Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er spent på tall som sier noe om ytelsen, men så langt er dette vel mye gimmick i presentasjonen. Folk som spiller kompetitivt pleier ofte å ha lys og skygger avskrudd / satt til minimum da det skaper distraksjoner og øker reaksjonstiden å ha slik dilldall påskrudd.

 

Synd at NVIDIA får Ray tracing til å fremstå mer gimmicky enn for 25-30 år siden da Ray tracing var nevnt som en feature i presentasjoner, men ikke hele presentasjonen av produkter. I denne lanseringen var det RT her, RT der, RT på loftet, RT i hagen, RT i skogen og RT under snøplogen.

 

Heldigvis lager man ikke slike produkter ene og alene for e-sport. Da ville jo mange av fremskrittene vi har sett siste tiåret ikke skjedd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Heldigvis lager man ikke slike produkter ene og alene for e-sport. Da ville jo mange av fremskrittene vi har sett siste tiåret ikke skjedd.

Trenger ikke være e-sport. I spill som Battlefield og andre shootere så skrur mange ned på grafikken (meg inkludert) for at det skal bli lettere å se fienden.  Jo mere dill og dall av grafikk du har på, jo værre blir det å se fienden. Er synd at de lager spill på den måten, men det er nå sånn det er.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Det er vel derfor de gir deg muligheten til å skru det av? Altså for de som ikke er ute etter hele opplevelsen?

Selv synes jeg ikke det er synd at man har busker, høyt gress osv. Men jeg synes det er synd at noen kan skru det av i samme MP sesjon som deg for å se deg lettere. ;)
Men det løses sikkert ved hva den som hoster kan styre er tillatt osv. Så alle får de samme taktiske fordelene.

 

Selv på 90-tallet var det noen som stilte gamma på monitoren for å se deg lettere om natten. Jeg synes slikt er på grensen til juks så lenge ikke alle kan gjøre det. Men i krig og kjærlighet er vel alt tillatt :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

cfg2_rapha410.jpg

 

Greit at ikke alle ønsker slike innstillinger, men det er i alle fall det som har best potensiale om man ønsker å prestere best mulig. Spill handler om å vinne, ikke å ha en "hel" grafisk opplevelse. Hvilken glede gir det å ha fler features påskrudd når man er slått ut av ei turnering, eller kommer langt nede på lista?

 

For å ta noe som er populært nå, spill i sjangeren "Battle Royale". Det eneste som teller er å komme først og det er hva alle ønsker å oppnå.

 

Selv i Overwatch må man langt ned med grafikken for å få de nødvendige >144 FPS. Da er det bedre å ha over 144 FPS enn å ligge under 100 med penere grafikk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg er en som verdsetter god grafikk, men i online FPS så må jeg jo dessverre fire på ting som foliage, skygger osv hvis ikke så spiller du rett og slett med en stor ulempe. Trist, men sant.

Jepp og derav er jeg glad at Nvidia er i stand til å se utenfor FPS PVP greia. Huff så kjedelig spillverden ville vært om Nvidia kun satset på Hz. Når det er sagt foretrekker jeg i de fleste spill å ha 60 vs 30. Men er ikke der at jeg for enhver pris på må ha 120-240.

 

BadCat:

Selvsagt, og derfor veldig glad for at det premisset ikke styrer utviklingen.

 

Hører med til historien at jeg veldig sjelden spiller online FPS PVP lenger. Men gøyal underholdning på Twitch.

 

Min Online MP aktivitet går hovedsaklig på racing og simracing. Og jeg fikk litt grøsninger når en "FPS nisse" omtalte FH4 online MP som PVP på Gamescom. Joda det er teknisk "player vs player", men ikke bruk den sjargongen der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det blir vanskeligere å holde tritt med nivået etter hvert som man kommer langt uti 30-årene eller eldre, selv om det rent teoretisk skal være mulig å spille kompetitivt til man passerer 50 år hvorpå reaksjonstiden får en kraftigere økning en den som kommer mot tampen av 20-årene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det blir vanskeligere å holde tritt med nivået etter hvert som man kommer langt uti 30-årene eller eldre, selv om det rent teoretisk skal være mulig å spille kompetitivt til man passerer 50 år hvorpå reaksjonstiden får en kraftigere økning en den som kommer mot tampen av 20-årene.

Er derfor jeg liker Battlefield. Med litt recoil kontroll så klarer man fortsatt å sette ungdommen på plass :p I spill som CoD har jeg ikke sjangs i havet. Ting går så fort der at jeg når ikke å ha fått med meg at jeg har spawnet før jeg er død igjen.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Men dette vil jo kun tiden vise. Så det blir jo selvsagt ren synsing, men NVIDIA gjorde en generelt dårlig jobb med å forklare forskjellen på Ray-Tracing med de forskjellige skjermkortene. De gav oss null og niks i forhold til hva man skal forvente av ytelsestap osv med Ray-Tracing på kontra av osv osv.. Så vi sitter jo da med tre nye skjermkort, masse lovord og lite fakta og tall.

 

Forskjellen mellom kortene er antall rays man kan kaste. 

 

Fra lyskilden, så kaster man ut rays, som så treffer objekter og spretter videre til neste objekt der den tar med seg lys og farge fra tidligere objekt, som jo så vises gjennom gjenskinn, refraksjon, refleksjon, skygge etc. 

 

Ray Tracing er det neste naturlige steget å ta, så dette blir ikke noe nVidia vil ha for seg selv slik som f.eks PhysX. AMD MÅ kaste seg på, rett og slett fordi bruksområdene til både Ray Tracing og AI/Deep learning er for store. Ray Tracing har eksistert i over 10 år, så vidt jeg vet, og ble utviklet av Pixar. Så det er ikke slik at dette er noe nVidia eier. 

 

Ray Tracing vil bli brukt for lyssetting, samt lyd. Der AI/Deep learning kan brukes for alt mulig slags ting som vil revolusjonere spill om folk faktisk tar det i bruk. Akkurat nå ligger fokuset på å gjøre Ray Tracing mulig i sanntid, nemlig det å fjerne "noise" fra bildet etter Ray Castinga. Men det står ingenting i veien for å bruke det til andre områder. Som dialoger som lages i sanntid fra NPC'er. AI i racingspill der de bruker bedre og bedre linjer, samt bremser på bedre og bedre punkter gjennom karrieren i spillet etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og når de må vise sakte-film for at du skal se forskjellene med og uten raytracing da tror jeg dette blir omtrent like nyttig som physx.

Spørs jo hvor du setter nytten hen. For spillere, eller for spillutviklere? Det å la RT ta seg av lyssetting betyr en del for spillutviklerne. ;) 

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom kortene er antall rays man kan kaste. 

 

Fra lyskilden, så kaster man ut rays, som så treffer objekter og spretter videre til neste objekt der den tar med seg lys og farge fra tidligere objekt, som jo så vises gjennom gjenskinn, refraksjon, refleksjon, skygge etc. 

 

Ray Tracing er det neste naturlige steget å ta, så dette blir ikke noe nVidia vil ha for seg selv slik som f.eks PhysX. AMD MÅ kaste seg på, rett og slett fordi bruksområdene til både Ray Tracing og AI/Deep learning er for store. Ray Tracing har eksistert i over 10 år, så vidt jeg vet, og ble utviklet av Pixar. Så det er ikke slik at dette er noe nVidia eier. 

 

Ray Tracing vil bli brukt for lyssetting, samt lyd. Der AI/Deep learning kan brukes for alt mulig slags ting som vil revolusjonere spill om folk faktisk tar det i bruk. Akkurat nå ligger fokuset på å gjøre Ray Tracing mulig i sanntid, nemlig det å fjerne "noise" fra bildet etter Ray Castinga. Men det står ingenting i veien for å bruke det til andre områder. Som dialoger som lages i sanntid fra NPC'er. AI i racingspill der de bruker bedre og bedre linjer, samt bremser på bedre og bedre punkter gjennom karrieren i spillet etc. 

 

Godt oppsumert og jeg storgleder meg :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel Nizzen, hva vil du ha? flammerefleksjoner i øynene på soldater@50fps? Eller uten@100fps? Hvorfor så hypa på en effekt som du sannsynligvis kommer til å skru av. Men som meget sannsynlig koster deg masse ytelse uansett, i form av at GTX2080 ville hatt 70% høyere fps i stedet for 20%...

Lenke til kommentar

En skulle jo ikke tro det var mulig å være uenig i denne uttalelsen. Men jeg er redd jeg er litt umulig av meg. :p

 

Det beste for oss spill entusiaster hadde etter min mening vært om aktørene i markedet var noenlunde likestilte, ble enige om åpne standarder, og så ikke var redd for å konkurrere mot hverandre om å lage produkter som best mulig løser oppgavene.

 

Men nå er dessverre ikke Nvidia likestilt med AMD og Intel. Og som den eneste av de tre som ikke har et bein til å stå på (CPU), så forsøker de i stedet å gjøre seg selv uunnværlige i markedet de konkurrerer i... Med proprietær teknologi. Dette er ikke "beundringsverdig" for oss entusiaster, for om de lykkes, og videre har patenter som AMD og Intel må kjøpe lisenser på for å kunne konkurrere. Ja, da stagnerer ting i stedet...

nVidia har ingen patenter angående Ray Tracing og AI/Deep learning. Det må isåfall være på hardware basis. 

 

Ray Casting, samt AI/Deep learning har hele tiden vært fremtiden. Det har vi vist i flere år allerede, så AMD og Intel er nok i gang og styrer seg i den retninga de også. 

 

Det er tross alt ikke bare spill disse GPU'ene er til. Ray Casting er blitt satset på ENORMT de siste årene med GPU rendere for media og underholdning også, så totalt sett, både for spill og underholdning, så er dette det naturlige steget å ta. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...