Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen min døde.

Anbefalte innlegg

På tirsdag på var jeg ute å kjørte og alt er i den skjønneste orden. Stoppet på butikken i 2 sek og bilen er Stein død ikke anntydning til liv. Ringte veihjelp og fikk strøm og bilen startet. De mente om jeg kjørte en god time så ville det ikke være no grunn til at jeg ikke skulle gå starte igjen. Men bilen Stein død igjen. Lot bilen stå og plutselig på søndag lyser det plutselig av frontlysa. Prøver å starte og den er død. Starter med nødstarter og kjører en god runde og parkerer. Bilen er død. Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om batteriet ikke var den utløsende årsaken kan du uansett avskrive det nå.

Men du må uansett finne årsaken, ved å måle spenningen på batteriet mens motoren går kan du finne ut av dette.

Spenningen skal måles med normalt forbruk (lys, radio, varmeapparat og sånt) på og bør normalt ligge på ca 14,3V, men mange biler har en ladespenning som er alt for lav (alt fra 13,7V er dessverre vanlig..)

Lenke til kommentar

Virker som dynamoen er ødelagt. Jeg har aldri byttet den selv.

1) Du kan bruke 10-20 timer på å finne ut hva det er, kjøpe alskens deler og lære deg mekanikk selv. Om ikke flere timer. Du må kjøpe inn verktøy og deler. Du står selv ansvarlig for jobben og har ingen å klage til hvis det går galt.

2) Levere på verksted. Du får jo startet den med nødstarter, så du slipper å ringe kranbil. Da får du fikset den skikkelig til en antageligvis raskere tid, og du har en dialog med profesjonelle hvis det er noe mer som skjer.

Å knytte et profesjonelt bånd til et verksted mener jeg er en god investering. Hyppige sjekker også. Ingenting er verre enn å ikke få startet bilen når man skal på jobb om morgenen. Derfor er vedlikehold > reparasjoner i alle tilfeller. Det er bedre å bytte en del som ikke har vært byttet i 3 år og som står i fare for å gå i stykker, enn å risikere å miste jobben fordi man skulle være en gnier og tyne den helt. Sparer ikke mange tikroningene på det, særlig ikke når man må bestille taxi for å rekke jobben, med mindre man er håndverker, og går glipp av møter med kunder og andre viktige avtaler.

Lenke til kommentar

Om ikke ladelampa lyser så er nok dynamo ok.

Tipper du har cellekollaps i batteriet ditt. Når bilen går så holdes spenningen oppe av dynamoen men så snart du stopper så holder nok batteriet alt for lav spenning.

Kjøp eller lån deg ett multimeter så kan du enkelt måle batterispenningen.

Er og praktisk å bruke slike usb ladere i sigarettenneren som viser batterispenning. Da kan man følge med hele tiden og dem koster nesten ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...