Xantippe Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Overgangen til elbiler vil flytte arbeidsplasser fra Europa til Asia. Det kommer til å koste Europa dyrt. Men europeiske politikere er opptatt av innvandring og derpå økende terrorfare, er kommunistpartiet i Kina opptatt av å overta nok et stort globalt segment. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Overgangen til elbiler vil flytte arbeidsplasser fra Europa til Asia. Det kommer til å koste Europa dyrt. Men europeiske politikere er opptatt av innvandring og derpå økende terrorfare, er kommunistpartiet i Kina opptatt av å overta nok et stort globalt segment. Hvilke jobber? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Har ikke så mye imot Tesla. Er veldig mye bra teknologi som kommer derfra. Og filosofi! Men religionen/kulten rundt Tesla, den kan jeg styre meg for. Hele poenget er forøvrig at andre bilprodusenter baserer seg på underleverandører og har rikelig med tilgang på batterier (om de vil). Men hva har dette med å "fornekte alle nye batterifabrikker som ikke er Tesla sine" å gjøre? Er det noen som nekter for at andre lager batterier? Jeg er vant til at folk basher Tesla når de kan, men denne skjønner jeg bare ikke. Hva er vinklingen din egentlig? 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Overgangen til elbiler vil flytte arbeidsplasser fra Europa til Asia. Det kommer til å koste Europa dyrt. Men europeiske politikere er opptatt av innvandring og derpå økende terrorfare, er kommunistpartiet i Kina opptatt av å overta nok et stort globalt segment. Neppe. EU og USA kommer til å kreve at batterifabrikker bygges i Europa / USA, på lik linje med bilfabrikker. Det er heller ikke hensiktsmessig å transportere tunge batteripakker fra Asia til Vesten. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Det er heller ikke hensiktsmessig å transportere tunge batteripakker fra Asia til Vesten. Det er vel avhengig av hvor råmaterialene kommer fra. Om det meste kommer fra hvor batteriene lages, er det bedre å foredle lokalt. (Heller frakte ferdig stål enn både malm og kull - for å ta eksempel som er lett å forstå) 1 Lenke til kommentar
Msunde Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Det er jo her Tesla-menigheten har en utfordring. De ser ikke og fornekter alle nye batterifabrikker som ikke er Tesla sine. Det å holde fokus på egen kapasitet er positivt. Å sette seg inn i asiatiske fabrikkers produksjonskapsitet virker som en omfattende distraksjon. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Det er vel avhengig av hvor råmaterialene kommer fra. Om det meste kommer fra hvor batteriene lages, er det bedre å foredle lokalt. (Heller frakte ferdig stål enn både malm og kull - for å ta eksempel som er lett å forstå) Jeg referer kun til selve ferdigstillingen av batteriene. Råvarer og andre 'deler' kan fint komme fra 'alle' verdenshjørner. Det skjer allerede i dag med tanke på bilproduksjon. Lenke til kommentar
missi Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Men hva har dette med å "fornekte alle nye batterifabrikker som ikke er Tesla sine" å gjøre? Er det noen som nekter for at andre lager batterier? Jeg er vant til at folk basher Tesla når de kan, men denne skjønner jeg bare ikke. Hva er vinklingen din egentlig? Du lever i en boble om du ikke har fått med deg Tasla-halleluja folkene som argumentere dag ut og dag inn om hvord bare Tesla har nok batterier og at ingen andre i hele verden vil klare å få tak i batterier til bilene sine. Tradisjonelle fabrikanter får nøyaktig så mange batterier som de VIL ha. Det er ikke mangel på produksjonskapasitet når det kommer til batterie, det er bare motvilje mot å lage elbiler. 1 Lenke til kommentar
kafar Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Denne utviklingen har vi sett komme en stund nå. Tesla skapte en voldsom blest og lykkes i å endre bilens fremtid, nå med Kina som viktig drivkraft i utviklingen. Kina har kjøpt seg opp stort på råvarer og satser på fornybart på grunn av nødvendighet (luftforurensningsproblemer). Samt EU som desperat forsøker å få noen batterifabrikker opp og gå i Europa fordi de ser hva som skjer, mens bilindustrien her ønsker å dytte finansieringen av slike fabrikker på andre. Europeiske bilprodusenter, som står for en grei del av europas inntektskilde, er vel helt sikkert klar over at de ikke kan fortsette å ha en så sterk posisjon i fremtiden uten å ta noen grep snart. Spent på hva de har tenkt til å gjøre? Tape batteriutviklingen totalt? 1 milliard her og der nå begynner å bli for sent? Jeg har inntrykk av at tyske produsenter har på bremsen. Det kommer hele tiden små drypp om biler som kommer. Og de blir mange. Men de fleste er det mange år til kommer. Jeg tror faktisk at kineserne og koreanerne vil ta store andeler. 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 (endret) Denne utviklingen har vi sett komme en stund nå. Tesla skapte en voldsom blest og lykkes i å endre bilens fremtid, nå med Kina som viktig drivkraft i utviklingen. Kina har kjøpt seg opp stort på råvarer og satser på fornybart på grunn av nødvendighet (luftforurensningsproblemer). Samt EU som desperat forsøker å få noen batterifabrikker opp og gå i Europa fordi de ser hva som skjer, mens bilindustrien her ønsker å dytte finansieringen av slike fabrikker på andre. Europeiske bilprodusenter, som står for en grei del av europas inntektskilde, er vel helt sikkert klar over at de ikke kan fortsette å ha en så sterk posisjon i fremtiden uten å ta noen grep snart. Spent på hva de har tenkt til å gjøre? Tape batteriutviklingen totalt? 1 milliard her og der nå begynner å bli for sent? Jeg har inntrykk av at tyske produsenter har på bremsen. Det kommer hele tiden små drypp om biler som kommer. Og de blir mange. Men de fleste er det mange år til kommer. Jeg tror faktisk at kineserne og koreanerne vil ta store andeler. De er som norske politikere; venter og venter, og håper håper at det blåser over slik at man ikke trenger å gjøre endringer. Vel, synd, for når dem får fingeren (eller eventuelt armen) ut av ræva er toget allerede gått. Skulle ønske vi (som nasjon) kunne virkelig tungt satser på å være langt fremme i det grønne skiftet, istedenfor å si en ting mens vi tviholder på det gamle. (Nei, jeg sier ikke at Olje var en dårlig ting for Norge, eller at vi på nåværende tidspunkt kan stenge ned alle kraner, men vi må fokusere på å se fremover istedenfor å hele tiden velsigne oss selv for Oljen - det hindrer progresjon og fremgang). Endret 5. juli 2018 av The Very End Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 5. juli 2018 Del Skrevet 5. juli 2018 Du lever i en boble om du ikke har fått med deg Tasla-halleluja folkene som argumentere dag ut og dag inn om hvord bare Tesla har nok batterier og at ingen andre i hele verden vil klare å få tak i batterier til bilene sine. Tradisjonelle fabrikanter får nøyaktig så mange batterier som de VIL ha. Det er ikke mangel på produksjonskapasitet når det kommer til batterie, det er bare motvilje mot å lage elbiler. Det er klart de ikke har problemer med å få tak i nok batterier når de ikke engang satser stort på elbiler. Så jeg skjønner ikke poenget ditt. Og hva har dette med å "fornekte batterifabrikker" å gjøre? Det du skrev var at de "ser ikke og fornekter alle nye batterifabrikker som ikke er Tesla sine". Hvilke nye batterifabrikker? Og hvor er alle disse fornekterne? Jeg har ikke sett et eneste eksempel. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Hvilke jobber? Jeg skal gi deg ett eksempel: Produksjon av forbrenningsmotorer er enormt mye mer arbeidskrevende enn enkle elektromotorer. Over 700 000 mennesker jobber med produksjon av forbrenningsmotorer i Europa. I tillegg flere hundre tusen med service og reparasjoner. Elektrolmotorer er enormt mye enklere å produsere og krever minimalt med vedlikehold. Kina gjør nå en enorm innsats på å kapre markedet og det med staten i ryggen finansmessig. I tillegg gjøres det en stor innsats i å stjele hemmelig informasjon fra vestlige selskaper. Vestlige land har ikke staten i ryggen 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Over 700 000 mennesker jobber med produksjon av forbrenningsmotorer i Europa. Kilde? Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Kilde? Så denne om jobber i Tyskland i bilindustrien: https://insideevs.com/german-government-warns-of-massive-job-loss-due-to-electric-cars/ Der mener de det er 210 000 jobber bare i Tyskland. Fremdeles et stykke opp til 700 000, men det ser ut til å være et svært høyt tall. 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Kilde? Kilde: Internet og nyheter på TV 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Kilde: Internet og nyheter på TV Hvis du bare skal komme med tullesvar kunne du bare latt det være Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Jeg har inntrykk av at tyske produsenter har på bremsen. Det kommer hele tiden små drypp om biler som kommer. Og de blir mange. Men de fleste er det mange år til kommer. Jeg tror faktisk at kineserne og koreanerne vil ta store andeler. VW skal tilby 25 nye elektriske modeller innen 2020. De har også lagt inn en ordre på batterier for 48 mrd. dollar (ca. 390 mrd. kr) hos LG, Samsung og CATL. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Tilgangen er ikke så rikelig som noen vil ha det til. For det første er luftige planer ikke det samme som realitet. Målene BYD og CATL har satt seg er ambisiøse, og det er på ingen måte sikkert de får det til. For det andre, så selv om BYD og CATL begynner å produsere til sammen 148 GWh/år i 2020, så utgjør det ca 2 millioner elbiler/år med 75 kWh batteri. Med Kinas bilsalg på ca 29 millioner biler per år, så er det ikke sikkert at det er særlig kapasitet til å eksportere batterier ut av Kina. Kina har vedtatt at de skal raskt gå over til elbil, og da er nok batterier til at 7% av salget kan være elektrisk på ingen måte tilstrekkelig. For øvrig kan det nevnes at BYD produserer stort sett kjemien LFP. Denne er bra på den måten at den ikke inneholder dyrere metaller som kobolt og nikkel, men samtidig er energitettheten ganske dårlig. Det betyr ganske tunge batterier. Der batterimodulene i f.eks en Model 3 i dag veier ca 360 kg, så ville de kanskje måtte veid 550 kg for tilsvarende kapasitet med celler fra BYD. 200 kg ekstra har en betydning. Og når det gjelder CATL, så har de lagt seg på ca samme linje som LG Chem, SK Inovation, mf. De benytter NMC, som er gode på det meste, men samtidig krever ganske mye kobolt. Faktisk omkring 3-6 ganger mer kobolt enn Tesla. Prisen på kobolt kan bli problematisk for CATL, LG Chem, SK Innovation, osv, mens for Tesla har prisen mye mindre betydning. Om koboltkostnaden skulle gå opp $5/kWh for Tesla, så ville den gå opp $15-30/kWh for de som baserer seg på NMC. Jeg tror det vil bli produsert mye batterier, og det vil være batterier tilgjengelig i markedet. Men jeg er ganske usikker på om de bilprodusentene som venter med å sikre seg en tilstrekkelig forsyning av batterier vil være spesielt fornøyd med pris og ytelse til det de får tak i av batterier. I verste fall må de betale overpris for celler som er ganske dårlige. Kanskje derfor det planlegges og bygges litt over alt? http://www.climatechangenews.com/2018/03/28/europes-gigafactory-boom-mapped/ Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. juli 2018 Del Skrevet 14. juli 2018 Kanskje derfor det planlegges og bygges litt over alt? http://www.climatechangenews.com/2018/03/28/europes-gigafactory-boom-mapped/ Som du sier; «litt». 80 GWh om ti år er altså nok til litt over 1 million elbiler per år med 75 kWh per bil. Det selges over 17 millioner biler per år i Europa, så de 80 GWh er tilstrekkelig til ca 6% av salget. Og det er altså om hele 10 år. Men vi får tro at disse planene bare er en forsmak av det som kommer. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. juli 2018 Del Skrevet 17. juli 2018 VW skal tilby 25 nye elektriske modeller innen 2020. De har også lagt inn en ordre på batterier for 48 mrd. dollar (ca. 390 mrd. kr) hos LG, Samsung og CATL. De har vært flinke med løfter. Så gjenstår det å se om de kan levere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå