Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Er virkelig etterspørselen etter 20XX så høy? Virker som ti selger ut mens 2080 sliter massivt. Og vi aner ikke om volumet uansett.

 

Hvorfor trengte de å slippe noe som helst i år er vel spørsmålet. Nvidia gidde å bry seg? AMD navi kommer på 7nm neste år om du ikke har fått det med deg, Turing skulle ha kommet på 10nm men de lykkes ikke med det. Da er neste node 7nm og AMD vil tvinge dem til å gå over.

 

Det virker som om du syntes at alt er greit i en monopolsituasjon.. eskalerende priser.. dårlig utvikling.. jada bare kjør på nvidia (nvidia aksjene er vel nesten opp 1500% de siste tre årene).

Alle vil jo ha lave priser, men hjelper ikkje å grine side opp og side ned over prisene. De er hva de er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er virkelig etterspørselen etter 20XX så høy? Virker som ti selger ut mens 2080 sliter massivt. Og vi aner ikke om volumet uansett.

 

Hvorfor trengte de å slippe noe som helst i år er vel spørsmålet. Nvidia gidde å bry seg? AMD navi kommer på 7nm neste år om du ikke har fått det med deg, Turing skulle ha kommet på 10nm men de lykkes ikke med det. Da er neste node 7nm og AMD vil tvinge dem til å gå over.

 

Det virker som om du syntes at alt er greit i en monopolsituasjon.. eskalerende priser.. dårlig utvikling.. jada bare kjør på nvidia (nvidia aksjene er vel nesten opp 1500% de siste tre årene).

Jeg skrev at etterspørselen på 2080 ti var høy, ikke 20xx.

Siden Vega ikke var i nærheten av 1080 ti ved lansering, så er jeg litt avholden med å forvente for mye av Navi. nVidia har langt større ressurser enn AMD, det er realitet om man liker det eller ei.

Lenke til kommentar

Jeg skrev at etterspørselen på 2080 ti var høy, ikke 20xx.

Siden Vega ikke var i nærheten av 1080 ti ved lansering, så er jeg litt avholden med å forvente for mye av Navi. nVidia har langt større ressurser enn AMD, det er realitet om man liker det eller ei.

 

"Skjønner ikke hvorfor folk snakker om turing 7nm eller RTX 3000-serie nå. Kan ikke se for meg hvorfor nVidia skulle gidde å bry seg med det når etterspørselen til 2080 ti er så høy"

 

Altså fordi et kort som kanskje består av 5% av salget gjør det bra mens resten suger så skal Nvidia ikke lansere noe nytt? Gir ingen mening

 

Vega var ikke så galt, problemet var at AMD hypet det opp selv pluss at de kostet alt for mye å lage. RX 580 gjør det meget bra nå og er raskere en GTX1060 til samme-ish pris. Vega skulle konkurere mot 1070 og 1080 og lykkes der. Vega 56 er bedre en 1070 mens 64 ikke heelt når opp til 1080. 

 

AMD har kanskje lært nå,, hold kjeft og lever heller varene.  

Lenke til kommentar

Det er ganske sannsynlig at NVIDIA kommer til å hoppe over 3XXX-serien for desktop og gå rett til 4. Samme som når folk snakket om 1180. Folk som har kjøpt grafikkort fra NVIDIA over noen år visste at det med stor sannsynlighet kom til å bli 2080. Det er selvsagt mulig at det kan komme en 3080, men jeg tviler.

Etter 1, kommer 2 (altså ingen 1180), etter 2 kommer 4 (altså ingen 3080).

 

Det var en GeForce 300, men kun som en OEM-rebrand av 200-serien.

 

Det kan hende at jeg er ute på vidda, men det virker logisk at siden de ikke kjørte 11-12-13 osv så ønskes det en viss kontinuitet i modellene.

Hva de kaller produktet er ikke like viktig som at det blir 7nm Turing.

Lenke til kommentar

Vel Nvidia trenger ikke å komme ut med en ny generasjon GPU'er i 2019. Er mer snakk om en krymping av Turing ned til 7nm som gir høyere frekvenser.

 

 

Ehh jo for oss 1080Ti eiere så er det et problem. Eneste oppgraderings veien for meg blir da opp til 2080Ti.

 

Skjønner ikke hvorfor folk snakker om turing 7nm eller RTX 3000-serie nå. Kan ikke se for meg hvorfor nVidia skulle gidde å bry seg med det når etterspørselen til 2080 ti er så høy.

 

Tror ikke nVidia vil slippe noe ny konsumer GPU på 2 år, hvorfor skulle de det når de selger så godt med det som er nå? I tillegg tviler jeg på at det hadde blitt billigere for oss om de ga ut en 2080 ti knuser. At folk venter fordi de tror de neste år kan få noe bedre enn 2080 ti til 1080 ti pris er mildt sagt komisk.

 

Ser ut til at Titan serien er byttet med 80ti serien prismessig, og det funker, for folk er tydeligvis villig til å betale det. Hvorfor skulle nVidia da begynne å prise seg billigere? Jeg sier ikke dette for å forsvare de syke prisene. Påpeker bare at det er naivt og tro at nVidia plutselig skal prise seg billigere når de ikke har noe grunn for det.

 

Syns du det er for drøyt med Titan pris for 80ti kort, så gå for 80non ti eller lavere. Vanskligere er det ikke.

 

Du glemmer opplagte ting som at diesize også har andre konsekvenser som Nvidia selv er opptatt av. Ingen snakker vel om 3080 eller ny GPU. Det er ikke bare forbrukeren som får fordeler av 7nm Turing. Å redusere produksjonskostnader, øke dies per wafer og selge flere produkter er noe Nvidia og andre gjør helt uten å ha forbrukerens fordeler i tankene.

 

Med 7nm er vi fortsatt innenfor FinFET og bla. IBM mener at selv 5nm er doable med FinFET. Å optimalisere her er noe som helt klart er i deres interesse.

 

Some might find this article interesting around TSMC's process and associated costs: http://semiengineering.com/finfet-rollout-slower-than-expected/

 

  Quote

At 16nm/14nm, there are 66 mask steps. With an 80% fab utilization rate at 16nm/14nm, the loaded cost is about $4,800 per 300mm wafer, according to Gartner. “It takes three months from wafer start to chip delivery,” he added.

And to give you an idea of what a wafer can net - a GTX 1080 is 314mm^2 (17.7mm x 17.7mm estimate) which comes out to 180 dies per wafer. A "mature yield" would be about 95% of those being viable although potentially cut down. Gives an idea of the sort of costs involved and the markup involved. Most silicon companies run at 50% profitability.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

RTX 2080 fikk 44% ytelse økning og ett bedre bilde med DLSS på kontra av sammenlignet med TAA :) 2080Ti fikk 36% økning.

 

 

Dette må være Teks tall? Om man ser på et stort nok utvalg spill kommer man nærmere sannheten. Og den er at siden 2080Ti blir "bottleneck'et" i enkelte spill i 1440p selv med 8700K@5GHz, så får man ikke i nærheten av den økningen som de oppgir i 4K, i lavere oppløsninger. Antallet spill Tek tester er forøvrig alt for lavt til å si noe om gjennomsnitts ytelsen generasjon over generasjon. Arkitekturene er for forskjellige, og ytelsen varierer voldsomt fra spill til spill. Det nærmeste vi kommer "fasit" er HWUB som testet med hele 35 spill, og de fant at i 4K var 2080Ti ~30% raskere enn 1080Ti. Som igjen falt ned til 20 eller et par og tyve % i 1440p grunnet nevnte CPU bottleneck og eventuelle system flaskehalser.

 

Sitter man med et 1080Ti i dag, og skal ha ~30% mer ut av 1080Ti, så man spille i minst UW1440p, kanskje til og med helt opp til 4K. Eller man må få seg en raskere CPU enn 8700K@5GHz...

Lenke til kommentar

Til de som klager å syter så mye over priser.
Jeg syntes det er dumt at Nvidia har monopol, og at de kan kjøre prisene opp så mye.
Men, det koster å være kar!
Det være seg bil eller det beste skjermkortet. Heldigvis er jeg ikke en "bil" kar som må ha splitter ny bil og bytter ut den annenhvert år, DET er dyrt! Samme med stor å fin båt med motor, DET kan bli dyrt!
Så da får jeg heller punge ut det som skal til for å leve som en "skjermkort" kar, eller "tech" kar.
Deilig følelse å vite at du har det som gir deg best mulig bilde og grafikk, når det faktisk betyr noe for deg.
Og de 2-3000 som RTX2080 TI er "overpriset" med, de ser jeg ingenting til, og det gjelder nok for de fleste!

Endret av OddZen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Om dette stemmer er det for dårlig. Hva skal vi som alt har solgt gammal hardware gjøre? Mistenker nesten at de nærmest forsinker ti med vilje for å booste salget på 2080. Helt ærlig syns jeg man burde kunne forventet et avslag på pre-order når de to ganger på rad bryter datoer som de har satt, selv om jeg vet vi aldri vil få noe avslag.

 

Hadde det ikke vært for ytelsen hadde jeg på dagen avbestilt og gått over til AMD av rent prinsipp. Denne lanseringen er en katastrofe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dette stemmer er det for dårlig. Hva skal vi som alt har solgt gammal hardware gjøre? Mistenker nesten at de nærmest forsinker ti med vilje for å booste salget på 2080. Helt ærlig syns jeg man burde kunne forventet et avslag på pre-order når de to ganger på rad bryter datoer som de har satt, selv om jeg vet vi aldri vil få noe avslag.

 

Prisavslag? Tror du Nvidia er lagd av skjermkort? Jeg trodde disse skjermkortene var grisebillige i forhold til hva vi får? Da har selvsagt ikke Nvidia noe å gå på!  :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...