Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] Kjøpt ny router

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skuløle være smart og kjøpe meg en ruter jeg kan bytte ut med det gamle zyxel modemet jeg har, så gikk til innkjøp av Svive Stratus Router AC1200 https://www.komplett.no/product/911079/datautstyr/nettverk/routere/svive-stratus-router-ac1200#

begynner nå og innse at jeg kanskje trenger en router med moden funksjon?

eller er det noe jeg gjør feil bare. instruksjonen er ikke akkurat simpel.

Det står at jeg skal koble internet ledningen i den blå porten merket internet.

routeren har verken en blå port eller en port merket internet. den har: 3/iptv, 1, 2 og wan.

har jeg driti på draget her?

den gamle zyxel routeren begynner og bli ganske dårlig. må restarte den stadig.

vil det bli bedre hvis jeg har modemet koblet via den nye routeren tru?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zyxel er vel kjent med å ha DSL modem, så regner med at det er dette du har? Vanlige rutere har ikke slike funksjoner... DSL modem med innebygget ruter koster fra tusenlappen og oppover om du skal kjøpe selv :)

Om du ønsker å bruke den nye ruteren du kjøpte, bytter du ikke ut Zyxel modemet, men plugger det inn på WAN porten på den nye ruteren, samtidig som du setter opp Zyxel modemet til å åpne alle porter mot den nye ruteren din :)

Så kontrollerer du det meste derifra :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

den jeg har er Zyxel p2812

Det er en DSL bredbåndsruter/modem ja.. Så du kan ikke fjerne den gamle ruteren og sette inn den du har kjøpt...

Men du kan sette opp systemet til at du kjører kabel fra den til den nye.. Og så forholder du deg til bare den nye.. Er jo oftes slik man gjør det..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Vel med tanke på at insturksjonene hans sier at han skal koblei den blå porten, kan det gidt hende han har fiber. Jeg har satt slike løsninger med DSL modem kun brukt som router før. Men nuvel, så lenge TS ikke gir oss mer info kan vi ikke gjøre så mye.

edit: Jeg leste gjennom produktanmeldelsene til sviven, og der kom det frem at snakket om den blå porten kommer fra brukanvisingnen fra svive.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Var din 2812 tilkoblet telefonkontakten, eller har du et kablelmodem? Dersom var plugget i telefonkontakten, har du xDSL, og må ha et routermodem, eller et separat modem for å bruke en router uten modem. Det enkleste er å finne en P8702N på finn.no, de koster bare noen hundrelapper. Dette er den nye modellen, og den har (sammenlignet med 2812) både 5 GHz WiFi i tillegg til 2,4, og er rask nok for de fleste (det er en AC1900-router). Du kan sette opp din gamle 2812 i Bridge Mode, da bruker du bare modemet i denne, og da kan du bruke din nye router. 

Lenke til kommentar

det er plugg i veggen så telefonkontakt regner jeg med. ikke fiber.

får prøve og sette det opp i bridge mode. se om det hjelper. får se om jeg kan få testet det i kveld eller i mårra.

men takk for hjelp. er god sånn generelt sett når det gjelder data men når det kommer til modem og nettverk er jeg helt grønn :D

Lenke til kommentar

P2812 er brukt både til fiber (blant annet Altibox) og xdsl.

Har du den rett i telefonkontakt har du xdsl, da setter du den bare i bridgemodus. Usikker på om Telenor har stengt ned administarasjonssidene å dette modemet.

Uansett kan du koble deg på modemet slik:

• Åpne en nettleser på en datamaskin tilkoblet ruteren. Skriv inn 10.0.0.138 i adressefeltet, trykk Enter.
    • Skriv inn: Username: admin og Password: WPA2-sikkerhetsnøkkelen, denne finner du på et klistremerke på undersiden av ruteren. Klikk Login.

https://www.telenor.no/privat/kundeservice/bredbandshjelp/zyxel_p2812/

Lenke til kommentar

ok. nå stanger jeg hode i veggen snart. har snakket med telenor og fått til og sette modemet i Bridge

men får det fortsatt ikke til. det var 3 ting jeg kunne endre på. ADSL og VDSL og eternet. han sa jeg skulle sette ADSL og VDSL i bridge så skulle det være greit. Det var det ikke. jeg prøvde også og sette eternet i bridge også.

Jeg har ledningen fra veggen in i zyxel modemet en ledning fra WAN port fra modemet til WAN port på routeren og en ledning fra (Nr.1) på routeren til pc. det skal vel være riktig?

Det er en knapp på zyxel modemet som det står DSL / WAN på. den har alltid stått på DSL. usikker på om jeg kanskje skal bruke WAN der. men har prøvd begge og ingen forskjell der.

fant også en video om hvordan en setter zyxel i bridge og der skrudde han av DHCP server i tillegg. men det var et gamlere modem, men prøvde det og. fortsatt uten hell. 

og ut av frustrasjon har jeg prøvd og sett alle ledningene i alle forskjellige plasser nå, selv om jeg vet mange av de var feil.

er vel en løsning igjen som jeg ikke har prøvd som er den riktige tenker jeg >.< 

Telefon og nettbrett er koblet på den nye routeren over wifi og viser fulle signaler men ingen nett på de.

Jeg får heller ikke kjørt setup på den nye routeren når jeg resetter den. det står at jeg må koble inn en internet kabel. men uansett hva jeg kobler i så får jeg ikke klikket på Neste. skriften blir bare rød som om jeg ikke har koblet til noen ledning. har prøvd fra modemet til routeren og rett fra veggen og inn i routeren. eneste jeg kan gjøre er skip setup. så kan det være routeren som er ødelagt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...