Gå til innhold

Hvor ofte benytter du deg av butikkenes "Åpent kjøp"?

Anbefalte innlegg

Det er flust av butikker som reklamerer med "Åpent kjøp" og "prøv produktet" i så og så mange dager. Både Power og Komplett inkluderer mobiltelefoner i dette, mens Elkjøp ikke gjør det. Når jeg skal svi av mangfoldige tusener på nytt utstyr så er det vanskelig å vite hvordan jeg vil trives med det før jeg har fått prøvd det, men samtidig er det en guffen følelse å levere inn noe jeg ikke er fornøyd med. Dette gjelder særlig hvis jeg skulle ha kjøpt flere produkter i samme butikk.

Hva tenker dere om dette? Hvor mange benytter seg av åpent kjøp, og hvor mange ganger er greit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver en del tilfeller hvor jeg er usikker, er kanskje ikke så enkelt å for selger alltid å forklare hvor bra en vare er. Man må prøve det. Men er selv veldig rask å levere tilbake ofte noen dager eller maks 1 uke.

Butikkene vurder om de er misbruk f.eks å spare penger istedenfor å prøve.

Så sant det ikke er misbruk for å spare penger eller du drat ofte fristene i siste dag. Tror jeg det gå greit.

Det er litt irriterende ikke selge klarer å forklare ting eller lyver om produkter for å få til et salg.

Når man kommer tilbake å snakker med selgeren om det er de ofte likegyldig tror ikke selgerne vil droppe å selge ting av den grunn eller ikke overdrive produktet er bedre en fasitsvaret.

Ofte på aircondition til 3000-5000 kr lurer elkjøp en del kjøpere å tro de klarer samme effekt som varmepumpe til 10 000 -20 000 kr. Sier vel seg selv det ikke er sant.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar LMH1 :).

Jeg er skrudd sammen slik at jeg er nesten altfor ærlig, så jeg sliter virkelig med å levere inn noe selv om jeg har rett til det. Vil absolutt ikke utnytte godene, men greit å høre om andres erfaringer. Hva er liksom "for mye"? To-tre telefoner? En til to pc-er? Etc...

Lenke til kommentar

Det er nok innefor 1 år eller 6 måneder vil jeg si. Så du skulle vel ikke få noe problemer med det.

Med mindre maskinene er skadet\ripete eller du har lagt inn mye privatdata som må tilbakestilles.

Vet enkelte som cdon har betingelser når man legger in data eller legger til epostkonto har man egentlig mistet åpenkjøp for da har varen blitt tatt i bruk, som nesten er umulig å ungå på mobil.

Men de må jo bevise det før de kan nekte deg det.

Hvis operativsystem eller ligdene blir borte vil også returretten forsvinne.

Hvis du prøver mye bør man heller vurdere å prøve i butikk.

De som prøver 10 laptoper og 10 mobiler på et halv år tror jeg får problemer vertfall hvis de gjør det over 20 dager per produkt.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kjøper aldri noe uten "åpent kjøp" muligheten. Har gått på noen smeller i støy fra nye kjøleskap, vaskemaskiner som hopper bortover gulvet, TV med clouding osv. Når det kommer til mobiltelefon handles de hele tiden i butikker med returrett. Har enda ikke brukt denne returretten på mobil men på TV og hvitevarer.

Feks. er det liten/dårlig mulighet til å teste samtalekvalitet på mobil. Programmene på vaskemaskinen er også umulig å få inntrykk av da de ikke er tilkoblet strøm, hvor mye bråker kjøleskapet osv. Plutselig dukker det opp småting som gjør at hele kjøpet blir feil, som når man er avhengig av to sim-kort og det viser seg at det ene kun støtter 2G.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er nok innefor 1 år eller 6 måneder vil jeg si. Så du skulle vel ikke få noe problemer med det.

Med mindre maskinene er skadet\ripete eller du har lagt inn mye privatdata som må tilbakestilles.

Vet enkelte som cdon har betingelser når man legger in data eller legger til epostkonto har man egentlig mistet åpenkjøp for da har varen blitt tatt i bruk, som nesten er umulig å ungå på mobil.

Men de må jo bevise det før de kan nekte deg det.

Hvis operativsystem eller ligdene blir borte vil også returretten forsvinne.

Hvis du prøver mye bør man heller vurdere å prøve i butikk.

De som prøver 10 laptoper og 10 mobiler på et halv år tror jeg får problemer vertfall hvis de gjør det over 20 dager per produkt.

Hvor står betingelsene til CDON? Jeg finner de ikke på kundesidene, og jeg vet Komplett har praktisert på samme måte tidligere. Komplett ligger derfor øverst på min hat-liste.

Lenke til kommentar

Ja det er ofte problem selgere eller produsentene gir ikke nok informasjon.

Eller feil informasjon så da ender det med man følger seg lurt. Og bruker returretten.

Kjøleskap og vaskemaskiner er noe dritt å returnere da de veier så mye tung bare å dra de i bilen.

Synd butikkene ikke kunne hatt bedre muliget å prøve ting i butikk.

Hvor står betingelsene til CDON? Jeg finner de ikke på kundesidene, og jeg vet Komplett har praktisert på samme måte tidligere. Komplett ligger derfor øverst på min hat-liste.

Fikk beskjed om det når jeg kontaktet kundesenteret dems, da sa de hvis man laster ned apper\ eller gjør mere regner produktet som tatt i bruk, selv om man tilbakestiller den til fabrikinstillinger. Det er fordi man kan ikke vite 100% sikkert mobilen er fri for privat data og kan ikke selges før den er fri for det.

Men er ikke så lett for cdon å bevise det hvis man tilbakestiller mobilen til fabrikkinstillinger.

komplett, digitalimpuls er vel de jeg hatt minst problemer med totalsett.

Er noen få saker på digitalimpuls hvor de ikke ga kvittering som beviste hva jeg kjøpte og skrev demovare og en pris. Dermed fikk jeg ikke brukt garanti.

Komplett har jeg aldri hatt problemer med retur. De er veldig store så de har råd å ta i mot alt.

Men godt mulig mobil er er vanskeligere på. Eller ting som faller i verdi.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har til dags dato ikke benyttet meg av åpent kjøp. Det er nok mest fordi jeg pleier å skaffe meg oversikt når jeg skal ha noe, så jeg sjelden angrer, men også fordi det sitter litt langt inne. Det sistnevnte gjelder nok de fleste, derfor er det mindre risiko forbundet med å tilby åpent kjøp enn man kanskje skulle tro. De hadde ikke gjort det hvis de ikke tjente på det.

Lenke til kommentar

Tror åpenkjøp handler vel om butikkene velger det istedenfor å lære opp selgere som koster penger.

Er jo bonus man får prøve produktet ,men vi har jo sett på tv2 hjelper det elkjøp og expert selger demovarer som nye det er blitt bevist.

Tv2 hjelper deg har satt klistemerker på produktet også ser man det på den måten.

Butikksjefene sier det er dårlig business men de må jo gjerne skylde på seg selv.

Så vil ikke være 100% sikkert med mindre produktet har forsegling at det kan være brukt før.

Jeg tror der er få som gidder å bruke prisgaranti og åpenkjøp.

Men det finnes jo noen som gjør det. Enkelte misbruker ordningene også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ble nektet å returnere bærbar pc på Komplett fordi den var tatt i personlig bruk. Er jo nesten umulig å bruke en pc uten en form for personlig bruk, men.... jeg kjenner hatet til butikken vokser.

Grunnen til returen var at skjermen var av for dårlig kvalitet, med dårlige farger og kontrast. Ikke lett å se dette utfra et bilde i nettbutikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...