Gå til innhold

Britiske elbileiere klager på treig sommerlading med Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

Selv synes jeg "simpelheten" på dashbordet i TM3 er dratt for langt. Det er helt håpløst å måtte se til siden for å se hastigheten.

Vet du at det er håpløst (du har prøvd selv), eller er det noe du antar?

 

I andre biler må man jo uansett se ned for å se hastigheten, og det Model 3-eiere selv ser ut til å si er at man fort blir vant til plasseringen av "speedometeret".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at en skal være i overkant optimistisk om en tror at en vil få introduksjons modellen av Model 3 til 360 000 kroner i norge

Hva baserer du det på? Mener du at de rett og slett vil la være å tilby denne utgaven her i landet?

 

Når det kommer til kvalitetkontroll har vel og Model S ganske langt å gå opp til de mer etablerte produsentene selv etter 6 år i produksjon.

Javel, hvor langt da?

 

kunne vært villig til å legge en god slant på borde på at denne vil bikke 400 000, og da har en plutselig en bil som er 100 000+ dyrere enn en toppspekket leaf

Problemet med denne toppspekkede Leafen er jo lav batterikapasitet og problemer med hurtiglading...

Lenke til kommentar

All info du kan få i fra enheten i midtkonsollen burde også være tilgjengelig i en eller annen form foran deg. Som f.eks navigasjon ble vist i form av et kompass. Jeg har aldri navigert etter kompass i bil. Hva f* skal man med det?

Jeg har aldri navigert etter kompass i bil men jeg har navigert etter sola.. ;)

 

Funket overraskende greit en gang GPS streiket og papirkartet hadde for lavt detaljnivå til å vise enkeltveier..

 

 

Har til gode å se et håndholdt kompass som funker i bil. På min forrige bil var alltid nord 15 grader til høyre for dit panseret pekte. Regner med at man skal kunne klare å sette opp et fastmontert kompass så det viser riktig men da er man greit over i territoriet for spesielt interesserte. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor ofte trenger man å hurtiglade to ganger på samme dag?
Hvis man starter med fullt batteri og kjører til det er tilnærmet tomt holder det sannsynligvis til over fire timer kjøring på norske veier.
Etter en nurtiglading har man da igjen fire nye timer.

 

Hvis du kjører over 8 timer sammenhengene så er antakelig ikke elbil noe for deg...

Lenke til kommentar

Klarer ikke se at det er mer enn marginalt bedre. Du kan stoppe helt med Tesla, men du vil rulle fram/tilbake om det er en oppoverbakke eller nedoverbakke. For å unngå å rulle må man trykke inn bremsen et øyeblikk for å aktivere "hill hold", og så kan man flytte foten tilbake til gasspedalen.

Det er nettopp det jeg ønsker meg i Teslaen; å slippe å flytte foten til bremsepedalen et lite sekund. First world problem, åja!

En annen ting er jevn "bremsing/regen" f.eks om vinteren som om sommeren. Når batteriet ikke kan regenere fullt, stepper bremsene inn.

Lenke til kommentar

Prismessig tviler jeg sterkt på at prisforskjell vil være 0 da du ikke kan regne dagens dollarkurs mot krone på TM3. Du får jo en grei Leaf til ca 300k. Tviler sterkt på at du får TM3 til under 350, selv for innsteg som kanskje kan kjøpes i 2020 for de som ikke reserverte i 2016.

Jeg tok et par stikkprøver hos Tesla i Norge og USA.

Model S 75D uten noen tilvalg, før drivstoffbesparelse og uten tax refund: 8,41 kr/$

Model S P100D med alle tilvalg unntatt vinterdekk, før drivstoffbesparelse og uten tax refund: 8,21 kr/$

 

TM3 skal koste fra 35 000 $ i USA i billigste utvgave (50 kWh og RWD). Den førstkommende utgaven med 75 kWh og RWD koster 44 000 $, begge priser før drivstoffbesparelse og før tax refund. Bruker vi 8,41 kr/$ så blir det henholdsvis 295 000 og 370 000 kr i Norge. Er det noen grunn til å tro at Tesla vil bruke en dårligere omregningsfaktor for TM3 enn for TMS?

Lenke til kommentar

Jeg tok et par stikkprøver hos Tesla i Norge og USA.

Model S 75D uten noen tilvalg, før drivstoffbesparelse og uten tax refund: 8,41 kr/$

Model S P100D med alle tilvalg unntatt vinterdekk, før drivstoffbesparelse og uten tax refund: 8,21 kr/$

 

TM3 skal koste fra 35 000 $ i USA i billigste utvgave (50 kWh og RWD). Den førstkommende utgaven med 75 kWh og RWD koster 44 000 $, begge priser før drivstoffbesparelse og før tax refund. Bruker vi 8,41 kr/$ så blir det henholdsvis 295 000 og 370 000 kr i Norge. Er det noen grunn til å tro at Tesla vil bruke en dårligere omregningsfaktor for TM3 enn for TMS?

Ja, omregningsfaktoren inkluderer f.eks kostnader til frakt og vrakpant, som ikke skalerer lineært med bilens pris. Det er derfor P100D bilen har lavere omregningsfaktor - den koster mer og dermed utgjør de faste kostnadene en mindre prosent. Det kan dermed være slik at Model 3 har omregningsfaktor nærmere 9. Kanskje opp mot 10 på innstegsmodellen. Vi får se når Tesla frigir prisingen. (Personlig vil jeg tro rundt 330.000 for innstegsmodellen.)

 

Vi kan forvente en bedring når Tesla får en fabrikk i Europa. Da kan de i hvert fall redusere fraktkostnadene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I andre biler må man jo uansett se ned for å se hastigheten, og det Model 3-eiere selv ser ut til å si er at man fort blir vant til plasseringen av "speedometeret".

Andre biler i denne prisklassen har gjerne HUD. Model 3 er vel ikke den eneste bilen med speedometer mot midten, (mini er vel en annen), men de har gjerne større indikatorer enn den vi har sett fra tesla.
Lenke til kommentar

Venter I spenning på dagen fullading på samme tid some fylling av bensin er standard.

Den dagen har kommet. Jeg bruker mindre tid på å fylle Teslaen enn jeg før brukte på fylle dieselbilen, justert for økning i kjørelengde.

 

Kjapt tidsregnskap for Teslaen:

9 av 10 ganger: 30 sekunder på tilkobling/destinasjonslading, gjennomsnittlig ladet rekkevidde: 200 km

1 av 10 ganger: superlading 30 minutter for å lade 200 km.

Totalt: ca 35 minutter for 2000 km

 

Tilsvarende for dieselbilen:

10 av 10 ganger: 20 minutter per fylling fra 1/4 tank til 1/1 tank. For å få billigst mulig diesel kjører jeg 5 minutter for å komme til bensinstasjonen ca annenhver søndag, der er det gjennomsnittlig 5 minutter kø før jeg slipper til, 5 minutter for fylling og knoting med kortleser, og 5 minutter for å kjøre hjem. Totalt 20 minutter per gang. Tanken tok 45 liter og bilen brukte ca 0,7 liter/mil. Fyller jeg 10 ganger så har jeg brukt 200 minutter på 4820 km rekkevidde. Eventuelt omregnet: 83 minutter per 2000 km. Dvs over dobbelt så lang tid på å fylle dieselbilen.

 

Nå skal det også legges til at jeg tidligere oftere valge fly framfor bil fordi det ble billigere så dieselbilen ble brukt mindre til langkjøring enn Teslaen. På ren langkjøring ville jeg brukt mindre tid til å fylle diesel fordi jeg ikke bruker 15 minutter kjøring/kø ens æren for å fylle, men da ville også dieselen blitt dyrere. For eksempel ville jeg måttet stå ved pumpa i ca 25 minutter på strekninga Tromsø-Oslo og regne inn ca 6 pauser a 20 minutter for toalettbesøk, mat, strekke på beina etc, totalt 2 timer og 25 minutter. Med Teslaen må jeg bruke ca 5 minutter (10*30 sekunder) for tilkobling/frakobling og ca 10*20 minutter på toalettbesøk, mat, strekke på beina etc. Totalt 3 timer og 25 minutter. Altså 41% lengre tid.

 

I år kjører jeg Tromsø-Oslo-Tromsø én gang. Dvs 2 timer mer ventetid enn jeg ville gjort med diesel-bilen. De to timene tar jeg igjen med renter resten av året, da jeg bruker ca 8 timer mindre på lading enn jeg ville gjort på dieselfylling, med mitt bruksmønster.

Lenke til kommentar

Vet du at det er håpløst (du har prøvd selv), eller er det noe du antar?

Jeg liker absolutt ikke det designvalget. At jeg ikke har prøvekjørt TM3 ennå er irrelevant. Jeg liker det ikke.

 

Hvis du kjører over 8 timer sammenhengene så er antakelig ikke elbil noe for deg...

Hvorfor ikke? Det fungerer helt fint for meg. Jeg svner på ingen måte dieselbilen ved langkjøring.

 

Det er nettopp det jeg ønsker meg i Teslaen; å slippe å flytte foten til bremsepedalen et lite sekund. First world problem, åja!

En annen ting er jevn "bremsing/regen" f.eks om vinteren som om sommeren. Når batteriet ikke kan regenere fullt, stepper bremsene inn.

Enig i det med forutsigbar bremseevne ved regenerering. De kunne om så frigitt energien som varme i karosseriet med varmekabler (tine bilen om vinteren) når batteriet ikke klarer å sluke unna.

Lenke til kommentar

Jeg tok et par stikkprøver hos Tesla i Norge og USA.

Model S 75D uten noen tilvalg, før drivstoffbesparelse og uten tax refund: 8,41 kr/$

Model S P100D med alle tilvalg unntatt vinterdekk, før drivstoffbesparelse og uten tax refund: 8,21 kr/$

 

TM3 skal koste fra 35 000 $ i USA i billigste utvgave (50 kWh og RWD). Den førstkommende utgaven med 75 kWh og RWD koster 44 000 $, begge priser før drivstoffbesparelse og før tax refund. Bruker vi 8,41 kr/$ så blir det henholdsvis 295 000 og 370 000 kr i Norge. Er det noen grunn til å tro at Tesla vil bruke en dårligere omregningsfaktor for TM3 enn for TMS?

Mulig den er grei nå, men da TMS kom lå norsk pris et stykke over omregna til usd. En annen ting er at du neppe vil få kjøpt Model 3 med minste batteripakke før i 2020. Awd vil nok og komme før rwd 75 pga fortjeneste så tm3-prisene er bare papirpriser da de ikke er i nærheten av å være leveringsklare, noe f.eks Leaf er, trolig 60-utgaven og. Niro kommer og før model 3 og den har bedre garanti, sammenlignbar rekkevidde med tm3 55, varmepumpe, trolig hengerfeste etc så pga tidligere levering kan den bli en brysom konkurrent til 3.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, omregningsfaktoren inkluderer f.eks kostnader til frakt og vrakpant, som ikke skalerer lineært med bilens pris. Det er derfor P100D bilen har lavere omregningsfaktor - den koster mer og dermed utgjør de faste kostnadene en mindre prosent. Det kan dermed være slik at Model 3 har omregningsfaktor nærmere 9. Kanskje opp mot 10 på innstegsmodellen. Vi får se når Tesla frigir prisingen. (Personlig vil jeg tro rundt 330.000 for innstegsmodellen.)

 

Vi kan forvente en bedring når Tesla får en fabrikk i Europa. Da kan de i hvert fall redusere fraktkostnadene.

Vrakpanten er 3000 kr, frakt til Norge (Østlandet) er i størrelseorden 10 000 kr, CO2-avgift for kjølemediet i AC er i størrelseorden 1000 kr. Totalt ca 14 000 kr. Det er altså ikke all verdens prispåvirkning. Her er mine utregnede prisestimater:

 

TM3 standard range RWD: 299 900

TM3 standard range AWD: 332 600

TM3 long range RWD: 373 400

TM3 long range AWD: 406 100

TM3 long range AWD Performance: 536 800

 

Metodikk:

Jeg har brukt dagens norske og amerikanske priser for TMS 75D og P100D, trukket ut 14000 i avgifter for å regne gjennomsnittlig netto omregningsfaktor, kombinert det med pris for de fem TM3-utgavene (eks tax refund, drivstoffbesparelse og framtidige tilvalg), deretter lagt til avgiftene på 14000 og til slutt rundet opp til nærmeste hundrelapp for å få fine runde tall. Brutto omregningsfaktor varierer fra 8,57 for den billigste modellen til 8,39 for den dyreste. Hvis det er noen klager på metodikken så si i fra så skal jeg justere om jeg sier meg enig.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er ingen som selges i Norge pr i dag, innen den tid kan short range være på plass. Eller ikke, det vill tiden vise:)

Siste nytt er at de har fjernet 300 "unødvendige" sveisepunkter per bil for å nå 5 tusen biler per uke. Begynner å bli vel mange snarveier med bygging i telt osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siste nytt er at de har fjernet 300 "unødvendige" sveisepunkter per bil for å nå 5 tusen biler per uke. Begynner å bli vel mange snarveier med bygging i telt osv.

Hva så om de fjerner unødvendige ting? De skal fortsatt sikkerhetstestes og bestå disse testene.

 

Teltet fungerer jo bra, så ser ikke problemet.

 

Det er vell bare kjekt å klage.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siste nytt er at de har fjernet 300 "unødvendige" sveisepunkter per bil for å nå 5 tusen biler per uke. Begynner å bli vel mange snarveier med bygging i telt osv.

Ingenting galt med å fjerne unødige produksjonstrinn. Vi gjør det samme selv her jeg jobber. Vi bare beviser statistisk eller formelt at de trinnene faktisk er unødige først.

Lenke til kommentar

Hva så om de fjerner unødvendige ting? De skal fortsatt sikkerhetstestes og bestå disse testene.

 

Teltet fungerer jo bra, så ser ikke problemet.

 

Det er vell bare kjekt å klage.

Bilene er testet og typegodkjent først. Da er den godkjent og det er bare å produsere så mye man vil.

Nye krav til testing blir ikke gjort ved slike endringer. At det ikke skulle ha innvirkning på tester er lite sannsynlig, dette er kun for å spare tid og kostnader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...