Gå til innhold

Nær 70 prosent av bilbransjen vil fase ut den klassiske bilnøkkelen


Anbefalte innlegg

Selv syns jeg dette er en unødvendig gimmick som så mye annet i tekno-verdenen i dag. Bilnøkkelen er litt som penn og papir. "Funker hver gang".

 

Men kun dersom du husker å smøre låsen så den ikke fryser om vinteren, eller at nøkkel og lås blir så slitt at den kan åpnes med skrujern. Eller en morsom karakter stapper tyggegummi i nøkkelhullet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, spesielt når man havner i slike situasjoner:

 

https://www.tv2.no/a/9569822/

 

Nettverksproblemer, ja.

Jar faktisk dummet meg ut på en lignende måte, glemte nøkkel og var lat så kjørte med mobilen. Stakk innom esso for å kjøpe noe mat og la telefonen i setet. Da sto jeg der uten mulighet for å komme meg inn.

 

Såklart min egen dumhet, men nettverksoroblemer og problemer ved servere kan skape lignende situasjoner. Derfor liker jeg model 3 sin løsning mye bedre, der er alt lokalt og man kan bruke rfid som backup. Praktisk for meg som har rfid i kroppen, men rfid er jo lett å ha i backup på grunn av størrelsen. Utrolig billig også.

Lenke til kommentar

Ingen låsteknologi kan forhindre innbrudd i bil eller hus, så lenge det er knusbare ruter. Men det hadde vært interessant om de gjorde det nesten umulig å bruke en stjålet bil samtidig som det var enkelt å legitimt erstatte mistet nøkkel eller bytte tilgangsdings, mobilkode etc.

 

Det jeg ikke helt liker er å være utestengt hvis strømmen skulle forsvinne, spesielt på hus.

Lenke til kommentar

Går sterkt ut i fra at denne nye ‘standarden’ for nøkkelfri bilkjøring i sin helhet er basert på en ‘skytjeneste’ hos fabrikant/tredjepart samt programvare for et begrenset sett av ‘sertifiserte’ mobiltelefoner fra ‘markedslederne.’

 

Takk, men nei takk. Liker bilnøkkelen min. Typisk brukte Microchip Keeloq er kanskje ikke toppen av sikkerhet, men har faktisk holdt noenlunde stand. Systemet kan dog definitivt forbedres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle dør-/billås burde gå over til fingeravtrykk, ansikt eller mobil i 2018.

Jeg har 4 nøkler med meg hver dag, selv om de brukes kun 2 ganger i 3 sekunder hver om dagen. Helt unødvendig å drasse med slikt overalt. (grrr!)

Lenke til kommentar

Alle dør-/billås burde gå over til fingeravtrykk, ansikt eller mobil i 2018.

Jeg har 4 nøkler med meg hver dag, selv om de brukes kun 2 ganger i 3 sekunder hver om dagen. Helt unødvendig å drasse med slikt overalt. (grrr!)

 

Helt enig, for alternative løsninger altså. Men gjerne med en nøkkel som backup. Pr i dag er det kun bilnøkkelen jeg må drasse rundt på til enhver tid. Gleder meg til den dagen er over(model 3).

Lenke til kommentar

Som mange andre nevner her, finnes det jo allerede en løsning for dette på Tesla Model 3. -Så at ingen har våget å fjerne den fysiske nøkkelen er vel et definisjonsspørsmål. (Til Model 3 får du med et "nøkkelkort" som kan benyttes. I USA har man jo typisk "Valet parking", og selv om det sikkert finnes enkle løsninger for overføring av nøkler mellom telefoner, er det nok en stund til disse parkeringstjenestene er klare for å motta nøkler på telefoner.)

 

Hvor sikker Tesla sin løsning er, vet jeg ikke, men den løsningen som er på Model 3 baserer seg på Bluetooth LE, så vidt jeg har lest, og jeg mener å ha lest at den også kan bli tilgjengeliggjort på Model S og X.

 

Jeg har forøvrig også alltid lurt på hvorfor man må trykke på en knapp på døra for å låse opp med "keyless access". -Eller enda verre, som på en Mercedes A180 jeg kjørte noen dager, hvor den hadde keyless start, men ikke keyless access...

Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig også alltid lurt på hvorfor man må trykke på en knapp på døra for å låse opp med "keyless access". -Eller enda verre, som på en Mercedes A180 jeg kjørte noen dager, hvor den hadde keyless start, men ikke keyless access...

En mulig grunn er at utvekslingen av det kryptografiske tokenet med nøkkelen du har i lomma tar energi. Og mens bilen ikke har noe problemer med det så skal gjerne nøkkelen klare seg med en knappecelle i en del år. Derfor er det greit å ikke skulle drive å kommunisaere med nøkkelen hele tiden men heller vente til at det er en god grunn til å ville snakke med nøkkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...