Camlon Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) Noen har selvfølgelig brukt uttrykket "feil" på begge sider, ja, men media har vanligvis greid å holde seg til riktig definisjon. Synd at feil bruk vanner ut begrepet. Problemet er ikke at noen har brukt utrykket feil, problemet er at media har brukt utrykket feil, og det har ført til at folk bruker utrykket feil. Et eksempel på det kan du se under, hvor VG definerer populisme som mostandere av globalisme, austerity, EU og innvandring. Populisme bør aldri knyttet til spesifikke politiske standpunkter, det handler om hvordan man presenterer sin politikk. En globalist som støtter EU og austerity kan absolutt være en populist. https://www.vg.no/spesial/2017/populisme-i-europa/ Endret 10. juli 2018 av Camlon 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 Et eksempel på det kan du se under, hvor VG definerer populisme som mostandere av globalisme, austerity, EU og innvandring. https://www.vg.no/spesial/2017/populisme-i-europa/ VG definerer ikke uttrykket i linken din, såvidt jeg kan se. Det eneste alle disse partiene har til felles er at de er motstandere av en maktelite (som jo passer med definisjonen av populisme). For eksempel er Piratpartiet på Island ikke motstandere av globalisme og innvandring. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 VG definerer ikke uttrykket i linken din, såvidt jeg kan se. Det eneste alle disse partiene har til felles er at de er motstandere av en maktelite (som jo passer med definisjonen av populisme). For eksempel er Piratpartiet på Island ikke motstandere av globalisme og innvandring. Nei, men de bruker utrykket på en helt feil måte og på den måten misinformerer sine lesere. Og hva betyr det egentlig å være imot en maktelite? Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2018 Hvordan bruker de uttrykket feil? Populisme er vel nettopp å skape et skille mellom oss/folket og en maktelite. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) Hvordan bruker de uttrykket feil? Populisme er vel nettopp å skape et skille mellom oss/folket og en maktelite. Det er langt flere partier i Europa som skiller mellom folket og en maktelite. F.eks. Labour og Liberal Democrats har begge to sagt at de vil kjempe imot eliten, men de havner ikke på noen populistlister i VG. Her er en definisjon av populisme som er litt bedre, og hvis du tolker denne på en måte som ikke inkluderer Labour, senterpartiet, ciudadanos og andre partier i Europa, så inkluderer den heller ikke flere av partiene på listen. populism as an ideology which posits "the people" as a morally good force against "the elite", who are perceived as corrupt. Populists differ in how "the people" are defined, but it can be based along class, ethnic, or national lines. Populists typically present "the elite" as comprising the political, economic, cultural, and media establishment, all of which are depicted as a homogenous entity and accused of placing the interests of other groups—such as foreign countries or immigrants—above the interests of "the people" https://en.wikipedia.org/wiki/Populism Endret 10. juli 2018 av Camlon 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 (endret) Når et politisk parti later som om det representerer folket eller arbeiderne og til og med kaller seg Arbeiderpartiet uten å ha en eneste arbeider i ledelsen så er det unektelig populisme. Og for å late som om de kjemper for arbeiderne så har de "arbeidersanger" slik som Internasjonalen som de etterhvert har måtte sensurere da det har blitt for åpenlyst at de gjør det stikk motsatte. Ja, man kan fortsatt oppleve at de synger Internasjonalen, men det 3. verset har lenge vært sensurert. Imot oss statens lover bøyes,av skatter blir vi tynget ned.Og fri for plikt den rike føyes;mens ringhets rett ei finner sted.Lenge nok vi ligget har i støvet:Vi stiller likhets krav mot rov.Mot alle retten skal bli øvet,slik vil vi ha vårt samfunns lov. Endret 10. juli 2018 av robertaas Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 10. juli 2018 Del Skrevet 10. juli 2018 Det er langt flere partier i Europa som skiller mellom folket og en maktelite. F.eks. Labour og Liberal Democrats har begge to sagt at de vil kjempe imot eliten, men de havner ikke på noen populistlister i VG. Her er en definisjon av populisme som er litt bedre, og hvis du tolker denne på en måte som ikke inkluderer Labour, senterpartiet, ciudadanos og andre partier i Europa, så inkluderer den heller ikke flere av partiene på listen. populism as an ideology which posits "the people" as a morally good force against "the elite", who are perceived as corrupt. Populists differ in how "the people" are defined, but it can be based along class, ethnic, or national lines. Populists typically present "the elite" as comprising the political, economic, cultural, and media establishment, all of which are depicted as a homogenous entity and accused of placing the interests of other groups—such as foreign countries or immigrants—above the interests of "the people" https://en.wikipedia.org/wiki/Populism Her er det veldig godt beskrevet robertass og grimwhatever, hva jeg definerer som populisme. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Her er det veldig godt beskrevet robertass og grimwhatever, hva jeg definerer som populisme. Hvorfor kom du ikke med den definisjonen tidligere, for eksempel før helgen når du ble så frustrert bare fordi vi lurte på hva som gjorde at du kategoriserte en ting som populistisk men ikke en annen?! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Når et politisk parti later som om det representerer folket eller arbeiderne og til og med kaller seg Arbeiderpartiet uten å ha en eneste arbeider i ledelsen så er det unektelig populisme. Og for å late som om de kjemper for arbeiderne så har de "arbeidersanger" slik som Internasjonalen som de etterhvert har måtte sensurere da det har blitt for åpenlyst at de gjør det stikk motsatte. Ja, man kan fortsatt oppleve at de synger Internasjonalen, men det 3. verset har lenge vært sensurert. Imot oss statens lover bøyes, av skatter blir vi tynget ned. Og fri for plikt den rike føyes; mens ringhets rett ei finner sted. Lenge nok vi ligget har i støvet: Vi stiller likhets krav mot rov. Mot alle retten skal bli øvet, slik vil vi ha vårt samfunns lov. Vanligvis er jeg ikke fan av bare linker, men her er du helt historieløs. https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://no.m.wikipedia.org/wiki/Arbeiderpartiet%23Historie&ved=2ahUKEwiMgNi5xZbcAhVGCiwKHZNUAsQQpYkCKAAwAXoECAYQAw&usg=AOvVaw1ad2InxgI5g95LyMK3WSXu Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Vanligvis er jeg ikke fan av bare linker, men her er du helt historieløs. https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://no.m.wikipedia.org/wiki/Arbeiderpartiet%23Historie&ved=2ahUKEwiMgNi5xZbcAhVGCiwKHZNUAsQQpYkCKAAwAXoECAYQAw&usg=AOvVaw1ad2InxgI5g95LyMK3WSXu Du trenger ikke tro du kan belære meg om noe jeg kjenner meget godt. Saken er at vi lever i 2018. Vis meg arbeiderne i Arbeiderpartiet idag! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Du trenger ikke tro du kan belære meg om noe jeg kjenner meget godt. Saken er at vi lever i 2018. Vis meg arbeiderne i Arbeiderpartiet idag! OK, bra. Jeg ville bare påpeke det fordi du blander inn de tradisjonelle kampsangene til arbeiderbevegelsen. Det er historieløst å "ta" AP for dette da deres fundament er basert på arbeiderbevegelsen. At det idag har formet seg en elite på toppen som har få bånd til tradisjonelt arbeidsliv, sier jeg ikke imot. Dog, med 20-30% av stemmene må man si at de fortsatt har bred oppslutning blant den gemene hop. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 OK, bra. Jeg ville bare påpeke det fordi du blander inn de tradisjonelle kampsangene til arbeiderbevegelsen. Det er historieløst å "ta" AP for dette da deres fundament er basert på arbeiderbevegelsen. At det idag har formet seg en elite på toppen som har få bånd til tradisjonelt arbeidsliv, sier jeg ikke imot. Dog, med 20-30% av stemmene må man si at de fortsatt har bred oppslutning blant den gemene hop. Ja, partiet har en historie hvor navnet engang var riktig, men representerer idag noe helt annet så det er veldig misvisende å fortsatt kalle seg Arbeiderpartiet eller bruke gamle arbeidersanger som bryter så mye med det de idag står for at de må sensurere enkelte vers. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 11. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2018 Ja, partiet har en historie hvor navnet engang var riktig, men representerer idag noe helt annet så det er veldig misvisende å fortsatt kalle seg Arbeiderpartiet eller bruke gamle arbeidersanger som bryter så mye med det de idag står for at de må sensurere enkelte vers. Det kan du si, men i såfall burde ikke Høyre hete det de gjør. Fremskrittspartiet står heller ikke for fremskritt osv.. Ap er uansett ikke et typisk populistparti. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Det kan du si, men i såfall burde ikke Høyre hete det de gjør. Fremskrittspartiet står heller ikke for fremskritt osv.. Ap er uansett ikke et typisk populistparti. Alle partier på tinget i dag er sosialdemokrater og står omtrent for akkurat det samme: En stor og "handlekraftig" stat. Mange velferdsordninger. Høye skatter og avgifter for å finansiere nevnte velferdsordninger. Mye statlig kontroll. Det er kun små nyanser som skiller hver parti: noen vil ikke ha selvbestemte abort, noen vil ha avgifter på drivstoff, noen vil ikke ha avgifter på drivstoff, noen vil ha søndagsåpne butikker, noen vil ikke ha søndagsåpne butikker, noen vil flytte noen hundre millioner fra en post på statsbudsjettet til en annen, osv, osv. Men på de store linjene så er alle partiene bortimot prikk like. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Det kan du si, men i såfall burde ikke Høyre hete det de gjør. Fremskrittspartiet står heller ikke for fremskritt osv.. Ap er uansett ikke et typisk populistparti. Er enig i at Høyre etter internasjonale standarder liggr til Venstre, men i norsk politikk er det likevel til Høyre. Og du mener de ikke kan kalle seg Fremskrittsparti forde det tok Arbeiderpartiet over 20 år på å kopiere mye av politikken deres? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. juli 2018 Del Skrevet 11. juli 2018 Det er kun små nyanser som skiller hver parti: noen vil ikke ha selvbestemte abort, noen vil ha avgifter på drivstoff, noen vil ikke ha avgifter på drivstoff, noen vil ha søndagsåpne butikker, noen vil ikke ha søndagsåpne butikker, noen vil flytte noen hundre millioner fra en post på statsbudsjettet til en annen, osv, osv. Men på de store linjene så er alle partiene bortimot prikk like. Politkk og budsjetter er så like at Arbeiderpartiet tror det er mer taktisk å diskutere retorikk. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 12. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2018 Populisme er en hore som selger seg til hvem som helst Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 (endret) Hvorfor kom du ikke med den definisjonen tidligere, for eksempel før helgen når du ble så frustrert bare fordi vi lurte på hva som gjorde at du kategoriserte en ting som populistisk men ikke en annen?! Det var vanskelig å finne de rette ordene. Men nå har du jo fått svar på det du lurte på vedrørende min mening om at utsagnene er populistiske. Endret 12. juli 2018 av Psykake Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Her er et eksempel på hvordan ordet "høyrepopulist" blir brukt av VG: Høyrepopulister planlegger brexit-comeback: - May har ikke kontroll. Hvorfor er disse populister? Ellers så stusser jeg litt på måten VG velger å innlede artikkelen på: Ikke ta bilder av meg mens jeg spiser! Jeg vil ikke se ut som «bacon-Ed». Raheem Kassam, tidligere Breitbart-redaktør i England, nær Steve Bannon-venn og politisk rådgiver til tidligere UKIP-leder Nigel Farage, ler mens han refererer til et famøst og lite flatterende bilde av tidligere Labour-leder Ed Miliband hvor han gafler i seg en bacon-sandwich. VG møter Kassam torsdag formiddag på luksuriøse Brown’s Hotel i Mayfair i London. 32-åringen er en slags «wonderboy» for en høyreside som han selv betegner som «hard right» i Storbritannia og USA. Bloody Mary og bacon-sandwicher står på menyen for å døyve onsdagens forsmedelige England-tap i semifinalen. Hvorfor er det så viktig at han spiser en baconsandwich og tar en Bloody Mary? Virker nesten som VG forsøker seg på litt latterliggjøring her!? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. juli 2018 Del Skrevet 13. juli 2018 Og du mener de ikke kan kalle seg Fremskrittsparti forde det tok Arbeiderpartiet over 20 år på å kopiere mye av politikken deres? Vel, de kan begge smykke seg med merkelappen "progressive" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå