Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Haster] Tatt for dyrking av cannabis, inn til avhør

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er rimelig sikker på at du vil bli siktet for distribusjon TS.

Det tar ca 3 måneder å få en fullvoksen plante og høstes ca 50g ferdig produkt basert på familie (Sativa/indica) gener og vekstforhold om jeg ikke husker feil.  

10 planter er MYE så tipper du ikke vil komme unna med å si at det er til eget bruk. Du kan sikkert prøve å si at du ikke støtter organisert kriminalitet så har valgt å dyrke planter selv, til kun eget bruk siden planten bedrer livskvaliteten din og argumentere for mengden fordi du tenkte å utvinne olje med lenger holdbarhet.. men vil tippe at de vil anslå 500g cannabis som var på vei til å distribueres med en gatepris på 200kr/g. Altså en verdi på 100.000kr. 

Til sammenligning så er et personlig bruk på 20g i måneden veldig mye, om bruken ditt er såpass ekstrem så er uansett mengden så stor at du det ville tatt deg 25 måneder å bruke opp alt. 

Konsekvensen blir nok trolig uansett fengselstraff og en bot basert på hva salgs anslaget de beregner verdien til å være.

Videre så vil dem nok ta fra deg førerkortet om du har det og gi deg en fin stjerne på rullebladet.

Krikkert bruker alltid å gi gode råd angående juss så ta til deg rådene fra han.

Ps. om du har drevet med salg så husk at de trolig vil finne kommunikasjons dialogene dine vedrørende salgene på PC/mobil etc.

Lykke til og ta i det minste til deg hendelsen som en fremtidig lærdom..

Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at du vil bli siktet for distribusjon TS.

Det tar ca 3 måneder å få en fullvoksen plante og høstes ca 50g ferdig produkt basert på familie (Sativa/indica) gener og vekstforhold om jeg ikke husker feil.

10 planter er MYE så tipper du ikke vil komme unna med å si at det er til eget bruk. Du kan sikkert prøve å si at du ikke støtter organisert kriminalitet så har valgt å dyrke planter selv, til kun eget bruk siden planten bedrer livskvaliteten din og argumentere for mengden fordi du tenkte å utvinne olje med lenger holdbarhet.. men vil tippe at de vil anslå 500g cannabis som var på vei til å distribueres med en gatepris på 200kr/g. Altså en verdi på 100.000kr.

Til sammenligning så er et personlig bruk på 20g i måneden veldig mye, om bruken ditt er såpass ekstrem så er uansett mengden så stor at du det ville tatt deg 25 måneder å bruke opp alt.

Konsekvensen blir nok trolig uansett fengselstraff og en bot basert på hva salgs anslaget de beregner verdien til å være.

Videre så vil dem nok ta fra deg førerkortet om du har det og gi deg en fin stjerne på rullebladet.

Krikkert bruker alltid å gi gode råd angående juss så ta til deg rådene fra han.

Ps. om du har drevet med salg så husk at de trolig vil finne kommunikasjons dialogene dine vedrørende salgene på PC/mobil etc.

Lykke til og ta i det minste til deg hendelsen som en fremtidig lærdom..

Du har sett på for mye TV.

Hvordan skal du finne kommunikasjons dialogene? Da nå du frivillig gi fra deg mobil osv. Er jo bare slette alt nå som det er. De kan ikke spore opp gamle samtaler med mindre dem har aktiv kommunikasjonskontroll. Eneste dem eventuelt kan er å få logginfo, hvilke nr du har ringt og hvor lenge. Ikke hva.

Ikke at dem gjør det for 10 planter.

Fengsel er det bare å glemme. Jeg er sikta i en sak og fått 2 år i første runde nå for 2.5kg hæsj, 1kg kokain og 500gr amfetamin. Så du kan slappe helt av for 10 stakkarslige planter. Samfunnsstraff på det aller, aller meste.

Hvorfor skal dem ta fra han førerkortet? Jeg har fortsatt førerkortet mitt.

Politiet følger ikke med på telefoner ditt og datt konstant og kan bryte seg inn osv. Det er bare dere små weedknarkere som er for paranoide...

Anonymous poster hash: 62097...309

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det mystiske her er, hvordan visste kusina de at det var snakk om hasj?

Kanskje politiet skulle ha tatt seg en tur til henne også

Veldig mystisk ja. Jeg mener, kun kriminelle vet sånt right? Ingen har jo vært borti hasj uten å ha vært involvert i kriminelle handlinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan skal du finne kommunikasjons dialogene? Da nå du frivillig gi fra deg mobil osv. Er jo bare slette alt nå som det er. De kan ikke spore opp gamle samtaler med mindre dem har aktiv kommunikasjonskontroll. Eneste dem eventuelt kan er å få logginfo, hvilke nr du har ringt og hvor lenge. Ikke hva.

Nåja, det å ha fysisk tilgang på ein telefon eller konto med aktiv samtalelogg er berre ein måte å skaffe bevis på.

Ein skal ikkje være mykje uforsiktig før det kan loggast blant både telefonselskapet og banken at det har vært ein kontakt. Sjølve innhaldet i kommunikasjonen er ikkje så viktig, det er nok for politiet å bevise at det har vært ein kontakt, og at dei berørte partane har forskjellig forklaring på kva kommunikasjonen gikk ut på.

Sjølv om det ikkje er fellande bevis i seg sjølv at ein person som sitter på nok hasj til å selge har vært i kontakt med ein person som er kjent for å kjøpe hasj, så er det absolutt eit indis som tipper vektskåla i feil retning for trådstarter.

Lenke til kommentar

Veldig mystisk ja. Jeg mener, kun kriminelle vet sånt right? Ingen har jo vært borti hasj uten å ha vært involvert i kriminelle handlinger.

"Normale" folk ser ikke forskjell på blomster og ugress

Selv politiet har tatt feil av hasj-planter flere ganger, altså konfiskert planter som ikke var hasj

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke at dem gjør det for 10 planter.

Fengsel er det bare å glemme. Jeg er sikta i en sak og fått 2 år i første runde nå for 2.5kg hæsj, 1kg kokain og 500gr amfetamin. Så du kan slappe helt av for 10 stakkarslige planter. Samfunnsstraff på det aller, aller meste.

Hvorfor skal dem ta fra han førerkortet? Jeg har fortsatt førerkortet mitt.

Politiet følger ikke med på telefoner ditt og datt konstant og kan bryte seg inn osv. Det er bare dere små weedknarkere som er for paranoide...

Kanskje jeg ser for lite på TV, er snart 20 år siden jeg hadde TV i heimen.

Det er da strafferammer på dette og et beslag som dette kan dømmes på det strengeste til 2 års fengsel.

Se :

Om du oppbevarer hasj,  bryter du Straffelovens §162 1. ledd, som lyder "Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år."

Grensen for hvor mye hasj som regnes som til eget bruk ligger ofte på rundt 15 gram, og straffen for slike "moderate" mengder blir som regel en bot. 400 gram er ganske mye, noe som kan bety at du blir straffet med fengselstraff, jamfør straffelovens §162 1. ledd - altså opp til 2 års fengsel.

Angående førerkortet: 

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/hasjroykere-klager-pa-at-de-mister-lappen-1.12379962

– Jeg kjørte aldri ruset, likevel mistet jeg lappen

Stadig flere sjåfører klager på at de mister førerkortet uten å ha kjørt ruset. Nå planlegger den cannabisliberale organisasjonen Normal et gruppesøksmål.

Til slutt, telefon/pc logger av div salg:

https://www.tek.no/artikler/guide-nar-kan-politiet-gjennomsoke-pc-en-og-mobilen-din/165106

Og dere stor-multi-knarkere er alt for bastante og opphengte i anekdotiske personlige opplevelser..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for så mange fine tilbakemeldinger.

Sant jeg har blitt tatt med buksene nede og jeg kan ikke bortforklare meg fra dette.

Satser på å innrømme at de er mine, henvise til depresjon som egentlig er sant. Jeg kjøpte jo med 10 frø, regnet ikke med at alle ville spire ettersom det har fet jeg hørte.

Men er det slik at avhøret vil bli brukt mot meg i en eventuell rett? Så heg tenkte å dra inn en advokat er mer relevant for selve rettssaken og ikke avhøret?

Tusen takk dere for gode råd.

Lenke til kommentar

Men er det slik at avhøret vil bli brukt mot meg i en eventuell rett? Så heg tenkte å dra inn en advokat er mer relevant for selve rettssaken og ikke avhøret?

Om avhøyret blir brukt mot deg er sjølvsagt avhengig av kva du opplyser om i avhøyret.

Ta kontakt med advokat med ein gong!

Du treng ikkje nødvendigvis å ha med deg advokaten i avhøyret, med du bør definitivt rådføre deg med advokat før du møter til avhøyr.

Korleis du forheld deg under avhøyret vil ha stor betydning for korleis ditt forsvar kan leggast opp i rettssaka.

Som sagt står valget mellom å legge alle kort på bordet for å ta straffa og få strafferabatt, eller gå for frifinnelse/henlegging av saka på grunn av manglande bevis.

Dersom du møter i avhøyret og legg alle korta på bordet så er det einaste alternativet til advokaten å basere forsvaret på lavast mulig straff.

Kva slags "taktikk" som du er mest tjent med er avhengig av din advokats faglege vurdering, og din risikovilje basert på din vurdering av kost/nytte.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du er "hardballer":

Politiet er tipset av et familiemedlem. Forbudte vekster er funnet hos deg og beslaglagt. du har kanskje også fortalt om / vist din kusine plantene. Hvordan skal du hardballe din situasjon?

Heder til din kusine. Det var modig!

Du er dessverre uheldig. Forhåpentligvis er cannabis lovlig snart. 

Lenke til kommentar

Er bekymret for avhøret, usikker på min egen evne til å avlegge et godt avhør til mitt favør, og redd for at politiet vil bruke alle mulige knep. Er jo uerfaren til Max. Bør jeg ta med en advokat eller er det unødvendig inntil retten kommer?

For det første: Politiets oppgave skal ikke være å lure deg til å ta på deg skylden for noe. Oppgaven deres er å belyse saken objektivt. Det er ulovlig for politiet å bruke manipulasjonsteknikker som løgn eller unødvendig press. Du skal få muligheten til å forklare deg om saken med dine egne ord før de eventuelt stiller oppfølgende spørsmål.

Avhør skal også tas opp på lyd (og det bør du sørge for at de gjør), så selv om du ikke har med deg forsvarer i utgangspunktet så vil forsvareren din ha muligheten til å sørge for at rettighetene dine faktisk ble ivaretatt under avhøret. Møter du på en politibetjent som faktisk bryter loven og bruker ulovlige knep, så kan dette få følger for saken.

Så er spørsmålet om du bør forklare deg eller ikke. Det er selvsagt ditt eget valg, men du bør være klar over at hvis du nekter å avgi forklaring så kan det brukes mot deg i retten.

På den annen side vil selvmotsigelser og løgn (dersom du velger å forklare deg) også stille deg i et meget dårlig lys i retten. Som noen her påpekte så har du som mistenkt/siktet faktisk lov til å lyve. Du vil ikke straffes for å lyve. Men om det er lurt er et annet spørsmål.

De plikter forresten også å informere deg om at ved tilståelse så vil retten ta dette med i betraktningen under straffeutmåling. En tiltalt som la alle kortene på bordet med en gang vil ha mulighet til å få redusert straff. Men det avhenger av hvor viktig forklaringen din er for saken i utgangspunktet. Hvis de sitter på "fellende bevis" så du vil bli dømt uavhengig av om du forklarer deg eller ikke, og det er mindre sannsynlig med noen merkbar reduksjon i straff.

Og selv om du legger alle kortene på bordet så må du fortsatt gjennomføre hele avhøret. Det holder ikke å bare si "jeg tilstår" og ferdig med det. Du vil fortsatt måtte forklare deg detaljert om forholdet, og svare på eventuelle spørsmål de kommer med.

Så her er det ingen enkle utveier. Det er ingen gode løsninger som gjør dette enkelt for deg.

Lenke til kommentar

Tilståelse er historisk sett ikke så lurt, jeg kjenner en tidligere høytstående politimann med mange tiårs erfaring. Hans tips: ikke si noe som helst.

Det var et merkelig tips. Det å nekte å forklare seg kan telle negativt i retten. Er han ikke klar over det?

På den annen side kan det være at saken avhenger av mistenktes forklaring, og uten den så svekkes saken i retten. Da kan det være lurt å nekte å forklare seg.

I trivielle saker der politiet ikke kommer til å bruke så mye ressurser på å følge opp kan det også være at det kan lønne seg å nekte å forklare seg.

Men det er helt avhengig av sak og situasjon. Å si at man generelt ikke bør si noe som helst er et elendig tips som vil gjøre at rettssaken kan bli meget ubehagelig.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg ser for lite på TV, er snart 20 år siden jeg hadde TV i heimen.

Det er da strafferammer på dette og et beslag som dette kan dømmes på det strengeste til 2 års fengsel.

Se :

Om du oppbevarer hasj, bryter du Straffelovens §162 1. ledd, som lyder "Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år."

Grensen for hvor mye hasj som regnes som til eget bruk ligger ofte på rundt 15 gram, og straffen for slike "moderate" mengder blir som regel en bot. 400 gram er ganske mye, noe som kan bety at du blir straffet med fengselstraff, jamfør straffelovens §162 1. ledd - altså opp til 2 års fengsel.

Angående førerkortet:

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/hasjroykere-klager-pa-at-de-mister-lappen-1.12379962

– Jeg kjørte aldri ruset, likevel mistet jeg lappen

Stadig flere sjåfører klager på at de mister førerkortet uten å ha kjørt ruset. Nå planlegger den cannabisliberale organisasjonen Normal et gruppesøksmål.

Til slutt, telefon/pc logger av div salg:

https://www.tek.no/artikler/guide-nar-kan-politiet-gjennomsoke-pc-en-og-mobilen-din/165106

Og dere stor-multi-knarkere er alt for bastante og opphengte i anekdotiske personlige opplevelser..

Det med logger er jeg klar over, jeg er selv i en sak der det er brukt aktiv kommunikasjonskontroll, pluss innhentet datahistorikk fra teleoperatører, bomveier, mm.

Det med førerkortet er det jo snakk om ved bruk av cannabis. Bare fordi en har narkotika er ikke alltid målet å bruke det, ifm førerkortet.

Det er selvfølgelig klare 'maksstraffer' på slikt, men hvis man ser på tidligere dommer på nett er det oftest bare samfunnstraff dersom en ikke er gjenganger med slike kvanta.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg skulle fram til med logg osv er at selvfølgelig skal man ikke tille rundt på telefon da dem teoretisk sett kan finne alt dem vil, men i dette tilfellet vil dem ikke kaste bort ressurser på å kanskje finne et nummer eller navn på en gatelanger som kjøper et par gram. Slikt gjør dem oftest kun når det dreier seg om narkotikaforbrytelser som har ordet 'grov' foran seg. Da skal det være ganske mange kilo hæsj, eller sterkere stoffer av mindre kvanta.

Lenke til kommentar

Det var et merkelig tips. Det å nekte å forklare seg kan telle negativt i retten. Er han ikke klar over det?

På den annen side kan det være at saken avhenger av mistenktes forklaring, og uten den så svekkes saken i retten. Da kan det være lurt å nekte å forklare seg.

I trivielle saker der politiet ikke kommer til å bruke så mye ressurser på å følge opp kan det også være at det kan lønne seg å nekte å forklare seg.

Men det er helt avhengig av sak og situasjon. Å si at man generelt ikke bør si noe som helst er et elendig tips som vil gjøre at rettssaken kan bli meget ubehagelig.

Det var det han sa, de eneste man kan gjøre er å inkriminere seg selv videre. Ting de allerede vet kommer de til å dømme deg for, og det å spille med åpne kort "skal" gjøre straffen kortere, men i praksis blir den ikke det (mente han)

Han har sittet på den andre siden av bordet i mange år og jobbet som instruktør i mange år og har vært litt i media over årene.

Det går prestisje i å dømme noen hardt, og i denne saken ville jeg valgt å være stille. Jeg ville sagt det var mitt, men valgt å ikke si hva det var til da det kan slå begge veier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Normale" folk ser ikke forskjell på blomster og ugress

Selv politiet har tatt feil av hasj-planter flere ganger, altså konfiskert planter som ikke var hasj

Men nå var utsagnet ditt at man må være kriminell for å vite sånt. At han faktisk har ti planter av noe som ser ut som og lukter sterkt av hasj burde være nok.

Lenke til kommentar

Men nå var utsagnet ditt at man må være kriminell for å vite sånt. At han faktisk har ti planter av noe som ser ut som og lukter sterkt av hasj burde være nok.

I tillegg så er det vell gjerne mistenktsomt dersom du ser ut som ein "stoner-type" som ikkje har ei einaste levande plante i heile boligen, med unntak av ti planter som står i garderobeskapet som blir nøysommelig stelt med.

Det er ikkje like mange som klarer å skille ei hasj-plante som står i vinduskarmen saman med 15 andre grøne planter, men ein bit seg ekstra merke i at ein person som ikkje har interesse for planter plutselig har starta å kultivere ei plante på ein uvanleg plass.

Lenke til kommentar

Det var det han sa, de eneste man kan gjøre er å inkriminere seg selv videre. Ting de allerede vet kommer de til å dømme deg for, og det å spille med åpne kort "skal" gjøre straffen kortere, men i praksis blir den ikke det (mente han)

Hvis man allerede vet at man vil bli dømt så er det like greit å legge kortene på bordet. Selv om det ikke er 100% sikkert at man får strafferabatt, så er det heller ikke usannsynlig.

Ved å nekte å forklare seg får man det iallfall ikke.

Lenke til kommentar

Hvis man allerede vet at man vil bli dømt så er det like greit å legge kortene på bordet. Selv om det ikke er 100% sikkert at man får strafferabatt, så er det heller ikke usannsynlig.

Ved å nekte å forklare seg får man det iallfall ikke.

Ved å si hva? Eget bruk? Du ser sikkert at det kan slå andre veien. Rabatten på straffen er uinteressant, lengden på straffen er viktig. Skjønner du hvor jeg vil?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...