Gjest Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Hei. Funderer på å flytte til Danmark, kunne tenkt meg å kjøpt et lite hus der. Søkt opp i regler når det gjelder boligkjøp og det er visstnok ikke noe problem så lenge jeg skal bo der, men totalskatten i Danmark er veldig høy for en som er ufør, ikke minst har jeg behov for økonomisk verge som jeg ønsker å beholde. Så er det Moen som har peil på om det er mulig å kjøpe hus i Danmark, bo så og si hele året,leve og bo der, Ha folkeregistrert adresse i Norge, reise hjem minimum 1 gang i året og skatte til Norge? Tenker da egentlig ikke å flytte og registrere flytting, men i praksis så flytter jeg jo. Tenkte da kjøpsloven i Danmark. Dette ble et litt rotete innlegg, men håper noen har peil her? ? Lenke til kommentar
forvirra Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 https://www.norden.org/no/hallo-norden/danmark/flytte-til-danmark/bolig-i-danmarker ikke så lett å få kjøpt egen bolig i Danmark som utlending. Og siste tanken din er jo da svindel, oppholder du deg mer enn 6mnd i utlandet i løpet av et år så risikerer du å miste trygden din. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Hvorfor flytte til det landet som er dyrere å bo i enn Norge? 2 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Tenkte ikke på svindel i det hele tatt, trodde at det var 12 mnd, ikke 6 mnd. Mange som bor flere mnd i utlandet, og ville vært åpen om alt. Visste ikke det :/ Derfor jeg spør? Nei, vet det. Men lettere med permanent bolig fremfor fritidshus. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Hvorfor flytte til det landet som er dyrere å bo i enn Norge? Hvordan er Danmark dyrere enn Norge? Sol, strand, vind, flatt og man kan sykle alle steder. Rimeligere hus, mat osv.. strøm, skatt og annet er nok heftigere. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 https://www.norden.org/no/hallo-norden/danmark/flytte-til-danmark/bolig-i-danmark er ikke så lett å få kjøpt egen bolig i Danmark som utlending. Og siste tanken din er jo da svindel, oppholder du deg mer enn 6mnd i utlandet i løpet av et år så risikerer du å miste trygden din. Han/hun mister kun ung ufør-delen midlertidig inntil man flytter hjem til Norge igjen. Men vil som du kanskje heller mente miste retten til sykehushjelp i Norge fordi en ikke lenger kan være medlem i folketrygden når en bor utenlands uten å spesiellt betale for den. Siden Danmark er godt på høyde medisinsk. Kanskje også bedre enn norske sykehus? Så vil det kun være om egen økonomi kan tåle kjøp og flytteprosessen. De hogger ikke hode av deg fra NAV sin side. Men du skal fremdeles rapportere inn dersom du tar deg lønnet arbeid. Anonymous poster hash: 0a115...83a Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 https://www.norden.org/no/hallo-norden/danmark/flytte-til-danmark/bolig-i-danmark er ikke så lett å få kjøpt egen bolig i Danmark som utlending. Og siste tanken din er jo da svindel, oppholder du deg mer enn 6mnd i utlandet i løpet av et år så risikerer du å miste trygden din. . Hei. Nei er det jeg er usikker på... Svindel var ikke i hodet mitt i det hele tatt. Vet om mange som bor utenlands, hadde ikke spurt hvis det ikke var for å finne ut av ting. Om jeg må reise til Norge hver 6 mnd så er jo det ok. Om jeg må ha 2 bosteder, ok. Bare lurer på om det er mulig. På en åpen og ærlig måte. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Han/hun mister kun ung ufør-delen midlertidig inntil man flytter hjem til Norge igjen. Men vil som du kanskje heller mente miste retten til sykehushjelp i Norge fordi en ikke lenger kan være medlem i folketrygden når en bor utenlands uten å spesiellt betale for den. Siden Danmark er godt på høyde medisinsk. Kanskje også bedre enn norske sykehus? Så vil det kun være om egen økonomi kan tåle kjøp og flytteprosessen. De hogger ikke hode av deg fra NAV sin side. Men du skal fremdeles rapportere inn dersom du tar deg lønnet arbeid. Anonymous poster hash: 0a115...83a Ung.ufør har jeg ikke. Men er avhengig pga psyken å ha øk. verge. Derfor ønsker jeg veldig å beholde den jeg har. Men mister hun om jeg flytter ut av fylket og ut av landet. Skatten i Danmark tror jeg ikke økonomien min tåler, hadde håpet det var en vei utenom der. Ønsker meg dit pga sjelero og space. Helsevesenet er sikkert mye bedre, men tar gjerne opp forsikring. Men håper noen har peil på hva det koster å leve og bo der. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1419759 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Kan dette være til hjelp https://da.wikipedia.org/wiki/Familiepleje https://www.borger.dk/familie-og-boern/Udsatte-boern-og-unge/Anbringelse-af-boern-og-unge-uden-for-hjemmet Begynn å leie i danmark da. Så får du helsekortet som danskene har. Da burde du vel til slutt kunne få en økonomisk verge (familiepleje) der nede. På sikt tar du å investerer i egen bolig. Få hjelp av noen til å midlertidig sperre de pengene du får i fra eventuelle salg av eiendom i Norge, minus det du behøver for en periode livsopphold i Danmark. Åpne en konto i en bank. Del opp med en haug underkontoer. Splitt de midlene du får frigitt til å skulle klare deg for den første tiden i Danmark over fordelt pr. måned pr. underkonto. Har du 10 underkontoer så klarer du deg i 10 mnd. Etterfyll for nye 10 mnd. fordelt på de 10 underkontoene. Selv om jeg ikke behøver en økonomisk verge selv, så kan det være vanskelig nok å styre økonomi. Et oppsett underkontoer som jeg gir navn på. For forsikring, for mobiltelefon/bredbånd også videre sørger for at jeg ikke forbruker for mye fra den kontoen jeg har bankkort (uten kreditt) på. Pass så på å aldri ha mer penger på det bankkortet enn strengt nødvendig. Om det også er en hemsko. Så skal du ta ut pengene i kontanter slik at du fysisk kan se dem, da er det enda enklere å forholde seg til at du ikke går i null på den kontoen for fort. Men selv det hjelper jo ikke alle. Men har her prøvd å gi deg noen idéer om hvordan du kan klare å sånn noenlunde navigere økonomien den stunden du ikke har hjelp i fra en verge (i en overgang). Jeg synes du skal ha rett til å kunne flytte til Danmark om du så vil. Selv om du har en økonomisk verge, så kan de ikke ilegge deg begrensninger på bevegelsesfrihet. Du er et fritt menneske, som bare skal ha litt økonomistyringshjelp om det blir tilrettelagt for dette. Husk vi som leser tråden din har ingen innsikt i hva du sliter med, og du behøver heller ikke å forklare det. Det er mange fristelser, vanskjøtsler blant selv oppegående folk når det kommer til penger, så vi forstår at det er utfordrende. Anonymous poster hash: 0a115...83a 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå