Borgenslukkersorgen Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Hei kjære lesere. Jeg må inn til politiavhør torsdag 5/7 grunnet beslag av 10 cannabisplanter i heimen. Det var min kjære kusine som ved en tilfeldighet oppdaget dem og ringte så til onkel politi. Jeg har aldri blitt straffet tidligere og jeg har ingen erfaring med dette. I over to år har jeg vært diagnostisert med depresjon, men jeg studerer for å bli engelsk lærer og jeg har vært en del i utlandet og hjulpet barn i fattigdom med blandet annet undervisning. Er litt for mye av den sentimentale idealistiske typen Hehe. Er bekymret for avhøret, usikker på min egen evne til å avlegge et godt avhør til mitt favør, og redd for at politiet vil bruke alle mulige knep. Er jo uerfaren til Max. Bør jeg ta med en advokat eller er det unødvendig inntil retten kommer? Setter stor pris på innspill. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ha med en advokat. Ellers bør du være helt rolig i avhøret, og huske du kan avbryte det når som helst. Når man er siktet har man ingen plikt til å forklare seg, og du har lov å juge så mye du vil. Eneste du ikke har lov til er å inkriminere andre. Feks si at 'plantene er xx sine, ikke mine!' og legge skylda på en uskyldig person. Ta kontakt med en advokat. Er det ditt hus? Kan det enkelt bevises det er dine planter? Jeg er innblandet i en grov narkotikasak, og jeg kan love deg at de virkelig bruker alt, absolutt alt fra første avhør i eventuell rettsak. Stemmeleien din, 'framstår som nervøs' osvosv. Ellers håper jeg du aldri snakker med kusina di igjen, og virkelig revurderer hva slags 'folk' du slipper inn i heimen... Anonymous poster hash: 62097...309 5 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Det kommer oftest ned til hvilken personlighet du har, kjerneverdier, og hvilken linje du vil kjøre for resten av livet ditt. Hvis du er en snill type: Legg alle korta på bordet, si og vis at du angrer, lov dyrt og høyt at det aldri skal skje igjen. Hvis du skal prøve noe mer senere, så må du vente i noen år og være tre ganger mer forsiktig. Hvis du er "hardballer": Si minst mulig. Nekt enhver bekjentskap til det kriminelle forholdet. Skru av hjernen under intervjuet, så du blir uleselig. Hvis du har krav på advokat, bør du bruke det. Usikker på hva som gir rett til det og ikke. Du må regne med at politiet kommer til å kaste bort en del av tiden din, men det er da prisen du betaler for å kanskje slippe unna. Sannsynligheten er vel liten siden det sikkert er masse spor knyttet til deg, men man kan jo tenke seg, hadde man hatt uendelig mye penger og kjøpt de dyreste advokatene, så øker sannsynligheten. Du skriver du er diagnostisert med depresjon, dette er kanskje noe som kan spilles på. Skal du kjøre hardball, må du forberede deg på å investere mye energi, tid og ressurser i det. Du er jo inne på en fin og lovlig vei i livet, spør du meg, er det kanskje best å holde på den retningen. Du vil kanskje ha familie og barn i fremtiden. Da tenker jeg det er flere kvinner som vil ha barn med en som holder seg til loven, enn en som er halvkriminell hele tiden. Far i fengsel og kan ikke passe barna osv. Endret 3. juli 2018 av Taurean Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Siden det er så mye så er jeg redd for at de vil prøve å ta deg for dealing, da får du mye hardere straff med mer seriøse konsekvenser enn hvis du bare blir tatt for bruksmengder (spiller ingen rolle om du bare grodde for deg selv og kompisene som røyker med deg, det er mengden de går utifra, har du veldig mye kan du komme i veldig deep shit hvis de føler for å rundpule deg). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Det essensielle du må ta stilling til er: Hvordan vil din politiforklaring hjelpe deg ut fra hvilket mål du har? Hvis du legger opp til minst mulig straff bør du legge alle kortene på bordet og håpe på tilståelsesrabatt. Hvis du legger opp til å kjøre "hardball" som Taurean kaller det har du i utgangspunktet ingen interesse av å forklare deg for politiet i det hele tatt. Du har heller ikke plikt til det - du har bare plikt til å fortelle dem at du ikke vil forklare deg. 9 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Du er vel tatt med buksene nede? Så da er tilståelsesrabatt ganske aktuelt å satse på. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Tilståelse er nok det greieste. 10 planter er MYE til eget bruk, så de kommer nok til å prøve å finne ut om du selger videre også. Nekter du å avgi forklaring, noe som er fullt lovlig, får du ingen strafferabatter og blir fengslet uansett. Endret 3. juli 2018 av Bytex 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Tilståelse er nok det greieste. 10 planter er MYE til eget bruk, så de kommer nok til å prøve å finne ut om du selger videre også. Nekter du å avgi forklaring, noe som er fullt lovlig, får du ingen strafferabatter og blir fengslet uansett. 10 planter gir vel ikke fengsel. Noen kilo med ferdig produkt kan man fint komme seg unna med samfunnstraff. Spørsmålet er jo hvor direkte det er knytta til deg mtp bevis. Uansett, snakk med advokat som sagt. Anonymous poster hash: 62097...309 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Jeg mener polisen måler straff ut fra tørket materiale, og da kun det som er ment til bruk. Jeg tror ikke de veier blader og stilker. Tviler på at 10 planter gir så mye som en kilo en gang, med mindre det kanskje er en svært erfaren dyrker. Kan vel regne med at plantene ikke var i full blomst og klare for høsting heller. Kilde er fra diverse avisartikler. Du kan sikkert google deg frem til noen. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Tilståelse er historisk sett ikke så lurt, jeg kjenner en tidligere høytstående politimann med mange tiårs erfaring. Hans tips: ikke si noe som helst. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Tilståelse er historisk sett ikke så lurt, jeg kjenner en tidligere høytstående politimann med mange tiårs erfaring. Hans tips: ikke si noe som helst. Det er helt riktig. Det beste er å ikke si noe. Med mindre du har blitt tatt på fersk gjerning, type du bærte på det foran politiet midt i sentrum, så tjener du nok mest på å ikke si noe. Politiet har bevisbyrden og må bevise du er skyldig, ikke omvendt. Nå har TS ikke svart mer i tråden om omstendigheter rundt, så vanskelig være konkret. Men hovedregel er å ikke si noe som helst. Plutselig sitter du I en sak som meg 3 år etter siste avhør der du blir konfrontert med hvorfor det du sier nå ikke stemmer 100% med avhøret. Hadde jeg bare ikke sagt noe til å begynne med kunne de aldri tatt det opp feks. Anonymous poster hash: 62097...309 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Si at du passet på de for kusina di. For den som måtte lure, er ikke dette 100% seriøst ment. Endret 3. juli 2018 av RRhoads 7 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Si at du passet på de for kusina di. Dersom det ikke er sant, så er det straffbart. Man bør ikke prate på seg nye straffbare forhold. Da er det mye bedre å ikke si noe. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Dersom det ikke er sant, så er det straffbart. Man bør ikke prate på seg nye straffbare forhold. Da er det mye bedre å ikke si noe. Da får han si "Jeg passet ikke på de for kusina mi" med ironisk stemme. Endret 3. juli 2018 av RRhoads 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Ser ikke Hemp planten helt lik ut? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Si at du passet på de for kusina di. Selv om man ustraffet kan lyve i avhør som mistenkt er det et unntak, nemlig å prøve å påføre andre en straffesiktelse. Gratulerer, dette er dagens dummeste forslag. 6 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Ser ikke Hemp planten helt lik ut? ehh, det er samme plante.. Men, Hemp har gjerne lavere nivå av THC enn de brukt til produksjon av andre ting. Hemp er avlet frem med lavere nivå av THC, men det er jo samme planten, Cannabis sativa. Men ingen av de er akkurat lovlige. Endret 3. juli 2018 av aklla Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Selv om man ustraffet kan lyve i avhør som mistenkt er det et unntak, nemlig å prøve å påføre andre en straffesiktelse. Gratulerer, dette er dagens dummeste forslag. Det var ikke helt seriøst ment, og jeg beklager det. Det var mer min måte å vise irritasjon over kusina hans. 2 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Hvis mulig bør du snakke med en forsvarsadvokat før avhøret. Jeg, som ikke er forsvarsadvokat, tror målet ditt bør være å få samfunnsstraff. Med 10 planter burde det være innen rekkevidde. Men jeg vil gjette på at du ligger på kanten, så anger og en klar tilståelse fra første avhør kan bli viktig. I en høyesterettsdom fra 2011 (Rt-2011-936) gjaldt det for eksempel 20 planter, og etter en helhetsvurdering, som tok i betraktning tilståelse, fikk tiltalte samfunnsstraff på 87 timer. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Kan vel regne med at plantene ikke var i full blomst og klare for høsting heller. Er det ikkje slik at politiet der dei har muligheit også dyrker plantene fram til full avling før det blir høsta, tørka og vegd som bevis? Om dette ikkje blir gjort så vil vell det måtte bety at ein får mindre straff om ein blir tatt før frøa har spira, og mykje strengare straff rett før avling? Drar ein parallellen tim heimebrent og blir tatt under produksjonen så blir ein vell straffa for mengden ein hadde planlagt å produsere, og ikkje berre den skvetten som var ferdig då politiet kom inn døra? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå