Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Får svenske eiere.Linux-kjempen SUSE er solgt for 20 milliarder Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Holy crabsticks. Det her er spennende, spesiellt siden vi snakker Linux-verden. Jeg ville jo tro de ble bundet i hender og føtter, men skal de gjøre en ‘Apple-FreeBSD’? Jeg trodde open source var en av grunnene til at utvikling i Linux-samfunnet gikk så treigt. Det bygger jo på at utviklere gidder å lage ting gratis... (jfr. Sun Solaris som var super, men takk til Oracles oppkjøp så døde miljøet bokstavelig talt over natta). Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Holy crabsticks. Det her er spennende, spesiellt siden vi snakker Linux-verden. Jeg ville jo tro de ble bundet i hender og føtter, men skal de gjøre en ‘Apple-FreeBSD’? Jeg trodde open source var en av grunnene til at utvikling i Linux-samfunnet gikk så treigt. Det bygger jo på at utviklere gidder å lage ting gratis... (jfr. Sun Solaris som var super, men takk til Oracles oppkjøp så døde miljøet bokstavelig talt over natta). Du har misforstått radikalt. 90 % av utviklere i åpen kildekode samfunn har lønn eller tjener penger på koden de skriver på annen måte. Det at man gidder å lage ting gratis er en myte, som kanskje var korrekt en gang i tiden. F.eks er de fleste som utvikler kode til Linux ansatt i Suse, RedHat, Microsoft, Google, Facebook, Canonical osv. Nå utvikler jeg ikke så mye kode i de prosjektene jeg er med i, men jeg betaler utviklere for å gjøre det - igjen betalt av mine kunder. Crowdfunding er også en mye brukt finansieringsmetode for åpen kildekode. Utvikling i Linuxsamfunnet går heller ikke tregt, man tror kanskje det når man ser på Desktop - men Linux sitt hovedområde er og har vært servere. Ellers har Sun Solaris aldri vært åpen kildekode - Solaris er en lukket Unix-variant. Deler av Solaris (dvs nøkkelkomponenter) ble frigitt i fra 2005 og utover som Open Solaris. Det er korrekt at Open Solaris prosjektet ble lagt ned av Oracle i 2010, men det flyttet seg bare til Illumos - som egentlig er en fork av Open Solaris. Så miljøet døde ikke. Det er heller ikke så spesielt, annet at SUSE har fått en eier som vil prioritere å utvikle selskapet. Men i og med at eieren er et investeringsfond, så er det faktisk bunnlinja som vil bli prioritert. Så det betyr at det neppe kommer mange "gratis" produkter - i alle fall ikke mer enn det som kommer i dag over OpenSuse plattformen. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå