8DX8QO0Y Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Jeg lurer på om selskap A og selskap B bryter markedsføringsloven når de bruker "personer" som ikke finnes (under navnet i reklamen) og adresser som ikke eksisterer, men som nevnes i reklamer. "Her i XX veien Y" og så finnes det ikke noen vei ved det navnet i den byen eller bolignumrene går ikke så høyt som det de sier i reklamen... Er ikke det villedende markedsføring? (Ja jeg har sjekket om det var reell informasjon, for jeg er så kritisk.) Endret 3. juli 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Å bruke NN og adressen YY i en reklame der man er i en taxi vil neppe kunne være villedende, men om NN har gått ned 20 kilo med et nytt slankemiddel og NN ikke eksisterer er du på tynn is (med mindre du gjør et poeng av den falske effekten og viser at den er falsk). Av reklamer så vil ikke "Red Bull gir deg vinger" rammes da effekten åpenbart ikke er reell. Å bruke Supermann i en reklame er heller ikke problematisk mtp markedsføringsloven og Supermann er jo også fiktiv. (Åndeverksloven kan derimot gi deg problemer.) Se §7 i markedsføringsoven. Et viktig moment er at de uriktige opplysningene må være egnet til å villede forbrukeren til å ta valg forbrukeren ellers ikke ville tatt Edit: Tenkte på denne reklamen ang. taxien: Endret 3. juli 2018 av nicho_meg 3 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 3. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Jeg skjønte ikke det med taxi. Jeg snakker om fiktive personer som liksom bruker de kosttilskudd det reklameres for og roser dem opp i skyene, men så finnes ikke personene. Endret 3. juli 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Jeg skjønte ikke det med taxi. Jeg snakker om fiktive personer som liksom bruker de kosttilskudd det reklameres for og roser dem opp i skyene, men så finnes ikke personene. Sjekk edit for taxien. Da er vi trolig passert det som er innenfor lovlig markedsføring. Du får tipse forbrukertilsynet. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 En reklame som irriterte meg, var for en slags magemedisin der en eller annen lege fortalte om hvor fortreffelig den var, og hvor bra den fungerte på hans pasienter. Legen var oppgitt med navn, hva han var spesialist innen og fremsto på alle måter som reell. En stund etterpå så jeg samme personen i en reklame for noe helt annet. Med andre ord var han ikke lege, men skuespiller. Det må da bryte noen regler? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. juli 2018 Del Skrevet 6. juli 2018 Godt poeng, for det ligger en del påvirkningskraft bak det når en fagmann snakker om faget sitt. Som f.eks når tannlegen snakker om tannprodukter. https://p3.no/humor/intervjuet-den-ene-av-de-ti-tannlegene/ Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 (endret) En reklame som irriterte meg, var for en slags magemedisin der en eller annen lege fortalte om hvor fortreffelig den var, og hvor bra den fungerte på hans pasienter. Legen var oppgitt med navn, hva han var spesialist innen og fremsto på alle måter som reell. En stund etterpå så jeg samme personen i en reklame for noe helt annet. Med andre ord var han ikke lege, men skuespiller. Det må da bryte noen regler? Er det denne du tenker på? Er det den og mannen ikke er professor i faget er det direkte villedende vil jeg påstå og spesielt ettersom letinect beskriver han på hjemmesiden sin også. https://lectinect.no/professor-ian-f-pryme/ Endret 7. juli 2018 av perpyro Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 (endret) For å anonymysere de som har testet produktet bruker de skuespillere istedet og falske adresser... Nå er dette juss forumet, og jeg har ikke lest meg inn så mye på dette... Men jeg ser for meg at Persjonsvernsloven trumfer over andre lover om det skulle ha vært ulovelig å bruke fiktive personer i en reklame, så for å gjøre det lovelig kan man bare bruke ekte personer og gi de nytt navn og falsk adresse som en skuespiller viser... Endret 7. juli 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 (endret) Er det denne du tenker på? Er det den og mannen ikke er professor i faget er det direkte villedende vil jeg påstå og spesielt ettersom letinect beskriver han på hjemmesiden sin også. https://lectinect.no/professor-ian-f-pryme/ https://www.uib.no/personer/Ian.F.Pryme Endret 7. juli 2018 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 En reklame som irriterte meg, var for en slags magemedisin der en eller annen lege fortalte om hvor fortreffelig den var, og hvor bra den fungerte på hans pasienter. Legen var oppgitt med navn, hva han var spesialist innen og fremsto på alle måter som reell. En stund etterpå så jeg samme personen i en reklame for noe helt annet. Med andre ord var han ikke lege, men skuespiller. Det må da bryte noen regler? Om det er Lectinect-reklamen du tenker på så er fyren ansatt ved UiB og har nok den kompetansen det blir påstått i reklamen. Men om det ikke var tilfellet så hadde vi hatt et brudd på markedsføringsloven. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Kanskje noen burde forklare folk flest at reklame ikke er en dokumentar?Kundeservicen til Canal Digital parabol fikk flere grinete telefoner da montøren som dukket opp, IKKE var Petter - sist sett i tv reklamen deres... 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Åh, Petter har sluttet i L'EASY, altså. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Det ene instituttet i sweits i en hudreklame eller hva det var for mange år siden eksisterer heller ikke.Helt vilt! 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 8. juli 2018 Del Skrevet 8. juli 2018 (endret) Er det denne du tenker på? Nei, tror ikke det var Lectinect i det hele tatt, men mulig jeg blander med den. Kan være det var noe annet enn magemedisin også. Skal si fra om jeg finner reklamen på nettet. Jeg så i hvert fall samme lege i en reklame for noe helt annet senere. Men kan jo hende legen har en bigeskjeft som skuespiller ;-) Endret 8. juli 2018 av Molekylet Lenke til kommentar
foenix Skrevet 28. mars 2019 Del Skrevet 28. mars 2019 Lektiner kan i likhet med gluten være svært skadelig for tarmkanalene, så i likhet med andre medisiner så er det ikke uten risiko å begynne på noe slikt. Se forøvrig denne siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå