Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

RTX 2080 er da ikke bare tull. Når det står mellom å kjøpe nytt 2080 kort for 8500 og 2080Ti for 12750, så valgte jeg lett RTX 2080 til 8500 selv :). Hvorfor betale 50% mer for 21%->30% mer ytelse hvis en ikke trenger det? En vurderer da heller ikke 1080Ti siden det er et utgående produkt.

 

RTX 2080 er nok aldri tenkt som en oppgradering til 1080Ti siden det yter nokså likt i spill uten DLSS. 2080Ti er oppgraderingen til 1080Ti.

 

De kan da ikke selge kun 2080Ti! Det er nok rom for 2080, 2070 og 2060 med dagens priser...

 

Men jeg var da selv litt skuffet når de ble lansert til de prisene de ble. Tenkte opprinnelig å kjøpe Ti selv. Men ikke til de prisene. Spiller ikke nok selv til å forsvare den prisen :)

 

https://www.techspot.com/review/1701-geforce-rtx-2080/page5.html

 

men du har kunnet kjøpt 2080 ytelse nå i nesten to år for en billigere penge. Hvorfor ventet du? Det gir ingen mening.. RTX funksjonene trenger ytelse som 2080 ikke har. Og uansett kommer ikke RTX funksjonene til å slå an før 3080 er lansert.. på 7nm eller 10nm som den egentlig var tiltenkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt begge, og kan fortelle at 1080 overklokker ikkje sykt :p ~2150mhz. Ca 100 mhz mere enn 1080ti.

 

Det som er HELT sikkert, er at man kjøper ikkje et nytt 1080 i 2018. Det kjøper man brukt. Gammel hardware ER gammel.

2816 ish cuda cores på 1500mhz slår ikke 2560 cores på 2150mhz for å si det sånn :)   pluss en 40% raskere minne.. nope.. nope..

 

men enig, ny 1080ti til samme pris som 2080 blir meningsløst.. men da kan du ha kjøpt den for 2 år siden..samme pris og samme ytelse eller brukt til nesten halve prisen.

Lenke til kommentar

2816 ish cuda cores på 1500mhz slår ikke 2560 cores på 2150mhz for å si det sånn :) pluss en 40% raskere minne.. nope.. nope..

 

men enig, ny 1080ti til samme pris som 2080 blir meningsløst.. men da kan du ha kjøpt den for 2 år siden..samme pris og samme ytelse eller brukt til nesten halve prisen.

Har begge korta her. forskjell er det, men ikke mye.. 1080 skalerer ekstremt dårlig med oc, dessuten har den bare 256bit minnebus mot 980ti som har 384

Lenke til kommentar

Har begge korta her. forskjell er det, men ikke mye.. 1080 skalerer ekstremt dårlig med oc, dessuten har den bare 256bit minnebus mot 980ti som har 384

Jepp, så hvis man ser på godbitene som 2080 har, så er det ikkje så gale. Er jo ikkje slik at 2080 er kun kan kjøpes om man har 1080ti fra før. Høres jo slik ut på forumet :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men du har kunnet kjøpt 2080 ytelse nå i nesten to år for en billigere penge. Hvorfor ventet du? Det gir ingen mening.. RTX funksjonene trenger ytelse som 2080 ikke har. Og uansett kommer ikke RTX funksjonene til å slå an før 3080 er lansert.. på 7nm eller 10nm som den egentlig var tiltenkt.

 

Du kan jo spørre folka som har kjøpt Ryzen for å spille spill i 2018. Man fikk jo kjøpt samme ytelse for 5-6 år siden  :rofl:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan jo spørre folka som har kjøpt Ryzen for å spille spill i 2018. Man fikk jo kjøpt samme ytelse for 5-6 år siden  :rofl:

Virkelig?

Ikke om man sjekker fakta :

https://www.tomshardware.com/reviews/ryzen-7-2700-2700x-review,5606-5.html

 

Så tar man fram Far cry primal med 1800x :

https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_7_1800x_processor_review,18.html

 

Tar du en liten titt på den så ser du FX 8370 der, klokk det litt ned og det tilsvarer et 8350 som vil gi en ytelse som er omtrent 5% lavere, så la oss si 70 fps kontra 93.2 ( Bør vel også huske at den øverste testen er ultra mens den nederste er high ).

 

Så Nizzen, vær litt grei og kom med fakta og ikke tullprat, Amd sine cpu'er gir kanskje ikke maks fps på dagens spill, men de gir en kraftig løft i forhold til eldre cpu'er fra Amd og med tanke på alle kjernene er de nok mer en "brukbar" til en person som bruker dataen til mer enn noen få oppgaver, kjører man feks video og streamer mens man spiller så er det klart at det er lurt å ha flere kjerner.

Lenke til kommentar

Virkelig?

Ikke om man sjekker fakta :

https://www.tomshardware.com/reviews/ryzen-7-2700-2700x-review,5606-5.html

 

Så tar man fram Far cry primal med 1800x :

https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_7_1800x_processor_review,18.html

 

Tar du en liten titt på den så ser du FX 8370 der, klokk det litt ned og det tilsvarer et 8350 som vil gi en ytelse som er omtrent 5% lavere, så la oss si 70 fps kontra 93.2 ( Bør vel også huske at den øverste testen er ultra mens den nederste er high ).

 

Så Nizzen, vær litt grei og kom med fakta og ikke tullprat, Amd sine cpu'er gir kanskje ikke maks fps på dagens spill, men de gir en kraftig løft i forhold til eldre cpu'er fra Amd og med tanke på alle kjernene er de nok mer en "brukbar" til en person som bruker dataen til mer enn noen få oppgaver, kjører man feks video og streamer mens man spiller så er det klart at det er lurt å ha flere kjerner.

https://www.techspot.com/review/1655-core-i7-8700k-vs-ryzen-7-2700x/

 

35 spill hvor 2700x og 8700K er sammenlignet.

Lenke til kommentar

Virkelig?

Ikke om man sjekker fakta :

https://www.tomshardware.com/reviews/ryzen-7-2700-2700x-review,5606-5.html

 

Så tar man fram Far cry primal med 1800x :

https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_7_1800x_processor_review,18.html

 

Tar du en liten titt på den så ser du FX 8370 der, klokk det litt ned og det tilsvarer et 8350 som vil gi en ytelse som er omtrent 5% lavere, så la oss si 70 fps kontra 93.2 ( Bør vel også huske at den øverste testen er ultra mens den nederste er high ).

 

Så Nizzen, vær litt grei og kom med fakta og ikke tullprat, Amd sine cpu'er gir kanskje ikke maks fps på dagens spill, men de gir en kraftig løft i forhold til eldre cpu'er fra Amd og med tanke på alle kjernene er de nok mer en "brukbar" til en person som bruker dataen til mer enn noen få oppgaver, kjører man feks video og streamer mens man spiller så er det klart at det er lurt å ha flere kjerner.

Har doktorgrad i farcry primal med Ryzen vs intel. Min 1800x max oc var 25% treigere enn slappe 7800x 6 core i 1080p.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har doktorgrad i farcry primal med Ryzen vs intel. Min 1800x max oc var 25% treigere enn slappe 7800x 6 core i 1080p.

Kan være flere grunner til det, i noen spill vil man se at en konkret cpu virkelig fungerer bedre enn en annen, i andre spill motsatt.

Så kan man diskutere om det er pga programvarefeil eller rett og slett at cpu'en er bedre.

 

Personlig etter å ha sett linken over til mer-hw vil jeg rett og slett ikke henge meg for mye oppe i selve hvilken cpu som brukes til gaming men totalbehovet til envher bruker, jo mer du gjør jo flere kjerner vil du trolig trenge.

 

Tatt fra artikelen over : 

 

 

 

Then finally at 1440p the 8700K was a mere 4% faster on average. Removing the older titles where Ryzen got served, CS:GO and SC2, reduces the margin by just a percent. Of course, we are mostly GPU limited at this resolution but what this means there's very little difference between these two CPUs for gamers.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blower-fan? Dei bråke jo. Har du lite og varmt kabinett kanskje?

 

Mnei, ikke egentlig. Har som sagt et Fractal Design Nano S med PSU som blokkerer. Har nå et kort med dual fan montert. Tempen på dette gikk ganske kjapt opp til og over 80 grader med belastning. Tenker bare å være føre var. Minske temperaturbelastning på hele systemet. Sikkert meg som er litt paranoid men...

 

Jeg leser ofte at folk klager på bråk fra blower, men alle kort jeg har hatt frem til jeg solgte min forrige maskin for 6-7 år siden, har vært blowerkort. Jeg kan ikke huske at jeg reagerte på støy da.

 

Jeg tenker å gi det en sjanse! Noen må jo gjøre et forsøk. Kan gi tilbakemelding når jeg får testet det litt. :)

Lenke til kommentar

Du kan jo spørre folka som har kjøpt Ryzen for å spille spill i 2018. Man fikk jo kjøpt samme ytelse for 5-6 år siden  :rofl:

 

Grunnen til at vi har hatt "samme ytelse i 5-6 år" allerede, er fordi Intel har lagd CPU'er som har gjort hver og en av PC'ene de har vært installert i sårbare for angrep. Angrep som ikke trengte være målrettede mot person en gang. Man kunne bli offer bare ved  trykke på en skjult lenke på en webside. Men det er klart, såpass må man jo tåle om man vil ha de siste 5 fps ekstra ut av et skjermkort. ;)

 

Etter spectre v3a/v4 og foreshadow patcher, er nok nå 8700K uten OC nede i ~5% raskere enn 2700X selv i 1080p med et 1080Ti. Og i høyere oppløsninger er det neppe forskjell overhodet i gjennomsnitt. Forskjellene i arkitektur gjør at det kan være større forskjeller fra tittel til tittel, som igjen gjør at slik statistikk kan endre seg et par prosent i begge retninger avhengig av release schedule'en til de forskjellige utviklerne, og hvilke titler som slår an slik at det blir naturlig å ta dem opp i en test "suite". Men faktum er at som allround CPU er det 2700X som er den beste. Også er det akkurat det den er; en allround CPU.

 

For gaming er det egentlig en annen CPU som gjelder: 2600X. Man kan bruke den medfølgende kjøleren og få nesten maks ut av den, og likevel ligger den bare et par 3% bak 2700X igjen. Man snakker om en CPU som med kjøler koster ~1700 Kr mindre enn 8700K, og likevel ligger bare noen få prosent bak... i 1080p... Med 1080Ti... Men det er klart, med RT så må vi jo ned i 1080p igjen. ;) Skjønt med prisen på RTX kortene er det kanskje greit å kunne spare litt på CPU, når man uansett neppe vil merke forskjellen i ytelse? ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser ut som Aorus vant RTX:

 

42486090_1831602976889511_85730019840832

 

 

Men dessverre klokker den nok like dårlig som alle andre RTX. Kanskje den har økt power limit som gir et par MHz ekstra, men der stopper nok denne også. GN fikk knapt noe ekstra ut av FE på vann, så man må nok nesten kjøpe kortene med økt power limit om man vil tyne siste lille biten ut av dem:

 

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Bra å se at Turing er bra til video encode/decode da! Blir å bytte ut mitt 1080 kort i min HTPC etterhvert, men vil nok vente på RTX 30xx serien.

 

Cant wait for 7nm Turing :D.

 

Men spørs om jeg klarer å vente helt til da. Litt avhengig av hvilke spill jeg kjører så kan et billig brukt 1080Ti nr. #2 fungere bra som ventekort frem til neste iterasjon. 

For 3840x1600 eyecandy gaming tror jeg det kan fungere helt topp. Selv den gamle X58 med 36 PCIe lanes vil nok gjøre jobben forholdsvis greit i ~4K.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...