Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Hvis man så justerer ned teksturkvalitet et hakk, så vil man få spillbar ytelse igjen.

At teksturene stort sett er skarpe nok uansett for 1920x1080 hjelper også.

 

Ja, og oppløsning men da trenger man ikke noe high-end gru tilslutt . 2060 burde kommet med 8GB og ikke 6GB selv om det ville ha medført noe dyrere kort. De 6 GB kan gimpe ytelsen  i fremtiden og jeg hadde ikke kjøpt noen gpu i dag uten minst 8GB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digital Foundry har noen interessante tanker om 1800p custom resolution med scaling i GPU som PC'en sitt foreløpige svar på å få 4K på kort som GTX 1060 før de andre teknikkene fra PS4 Pro blir mer mainstream på PC-arkitektur fra utviklere. 

 

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-4k-gaming-what-can-pc-learn-from-ps4-pro

 

Verktøy for å legge inn custom resolution:

 

https://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Utility-CRU

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, har brukt CRU en del for å trikse med bla. Freesync range osv. veldig bra verktøy. 

Ellers håper jeg alle spill hvor FPS påvirker opplevelsen etterhvert får "dynamic resolution" med target FPS slik som FH4 har. 

 

Det jeg ønsker i tillegg til "Target FPS" er "Target FPS Range" som gir meg 2 opsjoner hvor jeg kan sette at jeg ønsker å holde meg så mye som mulig på 144Hz men at 120Hz eller 100Hz er akseptabelt minimum for å opprettholde best mulig kvalitet på bildet (fremfor at den alltid holder 144 med tilsvarende drop i kvalitet) og så la motoren styre resten.

 

Altså kunne sette "Target FPS Range 143 - 100" i spillets settings med "Dynamic Resolution" valgt i tillegg.

 

Dette gjør det i tillegg mulit å sette at spillmotoren alltid skal holde seg innenfor din skjerms Freesync range til enhver tid og med best mulig renderkvalitet.

 

Eks. for min skjerm med freesync range på 48-75Hz kunne sette "Dynamic Resolution" og "Target FPS Range" opsjon i  spillet til "74 - 49"

 

Håper vi ser mer at dette fremfor hovedsaklig "Brute Force" på PC.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jepp, har brukt CRU en del for å trikse med bla. Freesync range osv. veldig bra verktøy. 

Ellers håper jeg alle spill hvor FPS påvirker opplevelsen etterhvert får "dynamic resolution" med target FPS slik som FH4 har. 

 

Det jeg ønsker i tillegg til "Target FPS" er "Target FPS Range" som gir meg 2 opsjoner hvor jeg kan sette at jeg ønsker å holde meg så mye som mulig på 144Hz men at 120Hz eller 100Hz er akseptabelt minimum for å opprettholde best mulig kvalitet på bildet (fremfor at den alltid holder 144 med tilsvarende drop i kvalitet) og så la motoren styre resten.

 

Altså kunne sette "Target FPS Range 143 - 100" i spillets settings med "Dynamic Resolution" valgt i tillegg.

 

Dette gjør det i tillegg mulit å sette at spillmotoren alltid skal holde seg innenfor din skjerms Freesync range til enhver tid og med best mulig renderkvalitet.

 

Eks. for min skjerm med freesync range på 48-75Hz kunne sette "Dynamic Resolution" og "Target FPS Range" opsjon i  spillet til "74 - 49"

 

Håper vi ser mer at dette fremfor hovedsaklig "Brute Force" på PC.

Jeg klarer ikke helt å se for meg at Dynamic Resolution skulle bidra noe. I det ene øyeblikket ser ting utrolig bra ut, mens i neste øyeblikk ser det ræva ut? Mulig jeg har missforstått Dynamic Resolution? 

Lenke til kommentar

Konsollene har vel mer spillerom på DRS fordi en sitter lengre unna. Litt fungerer vel på PC og armlengs monitor , men en kan neppe bruke det i samme grad som på konsoll i dette scenariet. 1800p konstant er vel mer beregnet på TV-bruk av PC siden få bruker 4K-monitorer, og da har en jo også med en gang samme utgangspunkt med scaling som på konsoll. På samme vilkår som konsollene med sofa-gaming er det fort mer aktuelt.

 

Fikk en 4K HDMI kabel i dag så blir å koble den opp mot TV'en og teste litt.

Spent på om jeg får 4:4:4 på den så bildet blir like bra som på en monitor. TV-signalet er enkodet med lys og farge separat og Blu-ray f.eks bruker 4:2:0 noe som gir 1/4 av farge-informasjon siden lys er viktigst.

 

For 4K og HDR10 må en noen ganger kode ned signalet til 4:2:2 (1/2 fargeinfo). Jeg får f.eks 4:4:4 på Xbox One X mot 4K TV, men må kode ned til 4:2:2 på for å få 4K + HDR10. På normal sitteavstand har dette minimal betydning, men har lyst å få testet det i A/B på en monitor.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt å se for meg at Dynamic Resolution skulle bidra noe. I det ene øyeblikket ser ting utrolig bra ut, mens i neste øyeblikk ser det ræva ut? Mulig jeg har missforstått Dynamic Resolution?

 

 

 

Det kommer helt ann på implementasjonen. Det er derfor jeg vil frem til at hvis man gir deg mulighet til å stille min/max på disse tingene og at motoren får beskjed om du så vil fokusere på quailty eller performance innenfor spillerommet du har satt så er mye gjort.

 

Eks. at DRS Settes til "3840x2160 - 3200x1800" og TFR (AMD har noe lignende som heter FRTC, uten at jeg var klar over det) settes til "74-49". Med valg for vekting mot quality eller performance innenfor spillerommet.

 

https://www.pcworld.com/article/2942163/tested-amds-frame-rate-target-control-delivers-real-benefits-for-radeon-gamers.html

 

Med DRS og FRTC så vil man kunne hente mer og jevnere ytelse. 

 

 

 

Og ift. PC vs console på dette:

The rending pipelines for the console are completely different. Just because it exists in the console version does not mean it exists in the PC version.

To my knowledge, dynamic scaling is a hardware and API function in the consoles, whereas it does not exist as a standard function in PC APIs. The closest we have is nVidia's peripheral resolution scaling, which is a proprietary system.

Yes, it would be interesting to see it in PCs, but I don't know of any PC game that actually supports it (Edit: as a function of the API, rather than a proprietary solution), and I wouldn't hold my breath.

As I said, this is a hardware/API-level feature that exists in consoles, but not in PCs.

I understand why you would want it, but asking game developers isn't going to help. You are better off asking Microsoft or Khronos to add it to next-gen APIs, since that is where the support would come from

Just to let you guys know that Warframes does have the graphics options "Dynamic Resolution". So it is possible to use it on PC.

 

Aye, but it's a game-specific implementation, and has quite a few downsides in terms of graphical artifacts. It also doesn't scale performance as much as one would expect, and lacks the final pass upscaling that we see on consoles to limit the jarring switch in resolution.

It is possible, but until we see it implemented on the hardware/API level in PC, it will remain more of a half-measure stopgap than a feature.

 

Så da håper jeg at OS og Hardware leverandørene samarbeider mer om dette. I mine øye er dette enda mer aktuelt på PC enn på konsoll av følgende årsak.

 

This would be a bad idea. Its better to optimize games to run at their native resolution. Only reason consoles have it is because they have weak hardware but still want to push advanced graphics. So they run at a lower resolution.

On PC its better for the developers to optimize the game, make it so it will run at 60fps on whatever the current $250 graphics card is.

 

Workshed, I disagree with your reasoning. Yes, the game is fairly well-optimized, however, optimizing for PC is an entirely different beast than optimizing for consoles. On a console, devs know exactly what hardware they are dealing with, and can plan accordingly. On PC, the game could be running any number of different hardware configurations. In other words, the devs cannot be as specific in their optimizations.

 

I think the option of a dynamic resolution scaler solves a very annoying problem. Myself, I could run the game at 1080p at medium settings and get 60fps most of the time. But, I get nasty drops to around 30 or 40 in very taxing scenes. So, I have to run the game at 864p at medium settings to make sure that I get a locked 60 at all times. That means that most of the time, my computer could easily handle a higher resolution, even if it doesn't show it. All that headroom in the pipeline goes unused.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva f. skjer med "tilbudene" til komplett.no?

 

 

 
1090735.jpg
 50+ stk. på lager. (1-2 dager leveringstid)
Før 14 490,-
 12 799,-
KJØP

 

 

Dette skjermkortet har ALDRI !!! kostet 14 490,- før på komplett.no.

 

Snakk om juks og fanteri  :thumbdown: 

 

 

Gratulerer til komplett.no som satt opp prisen rett før "tilbudet"

 

Busted:

post-42975-0-42754000-1556486314_thumb.png

 

 

Endret av Nizzen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når man har så små marginer i fortjeneste i utgangspunktet føler de vel de må bruke sånne triks for å få tilbudet til å virke bra.

De største kjedene kan greit selge varer med tap i.h.t intern prisingspolitikk som ikke følger innpris, så om man ikke vil være med på det toget så må man finne andre triks. Dette kan vel sies å feilberegne kundene sine litt. De som kjøper sånne kort vet gjerne å følge med.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hva f. skjer med "tilbudene" til komplett.no?

 

 

 

 

 

1090735.jpg

-12%

 

MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio

Skjermkort, PCI-Express 3.0, 11GB GDDR6, 1350/1755MHz, Turing

(2)

50+ stk. på lager. (1-2 dager leveringstid)

Før 14 490,-

12 799,-

KJØP

 

 

Dette skjermkortet har ALDRI !!! kostet 14 490,- før på komplett.no.

 

Snakk om juks og fanteri :thumbdown:

 

 

Gratulerer til komplett.no som satt opp prisen rett før "tilbudet"

 

Busted:

komplett.no busted.PNG

Snakk om å grave sin egen grav hvis dem fortsetter med dette fjaset. Rett å slett utrolig skuffende av Komplett, og dem får mye dårlig reklame gjennom jungeltelegrafen på slikt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ren spekulasjon ift. Komplett.

 

Å sitte inne med hundrevis om ikke tusenvis av tidenes dyreste toppkort/RTX er sikkert ikke god business, så de har vel tydd til litt "kreative" markedsføringsteknikker.

 

Rask opptellingen av lagerbeholdningen til Komplett på "RTX+2080 med og uten TI" gikk fort opp mot 4 siffret og da har man ikke iberegnet + på 50+. Jeg tipper at siden etterspørselen og trykket etter RTX var enorm i starten (august-februar) pga. lav tilgjengelighet+hype så har man overvurdert hvor mange kort man ville selge etter at stormen la seg.

 

Virker også som alt av 1080 og Ti er tømt fra lagrene i norge og når salgstørken da slår inn på RTX blir de vel "kreative".

 

 

Ellers spennende å se hva AMD lanserer på computex 27. mai. Ryzen 3 og Navi kan kanskje bidra til litt bedre priser fremover. Ikke minst går det rykter om at AMD har noe til en lavere pris som slår 9900K på alt, selv singlecore ytelse. Men så ryktes det også at de sliter med frekvenser over 4.5Ghz mens andre sier at de enkelt når 5.1, så man får se.

 

PCIe 4.0 på RX570 er jeg heller ikke helt solgt på. De jobber også nå med hastighetsproblematikk på PCIe 4.0 på RX570 som sikkert løses før 27. mai.

Can’t wait for NVME M.2 SSDs that double their throughput on pcie 4.0 x4

 

Men disse har allerede rimelig ekstrem ytelse.

 

Men så har man dette og evt. neste GPU launch.

According to this, a 2080 Ti is indeed fast enough to saturate the PCI-E 3.0 8x. It's marginal, only a few percent loss over 16x in the games where there is loss, but it is indeed bottlenecked by 3.0 8x.

 

 

 

Og som vanlig er 27. mai alt for f. lenge til :p Det burde vært snakk om 27. april.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva f. skjer med "tilbudene" til komplett.no?

 

 

 
1090735.jpg
 50+ stk. på lager. (1-2 dager leveringstid)
Før 14 490,-
 12 799,-
KJØP

 

 

Dette skjermkortet har ALDRI !!! kostet 14 490,- før på komplett.no.

 

Snakk om juks og fanteri  :thumbdown: 

 

 

Gratulerer til komplett.no som satt opp prisen rett før "tilbudet"

 

Busted:

attachicon.gifkomplett.no busted.PNG

Dette er vel villedende markedsføring. Ugyldig førpris. Er vel krav til 6 uker med den andre prisen først...? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som jeg snart må oppgradere fra 1080Ti til 2080Ti

Valve Index

If you own a GPU with VirtualLink support, you can buy a VirtualLink cable for Index for $39.99. This negates the need for the DisplayPort, USB or power cable- it’s all done through a single USB Type-C connector.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hm og for å få høy FOV kombinert med Foveated Rendering i VR må jeg også ha RTX 2080/2080Ti :p Jaja, blir dyrt dette når Valve Index endelig kommer i hyllene til høsten.

 

"Hey mister, hvorfor er vi 30k short på regningskontoen?"..."I dunno, spør valve og nvidia?"

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

EVGA GeForce RTX 2080 XC eller MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio:hmm:

 

MSI kortet er objektivt det bedre alternativet men jeg er virkelig ikke noen fan av det asymmetriske utseende. Noen som har erfaring med EVGA varianten? 

 

Jeg har 10% på et kjøp hos Komplett så prisen er mer eller mindre lik.

Kan vel dele min erfaring med EVGA kjøleren, da jeg er en av få som gikk for den.

 

Kortet kjører jeg nå på 2050Mhz core og 7800Mhz minne med vifteprofil rundt 70%. Går ikke over 80 grader, så synes den klarer seg nokså godt for å være bare luftkjøler. Så mitt inntrykk av EVGA XC er utelukkende positiv. Stillegående er den og.

 

Tror potensialet på begge er nokså likt. Det jeg mener er et minus med Trio X, som ikke så mange nevner her er størrelsen. Kjøleren er massiv og tung, kan gi heng på visse hovedkort. I tillegg er kortet 1.4 cm tykkere enn EVGA kortet, noe som kan bli problematisk om du har få PCI-E spor og senere skal sette de i SLI rett over hverandre. Da vil nok ene kortet bli ganske kokt.

 

Det var en av grunnen til at jeg gikk for nettopp EVGA (som sammen med MSI Seahawk har de tynneste kjølerne av RTX korta), det vil ikke vært plass til et kort nummer to senere med mitt hovedkort uten at det ene kortet vil bli liggende inntil det andre og generere varme. Noe som funker nokså dårlig da jeg har planer om å stappe inn ett til ti kort når jeg får skrapa sammen litt mer penger :) Så i mitt tilfelle falt valget ganske naturlig på EVGA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og oppløsning men da trenger man ikke noe high-end gru tilslutt . 2060 burde kommet med 8GB og ikke 6GB selv om det ville ha medført noe dyrere kort. De 6 GB kan gimpe ytelsen  i fremtiden og jeg hadde ikke kjøpt noen gpu i dag uten minst 8GB.

 

 

8GB på 2060 hadde vært bortkastet :)

 

Man kommer aldri til å klare å fylle opp de 6 GB som er på 2060 nå engang.

Hvis du kjører så høy oppløsning og AA at du toucher 6GB grensen, så ligger du uansett på 10-12 fps med det kortet, så at det skulle hatt 8GB er bare tull. 11GB på 2080 Ti er til og med idiotisk, 8GB hadde holdt i lange baner selv på det kortet. Passerte 6GB en gang med mitt 2080 Ti og da kjørte jeg alt på max i BF V med 125% supersampling og lå på rundt 35fps, altså unplayable.

 

Og det er svært liten fare for at teksturer vil ta mer plass i fremtiden. Dette har omtrent ikke endret seg på 6-7 år, og det er naturligvis fordi teksturer tiles. Skulle man hatt større teksturer og mindre tiling vil man bli GPU bound før memory bound, til og med om man "bare" hadde hatt 8GB på 2080 Ti. At minnet på skjermkort har økt i størrelse litt etter litt med generasjonene er fordi GPU blir kraftigere slik at man kan kjøre høyere og høyere oppløsning og AA på samme fps. GTX 970 har feks ikke noen større utfordring med RAM nå enn da det var helt nytt. Det er GPU power som avgjør hvor mye RAM et skjermkort bør ha, ikke tiden og utviklingen av bedre grafikk til spill.

 

At 2080 Ti har 11 GB er mest fordi dette kortet også blir kjøpt av mange CG artister, og da kjøres det mye større teksturer ved rendring enn det gjøres i spill.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...