Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Sånn teoretisk kan man få til noe som linger Raytracing uten at man mister så mye ytelse, trikset er å ha enkle kalkulasjoner som er i nærområdet til hvor man spiller og derfor det man ser på.

RTX fra nVidia er jo juksing på høyt nivå allerede i ekte DX-ånd. Det er jo AI som gjør jobben etter en "relativt sparsom" mengde reverserte lysstråler fra viewpoint. Slår en av AI ser det jo ikke ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn teoretisk kan man få til noe som linger Raytracing uten at man mister så mye ytelse, trikset er å ha enkle kalkulasjoner som er i nærområdet til hvor man spiller og derfor det man ser på.

Absolutt, disse teknikkene eksisterer og er i bruk i dag:

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_illumination

https://en.wikipedia.org/wiki/Ambient_occlusion

https://docs.unrealengine.com/en-us/Engine/Rendering/PostProcessEffects/ScreenSpaceReflection

https://en.wikipedia.org/wiki/Reflection_mapping

 

:tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er vel at man bør greie å få samme eyecandy på konkrete områder ved å bruke andre teknikker, men det finner vi vel ut av i løpet av noen uker / måneder / år / liv :p

Lenke til kommentar

Viser bare at selv dagens spill ikke kan nå helt opp til Unreal.

Den effekten har jeg laget i MInecraft, uten mods eller noenting. Så MInecraft når opp til Unreal :p Det er ganske enkelt at verdenen er speilet opp ned og du går på et gjennomsiktig lag. Easy peasy. 

Lenke til kommentar

For min del så er det ikke reduksjonen i ytelse som er det største problemet og den største skuffelsen. For meg er det et mye større problem at DXR/Ray-Tracing, hvertfall i Battlefield V sitt tilfellet gir så minimalt tilbake. Kvalitetsforskjellen er så minimal, selv når du sammenligner frame-by-frame og det blir jo enda vanskeligere å merke forskjellene når du faktisk spiller og du er i bevegelse og må forholde deg til langt mer på en gang.

 

Ser egentlig ingen situasjon hvor jeg noengang ville aktivert DXR når ytelsestapet er såpass drastisk. Det er liksom ingen fornuftig sammenheng mellom den visuelle gevinsten og tapet i ytelse, ingen overhodet. Og det er jo det faktum at vi er såpass milevis unna som skuffer mest. Forskjellene er såpass minimale, mens ytelsestapet er såpass stort at med mindre hele funksjonen er helt horribelt implementert i Battlefield V per dags dato så klarer jeg ikke helt å se for meg at dette vil få noen som helst relevans for denne generasjonen med RTX skjermkort.

 

Nå kjenner jeg ikke til hvordan dette faktisk fungerer i praksis, ikke er jeg noen spillutvikler heller så kan ikke uttale meg der men når kortene ble fremvist så fikk jeg et slags inntrykk av at DXR/Ray-Tracing var mer eller mindre noe som nærmest fikset seg selv? At det krevde relativt lite av spillutviklere for å implementere dette i spillmotoren og at disse refleksjonene hoppet rundt og nærmest fikset selv så det krevde veldig lite av spillutviklerne? Da virker det litt merkelig om det er dårlig implementert i Battlefield V og Frostbite som igjen får meg til å stille spørsmålstegn til hvor banebrytende dette egentlig er? Mulig at teknologien bak er kjempekul, men om resultatene ikke gir større visuelle forskjeller i praksis og det er så til de grader krevende å kjøre at selv RTX 2080 Ti sliter såpass som det gjør, hva er det vitsen?

 

 

Ytelsen på RTX 2080 Ti er jo egentlig der man forventer at den skulle være. Problemet er jo prishoppet vi har fått og dette prishoppet skal jo på sett og vis forsvares av mulighetene som RTX legger opp til. Men om det vi får servert her er alt vi har å se frem til så kunne NVIDIA med fordel bare latt være, gitt oss GTX 2080 Ti med samme ytelse og bare uten Tensor Cores osv til en mer fornuftig prislapp.

 

Håpet mitt er at DLAA  skal vise seg å være verdt det og forsvare prishoppet en smule men så langt så har vi ikke sett allverdens til det så det kan jo være som det er en teknologi som blir forbeholdt bare noen relativt få og spesifikke spill som jo senker verdien av den teknologien også en hel del.

Endret av RamGuy
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Duke kan hvertfall bruke barrow vannblokk og original bakplate.. Med en evga bios så klokker hvertfall mitt bra :) se bilder i den kalde kaféen

 

Takk for bildene :)

 

Leste litt mer og eneste forskjell virker å være 8+8pin på Trio, men så er en eller annen strømutjevner slått av.

Tror ikke jeg kommer til det stadiet at jeg trenger den lille ekstra futten det i teorien kan gi.

 

Duke ser i mine øyne mindre glorete ut og virker generelt greiere mtp standard PCB osv, så tror det blir Duke :)

 

Men hvis noen har en siste liten innvending på hvorfor jeg MÅ gå for trio, si gjerne i fra

Lenke til kommentar

Shit, finnes det ingen fullcover blocker for 2070 rog strix kortet?

 

Edit: Fant kinesisk selskap "Bykski", noen som har erfaringer fra de? Må bare finne ut av hvordan jeg får kjøpt en  :hmm:

http://www.bykski.com/page155?product_id=3585&brd=1

Bykski 2070 ROG strix fullcover block er nå tilgjengelig på AliExpress etter en liten mail i tilfelle det er flere som endte opp i samme situasjon som meg :p

 

https://www.aliexpress.com/item/Bykski-N-AS2070STRIX-X-water-cooling-block-for-ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-O8G-dedicated/32954321636.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.8dd94c4dQRHK48

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...