Gå til innhold

Kinesisk batterifabrikk vil bli helt automatisert og «verdens største»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først:
"Da vil den være like stor som 140 fotballbaner (1.000.000 kvadratmeter) med en kapasitet på 24 GWh i året"

Og deretter:
"(...) 28 GWh i år, og øke kapasiteten til 48 GWh 2019 og 60 GWh 2020."

Hva stemmer? Er det snakk om at selskapet som helhet har intensjon om å produsere 60 GWh på tvers av alle fabrikker eller 60 GWh fra den samme fabrikken? 

Forøvrig herlig å se storproduksjon av batterier - det trengs i tiden som kommer. 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"BYD er verdens største produsent av elbiler."

 

Nei, de produserer ikke veldig mange elbiler. Elbusser, ja, ladehybrider, ja, men få elbiler. (De produserer mange "EV", som mange oversetter til elbil, men det inkluderer ladehybrider.)

 

Målet for Gigafactory er forøvrig økt til 150 GWh/år, men det er ikke kjent hvilket årstall det er snakk om. Per i dag produserer de minst 19 GWh/år til Model 3 og 1-2 GWh/år til Tesla Energy, altså minst 20 GWh/år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil de levere noen elbiler i Europa?

 

Sannsynligheten for det er omtrent som sannsynligheten for at japanske eller koreanske biler skulle finne veien hit. Det som en gang var et skjellsord er nå tildels det beste en kan kjøpe. Kineserne kommer! Snart har de silkeveien 2 ferdig, og da kommer det til å renne elbiler inn til Europa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal alt måles i enheten "fotballbaner"? Kvadratmeter, kvadratkilometer, hektar, dekar m.m. fungerer helt fint.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Fotballbane:

"En fotballbane er en bane hvor det spilles fotballkamper. Banen skal være rektangulær på mellom 45-90 meter bred og mellom 90-120 meter lang. For internasjonale kamper må bredden være mellom 64 og 75 m, og lengden må være mellom 100 og 110 m. Underlaget skal være gress, eller FIFA-godkjent kunstgress. Fifas regler sier at en 11-er fotballbane skal være 68x105 meter."

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvem ser ikke og fornekter dette?

Besøk Tesla på Reddit og Electrek... Gjennomganstonen er «Tesla er de eneste i hele verden som har batterier til bilene sine». Hver gang VW, Mercedes, Huyndai og andre annonserer elbiler så kommer menigheten og tyter om at disse ikke har egne batterifabrikker og at det derfor aldri vil komme elbiler derfra. På sitt vis ganske så underholdende.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har VW, Mercedes og Hyundai egne batterifabrikker som Tesla?

 

Hvor ser du forresten denne påståtte gjennomgangstonen? Jeg ser bare en påstand fra deg, men jeg mistenker at den dessverre er sterkt påvirket av din negativitet mot Tesla generelt.

Lenke til kommentar

Har VW, Mercedes og Hyundai egne batterifabrikker som Tesla?Hvor ser du forresten denne påståtte gjennomgangstonen? Jeg ser bare en påstand fra deg, men jeg mistenker at den dessverre er sterkt påvirket av din negativitet mot Tesla generelt.

Har ikke så mye imot Tesla. Er veldig mye bra teknologi som kommer derfra. Og filosofi! Men religionen/kulten rundt Tesla, den kan jeg styre meg for.

 

Hele poenget er forøvrig at andre bilprodusenter baserer seg på underleverandører og har rikelig med tilgang på batterier (om de vil).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet dere hva... har egentlig ikke så mye mot Tesla sånn bortsett fra at jeg liker ikke designet, en ren smakssak, og at de har en del feil på noen av sine modeller, men ellers ok. Men når det gjelder den påståtte "gjennomganstonen" som det ble referert til her må jeg medgi at jeg nikket gjennkjennende til påstanden. Det har jeg nemmlig hørt flere som har dratt fram når noen forsøker å diskutere edruelig om elbiler at "det er bare Tesla som lager sine egne batterier, asså, sånn på år'ntlig". Både i og utenfor forum. Link? Nei jeg sitter ikke og sammler på linker for å hive de ut i tide og utide, du får tro meg på mitt bare ord.

Endret av EremittPåTur
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne utviklingen har vi sett komme en stund nå. Tesla skapte en voldsom blest og lykkes i å endre bilens fremtid, nå med Kina som viktig drivkraft i utviklingen. Kina har kjøpt seg opp stort på råvarer og satser på fornybart på grunn av nødvendighet (luftforurensningsproblemer). Samt EU som desperat forsøker å få noen batterifabrikker opp og gå i Europa fordi de ser hva som skjer, mens bilindustrien her ønsker å dytte finansieringen av slike fabrikker på andre.

 

Europeiske bilprodusenter, som står for en grei del av europas inntektskilde, er vel helt sikkert klar over at de ikke kan fortsette å ha en så sterk posisjon i fremtiden uten å ta noen grep snart. Spent på hva de har tenkt til å gjøre? Tape batteriutviklingen totalt? 1 milliard her og der nå begynner å bli for sent?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele poenget er forøvrig at andre bilprodusenter baserer seg på underleverandører og har rikelig med tilgang på batterier (om de vil).

Tilgangen er ikke så rikelig som noen vil ha det til.

 

For det første er luftige planer ikke det samme som realitet. Målene BYD og CATL har satt seg er ambisiøse, og det er på ingen måte sikkert de får det til.

 

For det andre, så selv om BYD og CATL begynner å produsere til sammen 148 GWh/år i 2020, så utgjør det ca 2 millioner elbiler/år med 75 kWh batteri. Med Kinas bilsalg på ca 29 millioner biler per år, så er det ikke sikkert at det er særlig kapasitet til å eksportere batterier ut av Kina. Kina har vedtatt at de skal raskt gå over til elbil, og da er nok batterier til at 7% av salget kan være elektrisk på ingen måte tilstrekkelig.

 

For øvrig kan det nevnes at BYD produserer stort sett kjemien LFP. Denne er bra på den måten at den ikke inneholder dyrere metaller som kobolt og nikkel, men samtidig er energitettheten ganske dårlig. Det betyr ganske tunge batterier. Der batterimodulene i f.eks en Model 3 i dag veier ca 360 kg, så ville de kanskje måtte veid 550 kg for tilsvarende kapasitet med celler fra BYD. 200 kg ekstra har en betydning.

 

Og når det gjelder CATL, så har de lagt seg på ca samme linje som LG Chem, SK Inovation, mf. De benytter NMC, som er gode på det meste, men samtidig krever ganske mye kobolt. Faktisk omkring 3-6 ganger mer kobolt enn Tesla. Prisen på kobolt kan bli problematisk for CATL, LG Chem, SK Innovation, osv, mens for Tesla har prisen mye mindre betydning. Om koboltkostnaden skulle gå opp $5/kWh for Tesla, så ville den gå opp $15-30/kWh for de som baserer seg på NMC.

 

Jeg tror det vil bli produsert mye batterier, og det vil være batterier tilgjengelig i markedet. Men jeg er ganske usikker på om de bilprodusentene som venter med å sikre seg en tilstrekkelig forsyning av batterier vil være spesielt fornøyd med pris og ytelse til det de får tak i av batterier. I verste fall må de betale overpris for celler som er ganske dårlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...