Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknologiske nyvinninger har da alltid kommet. Jeg synes ikke ray tracing er spennende nok til at det er verdt å betale for tilsvarende 20 års inflasjon fra en grafikkortgenerasjon til en annen. Spilling blir ikke dobbelt så morsomt selv om enkelte ting ser penere ut, selv om det selvfølgelig er en bra ting isolert sett.

Da må jeg spørre. Vet du hva Ray Tracing er for noe? Noe må være galt i kunnskapen hvis du ikke ser hvilke fremskritt dette tilfører. Ikke bare for oss spillere, men også utviklere. 

 

Selv enkle 2,5D spill som Diablo serien vil være enklere å utvikle, samt dra godt nytte av RT. For ikke å snakke om AI/Deep learning som virkelig har store muligheter bak seg. 

 

På sikt så betyr det faktisk at "flaskehalsen" som tidligere var der, som tvang frem minimums krav, blir mindre enn før. 

 

Når AMD og Intel kommer med tilsvarende teknologi, noe de gjøre. Samt neste generasjons konsoller, som også tilby dette for å i det hele tatt være relevante, så betyr det at esports spill ikke lengre trenger å bli spilt med alt av effekter satt av for å tvinge frem mer FPS. Man kan faktisk, som spillutvikler låse effekter som tidligere ble omtalt som "luksus" i spill for å vise esports siden av spillet på sin beste og peneste måte. Noe som faktisk gir mening nå som spillere faktisk i stor grad også er seere gjennom Twitch og youtube. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

 

Vel, noen av DX12 titlene er bare "pakket inn" i et DX12 "lag" for å si det dumt. Jeg tviler på at det gir mening å forsøke å patche dem med RT i tillegg. Og som sagt; de aller fleste spillstudioer har ikke råd til å patche spill de ikke tjener penger på i all evighet.

 

Ellers så ser jeg det er vanskelig å nå frem til enkelte i "menigheten" her. Disse 21 spillene med støtte for RTX, er subsidiert av Nvidia for å lime inn effekter som de ikke visste var mulig når de begynte å designe spillene. Vi så jo hvor malplassert det ble seende ut i demoene. Det Nvidia gambler på er at "alle" skal ville ha RT, kreve RT, slik at spillstudioene må legge det til uten å få betalt av Nvidia for å gjøre det. Men det kommer kun til å skje med støtte i skjermkort fra alle parter. 12 000 Kr for det skjermkortet som kommer nærmest i å nesten klare jobben er med andre ord et selvskudd fra Nvidias side.

 

Ideen om at spill designere skal kunne "bare skru på RT" så slipper de å jobbe med lyssetting, er mange år inn i fremtiden. For så lenge flesteparten av skjermkort eiere ikke har RT kapable skjermkort, så må spill designerne gjøre jobben med lys setting for dem uansett. Det er de man faktisk selger spillet til man må sørge for at det blir seende best ut for.. Det er RTX som blir ekstra jobben.

 

Ta en titt på listen over PhysX spill, absolutt revolusjonerende i sin tid. Når Nvidia kjøpte opp Ageia i 2008, var der allerede rene PhysX kort på markedet. 10 år etterpå, støtter alle spill PhysX? Nei, og om 10 år kommer de heller ikke til å støtte RT.

 

Jeg kan love deg en ting, og det er at når jeg siden begynnelsen av året begynte å råde folk med å vente med å handle skjermkort til neste generasjon Nvidia kommer på markedet. Så var det ikke fordi jeg trodde de ville være 15% raskere i tradisjonelle spill, og lansere 2 nye effekter til "GimpWorks"! :p

 

 

Er en sekk med stråmannsargumentasjon her da ;) Er ei heller ingen menighet men liker at Nvidia tør selv om det provoserer "menigheten". 

Lenke til kommentar

 

Vel, noen av DX12 titlene er bare "pakket inn" i et DX12 "lag" for å si det dumt. Jeg tviler på at det gir mening å forsøke å patche dem med RT i tillegg. Og som sagt; de aller fleste spillstudioer har ikke råd til å patche spill de ikke tjener penger på i all evighet.

 

 

Vet du hva det vil innebære å patche dette inn i et spill som fra før har DX12 støtte, men som ikke har RTX støtte? Jeg tviler på at du kan svaret her, basert på det du har skrevet. 

 

Hvis spillet ikke lengre tjener penger, så gir det selvfølgelig ikke mening. Men folk flest her prater om relevante spill. Spill folk fremdeles spiller. 

 

Ellers så ser jeg det er vanskelig å nå frem til enkelte i "menigheten" her. Disse 21 spillene med støtte for RTX, er subsidiert av Nvidia for å lime inn effekter som de ikke visste var mulig når de begynte å designe spillene. Vi så jo hvor malplassert det ble seende ut i demoene. Det Nvidia gambler på er at "alle" skal ville ha RT, kreve RT, slik at spillstudioene må legge det til uten å få betalt av Nvidia for å gjøre det. Men det kommer kun til å skje med støtte i skjermkort fra alle parter. 12 000 Kr for det skjermkortet som kommer nærmest i å nesten klare jobben er med andre ord et selvskudd fra Nvidias side.

 

 

Trur du. Det henger ikke på greip at nVidia skulle ha subsidiert utviklere for å støtte dette. 100% av folk i spillbransjen vet at dette er veien å gå. Folk har spådd det i 10 år allerede. 

 

nVidia kommer til å tjene fett på denne generasjonen av RTX kort ene og alene fra media-bransjen. Folk fråder fra kjeften av detaljene på kortene allerede. "Gamere" er bare pynt på kaka. 

 

Og gamere kommer også til å forstå hva ståa er senere, når spill som faktisk er utviklet fra bunnen av utnytter dette til det fulle. Det at enkelte ikke forstår "hypen" er greit, men man trenger ikke spy ut løgner av den grunn. 

 

 

Ideen om at spill designere skal kunne "bare skru på RT" så slipper de å jobbe med lyssetting, er mange år inn i fremtiden. For så lenge flesteparten av skjermkort eiere ikke har RT kapable skjermkort, så må spill designerne gjøre jobben med lys setting for dem uansettDet er de man faktisk selger spillet til man må sørge for at det blir seende best ut for.. Det er RTX som blir ekstra jobben.

 

Igjen, du aner ikke hvordan RT fungerer. Det er faktisk så lett som å slå på en bryter. Hvis du har utviklet en level på gammel måte, så har du allerede lys plassert der som ville blitt brukt for RT. Alle lys som er synlige i spill når du spiller dem, er lys RT ville brukt. Filler-lights, som man ikke ser, er lys man skrur av. Og enhver spillutvikler utvikler spillene sine med et lite snev av organisering nok til at lysene ligger i layers/grupper. Det er rett og slett snakk om å skru av lys som ikke skal brukes, og skru på RT på de lysene som står igjen. Thats it. 

 

 

 

Ta en titt på listen over PhysX spill, absolutt revolusjonerende i sin tid. Når Nvidia kjøpte opp Ageia i 2008, var der allerede rene PhysX kort på markedet. 10 år etterpå, støtter alle spill PhysX? Nei, og om 10 år kommer de heller ikke til å støtte RT.

 

Det at du i det hele tatt prøver å sammenligne PhysiX og AI/Deeplearning samt RT er latterlig. 

 

Alle PC'er og konsoller rundt om i verden om 10 år rendrer spillene sine utelukkende med RT. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Nyeste fra AdoredTV : Nvidia Turing RTX - Analysis and Performance Predictions

Mer spekulasjon om ytelsen til 2080Ti. At den er 20-25% raskere enn 1080Ti - i dagens spill. Men at ytelsen i kommende spill blir mye bedre.

Folk som har VR headsets kan glede seg til VR spesifikke spill dukker opp som blir laget i bunn med teknologien. 

 

Alle VR fabrikanter har nå dårlig tid på å tilby 2k til hver skjerm, som obs. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du hva det vil innebære å patche dette inn i et spill som fra før har DX12 støtte, men som ikke har RTX støtte? Jeg tviler på at du kan svaret her, basert på det du har skrevet. 

 

Hvis spillet ikke lengre tjener penger, så gir det selvfølgelig ikke mening. Men folk flest her prater om relevante spill. Spill folk fremdeles spiller. 

 

 

Trur du. Det henger ikke på greip at nVidia skulle ha subsidiert utviklere for å støtte dette. 100% av folk i spillbransjen vet at dette er veien å gå. Folk har spådd det i 10 år allerede. 

 

nVidia kommer til å tjene fett på denne generasjonen av RTX kort ene og alene fra media-bransjen. Folk fråder fra kjeften av detaljene på kortene allerede. "Gamere" er bare pynt på kaka. 

 

Og gamere kommer også til å forstå hva ståa er senere, når spill som faktisk er utviklet fra bunnen av utnytter dette til det fulle. Det at enkelte ikke forstår "hypen" er greit, men man trenger ikke spy ut løgner av den grunn. 

 

 

Igjen, du aner ikke hvordan RT fungerer. Det er faktisk så lett som å slå på en bryter. Hvis du har utviklet en level på gammel måte, så har du allerede lys plassert der som ville blitt brukt for RT. Alle lys som er synlige i spill når du spiller dem, er lys RT ville brukt. Filler-lights, som man ikke ser, er lys man skrur av. Og enhver spillutvikler utvikler spillene sine med et lite snev av organisering nok til at lysene ligger i layers/grupper. Det er rett og slett snakk om å skru av lys som ikke skal brukes, og skru på RT på de lysene som står igjen. Thats it. 

 

 

 

Det at du i det hele tatt prøver å sammenligne PhysiX og AI/Deeplearning samt RT er latterlig. 

 

Alle PC'er og konsoller rundt om i verden om 10 år rendrer spillene sine utelukkende med RT. 

 

Virkeligheten ringte, den vil virkelig ha deg tilbake igjen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virkeligheten ringte, den vil virkelig ha deg tilbake igjen...

Prøv virkelige argumenter du, fremfor å kaste halen mellom beina og spy ut ad hominem pølsevev. :)

 

Hvordan fungerer egentlig RT? Hvorfor vil RT dø ut? 

 

Gjør deg selv en tjeneste, og søk på google for "Ray Tracing in games". Du vil finne artikler som er 10 år gamle, som snakker om teknologien og hvorfor dette er fremtiden for spillindustrien. 

 

Eksempel:

https://pdfs.semanticscholar.org/a2e7/4e3b816aac2790b0a3eada9375d237cd4493.pdf

 

Om spillindustrien skal gjøre steg for å bli mer realistisk, så er RT den eneste veien å gå. Samtidig sier du at vi ikke vil se det om 10 år..  :p

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...