Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Han blir sint i fylla

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har vært sammen i rundt to år, og bodd sammen i ni måneder. I begynnelsen av forholdet var han alltid respektfull, men han har hatt mye motgang de siste månedene, økonomiske problemer, en eks som plager ham, problemer med å få venner, så han har hatt utrolig kort lunte en stund. I hverdagen kan han bli ganske sur over småting, som en telefon som ikke funker eller at han ikke finner parkeringsplass, da banner han og skriker høyt før han roer seg igjen.

Men når han drikker blir det verre. Han krangler med tilfeldige folk på byen som gjør småting som irriterer ham, og han er frekk mot meg også. Noen ganger er det småfrekke ting som ikke er spesielt hyggelige, men som han mener er tull, andre ganger er det som om han ser svart. Jeg ser ikke kjæresten min bak alt raseriet. I går kveld satt jeg og jobbet og han kom inn på rommet der jeg var og begynte å lage masse lyd. Jeg spurte "tror du at du kunne lage litt mindre lyd?" og han ble helt vill "Dette forholdet er faen meg slutt! Du får faen meg ikke lov å kritisere meg på den måten!" og gikk rundt i leiligheten og bannet høyt og smalt med dører og kalte meg "jævla bitch".

Jeg sa at jeg ikke orket å krangle og satte på meg hodetelefoner og fortsatte å jobbe. Jeg var absolutt ikke i humør til dette.

Dette har skjedd mange ganger. Han har bæsja på seg i senga og kalt meg jævla hore da jeg spurte hva som lukta så rart, og han har blitt fly forbanna fordi jeg ikke ville bli med ham ut på byen for å drikke og heller ville legge meg tidlig. 

Neste morgen sier han alltid unnskyld. I morges la han seg først helt flat og sa at han absolutt vil jobbe med det, at han lover å aldri gjøre noe sånt igjen, og så videre, at han kan ikke slutte å drikke alkohol, men han skal prøve å drikke mindre. Han spurte også hva det var jeg hadde sagt som gjorde ham så sint, og det var litt sånn "men hvorfor gjorde du det når du visste at jeg var så full?" men jeg føler ikke at jeg burde være redd for å spørre om enkle ting fordi han er full og kan bli sint.

Han drikker som oftest hver dag, men det blir selvfølgelig ikke så mye hver kveld, noen ganger bare én eller to øl og da har vi det som oftest fint og ting er rolig. 

Jeg sitter her nå og føler litt sånn... Når han sier han vil jobbe med det, greit, men jeg klarer ikke å se at det aldri vil skje igjen så lenge han fortsetter å drikke. Det er jo så lett å love sånt når han sitter edru og i fare for å miste meg, men om han blir så full igjen som han var i går, er det ikke mulig å si at "men du lovte å ikke bli sint lenger."

Er det noe vits å fortsette? Jeg vet jo at man ikke skal bli med menn som slår, men han har aldri rørt meg, han bare står og skriker og banner.

Anonymous poster hash: 39e67...bdd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min søster og nåværende samboer har vært med slike typer du beskriver her.

De har begge fått et mye bedre liv og endelig en fin livsglede. De slet litt med at de ble innpåslitne og lovte gull å grønne skoger om forandring. Søsteren min holdt ut i 5 år men det gjorde at henne ble helt brutt ned og sliter fortsatt med å stole på andre menn den dag idag. Det startet som du sier.. Drakk og rørte aldri en finger helt til det en dag endret seg til litt hardhendt røsking i armen for oppmerksomhet og deretter til slag. 

Min samboer var derimot kjapt ute å avsluttet forholdet og sørget for å politianmelde alle forsøk eksen prøvde å ta kontakt ( Altså lettere stalking er det snakk om her ) 

Mange trenger alenetid for å jobbe med seg selv. Og dette er typen som gjør det, det hjelper ikke at du gjør dere begge en bjørnetjeneste ved å holde han i hånda helt til han går i svart og du går rundt å er redd.

Basert på mine "erfaringer" vil jeg anbefale å komme deg unna denne personen. Samtidig kan du anbefale at han sørger for å skaffe noen å prate med.

Å drikke hver dag uansett mengde er ikke sunt i mine øyne, da det lett kan gå over til større mengder med årene og jeg kan bare si at det blir ikke lettere da ihvertfall

Anonymous poster hash: b0b94...8b6
Lenke til kommentar

Er det noe vits å fortsette? Jeg vet jo at man ikke skal bli med menn som slår, men han har aldri rørt meg, han bare står og skriker og banner.

Nei, det er ikke noe vits å fortsette spør du meg. Du skal ikke finne deg i å bli behandlet slik.
Han har åpenbart problemer med alkohol. Dra før han drar deg lenger ned i gjørma eller før det eskalerer ytterligere.
Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forlat han. Menn slår gjerne ting for å true deg på en indirekte måte. Så blir du litt sånn "jammen han slo jo ikke meg i hvertfall!" og gir han ros for å holde roen nok til å ikke slå deg mens han klikker, slår i ting og kaller deg jævla bitch (du ser jo hvor idiotisk det er?).

Han er ikke villig til å forandre på ting hvis han ikke er villig til å slutte å drikke. Han prater bare tull med ingen intensjoner om å forandre seg, han har allerede lagt forarbeidet til at det skal være din skyld neste gang han klikker (ved å få deg til å tro at du er ansvarlig for hans raseri - la meg korrigere og si at DU HAR IKKE NOE ANSVAR for at han reagerer som han gjør, det er noe galt med han og hvordan han reagerer på ting, ikke deg).

En ting er sikkert, han har allerede begynt med emosjonell mishandling, ikke vent på at det fysiske skal gå så langt når han føler seg komfortabel nok i forholdet til å begynne å slå deg også. 

Edit: Mishandling er en tricky ting, du møter en flott person som er flott på alle måter, så begynner noen røde flagg å dukke opp og du velger å ignorere det fordi du må da gi denne personen en sjanse, og når du er hodestups forelsket så begynner mishandlingen å eskalere så sakte at du ikke skjønner hva det er som skjer og ved det punktet er det vanskelig å komme seg vekk da dette er blitt ditt nye normal og du elsker jo denne personen så sinnssykt høyt og kan ikke bare forlate forholdet pga ting som mishandleren din har overbevist deg om er små filleting, også er du så isolert og ødelagt av mishandlingen av du ikke klarer å engang se for deg at du bryter deg selv fri. Ikke la han gjøre deg til hans "bitch". 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min søster og nåværende samboer har vært med slike typer du beskriver her.

De har begge fått et mye bedre liv og endelig en fin livsglede. De slet litt med at de ble innpåslitne og lovte gull å grønne skoger om forandring. Søsteren min holdt ut i 5 år men det gjorde at henne ble helt brutt ned og sliter fortsatt med å stole på andre menn den dag idag. Det startet som du sier.. Drakk og rørte aldri en finger helt til det en dag endret seg til litt hardhendt røsking i armen for oppmerksomhet og deretter til slag. 

Min samboer var derimot kjapt ute å avsluttet forholdet og sørget for å politianmelde alle forsøk eksen prøvde å ta kontakt ( Altså lettere stalking er det snakk om her ) 

Mange trenger alenetid for å jobbe med seg selv. Og dette er typen som gjør det, det hjelper ikke at du gjør dere begge en bjørnetjeneste ved å holde han i hånda helt til han går i svart og du går rundt å er redd.

Basert på mine "erfaringer" vil jeg anbefale å komme deg unna denne personen. Samtidig kan du anbefale at han sørger for å skaffe noen å prate med.

Å drikke hver dag uansett mengde er ikke sunt i mine øyne, da det lett kan gå over til større mengder med årene og jeg kan bare si at det blir ikke lettere da ihvertfall

Anonymous poster hash: b0b94...8b6

Han er i 40-åra, så jeg tror ikke mengden alkohol kommer til å endre seg. Han mener jeg også drikker masse siden jeg drikker én gang i uka. 

Og det er akkurat dette jeg er redd for, at nå som jeg kan komme meg vekk, gjør han ikke noe som er alt for ille. Jeg tjener mer enn ham, er svært selvstendig og hadde lett greid å starte et nytt liv uten ham. Han har nesten ikke penger, og hadde ikke hatt råd til å betale leia vår på egen hånd eller funnet seg et nytt sted å bo, men nå er det bare to måneder igjen på kontrakten her, heldigvis. 

Jeg er redd for at jeg eventuelt skulle gifte meg og få barn med ham før han plutselig en dag blir voldelig, og det blir mye vanskeligere for meg å dra noe sted. 

Han sa han kan dra til sinneterapi og sånt. Vi har vært hos parterapeut pga. andre ting alt, og jeg har nevnt dette med sinnet, men det blir bare børstet vekk. Kjæresten min sier "ja, jeg trenger å få det ut når noe skjer, men sånn er vel mange" også sitter han og terapeuten og ler litt av det. 

Jeg føler ikke han tar det alvorlig nå heller... Men jeg kjenner at jeg er redd for å ta feil valg.

TS

Lenke til kommentar

Nå har jeg sagt det til ham. Jeg sa at jeg ikke kan ha noe med hans personlighet i fylla å gjøre, og om han ikke greier å slutte å drikke, er det nødt til å bli slutt mellom oss. 

Det er så jævla vanskelig, for jeg elsker ham virkelig når han er edru. Han er en flott person, lager frokost på senga, kjøper blomster, vi har det kjempegøy sammen, men jeg er så redd for ham når han er full, og han elsker å drikke. Hadde det vært én fest annenhver uke hvor jeg kunne holdt meg unna, kanskje, men å være redd hver eneste kveld for at han skal blir forbanna.

Han sa at det som skjedde i går kveld var like mye min feil som hans feil. At jeg plaget ham som satt og holdt på med sitt og jeg kunne bare latt ham være i fred så hadde det ikke blitt noen krangel. Han sa at "så nå blir det slutt fordi JEG har gjort noe når du er like ille?" Jeg føler det er alle de gamle triksene til menn som har blitt slått opp med.

Jeg har vært gjennom brudd før, med en mann som var en alkoholisert drittsekk og behandlet meg dårlig. Det var jævlig i en uke før jeg følte verdens største frihet. Jeg var akkurat hva som kommer til å skje, men jeg skal nyte det positive, og ikke sutre over det negative.

Lenke til kommentar

Han er i 40-åra, så jeg tror ikke mengden alkohol kommer til å endre seg. Han mener jeg også drikker masse siden jeg drikker én gang i uka.

Han takler åpenbart ikke alkohol, så da må han velge. Alkoholen eller deg. Du kan ikke leve slik!

Og det er akkurat dette jeg er redd for, at nå som jeg kan komme meg vekk, gjør han ikke noe som er alt for ille. Jeg tjener mer enn ham, er svært selvstendig og hadde lett greid å starte et nytt liv uten ham. Han har nesten ikke penger, og hadde ikke hatt råd til å betale leia vår på egen hånd eller funnet seg et nytt sted å bo, men nå er det bare to måneder igjen på kontrakten her, heldigvis.

Det han gjør er ille. Man behandler ikke andre mennesker på den måten, og spesielt ikke de man liksom skal stå nærmest.

Hvilke problemer han eventuelt får hvis du går fra ham får være hans eget ansvar. Han er en voksen mann. Du har ikke ansvar for ham.

Lenke til kommentar

Han sa at det som skjedde i går kveld var like mye min feil som hans feil. At jeg plaget ham som satt og holdt på med sitt og jeg kunne bare latt ham være i fred så hadde det ikke blitt noen krangel. Han sa at "så nå blir det slutt fordi JEG har gjort noe når du er like ille?" Jeg føler det er alle de gamle triksene til menn som har blitt slått opp med.

Slik ansvarsfraskrivelse er en gigantisk varselklokke. Han prøver å manipulere deg og få deg til å føle deg ansvarlig for noe han gjorde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres veldig ut som ett forsøk på gaslighting http://kilden.info/2013/12/10/gaslighting-psykisk-mishandling/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slik ansvarsfraskrivelse er en gigantisk varselklokke. Han prøver å manipulere deg og få deg til å føle deg ansvarlig for noe han gjorde.

Jeg vet det. Jeg tenker på menn som skylder på damene sine til å ha gjort dem sinte når de slår. 

Han skylder alltid på andre mennesker når han blir sint. Det er alltid andre som har gjort noe, aldri han, og jeg gidder ikke bli den han skylder på.

Eksen hans ba om besøksforbud mot ham ganske fort etter det var slutt, men nå har hun oppført seg veldig merkelig og stygt etter bruddet, så jeg tenkte det var noe hun gjorde fordi hun var sint, men nå lurer jeg på om det var noe i det.

Han klaget på at både jeg og eksen klaget på misbrukt fra ham når han ikke har gjort noe som helst... Altså...

Lenke til kommentar

Jeg vet det. Jeg tenker på menn som skylder på damene sine til å ha gjort dem sinte når de slår. 

Han skylder alltid på andre mennesker når han blir sint. Det er alltid andre som har gjort noe, aldri han, og jeg gidder ikke bli den han skylder på.

Eksen hans ba om besøksforbud mot ham ganske fort etter det var slutt, men nå har hun oppført seg veldig merkelig og stygt etter bruddet, så jeg tenkte det var noe hun gjorde fordi hun var sint, men nå lurer jeg på om det var noe i det.

Han klaget på at både jeg og eksen klaget på misbrukt fra ham når han ikke har gjort noe som helst... Altså...

Vær veldig obs på folk som påstår at eksen er crazy, ihvertfall hvis de har flere ekser som har vært sånn (tilsier ett mønster hvor de er fellesnevneren) og de alltid er offeret når de gjenforteller. 

Eksen ba om besøksforbud for så å begynne å plage han? Hvordan plage han da? Høres rart ut ja

Lenke til kommentar

Vær veldig obs på folk som påstår at eksen er crazy, ihvertfall hvis de har flere ekser som har vært sånn (tilsier ett mønster hvor de er fellesnevneren) og de alltid er offeret når de gjenforteller. 

Eksen ba om besøksforbud for så å begynne å plage han? Hvordan plage han da? Høres rart ut ja

Hun sender både meg og ham veldig stygge meldinger, men nå vet jeg jo ikke hva som er rett og galt av det som har skjedd, men han har sagt mange stygge ting om henne også.

Han har bare hatt én eks. Nå føler jeg at jeg har hatt flere crazy ekser da. To stykker som drikker for mye og blir sinte i fylla. Siste gang jeg finner meg kjæreste på fest i hvert fall, haha.

Lenke til kommentar

Høres ut som at han ikke bør røre alkohol.

Når det gjelder sinne i hverdagen så er det ting man kan se på.

Jeg er nok selv en noe hissig person.

Dama har klagd flere ganger på at hun ikke liker at jeg blir sint. (Vi har så å si aldri kranglet så det handler ikke om oss to imellom, men jeg blir forbannet i trafikken f.eks).

Jeg har aldri hatt en jobb jeg har trivdes med. Jobb er jobb har jeg alltid tenkt og det har de siste årene vært veldig mye stress på jobb. Sist år ble det for mye - jeg ble forbannet på sjefen og leverte oppsigelsen. Jeg har nå begynt å studere for å få en jobb jeg vil trives med og dama sier at jeg er en helt annen. Ifølge henne er jeg mye roligere og i bedre humør sånn over det jevne. Jeg merker ikke så mye til det selv - det er jo stressende å studere, men jeg holder i det minste på med noe som interesserer meg.

Kanskje han trenger å se på sitt eget liv å vurdere om det er noe han bør ta tak i?

Uansett - hans problemer og hans valg skal ikke trenge å gå utover deg. Når folk tyr til rusmidler for å kompensere for egne mangler har det gått langt.

Lenke til kommentar

Høres ut som at han ikke bør røre alkohol.

Når det gjelder sinne i hverdagen så er det ting man kan se på.

Jeg er nok selv en noe hissig person.

Dama har klagd flere ganger på at hun ikke liker at jeg blir sint. (Vi har så å si aldri kranglet så det handler ikke om oss to imellom, men jeg blir forbannet i trafikken f.eks).

Jeg har aldri hatt en jobb jeg har trivdes med. Jobb er jobb har jeg alltid tenkt og det har de siste årene vært veldig mye stress på jobb. Sist år ble det for mye - jeg ble forbannet på sjefen og leverte oppsigelsen. Jeg har nå begynt å studere for å få en jobb jeg vil trives med og dama sier at jeg er en helt annen. Ifølge henne er jeg mye roligere og i bedre humør sånn over det jevne. Jeg merker ikke så mye til det selv - det er jo stressende å studere, men jeg holder i det minste på med noe som interesserer meg.

Kanskje han trenger å se på sitt eget liv å vurdere om det er noe han bør ta tak i?

Uansett - hans problemer og hans valg skal ikke trenge å gå utover deg. Når folk tyr til rusmidler for å kompensere for egne mangler har det gått langt.

Han har drømmejobben, noe jeg har støttet ham med hele veien, så det er det ingenting han kan gjøre noe med. 

Jeg tror ikke det er noe særlig mer å gjøre. Når jeg prøver å snakke med ham om ting, ender det alltid med at alt er min skyld og at han har det så vanskelig. Det er ikke han som har et alkoholproblem når han vil kjøre i fylla, det er jeg som er kontrollerende som ber ham om å ikke gjøre det. 

TS

Lenke til kommentar

Hun sender både meg og ham veldig stygge meldinger, men nå vet jeg jo ikke hva som er rett og galt av det som har skjedd, men han har sagt mange stygge ting om henne også.

Han har bare hatt én eks. Nå føler jeg at jeg har hatt flere crazy ekser da. To stykker som drikker for mye og blir sinte i fylla. Siste gang jeg finner meg kjæreste på fest i hvert fall, haha.

Han svarer henne med samme mynt eller vil han bare at det skal dø ut? 

Så du har vært sammen med to andre som har samme problemer? Hva er det du kan gjøre annerledes for å unngå at du faller for slike tapere? For du er fellesnevneren. Les også om codependency: http://www.mentalhealthamerica.net/co-dependency 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...