Gå til innhold

GeForce RTX 20** tråden


Anbefalte innlegg

Er du høy på noe eller bare sur for å være sur?

 

RTX 2080 Ti koster 42% mer enn GTX 1080 Ti. Er man frisk i hodet tar man selvfølgelig utgangspunkt i Non-FE kortene som kommer om kort tid. FE utgaven er klokket et par prosent høyere fra fabrikk med et stort prispåslag til de mest desperate. Man setter selvfølgelig ikke sammenligningsgrunnlaget på det produktet som helt i begynnelsen har en price premium. Man kan jo selvfølgelig bruke FE-prisen de første dagene til å manipulere seg selv og andre til å tro at de nye kortene skuffer så man beskytte lommeboken sin. Men det er bare stakkarslig i min mening.

Hva slags pris tenker du på? 1070 non-FE hadde MSRP på 379$. De ble aldri solgt til den prisen. Faktum er at FE har blitt solgt med sin premium MSRP, og alle kortene som ble lansert i flere måneder etter lansering, holdt seg på FE-priser, eller høyere. Kanskje vil kortene lande en plass mellom FE og non-FE-priser, men utenom et virkelig dårlig kort, med en crappy blower-style kjøler uten vapor chamber eller noe som helst, flere måneder etter lansering, og som yter deretter, så vil vi ikke se priser i nærheten av MSRP.

 

Med andre ord, du kan ikke ta utgangspunkt i MSRP før vi faktisk ser kort som blir solgt til MSRP (og helst kort som ikke throttler pga. for dårlig kjøleløsning, eller lignende). Vi må bruke realistiske priser.

 

 

Tatt 42% prisøkning i betraktning (Non-FE), og ca det samme i ytelseshopp i gjennomsnitt (som er realiteten), er ytelsen per krone fortsatt det samme som den var ved 1080 Ti lanseringen. Og dette er uten DLSS.

Det er vel litt av problemet. Ytelsen per krone er i beste fall den samme (jeg vil argumentere for at den er dårligere, og det store flertallet av reviews av 2080-serien støtter dette), mens ved alle tidligere lanseringer har PPD vært mye bedre ved lansering av ny arkitektur.

 

 

Hvordan du kan snakke ned DLSS allerede er helt ufattelig. Listen over spill som får DLSS er svært imponerende mtp at kortene ble butikklansert i går! Det er et avansert deep learning AI system som vi aldri har sett maken til i spillverdenen til nå. Så jeg jubler lett!

Jeg vet innlegget ikke er rettet til meg, og jeg er også optimistisk til DLSS, mer enn til RayTracing (som jeg også er optimistisk til men tror det koster for mye performance denne gang). Men det er også legitim kritikk at DLSS må implementeres på et "per spill"-basis. Vi får se, men det vil potensielt gjøre at kun større titler vil støtte det i starten.

 

Med DLSS vil Non-FE kortene ha en lavere pris pr FPS enn 1080 Ti.

Enig, og det er bra

 

At det går an å vri så kraftig på virkeligheten som du gjør er helt sinnsykt.

For all del, men du vrir greit på virkeligeten selv, hvis du tør å ta utgangspunkt i non-FE utsalgspriser... Det billiste 2080-kortet på Newegg koster 749 og er et crappy blower-style-kort fra Zotac. Det koster 50$ mer enn MSRP på 699$. Resten av kortene er priset til 799$ og oppover, altså samme som FE-MSRP.

 

Det samme ser vi med 2080Ti: Der er det enda verre, det billigste kortet koster 1169$, altså 30 dollar under FE-MSRP. I Norge er det faktisk litt bedre, hvor det billigste koster 11500kr, mot 12700 for FE-modellen hos nvidia.no. Men det er kun én variant, og norsk non-MSRP pris skulle vært 10630kr, altså nesten 1000kr over MSRP.

 

Det vil si: Med dagens priser, er 2080Ti 64% dyrere enn 1080Ti (sammenligner billigste 1080ti i prisjakt, mot billigste 2080Ti). Det samme gjelder i USA, hvor forskjellen blir større (1169/649) = 80% dyrere.

Endret av Reeve
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du leste posten min litt feil. Det jeg skrev/mente er at med fanprofil på auto, altså nesten lydløst, så klokker kortene til et bestemt nivå. Men ved å sette opp viftehastigheten til 100% så fikk de temp ned på ~60°C, men likevel ikke mer enn 10MHz ekstra for bryet. Og lydnivået var selvsagt helt uutholdelig. Poenget var bare for å se hva de kan forvente på vann. Og at det altså ikke er temp som stopper kortene, men spenningen, eventuelt Nvidias innstillinger. Man kan sette power til max, mens kortet "bestemmer" seg for å likevel ikke bruke mer basert på egne sensorer.

18% på 2080 ti opp med stock bios på luft. Helt konge. Med vann & ny bios blir dette enda bedre :) 

Lenke til kommentar

Er du høy på noe eller bare sur for å være sur?

 

RTX 2080 Ti koster 42% mer enn GTX 1080 Ti. Er man frisk i hodet tar man selvfølgelig utgangspunkt i Non-FE kortene som kommer om kort tid. FE utgaven er klokket et par prosent høyere fra fabrikk med et stort prispåslag til de mest desperate. Man setter selvfølgelig ikke sammenligningsgrunnlaget på det produktet som helt i begynnelsen har en price premium. Man kan jo selvfølgelig bruke FE-prisen de første dagene til å manipulere seg selv og andre til å tro at de nye kortene skuffer så man beskytte lommeboken sin. Men det er bare stakkarslig i min mening.

 

Tatt 42% prisøkning i betraktning (Non-FE), og ca det samme i ytelseshopp i gjennomsnitt (som er realiteten), er ytelsen per krone fortsatt det samme som den var ved 1080 Ti lanseringen. Og dette er uten DLSS. Hvordan du kan snakke ned DLSS allerede er helt ufattelig. Listen over spill som får DLSS er svært imponerende mtp at kortene ble butikklansert i går! Det er et avansert deep learning AI system som vi aldri har sett maken til i spillverdenen til nå. Så jeg jubler lett!

 

Med DLSS vil Non-FE kortene ha en lavere pris pr FPS enn 1080 Ti.

 

At det går an å vri så kraftig på virkeligheten som du gjør er helt sinnsykt.

 

Jeg gjentar: Med DLSS gir 2080 Ti (Non-FE) flere FPS per krone enn 1080 Ti, mens du klarer å vri det om til det motsatte.

Og nå har vi kun bleeding edge drivere. Om 3 måneder vil landskapet se helt annerledes ut, og du som enkelte andre her kommer til å sitte i knuste glasshus fordi steinkasting var uimotståelig for dere.

 

 

Sur, høy og stakkarslig.. jaja du kan få sagt det.

 

Tror du heller lurer deg selv når du tror at prisene kommer til å komme ned. De kommer til å gå opp før de går ned. Lærte du ingenting fra Pascal og Nvidias MSPR bullshit? Og dette non founder kortet kommer aldri til å være tilgjengelig.

 

Som sagt 30 % ytelse mer for 70 % høyere pris (Basert på hva jeg kan kjøpe i DAG). No fucking way. Bare du som klarer å tolke dette til noe positivt. Vi skal ha mere ytelse pr krone pr generasjon. Sånn er det bare. Ikke lat som at samme FPS pr krone med bleeeeeeding edge drivere, Super duper DLSS (en eller annen gang kanskje ) og fantasi priser er noe som helst fremskritt uansett.

 

Om tre måneder.. Raytracing i battlefield 5 ? Blir mye RTX OFF for å si det sånn.. hvem i huleste er det som ønsker å spille MP med 30 fps og ekstra skygger som de andre spillerne kan gjemme seg i (bortsett fra deg da)

 

Nvidia får pepper fra mer eller mindre alle tech sider og YT.. fordi det er en dårlig lansering.

 

Men du jubler lett

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hardwarecanucks fikk 200 MHz (ca 13%) ut av 2080,

300 MHz (ca 18%) ut av 2080 Ti.

Det er ikke dårlig, og med bedre kjøling og flashet BIOS burde man kunne skvise ut noen prosent ekstra.

 

2080Ti'en til HC hadde average på ~1680MHz ut av boksen men "with a bit of tuning it ended up continually running around 1980MHz".

 

HWUB's klokket høyere ut av boksen til rundt ~1755MHz, og uten å røre vifte kontrollen, altså lot den stå på "auto" som gjorde at den la seg på ~2300rpm, så fikk de 1940MHz average ved 81°C. Så det er 10,5% for HWUB's uten spesiell tuning, og fordi de hadde høyere "ut av boksen" ytelse på sitt eksemplar.

 

Som sagt fikk HWUB et eksemplar som de ikke fikk mer enn 10MHz over hva den nå klokket til ellers, med viftene på 100%. Så det ser ut som vi er tilbake til "silicon lottery" igjen. Jeg er spent på hvordan TU102-300nonA klokker, og er redd det ikke kommer til å være så mye å rope hurra for.

 

Jeg håpet at HWUB's kort trippet på temp, siden de stoppet på 1940MHz ved 81°C. Og Gamers Nexus sitt stoppet vel på 82°C. Men HC sitt altså kjørte på 70°C, og derfor er det ihvertfall grunn til å tro at det ikke trippet på temp.

 

Hele poenget mitt var at jeg ønsket å klokke uten å måtte risikere å bricke kortet med BIOS flash som er vanskelig å forklare som garanti sak, og et kort i denne prisklassen er det bare uaktuelt for meg å droppe reklamasjonsretten på. Altså jeg håpet det var mulig å få det opp i litt over HWUB's peak på 2025MHz, som average, bare ved å få ned temp. Det ser ikke ut som det blir mulig uten nettopp, mer strøm...

Lenke til kommentar

Hele poenget mitt var at jeg ønsket å klokke uten å måtte risikere å bricke kortet med BIOS flash som er vanskelig å forklare som garanti sak, og et kort i denne prisklassen er det bare uaktuelt for meg å droppe reklamasjonsretten på. Altså jeg håpet det var mulig å få det opp i litt over HWUB's peak på 2025MHz, som average, bare ved å få ned temp. Det ser ikke ut som det blir mulig uten nettopp, mer strøm...

Du ønsker deg vel strengt tatt ikke noe kort? :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke alle dere som av en eller annen grunn henger i denne tråden for utelukkende og snakke ned produktet som er sluppet gå til sytetråden til  Gabri3L og ha fest for dere selv der? 

 

Så slipper vi andre lese 90 sider om hvor dårlig, lite ytelse, dyrt osv dette kortet er og heller lese relevant info?

Eller er det for mye og forvente på et forum?

 

De klarer det nesten i iphone trådene, selv om en telefon koster 16k. Heeelt ubegripelig, jeg får jo e telefon fra Kina til 200kr inklusiv frakt som har AKKURAT de samme greiene, den kan ringes med, ta bilder og den er en mobil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sur, høy og stakkarslig.. jaja du kan få sagt det.

 

Tror du heller lurer deg selv når du tror at prisene kommer til å komme ned. De kommer til å gå opp før de går ned. Lærte du ingenting fra Pascal og Nvidias MSPR bullshit? Og dette non founder kortet kommer aldri til å være tilgjengelig.

 

Som sagt 30 % ytelse mer for 70 % høyere pris (Basert på hva jeg kan kjøpe i DAG). No fucking way. Bare du som klarer å tolke dette til noe positivt. Vi skal ha mere ytelse pr krone pr generasjon. Sånn er det bare. Ikke lat som at samme FPS pr krone med bleeeeeeding edge drivere, Super duper DLSS (en eller annen gang kanskje ) og fantasi priser er noe som helst fremskritt uansett.

 

Til info: Jeg tolker også 30% høyere ytelse positivt :) Så det er ikke "bare ham". Jeg forventer på ingen måte mer ytelse per krone. Kun mer ytelse.

Lenke til kommentar

Du ønsker deg vel strengt tatt ikke noe kort? :)

 

Jeg avventer fremdeles litt, kamera kjøp gjorde at jeg ihvertfall utsetter kjøpet... Eller betalingen. ;) Men jo, et 2080Ti er fremdeles aktuelt for meg, men det må klokke litt bedre på vann enn vi ser på luft, og om det må flashes BIOS i tillegg er jeg redd det blir å skippe hele greia...

Lenke til kommentar

Kan ikke alle dere som av en eller annen grunn henger i denne tråden for utelukkende og snakke ned produktet som er sluppet gå til sytetråden til Gabri3L og ha fest for dere selv der?

 

Så slipper vi andre lese 90 sider om hvor dårlig, lite ytelse, dyrt osv dette kortet er og heller lese relevant info?

Eller er det for mye og forvente på et forum?

 

De klarer det nesten i iphone trådene, selv om en telefon koster 16k. Heeelt ubegripelig, jeg får jo e telefon fra Kina til 200kr inklusiv frakt som har AKKURAT de samme greiene, den kan ringes med, ta bilder og den er en mobil.

Er det ikke relevant info når veldig mange anmeldere rundt om faktisk er litt lunkne til dette produktet på nåværende tidspunkt ? Eller er det bare relevant for tråden når alt er utelukkende positivt og gresset er så grønt på den andre siden at det svir i øynene?

 

Er ikke diskusjonen rundt dette relevant nå som man ENDELIG har håndfaste tall og ytelsestester å forholde seg til?

 

Det er tross alt ett diskusjonsforum som du sier.

 

Er dette kun en sirkelrunketråd for Nvidia fans?

 

Helt utrolig snodig stemning i denne tråden.

Endret av Mala
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan ikke alle dere som av en eller annen grunn henger i denne tråden for utelukkende og snakke ned produktet som er sluppet gå til sytetråden til  Gabri3L og ha fest for dere selv der? 

 

Så slipper vi andre lese 90 sider om hvor dårlig, lite ytelse, dyrt osv dette kortet er og heller lese relevant info?

Eller er det for mye og forvente på et forum?

 

De klarer det nesten i iphone trådene, selv om en telefon koster 16k. Heeelt ubegripelig, jeg får jo e telefon fra Kina til 200kr inklusiv frakt som har AKKURAT de samme greiene, den kan ringes med, ta bilder og den er en mobil. 

 

Vi diskuterer produktet på godt og vondt. Om det er en dårlig lansering så må man da kunne diskutere det? Kan ikke huske at alle som var kritiske til AMD vega holdt seg borte for å ikke kritisere produktet. Eller er det Safespace syndromet som har kommet hit også..

 

Er produktet dårlig så fortjener det 90 sider med dissing... ser ikke problemet. 

 

16K for telefon er helt galskap.. lar jobben betale..

 

 

 

Blir som han PC'byggern på Verge som gjorde alt feil og ble selvsagt disset i kommentarfeltet. Løsning, stenge kommentarfelt. Men det gjør at folk som ikke vet bedre ikke ser at fyren rett og slett ikke aner hva han driver med. Folk fortjener å høre at alt ikke er som det skal selv om de jubler helt vilt som enkelte her på forumet..

Endret av scuderia
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Poenget er vel at dette er en tråd for å diskutere 20-serien. Noen skryter det hemningsløst opp i skytene, og blir rettet på. Det skulle bare mangle. Mens andre vil kanskje sutre og gi urimelig kritikk til 20-serien. Dette blir også rettet på.

 

Hvorfor ikke dele oss i tre? Vi har allerede en sutretråd, og en diskusjonstråd, det er jo bare å opprette en tråd hvor det ikke er lov å kritisere produktet, og henvise alle andre til denne tråden, eller den andre sutretråden?

Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke alle dere som av en eller annen grunn henger i denne tråden for utelukkende og snakke ned produktet som er sluppet gå til sytetråden til  Gabri3L og ha fest for dere selv der? 

 

Så slipper vi andre lese 90 sider om hvor dårlig, lite ytelse, dyrt osv dette kortet er og heller lese relevant info?

Eller er det for mye og forvente på et forum?

 

De klarer det nesten i iphone trådene, selv om en telefon koster 16k. Heeelt ubegripelig, jeg får jo e telefon fra Kina til 200kr inklusiv frakt som har AKKURAT de samme greiene, den kan ringes med, ta bilder og den er en mobil. 

 

Du... Du må slå opp ordet syte tror jeg... Vi ser hvem det er som syter her, og det er ikke de som har det som likner på et edruelig forhold til denne lanseringen. Faktum er at de aller fleste i denne tråden for et års tid siden begynte å drømme om neste generasjon der vi skulle få GTX1080Ti ytelse til GTX1070 pris. Målstengene har blitt kraftig flyttet siden den gang, det må da de fleste være i stand til å se:confused:

 

Så om du ikke takler andres meninger, så kanskje bruk heller ignore funksjonen i stedet for å prøve kneble andre... Din mening er ikke verdt ett øre mer enn noen andres her i tråden.

 

Den "negative" tråden jeg startet var forøvrig for å diskutere produktet, i stedet for meg. Og for å si det mildt viser review'ene av denne serien nå utover enhver tvil at jeg aldri var "negativ" slik jeg ble beskyldt for å være. Det hadde vært hyggelig med en unnskyldning fra dem som kom med beskyldningene. ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og bare så det er sagt. Det er jo nesten utelukkende prisøkningen som blir kritisert. Hadde de lansert produktene med tilsvarende prising som tidligere generasjoner, kanskje med en mindre økning, hadde det vært en helt annen sak. Men når hver eneste tier blir løftet såpass mye, når vi samtidig har hatt en historisk lang pause mellom lanseringer (2 år), og mindre ytelsesforbedring enn vi har blitt vandt med (dog luksusproblem), er det ikke rart at flertallet er skeptisk.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke dele oss i tre? Vi har allerede en sutretråd, og en diskusjonstråd, det er jo bare å opprette en tråd hvor det ikke er lov å kritisere produktet, og henvise alle andre til denne tråden, eller den andre sutretråden?

 

Hvis det er "min" tråd du referer til som "sutretråden", så utfordrer jeg deg til å finne noe sutring i den. Så nei takk, ikke send "sutrerne" over der, de er det nok av her allerede. De kan heller lage sin egen "Safe space tråd for 20 serien". ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er at pris er disktuert opp og ned. Noen tar seg råd, noen gjør ikke det. Pris/ytelse er for mange ikke relevant. Da er det særdeles uinteressant å høre at folk syns det er dyrt og ikke vil bytte...

 

Faktum er at ytelsen er opp. Dette er bra for de som liker høy ytelse :)

 

Og helt enig, 2080ti gir mening på en rar måte mens 2080 og enda værre 2070 er bare tull. Eneste feilen er at 2080ti burde ha blitt branded som Titan RTX.. Og dra ti prisene opp mot 1100-1200$ er sleipt.

 

Ikke veldig mange men det er alltid noen som ikke bryr seg om pris.. og for disse er 2080 ti toppers ;)

Lenke til kommentar

Problemet er at pris er disktuert opp og ned. Noen tar seg råd, noen gjør ikke det. Pris/ytelse er for mange ikke relevant. Da er det særdeles uinteressant å høre at folk syns det er dyrt og ikke vil bytte...

 

Faktum er at ytelsen er opp. Dette er bra for de som liker høy ytelse :)

 

Siden penger er "no obstacle" kan jeg ikke skjønne hvorfor du ikke sitter med Titan V's allerede? Faktum er at til og med du ville neppe betalt 100 000 Kr for noen av disse kortene. Så å late som at prisen er uten betydning gir lite mening. For noen er til og med 3000 Kr for mye for et skjermkort. At folk ikke tåler å høre at 12 000 Kr er ihvertfall for mye... Det er mildt sagt spesielt. løsningen er det derimot ikke; det er bare å åpne en "Vi som eier/har bestilt RTX kort" tråden. Jeg lover å holde meg unna til jeg eventuelt har et kort i maskinen, OK? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...