Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En eventuel oppdatering vil nok ikke gi dobbelt så høy FPS enn demoen de fikk spille hadde. Da er du overtroisk.

Jeg tror ingen ting. Jeg tester selv, så tar jeg å konkluderer deretter når den tid kommer. Dere som ikkje skal ha RTX håper jo selvfølgelig ikkje RTX skal være noe bra  :thumbs:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ingen ting. Jeg tester selv, så tar jeg å konkluderer deretter når den tid kommer. Dere som ikkje skal ha RTX håper jo selvfølgelig ikkje RTX skal være noe bra  :thumbs:

mange forstår ikke teknologien bak. samtidig har man jo DLSS som folk tror at er så banebrytende i ytelse, men dem glemmer det funker bare med AA, altså 50% mer ytelse under tilfeller der en bruker AA(og jeg tviler ikke at NVidia tok testen sin med max AA settings imot hverandre(hvorfor ikke det viser jo hvor effektivt kortet kan være når man bruker AA og har lyst på maks graphical quality)

 

Raytracing delen er den folk forstår minst av(derav at man får fuck raytracing fordi dem tror at det bare funker for "fancy reflections" osv). når skjermkortene og kunnskapen til utviklere bygger seg rundt Raytracing er egentlig en blessing. ren rasterization og bruk av shadowmaps per dags dato er ineffektive bottlenecks sammenlignet med hva man får med raytracing, shadowmaps tar en god del CPU resurser samt at shadowmaps er irriterende å multithreade og sette opp, og bruker tonnevis med metoder for å se semi bra ut for å ikke total ødelegge ytelsen.

 

hvorav man per dags dato har 6 kjerner CPU og ett kraftig GPU så har man mange titler som ikke bruker mer enn 4 kjerner, hvor noen titler klarer å bruke opp til 6 og kanskje 8(men på 8 kjerner har man vanligvis veldig hoppende utilization av hver kjerne forbi de 4 første)

 

Raytracing via GPU kan fores data via mange kjerner samtidig, Raytracing skalerer VELDIG godt ettersom hvor mye kalkuleringskraft man har, mer stabil bruk av bandwidth til GPUen får man også, men den er ikke begrenset til 900ish cuda cores eller 10000 cudacores ei heller til tensor cores. Raytracing kan også brukes til andre ting enn lys, lyd for eksempel kan bruke raytracing for å simulere lyden bedre ettersom hvor lyden er i forhold til deg(da slipper man dagens reverb som er i spill).

 

sammenligner man shadowmaps med masse juksemetoder for refleksjon i speil osv i spill per dags dato imot raytracing så har raytracing ende en fordel, og det er at frametime variance i en raytracer er som regel VELDIG konsistent contra setup av shadowmaps osv.

 

jeg skal ikke ha RTX kortene(det er første generasjon, men igjen så har jeg ingen planer om å oppgradere før AMD OG NVidia er på 7nm) men er første steg for bruk av en teknologi jeg elsker i real time.

Endret av darkyy
Lenke til kommentar

Dere som ikkje skal ha RTX håper jo selvfølgelig ikkje RTX skal være noe bra  :thumbs:

Jeg skal ikke ha i første omgang, men håper at de nye korta er så bra som mulig.

 

Jeg tipper det blir veldig bra når man får optimaliserte drivere. De tidlige "benchmarka" vi har sett har sikkert ikke hatt så veldig optimaliserte drivere, og det er ikke sikkert spillene har vært så veldig optimaliserte for RT enda heller.

Lenke til kommentar

mange forstår ikke teknologien bak. samtidig har man jo DLSS som folk tror at er så banebrytende i ytelse, men dem glemmer det funker bare med AA, altså 50% mer ytelse under tilfeller der en bruker AA(og jeg tviler ikke at NVidia tok testen sin med max AA settings imot hverandre(hvorfor ikke det viser jo hvor effektivt kortet kan være når man bruker AA og har lyst på maks graphical quality)

Du forstår ikke hvordan DLSS fungerer:

DLSS fungerer slik:

Uten DLSS tegner GPUen hele bildet i full oppløsning, for eksempel 2560x1440

Med DLSS tegner GPUen bildet i en lavere oppløsning (for eksempel 1920x1080), og skalerer opp bildet ved hjelp av Tensor-kjernene og algoritmer utviklet av Nvidia.

 

Dette vil hjelpe betraktelig på ytelsen, selv uten tradisjonell AA aktivert.

Dessuten er det mange år siden krevende AA-metoder som MSAA og SSAA har vært normale i spill, i dag går det stort sett i TAA og SMAA som er shadere med lite ytelsestap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du forstår ikke hvordan DLSS fungerer:

DLSS fungerer slik:

Uten DLSS tegner GPUen hele bildet i full oppløsning, for eksempel 2560x1440

Med DLSS tegner GPUen bildet i en lavere oppløsning (for eksempel 1920x1080), og skalerer opp bildet ved hjelp av Tensor-kjernene og algoritmer utviklet av Nvidia.

 

Dette vil hjelpe betraktelig på ytelsen, selv uten tradisjonell AA aktivert.

Dessuten er det mange år siden krevende AA-metoder som MSAA og SSAA har vært normale i spill, i dag går det stort sett i TAA og SMAA som er shadere med lite ytelsestap.

dette betyr ikke at DLSS er på uansett hva bare fordi spillet og skjermkortet støtter det. denne skaleringen er fortsatt ikke gratis uansett hvilken metode du bruker så kommer det på bekostning. hvor mye du minimaliserer det ytelses tapet er en annen ting, men da kan man ikke påstå at kortet ha opptil 100% mer ytelse enn 1080 med DLSS aktivert, da det blir det sammenlignet med TAA eller SMAA på høyeste settings fordi jeg regner med at DLSS er såpass bra at den har samme kvaliteten eller bedre. for min del er AA absolutt en mindre nødvendighet enn mange andre innstillinger på 2k eller 4k(og hvis jeg bruker det er det bare i single player spill, for der er ikke best mulig ytelse like viktig og selv da pleier jeg å si meg fornøyd bare med low quality AA)

 

og hvis det funker på så måte at spillet blir rendret på lavere resolusjon flat out men blir upscaled ifra trained datasets ifra driverne har du andre kvalitetstap, som igjen er en veldig dårlig måte å si at du har bedre ytelse.

 

Edit: poenget mitt er på grunn av hvordan performance charts ble gjort. la oss si 1080 imot 2080 100% imot 125-140% uten DLSS, er dette med 1080 og 2080 med max AA settings, og er DLSS med det aktivert, eller er det 1080 uten AA sammenlignet med 2080 med og uten DLSS(hvor bare 2080 DLSS er aktivert(med AA)) dette er informasjon jeg ikke har sett blitt gitt ut, men hvis jeg tar feil kanskje du kan gi meg en link så jeg får sett denne informasjonen? man må alltid huske at NVidia,AMD og Intel vil ALLTID bruke de absolutt best case scenarios selvom det bruker teknologi som ikke eksisterer i eldre hardware uten å spesifisere hvordan testingen ble gjort.

 

Edit2: i følge slik du beskrev det, så skal dette liksom fungere selv uten AA, vi har allerede dette i form av dynamic resolution som brukes i mange spill. Unreal Engine 4 har brukt en slik metode ganske lenge hvor du kan sette rendering resolution til 50% for eksempel, for så at bildet blir oppskalert. dette gir deg fortsatt ikke 40% bedre ytelse engang ikke med mindre skjermkortet er ufattelig overbelastet(og selv da må belastningen være nesten rent shader bound), dette til tross for at alt motoren gjør er å oppskalerer bilde uten å legge til algorithmer for shader correction osv.

Endret av darkyy
Lenke til kommentar

Jeg tror ingen ting. Jeg tester selv, så tar jeg å konkluderer deretter når den tid kommer. Dere som ikkje skal ha RTX håper jo selvfølgelig ikkje RTX skal være noe bra :thumbs:

Noen av dem. Jeg håper det er bra, men basert på ryktene, så er jeg skeptisk. Men ingenting er jo bedre enn om de er grisebra. Og om RayTracing er dårlig optimalisert/for tungt, så er det greit også. Jeg bryr meg ikke om det er Max 1080p 60fps med RayTracing på, hvis det fortsatt yter f.els 50% bedre enn 1080Ti uten RayTracing.

 

Men er det marginalt bedre enn 1080Ti, sammen med kun 1080p ned RayTracing på, blir jeg rimelig skuffet.

Lenke til kommentar

Klarer ikke være spesielt interessert i oppskalering før det er aktuelt å spille på lavere oppløsning enn skjermen min. Med 1600p er ikke det aktuelt. Jeg har også prøvd 4K, og likte skarpheten så godt at det heller ikke blir aktuelt der. Regner med at jeg blir interessert i DLSS når 8K skjermene kommer. Kanskje. 

Lenke til kommentar

Klarer ikke være spesielt interessert i oppskalering før det er aktuelt å spille på lavere oppløsning enn skjermen min. Med 1600p er ikke det aktuelt. Jeg har også prøvd 4K, og likte skarpheten så godt at det heller ikke blir aktuelt der. Regner med at jeg blir interessert i DLSS når 8K skjermene kommer. Kanskje.

Dette er konklusjonen før du har prøvd det? De hadde ikke kalt det antialiasing om det fjernet alle detaljer.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det noen oversikt over spill som kan benytte seg av DLSS?

Deep Learning Super-Sampling Support (DLSS) games

  • Ark: Survival Evolved (Studio Wildcard)
  • Atomic Heart
  • Dauntless (Phoenix Labs)
  • Final Fantasy XV (Square Enix)
  • Fractured Lands (Unbroken Studios)
  • Hitman 2 (IO Interactive / Warner Bros.)
  • Islands of Nyne (Define Human Studios)
  • Justice (NetEase)
  • JX3 (Kingsoft)
  • Mechwarrior 5: Mercenaries (Piranha Games)
  • PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG Corp.)
  • Remnant: From the Ashes (Arc Games)
  • Serious Sam 4: Planet Badass (Croteam / Devolver Digital)
  • Shadow of the Tomb Raider (Square Enix / Eidos-Montreal / Crystal Dynamics / Nixxes)
  • The Forge Arena (Freezing Raccoon Studios)
  • We Happy Few (Compulsion Games / Gearbox)
  • + flere

 

Står på side 1 i denne tråden også :D

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Deep Learning Super-Sampling Support (DLSS) games

  • Ark: Survival Evolved (Studio Wildcard)
  • Atomic Heart
  • Dauntless (Phoenix Labs)
  • Final Fantasy XV (Square Enix)
  • Fractured Lands (Unbroken Studios)
  • Hitman 2 (IO Interactive / Warner Bros.)
  • Islands of Nyne (Define Human Studios)
  • Justice (NetEase)
  • JX3 (Kingsoft)
  • Mechwarrior 5: Mercenaries (Piranha Games)
  • PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG Corp.)
  • Remnant: From the Ashes (Arc Games)
  • Serious Sam 4: Planet Badass (Croteam / Devolver Digital)
  • Shadow of the Tomb Raider (Square Enix / Eidos-Montreal / Crystal Dynamics / Nixxes)
  • The Forge Arena (Freezing Raccoon Studios)
  • We Happy Few (Compulsion Games / Gearbox)
  • + flere

 

Står på side 1 i denne tråden også :D

 

Takk!

Lenke til kommentar

Dette er konklusjonen før du har prøvd det? De hadde ikke kalt det antialiasing om det fjernet alle detaljer.

 

Uansett hvor intelligent det er så er det oppskalering. Altså vil det være dårligere bildekvalitet enn å kjøre i oppløsningen det oppskaleres til. Som sagt kan jeg fint se for meg et bruksområde, men for min del ikke på dagens oppløsninger. 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Uansett hvor intelligent det er så er det oppskalering. Altså vil det være dårligere bildekvalitet enn å kjøre i oppløsningen det oppskaleres til. Som sagt kan jeg fint se for meg et bruksområde, men for min del ikke på dagens oppløsninger. 

 

Du liker kanskje lavere fps da?

 

Da regner jeg med at du har AMD cpu i samme slengen, så du får enda lavere fps 

 

XD 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nope, det blir nok 9900K :p

 

Men ser ærlig talt ikke hva slags problemer folk har med det standpunktet. Det er flott med intelligent oppskalering, og vi får håpe DLSS  gir 50, 60, 70, 80++% av kvaliteten til den fulle oppløsningen, men det er nå en gang ikke det samme som å kjøre den oppløsningen native. Jeg er snart på mitt 10. år med 1600p, synes ikke det er så urimelig å ønske å ha som minstekrav å kjøre native oppløsning og definitivt ikke noe som objektivt gir lavere kvalitet. Såklart blir det en totalvurdering hvis det kommer et nytt spill med absurde krav, men det skal veldig mye til for at jeg gir meg på oppløsning. Når vi derimot beveger oss forbi 4K så blir saken en helt annen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...