Gå til innhold

Apple skal bygge opp Maps helt fra grunnen igjen

Anbefalte innlegg

Hmm, jeg bruker Kartverkets kart over Norge, og delvis Europa.Nedlastet

Google maps for aktuelle områder er selvfølgelig nedlastet for alltid. Trenger aldri bruke en eneste byte i datatrafikk.

Oppdateres kun når jeg er i wifi.soner.

Med mindre noe har endret seg siden sist jeg sjekket kvalifiserer ikke google maps løsning som offline maps i den forstand. Ja, du kan laste ned ruter eller områder, og det begrenser seg hva du kan gjøre ut over dette om ting endrer seg. Om de nå har en skikkelig offline løsning, supert.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google maps for aktuelle områder er selvfølgelig nedlastet for alltid. Trenger aldri bruke en eneste byte i datatrafikk.

Med mindre noe har endret seg siden sist jeg sjekket kvalifiserer ikke google maps løsning som offline maps i den forstand. Ja, du kan laste ned ruter eller områder, og det begrenser seg hva du kan gjøre ut over dette om ting endrer seg. Om de nå har en skikkelig offline løsning, supert.
Lenke til kommentar

Dessverre er nok dette veldig begrenset. Ikke alle land tillater off line maps. Japan f.eks, et land der jeg farter mye er jeg nødt til å bruke Google maps online.

Men hva slags telefon er det du har, som har slike offline maps?

Vel, hele verden var kanskje litt å ta i. Jeg får lastet ned kart med "turn by turn" navigasjon til omtrent 170 land om jeg ikke gikk surr i tellinga. De største, som USA er delt inn i regioner. Men, Japan mangler faktisk, men om det er som du sier ulovlig så er kanskje det grunnen.

Mobilen er en Lumia 950XL. Desverre kraftig undervurdert, hadde når den kom mye av funksjonaliteten de andre to fremdeles kommer med nå, men manglet så klart appene folk ikke visste at de manglet. Uansett, ikke noe vits å banke den døde hesten videre, skikkelig navigasjon har den i det minste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Vel, hele verden var kanskje litt å ta i. Jeg får lastet ned kart med "turn by turn" navigasjon til omtrent 170 land om jeg ikke gikk surr i tellinga. De største, som USA er delt inn i regioner. Men, Japan mangler faktisk, men om det er som du sier ulovlig så er kanskje det grunnen.

Mobilen er en Lumia 950XL. Desverre kraftig undervurdert, hadde når den kom mye av funksjonaliteten de andre to fremdeles kommer med nå, men manglet så klart appene folk ikke visste at de manglet. Uansett, ikke noe vits å banke den døde hesten videre, skikkelig navigasjon har den i det minste.

Jeg har selv brukt Lumia 950 XL på ferie i London og det var et sant lite mareritt. Fordi jeg hadde settings på norsk så ville ikke maps appen funke i det hele tatt. Alt jeg søkte opp ble "ikke funnet" og det var mildt sagt frustrerende. Etter at jeg kom hjem fikk jeg tipset å skifte språk til engelsk og da funket det. Det synes jeg var en tøysete bug. Vet ikke om du bruker den samme appen som jeg brukte, men når det til slutt funket, så ga den inntrykk av å være oppdatert for et par år siden. Restauranter vi hadde spist på var ikke der og hotellet vårt eksisterte ikke.

Så jeg har mye positivt å si om Lumia 950, men dessverre kartene er ikke en av de tingene. Det funket i alle fall ikke så bra for meg.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Nokia sin karttjeneste heter jo nå HERE WeGo og eies av BMW, Audi og Daimler. Microsoft sin karttjeneste er Bing Maps. Får nok begge til Android og iOS (hvertfall HERE maps). Så om du vil ha den på noe annet enn en Lumia så går jo det.

Lenke til kommentar

Jeg har selv brukt Lumia 950 XL på ferie i London og det var et sant lite mareritt. Fordi jeg hadde settings på norsk så ville ikke maps appen funke i det hele tatt. Alt jeg søkte opp ble "ikke funnet" og det var mildt sagt frustrerende. Etter at jeg kom hjem fikk jeg tipset å skifte språk til engelsk og da funket det. Det synes jeg var en tøysete bug. Vet ikke om du bruker den samme appen som jeg brukte, men når det til slutt funket, så ga den inntrykk av å være oppdatert for et par år siden. Restauranter vi hadde spist på var ikke der og hotellet vårt eksisterte ikke.

Så jeg har mye positivt å si om Lumia 950, men dessverre kartene er ikke en av de tingene. Det funket i alle fall ikke så bra for meg.

Snedig. Jeg bruker den medfølgende kartapplikasjonen. Jeg kjører riktig nok engelsk nå, men det er mest for å leke med Cortana og funksjoner som ikke finnes i Norge. Frem til nylig kjørte jeg imidlertid norsk, og brukte kart uten problemer. Har ikke brukt det i London, men har brukt det i andre byer og fant både hoteller og spiserier med mer. Da med omtaler, menyer, åpningstider osv. Var i Oslo tidligere i år, og når vi skulle ut og spise så jeg de samme alternativene som min kollega som har android mobil, uten at jeg sammenlignet inngående for å avdekke mangler.

Lenke til kommentar

Min telefon kom med karttjeneste med gratis offline maps og navigasjon for hele verden, med gratis oppdateringer osv. Det er gull verdt om man er mye på farten i ukjente trakter der man ikke få eller ikke ønsker å bruke data.

Nå endrer jo ting seg, i sammenheng med at Googles bruksvilkår endrer seg, er ikke dette en langtidsstrategi. Avhengig av hvordan du gjør det koster dette deg allerede dyrt.

OpenStreetMap-data er fritt, og bør anvendes først som sist, allermest av myndigheter her til lands, all den tid skattebetalere ikke bør punge ut igjen for å subsidiere avleggs papirkartvirksomhet.

Forøvrig ingen sympatipoeng å hente når Apple legger inn reklame og selger personvernsdata.

Elendig historikk for dem der i gården, så driver de heller ikke å gjenoppfinner for å være redelige.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...