Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To 1080 kostet 15,5k i 2016. Man får to 2080 for rundt 16,5k på Komplett nå. Ikke gæli det. Men. I 2016 kjøpte jeg 1080 Asus Strix til ca 7,5k pr.stk. I år koster 2080 Strix-kortene 10,5k pr.stk. Så på to år har prisen på Strix gått opp en del. Andre produsenter er heldigvis billigere. 

Jeg har aldri helt forstått x80 kortene, de har vel aldri vært så mye raskere enn x70 at jeg har sett vitsen i å betale toppkort "avgiften" på dem.

For bare litt over 3 år siden betalte jeg på release day 13 000Kr for 2stk. GTX980Ti med tredjepartskjøler på, og fabrikk overklokket i tillegg. Senere byttet jeg dem ut i ett GTX1080Ti, også det betalte jeg 6500Kr for. I går bestilte jeg altså ett 2080Ti kort for dobbelt stykkpris, fordi jeg åpenbart er "uvitende" om hva det er for noe. :p

Det jeg ikke visste, var at jeg da tydeligvis ble med i en menighet der det selvsagt ikke er lov til å være skeptisk til at nevnte kort skal kunne være verdt det dobbelte av hva jeg til nå har betalt for Ti kortene mine. Just goes to show; man må alltid lese den lille skriften! :p

Lenke til kommentar

På et forum som dette betyr det selvsagt akkurat det samme når det brukes i den konteksten du har vist deg å være så glad i. Men du er kanskje for uvitende til å forstå det?

Hehe, det er artig at du unnlater å ta med deg resten av sitatet mitt som prater om akkurat dette. Det å være uvitende, og dum er vidt forskjellige ting. 

Om du bruker språket vårt på feil måte, kan ikke lastes oss. 

Det er krystallklart for meg at det er flere emner her som du ikke har snøring på, men du er jo ikke redd for å uttale deg likevel...

Kan du komme med eksempler? 

Jeg mente forøvrig at det måtte være underforstått at jeg snakket om Nvidias RT fra Nvidias "GimpWorks" verktøykasse. Men om du ikke skjønte det, så er i det minste det litt mer forståelig..

Betydningen av "GimpWorks" viser jo at du ikke vet hva du snakker om her. RayTracing eller AI/Deeplearning er ikke noe som nVidia eier. 

Nei, jeg snakker som om tiden beveger seg i et kjent tempo. Det er du som snakker så det ser ut du tror at vi kommer til å våkne i morgen, også har det gått 10 år.

Kan du komme med noen sitater som viser dette? 

Se det, der var den igjen. Dersom noen ikke deler din entusiasme, da forstår de ikke. Det må være en flott verden å leve i, den appellen forstår jeg i det minste.

Det har ikke noe med entusiaisme å gjøre. Det har med feil-informering å gjøre. Det å rette opp i folk som har null peil på hva de snakker om syns jeg er rimelig morsomt, og jeg får en latter ekstra for dagen. :) 

Den ligger blant annet i tiden det tar å omskolere folk til å jobbe på nye måter.

Hvilke nye måter er det du snakker om her? Når det gjelder RT, så er det absolutt ingen nye måter de må jobbe i. Jeg prøver å få deg til å forklare hva du mener med dette, men du gjentar jo bare at de må jobbe ekstra. Det er galt. 

Og uansett hvordan du snur og vender på det, så må spillene designes på gamle måten i lang tid fremover.

Den gamle måten inneholder steg som automatisk gjør RT tilgjengelig. Det eneste de trenger å gjøre, er å lage en switch som skrur av lys, og tillater enkelte lys til å bruke RT. Det er snakk om sekunder her, mens du får det til å høres ut som om de faktisk må sette seg ned og utvikle noe. 

RT kan være et nyttig verktøy. Men det kan selvfølgelig også komme i veien.    Som fra keynote'en når de snakket om å umiddelbart kunne se om de kunne gjemme et monster i skyggene. Hva om spill regissøren har bestemt seg for å putte et monster i skyggene i på kjøkkenet. Også, når de så rendrer med RT, så er det ikke noen føkkings skygger der? Da er det jo plutselig en fordel å styre lyset selv. I stedet så må de bruke tid på å bestemme seg for om de skal droppe monsteret, lukke et vindu, eller flytte det for eksempel. Eller bare drite i hele RT'en og gjøre det på gamle måten hvor de har full kontroll, og masse erfaring...

Du er klar over at spillmotoren kan rendre samtidig som de utvikler designet til levelet? Det vil si at mens spillmotoren rendrer i sanntid, så kan man se hvor det er skygger og ikke. Dra litt på lyskilden for å legge skyggen der du vil ha den, og putt monsteret der. 

Rastorization er mye mer tidskrevende å få lys til riktig enn det vil være å få til Raytraced lys riktig. Det å i det hele tatt prøve å argumentere for at RT vil skape problemer er igjen, latterlig. Det ble nevnt i selve annonseringen at RT ikke skal overta rastorization med det første.  Det vi ser er en kombinasjon av "gammel" og "ny" måte. Dvs at spillutviklere vil utvikle spill på den gamle måten som før, der en simpel "av/på" knapp er til for å gjøre spillet litt penere med RT. Over tid vil mer og mer tid gå bort fra det å kjøre rastorization til å bare bruke RT, og det i seg selv vil bety mindre utviklingstid for lys-setterne. 

Jeg gjentar. Det kreves ikke noe ekstra tid for å få RT til å fungere. 

Men hey, hva vet jeg? Jeg har jo bare eksamen i driftsfag for IKT. Det får man jo i posten uten å kunne en dritt om datamaskiner og komponentene i dem...

Du kan kunne så mye du vil om komponenter innenfor en PC. Det gjør ikke kunnskapen din rundt dette noe mer riktig. Når du blir stilt til veggs, så kommer du med konstante personangrep istedenfor å svare på spørsmålene du blir stilt Så det er tydelig at du er på tynn is her. 
Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det jeg tror, er at det er INGEN som har dette kortet enda.. kun pr. greier, jeg tar alt det informasjonen du posta med med roo.. tror ikke på.

De som tester kortene og osv får nok ikke det rett før kortene sendes ut.

People mad about Nvidia RTX

Som han sier, det er INGEN som har kortene enda og de kommer en gang tid rett før lanseringen.

Og en annen ting er at de er 2 så vidt forskjellige kort 1080ti vs 20 serien, er ikke sammenlignbar.

Så alt du leser og hører er ALT SPEKULASJONER... !!!! ikke noe annet inntil noen faktisk har testet det.

Joda, det er spekulasjoner, men jeg jobber tross alt med rendring. Ta det som kvalifisert gjetning om du vil. 

GTX 1080TI = Veldig mange prosesser blir kjørt i sekvens. Det vil si at det ofte finnes "bottlenecks" da AA prosessen f.eks må vente på at bildet er ferdig rendret før den kan starte. 

RTX 280TI = Man kan kaste flere prosesser over til AI/RT delen av kortet, så kan f.eks AA, eller i dette tilfellet DLSS kjøres samtidig som selve bildet blir rendret. Det i seg selv vil gi oss en heftig FPS boost, og det allerede i spill som ikke engang ble utviklet med dette i baktankene. 

Logiske spekulasjoner med andre ord. 

Lenke til kommentar

- snip -

Er du virkelig så uvitende at du tror alle andre rundt deg er så dumme at de ikke forstår at du kaller dem dumme, fordi du bytter ut ordet "dum" med "uvitende"? I så fall er du sannelig et stabilt geni!

Som sagt; jeg gidder ikke bruke tiden min på deg, egoet ditt er allerede stort nok ser det ut som, om du ikke på toppen skulle tro jeg bryr meg om hva du måtte mene det betyr at jeg ikke gidder å svare deg. Som sagt; du har ikke tilført denne tråden noe kunnskap jeg ikke allerede hadde. Det eneste du har bidratt med som jeg ikke visste, var at det er mulig å bli arrogant...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du virkelig så uvitende at du tror alle andre rundt deg er så dumme at de ikke forstår at du kaller dem dumme, fordi du bytter ut ordet "dum" med "uvitende"? I så fall er du sannelig et stabilt geni!

Jeg bruker ordet uvitende fordi det er det du er angående dette temaet. Det har ingenting med det å være dum å gjøre. Jeg går ikke opp til en mekaniker og nekter for at han kan mekanikk bedre enn jeg kan. Det vil si at jeg er uvitende innenfor temaet mekanikk, og dermed burde oppføre meg deretter innenfor temaet. Naturlig nok. 

Om du tolker språket våres utenfor dens mening kan ikke klandres noen andre enn deg. 

Som sagt; jeg gidder ikke bruke tiden min på deg, egoet ditt er allerede stort nok ser det ut som, om du ikke på toppen skulle tro jeg bryr meg om hva du måtte mene det betyr at jeg ikke gidder å svare deg. Som sagt; du har ikke tilført denne tråden noe kunnskap jeg ikke allerede hadde. Det eneste du har bidratt med som jeg ikke visste, var at det er mulig å bli  arrogant...

Haha! Snakk om å ha et gedigent ego.  Din historikk viser fint hvor lite kunnskap du hadde om temaet. 

Du fortsetter avsporingen for å unngå å svare for deg. Jeg gav deg simple spørsmål du kunne svare på for å nettopp bevise at du viste hva du snakket om, men de har du glatt hoppet over. Man skulle nesten tru det var en grunn for det. ;)

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du fortsetter avsporingen for å unngå å svare for deg. Jeg gav deg simple spørsmål du kunne svare på for å nettopp bevise at du viste hva du snakket om, men de har du glatt hoppet over. Man skulle nesten tru det var en grunn for det. ;)

Ja gisp! Man skulle nesten tro jeg virkelig driter i hva du måtte tro? Åssen er det mulig?

Skjønner du virkelig ikke at ingen her skylder deg noen forklaring? Det hadde vært annerledes om du hadde hatt en ålreit tone når du meldte deg inn i tråden. Da kunne vi hatt en hyggelig diskusjon. Men det er vel ikke derfor du meldte deg inn i tråden, er det vel?

Jeg har kjeklet med slike som deg før. Og vet du hva det ga meg? Jo! Diskusjon.no sendte meg et diplom som henger på veggen her! :p

Eller nei, det ga meg faktisk ingenting, akkurat som nå, å skulle svare på dine spørsmål til din tilfredsstillelse kun hadde kostet meg tid som jeg ikke gidder å bruke på deg... OK? Eller litt vanskelig å forstå kanskje?

Lenke til kommentar

Uansett hvor flott disse korta blir, syns jeg det er mye penger :/ ikke moro å gå ned på kne å be dama om å bruke over 8000 kr på en "dings inne i pcen"..

Fikk lov til slutt da :D blir moro å gå fra 970 til 2080 :)

Kan dere anbefale en skjerm til kortet? (Jobbe litt overtid for skjermen kanskje da. Hæhæ)

Usikker på hvor mye jeg vil bruke på det. Har 24" nå. Trenger ikke større

Endret av probin
Lenke til kommentar

Uansett hvor flott disse korta blir, syns jeg det er mye penger :/ ikke moro å gå ned på kne å be dama om å bruke over 8000 kr på en "dings inne i pcen"..

Fikk lov til slutt da :D blir moro å gå fra 970 til 2080 :)

Kan dere anbefale en skjerm til kortet? (Jobbe litt overtid for skjermen kanskje da. Hæhæ)

Ned på kne? hø hø, hva måtte du gjøre der? :p

:blush:

Lenke til kommentar

Det som er rart da, alle her som har forhåndsbestilt kortene tenker ikke helt 100% klart.......snubler i Nvidia smarte felle.

Nå... på konferansen så vi video: ohh ohh, raytracing (Star Wars).. klart som glass og lys effekter.. . nei nei folkens... hør her:

Du kommer IKKE til å få noe i nærheten av du nettopp så på konferansen.

Jeg vil ikke gå inn så mye om Raytracing men spill som vi alle bruker idag er IKKE designet for Raytracing.

Ja, nå vil enkelte her inne si: oh oh, har eksistert i 10år.. so f what? Det har aldri vært et tema for spillutviklere inntil NÅ.

Det som står klart for meg, er at Raytracing vil ikke bli som "klar som dagen" de neste dagene, måneden.. ja til og med minst 1-3 generasjoner fremover.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Det som er rart da, alle her som har forhåndsbestilt kortene tenker ikke helt 100% klart.......snubler i Nvidia smarte felle.

Ingen som har fått kortene ennå og det er bare og avbestille såfall om tallene ikke er bra nok.

Jeg bestilte mitt 2080Ti så jeg har et kort 20 September hvis jeg føler for å ha det. Ellers er det bare avbestille, eller enda bedre ta det hjem og levere tilbake på åpent kjøp.

Skjønner ikke alt det hysteriet om forhåndsbestilling når du har den sikkerheten

Lenke til kommentar

Ja gisp! Man skulle nesten tro jeg virkelig driter i hva du måtte tro? Åssen er det mulig?

Ironien lyser i det du faktisk bruker tid på å svare her, selv om du påstår at du driter i det. ;)

Skjønner du virkelig ikke at ingen her skylder deg noen forklaring? Det hadde vært annerledes om du hadde hatt en ålreit tone når du meldte deg inn i tråden. Da kunne vi hatt en hyggelig diskusjon. Men det er vel ikke derfor du meldte deg inn i tråden, er det vel?

I følge vanlige etikette, så klarer man å underbygge sine egne utspill på et forum, hvis man ønsker å bli tatt seriøst av de andre brukerne der inne. Hvis man til stadighet ikke klarer dette, så vil man til slutt kun bli vurdert der til også. Enkelte medlemmer kaller slikt trolling. 

Jeg har kjeklet med slike som deg før. Og vet du hva det ga meg? Jo! Diskusjon.no sendte meg et diplom som henger på veggen her!  :p

Eller nei, det ga meg faktisk ingenting, akkurat som nå, å skulle svare på dine spørsmål til din tilfredsstillelse kun hadde kostet meg tid som jeg ikke gidder å bruke på deg... OK? Eller litt vanskelig å forstå kanskje?

Atter engang smeller du til med nydelig ironi. Ser du den? Nei? :p

Du orker ikke bruke tid på å svare på spørsmål som kan underbygge dine egne meninger, men du orker bruke tid på å svare på denne måten? Hehe, "ok". "Jeg orker ikke bruke tid på deg, men jeg bruker tid på deg likevel...." :p

Kan du ikke bare svare på spørsmålene du er blitt stilt istedenfor, og holde dette on-topic? Jeg kan til og med slenge inn noen nye som kan være spennende å diskutere her. 

1. Underbygg det du mener når du snakker om "GimpWorks" og hvilken sammenheng dette har her?
  2. Hvorfor trur du dette vil lide samme skjebne som PhysX,
  3. Eventuelt: Hvorfor bringer du PhysX inn i diskusjonen om du ikke mener at RT vil lide samme skjebne? 
  4. Hvorfor mener du at RT vil bringe mer arbeid inn for spillutviklerne? 
  5. Hva er egentlig RT? 
  6. Hva mener du om DLSS? 
  7. Hvilke fremtidige nyvinninger trur du kan komme ut fra det å ha en dedikert AI/Deeplearning seksjon på en GPU brikke?  

Hvis du ønsker å bli tatt seriøs, så starter du på nytt, og svarer på disse rimelige enkle spørsmålene. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke gå inn så mye om Raytracing men spill som vi alle bruker idag er IKKE designet for Raytracing.

Ja, nå vil enkelte her inne si: oh oh, har eksistert i 10år.. so f what? Det har aldri vært et tema for spillutviklere inntil NÅ.

Alle spill som bruker Rastorization er klare for Raytracing med ekstremt lite innspill fra utviklerne. Det må ekstreme tilfeller til hvor det er vanskelig for et studio å sette inn støtte for det. Alle de større spillmotorene har allerede, eller vil putte inn støtte for det, og da er det snakk om få tastetrykk for et spillstudio å patche inn støtte for det i sine spill. 

Ikke enig? Hvorfor ikke? 

Spillmotorer har i mange, mange år allerede brukt Raycasting under utviklingen av spill. Forskjellen er at Raycastinga er blitt gjort under baking av spill-levlene og ikke i selve spillet når man spiller det når det er snakk om skygger og lys. (Skygger og lys bakt inn i selve teksturene til modellene). 

Mens under bruk, så har Raycasting vært aktuelt en rimelig god stund for ting som for eksempel i FPS spill. Hvordan trur du kuler blir utregnet i Battlefield spillene, eller i PUBG? Kuler er i bunn og grunn utgjort gjennom Raycasting. 

Lenke til kommentar

Det tar meg ikke mye tid å svare deg som jeg gjør, men det ville tatt meg mer tid enn jeg er villig til å avse deg å finne kildene som underbygger mine påstander. Du klarte å drite deg ut med lire av deg litt lavthengende frukt som det var vanskelig å motstå. Men jeg kom frem til at om jeg plukket selv disse enkle poengene, så ville jeg nesten måtte svare på alt, slik at det ikke ser ut som jeg prøver å unngå noe. Som sagt; det ville tatt tid. Dette svaret gjør det ikke. Nyt ironien din. Den eksistere som så mye annet, nok dessverre kun i ditt sinn...

Vel, det er jo noe annet ironisk. Jeg har nemlig gitt deg informasjon som burde ha gjort deg oppmerksom på at du driter deg ut, men den gikk visst tapt for deg... Sikkert fordi du er så uvitende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...