Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Meningsløs krangling er fjernet. Dere har vært så lenge på forumet at dere vet bedre, vennligst oppføre dere deretter.

 

(Ikke kommenter dette innlegget videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via PM.)

 

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke skjønt noe av DLSS, gratulerer :p

De fleste har forstått DLSS, akkurat nå er det ingen spill som bruker DLSS og ingen av de som har gjort review av 20-serien gitt noe whatsoever ytelse/tall som vi ønsker. Ikke rart vi ikke skjønner DLSS.. men du forstår, flott det da.

 

Det samme kan sies om RT, så spørsmålet må da bli: Hvorfor skal jeg da kjøpe dette kortet?

Jo, jeg vil kjøpe kortet for å spille i RT/DLSS.. men ehh !! Du skjønner hintet.

 

Ja, det kommer nok etterhvert.. hvor lenge?

At den slår 1080Ti er ingen overraskelse, til den prisen så avstår jeg for denne gangen.

Endret av funkweb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skulle jo tro det, men er neimen ikke sikker. 

 

 

Neida, du er på helt rett sted, feedbacken er bare ikke 100% positiv.

 

 

 

 

Som en liten kommentar til de som ikke vil ha snakk om enten det ene eller det andre, eller synes det er irriterende... Vi er på et forum. Det er bare å starte en ny tråd om ren ytelse fra disse kortene om man vil. Dette er en generell tråd om serien liksom. Pris, lanseringstidspunkt, fargene på viftene. Alt dette er passende i en generell tråd. Hele forumet har gått litt sånn frem og tilbake over åra på dette med samletråder som denne. I perioder har de vært aktivt unngått med stenging og oppfordring til egne tråder om diverse temaer rundt ting. Det fine med de er jo at man har et "fast" sted å la praten flyte. Det klart negative med de er at man blir stående fast i en slags oppfatning om at enkelte temaer ikke er kult å snakke om. Det skjer ikke bare her, det skjer i omtrent hver eneste samletråd på forumet. Derfor vil jeg gjerne oppfordre folk til å starte tråder i hytt og gevær. Det er derfor vi har en hel underkategori dedikert til skjermkort -  en underkategori som ikke akkurat renner over av tråder om 20XX serien. Ikke nok snakk om ytelse her? Start en tråd om det da.

 

Litt? Ikke 100% positivt?

Denne tråden har lignet litt på tilstanden i USA fra 1929 til 1939. "Neida det er ikke ille men økonomien er bare ikke 100% akkurat nå".

Denne tråden har siden konferansen sett ut som de verste Apple trådene jeg har vært innom. Riktignok ikke 100% men ganske nær. ;)

 

Å ha et sted å la praten flyte er selvfølgelig bra, men veldig mange kommer til en slik tråd for å se fakta om kortene, ikke masse fryktbasert "føling" og ren bashing/hat preken. Her snakker vi om brorparten av sider man må skippe seg igjennom og være usikker på om man går glipp av faktisk innhold om kortene. Gabriel startet tidlig "De store følelser om 2080 tråden". Flott tiltak for å begrense sutringen her! og dermed burde man klart å holde den slags nogenlunde der.

 

EDIT:

Ellers når det er sagt er jeg litt enig med LTT i hans betraktning av situasjonen men cheezus for en sutretråd noen har fått dette til å bli. "skip to end" knappen har gått varm. 

Jeg håpet at man roet dette noegenlunde etter NDA ble løftet men fant bare side opp og ned med samme sutringa. Litt som å lete etter gull å unngå det der - innimellom et lite korn med fakta.

 

Men... nå skal jeg bla meg én og én side bakover for å fnne det som er interessant. Synd man ikke kan merke disse.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste har forstått DLSS, akkurat nå er det ingen spill som bruker DLSS og ingen av de som har gjort review av 20-serien gitt noe whatsoever ytelse/tall som vi ønsker. Ikke rart vi ikke skjønner DLSS.. men du forstår, flott det da.

https://www.tek.no/artikler/test-nvidia-rtx-2080-ti-founders-edition/446390

 

Final Fantasy XV, 4K, Ultra

Med TAA:

RTX 2080 - 31,5

RTX 2080 Ti - 41,6

 

Med DLSS:

RTX 2080 - 45,3

RTX 2080 Ti - 56,6

 

De skriver også at de ikke klarer å se forskjell på TAA og DLSS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jobbet en del med oppskalering av video, og det er som regel ikke noe problem kvalitetsmessig ved å oppskalere en godt stykke.

Hvis man i tillegg har perfekt datagenerert grafikk kombinert med prebaked maskinlæring basert på høyoppløselig kildematerial har man et ekstremt godt utgangspunkt for å få gode resultater. Resultater er aldri bedre enn det bakenforliggende systemet/software som genererer det, så det som blir lansert nå er bare starten på hva en kan få ut av teknologien over tid når den fintunes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har store forhåpninger til DLSS og håper det er relativt enkelt for utviklere å implementere det i spillene sine. For spill med dårlig optimalisering og ytelse så ser jeg da for meg å rendere i 2560x1080p og bruke DLSS til å få 3440x1440p output, og til spill som yter bra og har god optimalisering så kan det brukes til å rendere i native 3440x1440p men få super-sampling til 5120x2160.

 

Har lagt mer trua på det i første omgang enn Ray-Tracing da jeg tror det vil ta endel lenger tid før Ray-Tracing blir utbredt, at det er vanskeligere/mer tidkrevende for utviklere å få det på plass i spillene, krever veldig mye ytelse osv..

Lenke til kommentar

Hva om jeg sitter et stykke ifra min høyoppløste skjerm og ikke bruker noe form for aa, så er det vel ikke så stort salgspunkt dette med dlss?

 

DLSS fungerer jo i førsteomgang ikke som AA.... Poenget er å kunne gi deg langt bedre ytelse ved å rendere spillet i lavere enn native oppløsning, for deretter å benytte machine learning og tensor cores til å fylle inn de tapte pikslene og få output til å se tilnærmet likt ut som om du renderet i native oppløsning. Du skal jo da i teorien få tilnærmet samme bildekvalitet, men ytelsen som om du kjørte spillet i en lavere oppløsning.

 

Men det kan jo også benyttes til super-sampling hvor spillet renderes i sin native oppløsning og hvorpå du kan benytte DLSS til å få høyere enn native output som da blir nedskalert på skjermen for å jevne ut kanter og detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...