Gå til innhold

Tips til laptop som kan kjøre 4K til UHD tv

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på utkikk etter en laptop jeg kan koble til 4k tv'n min så jeg kan se 4k filmer som ligger lagret lokalt på laptopen. En må vel ha ha minimum hdmi 2.0 utgang for dette? Funker det med USB C eller en mini display port også?

Problemet er at det sjelden opplyses om hvilken versjon HDMI det er hos div webshops. Står som oftest kun "antall HDMI: 1" osv..

Har tenkt tanken på å koble en ekstern harddisk direkte til tv'n, men usikker hvordan det vil fungere da tv'n (Samsung 75NU8005) kun har USB 2.0 inngang.

Laptopen jeg har i dag har HDMI 1.4 og en Intel 5200U CPU så 4K filmer lugger og hakker i tillegg.

Utover dette blir det litt spilling (hektet på The Forest).

Tips til hva en skal se etter for å dekke disse behovene?

Endret av Bjareboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår jeg rett i at du også ønsker å spille i 4K på denne TVen?

Jeg tenker umiddelbart at du bør vurdere om kanskje en kompakt medie-PC i TV-benken som takler spill kan være et ålreit alternativ til laptop, spesielt om du ikke har noe vesentlig behov for å kunne spille mens du er ute av huset. The Forest oppgir GTX 560 som "anbefalt", skjønt dette er ikke spesifikt for 4K-oppløsning. Og selv om GTX 560 begynner å dra greit på årene har jeg alvorlige tvil om en laptop med U-prosessor - som typisk ikke pleier å komme med spesielt imponerende gaming-grafikk - vil være særlig godt egnet til å kjøre spill i 4K. Nå snakker jeg ikke om det nyeste nye, ultra krevende, "can it run Crysis?" - men heller midt på treet krevende, som The Forest. Du nevner forsåvidt ikke om spillingen begrenser seg til dette, eller om andre titler kan bli aktuelt. Du har forsåvidt heller ikke satt noe budsjett.

Det er forsåvidt ikke allverdens krevende maskinvare som kreves, men en dual core laptop med integrert grafikk (eller tilsvarende) vil nok slite i spill, spesielt i 4K. Siste generasjon Intel i3 for desktops er jo nå blitt quadcore, så jeg tenker en slik sammen med en lower mid end GPU og 8 GB RAM bør gjøre susen. Hvis du kan bygge selv kunne noe slikt som dette vært aktuelt. Her har jeg satt sammen en mini-PC "on the cheap" som bør være i stand til å takle spilling (og selvsagt også 4K videotitting) uten å være noe monster. GPU har både HDMI 2.0 og DP. Jeg personlig ville riktignok ha gått for en litt mer påkostet SSD, gjerne med større kapasitet, enn den jeg selv har foreslått her, som kom med rett og slett fordi den er vanvittig billig.

Trenger du at den nye maskinen er en laptop kan du godt se etter en med DP for å være sikker på at 4K-støtten er der. Og jeg ville helt ærlig ikke ha gått for noe under 4 prosessorkjerner og halv-ålreit dedikert GPU når spill er en del av bruksområdet. Denne ser ut til å være et kurant alternativ, men vær obs på at verken ytelse eller spesielt fremtidig oppgraderbarhet helt kan måle seg med en stasjonær maskin.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill sålangt.

srbz:  Laptopen jeg har i dag er grei nok. Cpu: 5200U, 12GB ram og Geforce 850M grafikkort. Den kjører type spill som Dishonored, Dishonored2 og The Forest på medium/low grafikk. Den sliter imidlertid med å kjøre 4K filmer kablet til tv. Uten at jeg er noen ekspert tror jeg dette har med CPU å gjøre. MediePC høres interessant ut, men da må en basere seg på å benytte trådløs mus/tastatur? Liker også portabiliteten med en laptop. Mtp budsjett tenker jeg +-10.000,-

Ønsker også noe som er rimelig futureproof slik at jeg kan spille nye titler som måtte fange min interesse. Spiller ikke voldsomt mye da jeg har blitt kresen på hva jeg gidder å bruke tid på.

Mtp Display port, er det slik at alle laptoper av nyere dato som har en slik da også vil kunne kjøre 4K kablet til en tv? Det kan mao være bedre å se etter en laptop/pc med DP enn HDMI 2.0? Ser også at de fleste nye laptops har USB-C så en kan vel kjøre USB-C --> HDMI på tv'n? (blir mange spørsmål her nå) :)

RRhoads: Har vurdert en Shield, men vil ikke den fungere på samme måte som Plex? Har Plex media server på pcn, men det hakker like ille som alt annet når jeg kjører 4K filmer. 

Lenke til kommentar

Ok, skal lese meg opp, men dette er mao noe helt annet enn Chromecast Ultra (4K) som jeg allerede har?

Ja, denne kan du til og med koble til ekstern harddisk og bruke som server, eller du kan innstallere Plex og streame fra PCen uten at du trenger å bruk cpu-kraft fra PCen. Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Ja, denne kan du til og med koble til ekstern harddisk og bruke som server, eller du kan innstallere Plex og streame fra PCen uten at du trenger å bruk cpu-kraft fra PCen.

Fordelen med dette er vel at man ikke trenger å være redd for at internetthastighet etc blir en flaskehals. "Man cave'n" ligger i etasjen under der ruteren befinner. Har bra dekning der nede, men selvsagt ikke like bra som i samme etasjen der hjemmesentral/ruter er.

Lenke til kommentar

Nvidia shield tenkte jeg ikke på, det er også et godt forslag hvis det er primært 4K video og ikke 4K spilling som er pri.

Et annet og potensielt enda litt rimeligere alternativ er en kredittkortmaskin med en eller annen lightweight Linuxdistro, som takler 4K. Jeg tror ikke Raspberry Pi 3 B+ er kraftig nok (spesielt mtp. at den kun har 1 GB RAM og HDMI 1.3), men Asus Tinker Board som du får fra 649 kr i skrivende stund, skal angivelig kunne kjøre video i 4K.

Tinker Board har - utover HDMI 2.0 og 2 GB RAM - en 1.8 GHz quadcore ARM-CPU kontra RPi 3 B+s 1.4 GHz QC ARM-CPU og hardware-støtte for H.265. I tillegg til selve maskinen trenger du en strømforsyning (type mobillader, men med minimum 2 A - en lader myntet på iphone bør fungere så lenge du kan putte på en micro USB kabel), et tilstrekkelig stort micro SD-kort, og gjerne et lite kabinett å putte hele sulamitten inn i. Jeg lurer på om Tinker Board kan være kompatibel med kabinetter laget for RPi, men det overlater jeg isåfall til deg å google. Du kan finne rimelige slike kabinetter med gratis frakt på dx.com.

Hvorvidt dette funker bra med 4K video er en annen sak. Jeg har en kompis som kjører Kodi på en RPi 2, og det funker til 1080p, men lugger visstnok iblant. Internettet er garantert fullt av reviews av folk som har testet bare en leter litt.

MediePC høres interessant ut, men da må en basere seg på å benytte trådløs mus/tastatur?

Du har et par alternativer. Til spill vil en trådløs kontroller (gjerne Xbox-kontroller, som har native støtte i Windows) fungere i de aller fleste spill. Til mer "vanlig bruk" kan kanskje en tastatur + touchpad kombo som Logitech K400 Plus være et godt alternativ. Jeg er ikke særlig glad i denne selv, men den fungerer vel omtrent like greit som en vanlig touchpad etter hva jeg husker.

Et tredje alternativ er Corsair Lapdog (du bør google etter bedre bilder og beskrivelse). Folk har litt delte meninger om denne, og jeg har ikke prøvd den selv, men den skal la deg bruke et mekanisk tastatur fra Corsair (K65 eller K70 f.eks.) sammen med en vanlig spillmus, rett i fanget. Jeg er usikker på om dette er trådløst eller kablet, men det har vel neppe så mye å si så lenge det dreier seg om én kabel, og den er lang nok. Du stuer det vel bort når du ikke bruker det uansett.

edit: Jeg slet litt med å finne priser på Lapdog, og jeg tror jeg ser hvorfor. Corsair har tydeligvis kommet med en ny variant kalt Lapboard, som såvidt jeg kan se kun støtter Corsair K63. Roccat har tydeligvis også en (kablet) variant med integrert tastatur som blir litt rimeligere.

Ønsker også noe som er rimelig futureproof slik at jeg kan spille nye titler som måtte fange min interesse.

De to hovedfordelene jeg ser med en stasjonær maskin kontra laptop er 1) at du kan putte nøyaktig hva du vil inn i den uten å inngå kompromisser annet enn hva pris angår, og 2) oppgraderbarheten, som lar deg gi maskinen nytt liv uten å skifte ut hele røkla på en gang, gjerne til et femsifret beløp hver gang. Jeg har ikke bygget maskin fra scratch siden 2009, men samtlige komponenter har blitt skiftet ut i dette tidsrommet, gjerne også mer enn en gang. Maskinen har eksempelvis fått 4 GPU-oppgraderinger i årenes løp, men kun 1 HK+CPU-oppgradering. I det lange løp vil jeg påstå dette er langt mer futureproof enn en laptop som gjerne må byttes ut hvert 2-3 år når den ikke lenger er relevant.

Mtp Display port, er det slik at alle laptoper av nyere dato som har en slik da også vil kunne kjøre 4K kablet til en tv?

Jeg formulerte det vel slik, men jeg er egentlig ikke sikker. Det jeg vet er at DP generelt støtter 4K uansett, og du slipper å bry deg om versjonsnummer som HDMI 1.3 kontra 2.0. Om det finnes laptoper der ute med DP som ikke er i stand til å transkode H.265/spille av videoer i 4K, vet jeg ikke.

Det jeg vil si er at om du finner en laptop med en nyere modell quad core i5/i7, 8+ GB RAM og DP (og/eller HDMI 2.0), så ser jeg sannsynligheten som forsvinnende liten for at den ikke er i stand til dette.

Ser også at de fleste nye laptops har USB-C så en kan vel kjøre USB-C --> HDMI på tv'n? (blir mange spørsmål her nå) :)

Må innrømme at jeg aldri egentlig har sett på USB som en yndet port for bildeoverføring i høy kvalitet. Jeg finner imidlertid USB-C til HDMI 2.0-adaptere som angivelig skal takle 4K, slik som denne. Jeg kan imidlertid ikke si noe om hvorvidt den faktisk fungerer.

Som en liten digresjon: da folk fikk øynene opp for AMD Eyefinity rundt 2011 var det sånn ca. ingen AMD-skjermkort som støttet 3 videooutput over HDMI/DVI samtidig. De fleste kort hadde 2x DVI, 1x HDMI og 1x DP, men HDMI-porten brukte samme kobling som en av DVI-portene, så man var tvunget til å benytte DP-porten for å få bilde på 3 skjermer. DP var langt mindre utbredt i skjermer den gang, og kun aktive DP til HDMI/DVI-adaptere ville fungere. Fant du et slikt adapter som ikke var aktivt, var det trolig myntet på Macbook eller noe slikt, og ville uansett ikke fungert med et vanlig AMD-skjermkort i en typisk selvbyggermaskin. Endel folk brant seg på dette.

Om samme regla gjelder USB-C til HDMI 2.0 aner jeg ikke, poenget er at du bør sjekke opp i dette før du kjøper noe. Husk også at man har 14 dager angrerett når man handler på nett, så det kan være et alternativ om du ønsker å teste om noe virker. Enda bedre er det å spørre selger først, for hvis butikken selger deg et produkt myntet på et spesifikt formål som det viser seg å ikke passe til, vil det være reklamasjonsgrunnlag. I det ligger det (blant annet) at de vil måtte dekke returporto istedenfor deg selv, i motsetning til om du returnerer på angrerett.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...