagt nei til et/ett selskap. Ikke en teknologi.

 

 

Nå er ikke Fitbit like juicy clickbait-føde som Apple, så lanseringen av Fitbit Pay (som er enda en EMV Payment Tokenization implementasjon) tilbake før jul gikk litt under radaren, men de store norske bankene har visst stått over den også, gitt.

 

Det er nesten så en skulle tro at de hadde sin egen løsning som de heller vil pushe fremfor å tilby konkurrerende løsninger…  :hmm:

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...