inaa Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Elbiler og solceller krever mer av strømforsyningen. Det håper Lyse å løse ved et smartere nett [Ekstra] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) At solceller gir mer ustabil produksjon og induksjonstopper gir mer variabelt forbruk er greit, men her trekkes også elbiler inn som en destabiliserende faktor. Det mener jeg er feil. Elbiler lades i hovedsak om natta når forbruket ellers er lavest. Dvs. en stabiliserende effekt. Dette er før effektutjevnende automatikk kommer for fult i normalladere. Når det kommer får vi en ytterligere stabiliserende effekt. Ennå lengre fram får vi V2G-systemer som kan laste energi tilbake i nettet hvis det blir stort nok behov/godt nok betalt. Ikke at dette har stor betydning her i Norge siden vi har eksepsjonelt regulerbar kraftproduksjon som takler ganske store innslag av uregulerbar kraft og variabelt forbruk. Endret 3. juli 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Samtidig har husholdninges strømforbruk sunket ganske mye siden 90 tallet - og dermed effektbelastningen Hvis de derfor har bygget ut for nye brukere, slik tar betalt for - så kan de umulig ha problemer. Men det er vel greit å "lyve" litt når man skal belaste kundene med dyrere strøm/nettleie. Er ikke overrasket, administrasjonen i nettselskapene består til stor del av blåruss i dag - tidligere var det kun folk med teknisk bakgrunn. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Samtidig har husholdninges strømforbruk sunket ganske mye siden 90 tallet - og dermed effektbelastningen Hvis de derfor har bygget ut for nye brukere, slik tar betalt for - så kan de umulig ha problemer. Men det er vel greit å "lyve" litt når man skal belaste kundene med dyrere strøm/nettleie. Er ikke overrasket, administrasjonen i nettselskapene består til stor del av blåruss i dag - tidligere var det kun folk med teknisk bakgrunn. Effekteb har gått opp, det er der problemet ligger. Ikke i strømforbruk. Nettleien skal ikke økes like mye, det er hele poenget til tiltaket. For min del blir det latterlig billig. Råder alle å regne på det, før en syter samt sette seg inn i ordningen og bakgrunn. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Effekteb har gått opp, det er der problemet ligger. Ikke i strømforbruk. Nettleien skal ikke økes like mye, det er hele poenget til tiltaket. For min del blir det latterlig billig. Råder alle å regne på det, før en syter samt sette seg inn i ordningen og bakgrunn. Kan du linke til noe som viser at effektbelastningen har økt per husholdning? Hvis ikke kan man gå ut i fra at også effektbelastningen per husholdning har sunket - sammen med strømforbruket. https://www.ssb.no/energi-og-industri/artikler-og-publikasjoner/vi-bruker-mindre-strom-hjemme Edit: Eller bare glem det jeg har diskutert med deg tidligere og burde ha lært by now. Takker for meg i tråden Endret 3. juli 2018 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Kan du linke til noe som viser at effektbelastningen har økt per husholdning? Hvis ikke kan man gå ut i fra at også effektbelastningen per husholdning har sunket - sammen med strømforbruket. https://www.ssb.no/energi-og-industri/artikler-og-publikasjoner/vi-bruker-mindre-strom-hjemme Edit: Eller bare glem det jeg har diskutert med deg tidligere og burde ha lært by now. Takker for meg i tråden Som du selv sier har vi hatt denne samtalen før, og en kan bare vise til total. Men man kan vise til mange påstander fra lokal nett, som denne artikkelen. Spør du etter bevis av de, får du det nok. Men all logikk tilsier at det er sant når en ser på dagens produkter. Igjen oppfordrer jeg deg til å regne på det, så får du kanskje ett nytt syn på det hele. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) At solceller gir mer ustabil produksjon og induksjonstopper gir mer variabelt forbruk er greit, men her trekkes også elbiler inn som en destabiliserende faktor. Det mener jeg er feil. Elbiler lades i hovedsak om natta når forbruket ellers er lavest. Dvs. en stabiliserende effekt. Dette er før effektutjevnende automatikk kommer for fult i normalladere. Når det kommer får vi en ytterligere stabiliserende effekt. Ennå lengre fram får vi V2G-systemer som kan laste energi tilbake i nettet hvis det blir stort nok behov/godt nok betalt. Ikke at dette har stor betydning her i Norge siden vi har eksepsjonelt regulerbar kraftproduksjon som takler ganske store innslag av uregulerbar kraft og variabelt forbruk. Er det tilfelle at dei fleste ladar om natta? Eg hadde sett for meg at folk plugga inn bilen når dei kjem heim etter jobb og fort bidreg til eit høgare forbruk i ettermiddagsperioden der forbruket allereie er på topp. Lading går sjølvsagt over tid, men om den blir plugga inn i 16-17-tida så er vel mykje gjort fram til midnatt. Eg veit det finnes måtar å be bilen lade på gitte tidspunkt, men blir det brukt? Me betalar vel framleis straum på døgnpris, ikkje timepris, så det er ikkje noko økonomisk vinst av å lade på natta. Eg påstår ikkje at alle ladar på ettermiddagen, men lurer på kvar påstanden om at lading primært skjer på natta kjem frå. Endret 3. juli 2018 av Zeph Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Zeph: Joda, mange plugger nok bare inn når de kommer hjem, om de ikke har noen planer om å kjøre ut på kvelden. Jeg tenkte bare at det var vanlig å ta en tur på butikken, fritidsaktiviteter, besøk etc på kveldstid. Siden det er 30 bortkastede sekunder å plugge inn kl 17 hvis man likevel skal ut kl 18 så tenkte jeg at folk flest plugger inn når de kommer tilbake fra kveldsaktiviteter. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Er det tilfelle at dei fleste ladar om natta? Eg hadde sett for meg at folk plugga inn bilen når dei kjem heim etter jobb og fort bidreg til eit høgare forbruk i ettermiddagsperioden der forbruket allereie er på topp. Lading går sjølvsagt over tid, men om den blir plugga inn i 16-17-tida så er vel mykje gjort fram til midnatt. Eg veit det finnes måtar å be bilen lade på gitte tidspunkt, men blir det brukt? Me betalar vel framleis straum på døgnpris, ikkje timepris, så det er ikkje noko økonomisk vinst av å lade på natta. Eg påstår ikkje at alle ladar på ettermiddagen, men lurer på kvar påstanden om at lading primært skjer på natta kjem frå. NVE har laget statistikk på folks ladevaner: https://www.nve.no/Media/4720/elbil_strømnett_rapport.pdf Gå rett til side 16 for å se fordeling av lading over døgnet. Det er ganske mange som setter bilen til lading kl 16 men toppen i ladeffekt er ikke før rett etter midnatt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå