Gå til innhold

Britiske elbileiere klager på treig sommerlading med Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

Jeg har bare kjørt gamle Leaf.

Både nye Leaf og TM3 har jeg bare sett utenfra selv og bilder/video fra interiøret. Selv synes jeg "simpelheten" på dashbordet i TM3 er dratt for langt. Det er helt håpløst å måtte se til siden for å se hastigheten. Det er også for mye touch og for få dedikerte intuitive knapper og hjul slik som TMS har. Touch ser lekkert ut, men den praktiske verdien er noe hypet ettersom øynene bør være mest mulig på veien. Setene ser ganske like ut på bilder/video. Eventuell plastfølelse aner jeg ingenting om. Bakluka til TM3 er så trang at det er definitivt et ankepunkt ja. Leaf har løst det bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sittet i en leaf? Helt forferdelig interiør. Knappetirade ut av en annen verden. Prøv f.eks å aktivere leafs selvkjøring. Knapp under rattet, rett ved siden av rattvarmeren (med SAMME symbol), så knapp på rattet, av en bil med bølger rundt, og om jeg ikke husker feil er det enda en knapp for å faktisk slå greia på. Ved aktivering får du en advarsel i den lille skjermen foran rattet. Hvis du ikke har kjørt av veien innen den tid kan det hende at bilen styrer og kjører selv. Ingen særlig tydelig indikasjon på dette. Og hvis du skal ha navigasjon på, i den bittelille skjermen i midtkonsollen er det også en prøvelse, da den styres av berøring på en lavoppløst skjerm med hinsides treghet. Ellers er det meste hardplast og skranglete.

 

Nå har jeg ikke sittet i en model 3, men har kjørt en del S. Ingenting "over engineered" i denne. Forståelig og lett fra første stund.

 

Med det sagt vil jeg mene TM3 har et solid forsprang på leaf interiørt også. Både på UI og antageligvis kvalitet.

 

Leaf 2018 sin selvstyring står påslått som standard, eneste gangen du trenger å bruke knappen du referer til er vist du vil skru den av og kun bruke adaptiv cruice, ellers er aktiveringen og instillingen for denne som en hvilken som helst annen Adaptiv Cruice kontroll jeg har vært borti. Indikasjonen på at den er i "selvkjørende" modus er veldi klar å tydlige i displayet. Ellers brukte jeg ikke så fryktelig mye infotainmenten utenom CarPlay, og der var den vertfall fin og snappy, ellers i menyene kan jeg heller ikke si at jeg opplevde en "hinnsides treghet" ikke super snappy, men ikke noe som irriterte meg noe nevneverdig samenlignet med Volvo V60en jeg har i dag. Men at Tesla er langt bedre når det kommer til akkurat infotainmenten er det ingen tvil om. 

 

Model 3 har ikke fått offisiell norsk pris ennå og tilvalgsmulighetene er fraværende nå i starten. Den vil koste 44 000 $ (ca 360 000 kr). For den prisen får man mye mer enn hvis man bruker 300 000 på en fullspekket Leaf. Blant annet dobbelt så lang rekkevidde. Med 20% ekstra får man altså mye større "brukbarhet" og kan selge den kostbare bensin/diesel-bilen man ellers måtte brukt til hytta/bilferien.

 

Ser vi litt fram i tid kommer model 3 i en billigere utgave (ca 290 000 kr også her uten mulighet for tillegg i pris og utstyr), mens Leaf med større batteri og dermed antagelig også høyere pris. Jeg tør ikke tippe pris, men når 40 kWh-utgaven koster fra 274 900 kr til litt over 300 000 så kan du jo gjette selv hvor den havner i forhold til den førstkommende model 3 til ca 360 000. Å påstå at Leaf og model 3 havner i ulike prisklasser er enten ekstrem flisespikking eller en misforståelse.

 

Angående kvalitetskontrollen så skal du ikke henge så mye opp i kritikken av de første som ruller ut av samlebåndet. Tesla har en tendens til å starte lavt og forbedre kvaliteten bratt. Ta for eksempel model S 2014 vs model s 2016. To vidt forskjellige ender av kvalitetsspekteret.

 

Men det med levering må jeg si meg enig i. Det er som sagt det kortet Leaf har å spille på nå.

Jeg kommer til å kvitte meg med V60en min og kun ha Leafen de neste årene uten at dette kommer til å skape noen problemer for meg, rekkevidden 40kwh leafen tilbyr holder for de fleste som eneste bil.

 

Jeg mener at en skal være i overkant optimistisk om en tror at en vil få introduksjons modellen av Model 3 til 360 000 kroner i norge, kunne vært villig til å legge en god slant på borde på at denne vil bikke 400 000, og da har en plutselig en bil som er 100 000+ dyrere enn en toppspekket leaf, å kalle det det flisspikkeri at dette blir en litt annen prisklasse er jeg svært uenig i, men meg om det.

 

Når det kommer til kvalitetkontroll har vel og Model S ganske langt å gå opp til de mer etablerte produsentene selv etter 6 år i produksjon. Så at folk er bekymret og henger seg opp i dette før de tar et bilvalg er da strengt tatt svært forståelig da Tesla fortsatt har mye å bevise på denne fronten.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med så få som brukar hurtigladar så er kanskje ikkje det problemet så stort. Alle vil sjølvsagt ha god rekkevidde, men 75 kWh-versjonen av Model 3 sprett fort 80k+ opp i pris.

 

Eg har ikkje studert prisar og spesifikasjonar på Model 3, men ein Leaf får du vel vanskeleg dyrare enn 350k, så det Model 3 tilbyr må forsvare prisen. Dersom det største argumentet er rekkevidde og ladeeffekt, så må ein vurdere om den type bruk er verd det. Køyrer du Oslo-Bergen ein gong i året så er det kanskje ikkje det.

 

Leaf 60 kWh blir interessant. Eg håpar verkeleg dei får inn litt kjøling på batteriene for raskare lading.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leaf og Model 3 er ikke konkurrenter. Model 3 er en premiumbil som konkurrerer med BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-klasse, osv. Altså Leaf er like mye en konkurrent til Model 3 som den er en konkurrent til BMW 3-serie. Det er snakk om ganske forskjellige biler.

 

Men så klart, folk kan finne på å sammenligne de, ettersom tilbudet av rimelige langtrekkende elbiler er ganske begrenset. Og dermed tror jeg at globalt sett kan salget av Leaf få seg en knekk når Model 3 blir tilgjengelig i stor skala. Leaf koster fort 50+% mer enn noenlunde tilsvarende fossilbiler, mens Model 3 er priset veldig likt som de fossile konkurrentene. Altså sånt sett er Model 3 mer valuta for pengene.

Lenke til kommentar

. Leaf koster fort 50+% mer enn noenlunde tilsvarende fossilbiler, mens Model 3 er priset veldig likt som de fossile konkurrentene. Altså sånt sett er Model 3 mer valuta for pengene.

 

Merkelig konklusjon. Hva mener du er en tilsvarende fosilbil til leaf? Om en skal holde seg innenfor segmentet er vel kanskje Toyota Auris , Mazda 3 , Hyundai Ioniq Hybrid som først kommer i tankene og ingen av disse er 50% rimeligere enn leafen på noen måte, om du skal piffe de opp med lignende utstyr og effekt blir de faktisk betydelig dyrere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Merkelig konklusjon. Hva mener du er en tilsvarende fosilbil til leaf? Om en skal holde seg innenfor segmentet er vel kanskje Toyota Auris , Mazda 3 , Hyundai Ioniq Hybrid som først kommer i tankene og ingen av disse er 50% rimeligere enn leafen på noen måte, om du skal piffe de opp med lignende utstyr og effekt blir de faktisk betydelig dyrere.

Tja, hva med VW Golf. Priser i f.eks Sverige:

 

VW Golf 1,6l TDI automat: 247.400 kroner

40 kWh Nissan Leaf Acenta: 374.900 kroner

 

Ser man på priser i Norge får man veldig feil inntrykk, i og med at fossilbiler er avgiftsbelagt mens elbiler ikke er det.

Lenke til kommentar

Modell 3 starter på 50 tusen dollar så den får nok ikke så stor påvirkning på Leaf salget. Leaf koster ca. 30 tusen dollar.

Når produksjonen av innstegsmodellen til Model 3 starter opp vil prisen være fra $35.000.

 

Om man skal sammenligne Model 3 med Leaf er det nok ikke noe vits i å gå for det største batteriet, i hvert fall. Innstegsmodellen har ca 55 kWh og betydelig lavere forbruk enn Leaf, altså vil rekkevidden være en del bedre enn selv 60 kWh Leaf.

 

Man kan kanskje legge til premium-interiør til $5.000, om man skal sammenligne med Tekna. Men da får man f.eks elektrisk justerbare seter/ratt/speil med minne, som Leaf ikke har. Og så kan man vurdere å legge til autopilot til $5.000, Model 3 har ikke en gang ACC uten autopiloten. Men autopiloten er bedre enn ProPilot på alt.

 

Akkurat hvilket utstyr man bør legge til på Model 3 for en sammenligning med Leaf er altså ikke helt lett å si, da det uansett blir en del forskjeller, men man er nok i området $35-46.000.

Lenke til kommentar

Jeg regner nesten med at det kommer med neste års Leaf. Jeg håper det for Nissans del. Og jeg håper de klarer å holde prisen nede. Hvis ikke så kan det bli kjedelig når Model 3 begynner å ankomme.

 

Med halve prisen er det ikke så nøye..

Lenke til kommentar

 Jeg mener at en skal være i overkant optimistisk om en tror at en vil få introduksjons modellen av Model 3 til 360 000 kroner i norge, kunne vært villig til å legge en god slant på borde på at denne vil bikke 400 000, og da har en plutselig en bil som er 100 000+ dyrere enn en toppspekket leaf, å kalle det det flisspikkeri at dette blir en litt annen prisklasse er jeg svært uenig i, men meg om det.

 

Når det kommer til kvalitetkontroll har vel og Model S ganske langt å gå opp til de mer etablerte produsentene selv etter 6 år i produksjon. Så at folk er bekymret og henger seg opp i dette før de tar et bilvalg er da strengt tatt svært forståelig da Tesla fortsatt har mye å bevise på denne fronten.

Du sammenligner to helt forskjellige biler. Leaf 40 kWh mot TM3 75 kWh. De naturlige sammenligningene er:

 

- Leaf 40 kWh mot TM3 50 kWh (prisforskjell nært null)

- Leaf 60 kWh mot TM3 75 kWh (ukjent prisforskjell, antagelig nært null den også)

 

Når det kommer til kvalitetskontroll skal TMS være fult på høyde med andre produsenter etter 2016.

Lenke til kommentar

Du sammenligner to helt forskjellige biler. Leaf 40 kWh mot TM3 75 kWh. De naturlige sammenligningene er:

 

- Leaf 40 kWh mot TM3 50 kWh (prisforskjell nært null)

- Leaf 60 kWh mot TM3 75 kWh (ukjent prisforskjell, antagelig nært null den også)

 

Når det kommer til kvalitetskontroll skal TMS være fult på høyde med andre produsenter etter 2016.

Prismessig tviler jeg sterkt på at prisforskjell vil være 0 da du ikke kan regne dagens dollarkurs mot krone på TM3. Du får jo en grei Leaf til ca 300k. Tviler sterkt på at du får TM3 til under 350, selv for innsteg som kanskje kan kjøpes i 2020 for de som ikke reserverte i 2016.

 

Og Leaf har vært god driftsikkerhet mot Model S som etter 6 år er midt på treet og X som ligger langt under. Ta også med dyrere servicer, dekk og forsikring på TM3. De treffer også ulike kundegrupper.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leaf 40 kWh vs model 3 RWD 75 kWh:

 

Riktig valg av å vente på model 3.

Uansett:

E-pedal: Her mener jeg Leaf er langt bedre i praksis, da den den også bruker bremsene slik at bilen kan stoppe helt, også i bakker. Håper Tesla fixer en mulighet for dette.

Nøkkel: Holder med bare mobilen på Model 3. Leafen har til og med en start/stopp-knapp, i en elbil(!)

Autopilot: Tesla

Lenke til kommentar

 

Har du sittet i en leaf? Helt forferdelig interiør. Knappetirade ut av en annen verden. Prøv f.eks å aktivere leafs selvkjøring. Knapp under rattet, rett ved siden av rattvarmeren (med SAMME symbol), så knapp på rattet, av en bil med bølger rundt, og om jeg ikke husker feil er det enda en knapp for å faktisk slå greia på. Ved aktivering får du en advarsel i den lille skjermen foran rattet. Hvis du ikke har kjørt av veien innen den tid kan det hende at bilen styrer og kjører selv. Ingen særlig tydelig indikasjon på dette. Og hvis du skal ha navigasjon på, i den bittelille skjermen i midtkonsollen er det også en prøvelse, da den styres av berøring på en lavoppløst skjerm med hinsides treghet. Ellers er det meste hardplast og skranglete.

 

Nå har jeg ikke sittet i en model 3, men har kjørt en del S. Ingenting "over engineered" i denne. Forståelig og lett fra første stund.

 

Med det sagt vil jeg mene TM3 har et solid forsprang på leaf interiørt også. Både på UI og antageligvis kvalitet.

 

Leaf 2018 sin selvstyring står påslått som standard, eneste gangen du trenger å bruke knappen du referer til er vist du vil skru den av og kun bruke adaptiv cruice, ellers er aktiveringen og instillingen for denne som en hvilken som helst annen Adaptiv Cruice kontroll jeg har vært borti. Indikasjonen på at den er i "selvkjørende" modus er veldi klar å tydlige i displayet. Ellers brukte jeg ikke så fryktelig mye infotainmenten utenom CarPlay, og der var den vertfall fin og snappy, ellers i menyene kan jeg heller ikke si at jeg opplevde en "hinnsides treghet" ikke super snappy, men ikke noe som irriterte meg noe nevneverdig samenlignet med Volvo V60en jeg har i dag. Men at Tesla er langt bedre når det kommer til akkurat infotainmenten er det ingen tvil om. 

Det var ikke påslått i bilen jeg prøvde. I alle fall så var det ikke særlig tydelig at det var påslått. Ellers, virker ikke særlig gjennomtenkt interiørt denne bilen. Det at de har en liten skjerm ved siden av det analoge (!!) speedometeret er særlig innbydende, lettforståelig eller gjennomtenkt. Ikke benyttes skjermen til så mye nevenyttig heller.

Lenke til kommentar

- Leaf 40 kWh mot TM3 50 kWh (prisforskjell nært null)

- Leaf 60 kWh mot TM3 75 kWh (ukjent prisforskjell, antagelig nært null den også)

Ingen grunn til å sammenligne med 75/80 kWh Model 3, uansett om Leaf har 40 kWh eller 60 kWh. Leaf har omkring 20% høyere luftmotstand, slik at Model 3 med 50/55 kWh har ca samme rekkevidde som 60 kWh Leaf. Sånn grovt sett kan man forvente dette ved gode kjøreforhold:

 

40 kWh Leaf: 240 km

60 kWh Leaf: 350 km

55 kWh Model 3: 350 km

80 kWh Model 3: 525 km

Lenke til kommentar

E-pedal: Her mener jeg Leaf er langt bedre i praksis, da den den også bruker bremsene slik at bilen kan stoppe helt, også i bakker. Håper Tesla fixer en mulighet for dette.

Klarer ikke se at det er mer enn marginalt bedre. Du kan stoppe helt med Tesla, men du vil rulle fram/tilbake om det er en oppoverbakke eller nedoverbakke. For å unngå å rulle må man trykke inn bremsen et øyeblikk for å aktivere "hill hold", og så kan man flytte foten tilbake til gasspedalen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det var ikke påslått i bilen jeg prøvde. I alle fall så var det ikke særlig tydelig at det var påslått. Ellers, virker ikke særlig gjennomtenkt interiørt denne bilen. Det at de har en liten skjerm ved siden av det analoge (!!) speedometeret er særlig innbydende, lettforståelig eller gjennomtenkt. Ikke benyttes skjermen til så mye nevenyttig heller.

Når det er påslått ser du den blå bilen med "bølgenne" rundt i displayet, når den er avslått med bare ACC aktivt er det et grønt symbol uten "bølgene", i bilen jeg lånte og de bilene anmeldere har fått er den vertfall påskrudd fra når du aktiveree ACCen. Når det kommer til det analoge speedometeret er jeg litt enig, kunne tenkt meg en større skjerm istedenfor, men grunnen til det ble slik var basert på feedback fra leaf 1 eiere som savnet ett analogt speedo.

 

Edit: hvilken telemmetri savnet du på skjermen i instrument panelet? :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...