StianEN96 Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Hallais, har en Audi A5 og lurer litt på hva som er lovlig med dekk-dimensjoner ettersom jeg ikkje er så ivrig på vite om biler Står oppført at (standard) dekk-dimensjon er 225/50R17 vil dette si at det er det som er påkrevd? Når eg kjøpte bilen fikk eg med noen sommerdekk med dimensjon 255/35ZR19 og noen vinterdekk som jeg tror er 245/35ZR19 og etter litt kjøring på bilen merket eg kjapt at bilen drar litt til venstre siden med sommerdekkene på (ikke vinterdekkene) og tenker kanskje dette er pga feil dekk-dimensjon og at det muligens ikkje er lovlig å kjøre rundt med de dekkene eg gjør? Har hatt bilen gjennom Eu godkjenning og service så syntes det er litt merkelig hvis de ikkje har sagt ifra noe hvis dette ikkje er lovlig da, takk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Finn deg (eller lag i excel) en omkretskalkulator, og ta utgangspunkt i dekkdimensjonen i vognkortet. Du kan ha avvik i rullediameter på inntil +/- 5 %. Dersom felgene har samme innpress, og dekkene er like, skal den ikke dra til noen side dersom bilen forøvrig er i orden. Feil i for- eller bakstilling vil kunne bli mer merkbart med bredere dekk, så dersom du er i tvil bør du ta en 4-hjulskontroll på bilen, og få justert/byttet dersom noe er utenfor toleranser. Lenke til kommentar
StianEN96 Skrevet 2. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2018 (endret) Kom frem til 0.36% avvik i 80 km/t, kan dette stemme? Prøvde å ta screenshot men fungerte ikkje helt. Brukte http://www.dekkalkulator.com/ Endret 2. juli 2018 av StianEN96 Lenke til kommentar
StianEN96 Skrevet 2. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2018 (endret) . Endret 2. juli 2018 av StianEN96 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Med mindre du har forskjell i dimensjon på samme aksel så er det neppe et bidrag til at bilen drar til siden. Sjekk lufttrykket i alle dekk først. 2 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Med mindre du har forskjell i dimensjon på samme aksel så er det neppe et bidrag til at bilen drar til siden. Sjekk lufttrykket i alle dekk først. Men bilen kan oppleves som mer "ustabil" når man bytter til større dimensjoner. (Det skjer vel typisk når det er ujevnjeter og er vel dette som kalles sporing) Dekkmerke kan også påvirke dette. Men dette er i så fall en litt økt generell ustabilitet og ikke en konstant dragning mot en side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå