Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil. Beste rustbeskyttelse?


Anbefalte innlegg

Endelig har jeg funnet meg en ny bil som passet meg perfekt. Valget falt på en 2017 Honda Civic Sedan som jeg ønsket å bevare best mulig.

 

På mine gamle biler har jeg brukt Biltemas rustbeskyttlesesmasse som jeg har påført med en pensel:

 

Dette har vært billig og har fungert greit, men jeg vet at det er en utfordring å få slik masse dekket overalt og i alle hulrom og få komplett beskyttelse. Planen er derfor å få en god beskyttelse på undersiden som vil være varig og god. 

Jeg vet at det "beste" alternativet hadde gjerne vært å ta bilen til et verksted som kan bruke Mercasol eller Tectyl på undersiden, men både siden dette koster mange tusenlapper, og jeg ønsker selv å gi bilen omsorg i stedet for å overlate det til noen andre, så ser jeg etter hva som er beste løsning for å kunne gi understellet den beste beskyttelsen nå, som jeg også kan etterpåføre årlig/annenhvert år.

 

På youtube fant jeg en video om noen som demonstrerte hvordan en kan undercoate bilen ved hjelp av et egnet verktøy:

Det er en slik type løsning jeg har lyst å bruke på min egen bil, men dessverre er ikke Wagner MotoCoat til salgs her til lands, dog Biltema ser ut til å ha noen mistenkelig billige etterligninger:

F eks denne lakksprøyten koster kun 249,- og sier den skal kunne brukes til "rustbeskyttelsesbehandling og motorvask"

Den noe dyrere og mer praktiske modellen nevner ikke noe om at den er egnet til rustbeskyttelsesmaling, men ser ikke hvorfor den ikke skal kunne brukes til det. Spørsmålet blir jo også da hvilke middel fra Biltema (eller andre) som er ment å brukes i disse apparatene.

 

Kort sagt: er det noen som kjenner til en god løsning for hvordan man kan på best mulig måte utføre antirustbehandling på egenhånd på sin egen bil? Finnes det alternativer til Wagner MotoCoat som man kan kjøpe her i landet?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På ny og Rustfri bil ville jeg gått for noe som tåler endel juling. Straks det begynner å bli brunt, ville jeg gått over til oljebehandling, feks fluid film. Se på rettedal.no de har pakkeløsninger med alt du trenger til å ta det selv. Selve Fluid Film er sauefett, og er ekstremt god til å stanse rust. Negative med det er at det blir slitt relativt fort i hjulrom og kanaler bak hjulrom, så der bør det pensles på årlig. Det er idiotsikkert, fordi det kan sprøytes og pensles på eksisterende rust, samt at diverse følere som ligger i dører og andre hulrom ikke tar skade eller virker feil om det får fettet på seg. Jeg har proffsprøyten, som er nydelig fin å jobbe med. Skikkelig kvalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette ser ut til å være akkurat det jeg er på jakt etter :)

Kompressor har jeg per i dag ikke, men har planer om å gå til innkjøp i sommer av en slik en uansett, så da blir jo dette kittet perfekt for å kunne bruke en gang i året på å fornye beskyttelsen.

 

Det er vel dette kittet du henviser til? Er det bare meg eller er kittet dyrere enn summen av delene det består av?

http://www.bilkontroll.no/kategorier/sproyteutstyr/avtrykkssproyter/fluid-film-pakke-tb301.html

Er det noen andre deler som ikke er i kittet jeg burde kjøpe herfra mens jeg først er i gang?

Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor dette ikke skal kunne gjøres på en fin sommerdag utendørs på jackstands. Maske har jeg og engangsdress er lett å skaffe. Noen grunn til at dette ikke burde gjøres utendørs?

Går helt fint å ta det utendørs. Sauefettet er ikke brannfarlig eller helseskadelig, men bruk gjerne drakt, maske og briller, så du slipper å lukte dau sau ?

Det er ganske stram lukt noen dager etter behandlingen, så dabber det av for å henimot forsvinne.

Jeg jekket bilen opp en halvmeter slik at jeg hadde god plass under. Dekket til vegger og gulv i garasjen. Veggene viste seg å ikke være nødvendig å dekke, men gulvet kan med fordel dekkes. Står du på grus eller mark hadde ikke jeg giddet å dekke til. Ganske uskyldig fett det er snakk om. Legg merke til at det er 2 forskjellige sett som finnes. Det med proffsprøyten var iallfall rimeligere enn å kjøpe separat, men ting kan vel endre seg. Kommer du til å gjøre samme jobben flere ganger / flere biler så ville jeg ha valgt proffsprøyten. Veldig fin å jobbe med.

Endret av Habla Møberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du sikkert demontere noen deksler og shit under bilen din også.

 

Behandling med fluid film er så billig at jeg ikke hadde vurdert en gang å gjøre det selv.

 

Ellers kan pakken det vises til kjøpes billigere her, litt artig siden Bilkontroll er selskapet som også har agenturet på Fluid Film.

http://www.bergenantirust.com/priser.html

Litt alt etter bilen må deksler ned /løsnes. Nå har dette fettet ganske gode krypegenskaper, så det er ikke kritisk om ikke alt er dekket 100%. Det følger med sonder med forskjellig spredning så for kanaler, dører etc så holder det å bruke de originale hullene / proppene. Om man bare skal behandle en bil en gang er det null lønnsomhet i å kjøpe settet og ta det selv. Men har man flere biler evt deler på utstyret med venner, så er det god knall. Den sprøyten ramler ikke akkurat fra hverandre ??
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg behandlet bilen min med fluidfilm hos Skogsvåg Auto tidligere i år. Veldig fornøyd så langt. Er det først kommet antydning til rust er det ingen vits med vanlige rustbehanlinger som Tektyl, etc. Uansett hvor mye de sandblåser, vil de aldri klare å komme til imellom plateskjøter. 

 

Oljebehandling er bedre da oljen kryper inn i alle skjøter og porer og forhindrer vann og oksygen å komme til. Alle steder det er olje er det i praksis umulig å ruste. Bakdelen med oljebehandling er at den ikke varer like lenge som f.eks. tektyl. Jeg ble anbefalt å komme tilbake igjen etter 1,5 år. Men det er absolutt verd det likevel.

 

Har du ikke tilgang til fluid film funker også biltemas linoljebaserte rustbeskytter bra. Men den er veldig tynnflytende, og har en tendens til å "renne vekk". Skal du bruke linolje fra Biltema anbefaler jeg at du påfører det 1-2 ganger årlig.

 

Her er noen bilder av hvordan bilen min ser ut under. Legg merke til at det er snakk om en nesten 30 år gammel Mazda som har kjørt hele livet i Norge. Det er et levende bevis på at rustbehandling er svært viktig.

post-121454-0-88492600-1530878248_thumb.jpg

post-121454-0-18410700-1530878257_thumb.jpg

post-121454-0-86756700-1530878266_thumb.jpg

post-121454-0-13362000-1530878274_thumb.jpg

post-121454-0-66435500-1530878280_thumb.jpg

post-121454-0-67056300-1530878288_thumb.jpg

post-121454-0-60748000-1530878299_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...