harryper Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Hei Er det noen her inne som driver ENK? Og kan hjelpe meg litt. Jeg driver et ENK på si, men kjenner det blir for mye jobb for alt for lite tilbake. Men jeg ønsker å kjøpe inn litt verktøy og annet utstyr på firma (tilhenger, gravemaskin osv) dette for å skrive av mva, og skrive av maskiner over tid, og i tillegg gå i tap eller 0. Alt har en verdi over 15000. Det jeg lurer på er om jeg da legger firmaet ned, evt. Tar en pause med firma, og har ingen inntekter til neste år så vil vel dette utstyret gjøre at jeg er på minus siden igjen, kan jeg da skrive dette av? Om jeg legger ned neste år, må jeg selge maskinene til meg selv? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Du kan ikke selge ting du eier til deg selv, du og firmaet er det samme. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Er en fordel og ha litt inn, da driver du selv om det ikke gir noe overskudd. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. juli 2018 Del Skrevet 2. juli 2018 Du kan ikke selge ting du eier til deg selv, du og firmaet er det samme. Legger man ned drifta i et foretak med ikke helt ubetydelige verdier i driftsmidler, så må det håndteres riktig, enten man selger driftsmidlene videre, eller man selv overtar de til privat bruk utenfor næringen, og det er vel det siste han sikter til. Uttak til privat har i praksis mye av de samme økonomiske virkningene som om man hadde solgt driftsmidlene til seg selv (eller andre). Momsberegning, skatt på eventuelt overskudd om markedspris (som man vel skal benytte i slike tilfeller) er høyere enn bokført verdi (etter avskrivninger) i regnskapet mm. https://www.bondelaget.no/jusilandbruket/uttak-av-traktor-til-privat-bruk-article96114-8391.html Skatt: "Tanken er at man skal skattlegges som om eiendelen var blitt solgt." og moms: "Det følger av merverdiavgiftsloven § 3-21 at det skal beregnes utgående moms på driftsmiddel ved uttak til privat bruk. Det vil si at det skal beregnes moms når du tar den ut fra næringa og begynner å benytte den privat." 1 Lenke til kommentar
harryper Skrevet 5. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2018 Hei takk for flere gode svar. Ja jeg tenkte mtp. kjøp av litt maskiner og bruke dette mer privat, men tenkte å skrive det av på firma for å unngå en god del skatt på ENKet. Jeg har vanlig jobb ved siden, så ønsker ikke å skatte dobbelt, og ser på det å kjøpe maskiner på ENKet som en ypperlig mulighet for å kunne slippe nettopp dette, samtidig så kan jeg få brukt maskinene på mine små private prosjekter. Etter prosjektene er ferdig ønsker jeg jo å selge, og regner med om jeg selger til meg selv eller til andre så er prinsippene det samme mtp. MVA og fortjeneste. Men dette er bare en litt mer tungvindt måte å spare inn noen ekstra kroner på i stede for å gå å kjøpe alt privat. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 (endret) Hvis ikke hensikten med investeringene i utstyret/maskinene er inntektsgivende* aktivitet, altså noe som faktisk genererer omsetning (og helst mer enn driftsutgiftene, inkludert avskrivningene...) i enkeltpersonsforetaket, så er ikke det der innenfor. edit: *) eller kostnadsbesparende, altså om det er billigere å gjøre en jobb for foretaket selv med egne (innkjøpte) maskiner, hvor det ville vært fradragsberettiget å leie inn noen til å gjøre jobben. Endret 7. juli 2018 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. juli 2018 Del Skrevet 7. juli 2018 Du må nok drive og ta på deg noe på rekning så du får omsettning på maskinene, men det er jo lov og satse og feile for og deretter selge. 1 Lenke til kommentar
harryper Skrevet 23. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2018 Vel de kan jo bli leid ut. Det har jeg vurdert. Men slik jeg forstod ENK regnskap så er det inntekter - utgifter. Og viss man har - 100 000 i regnskapet pga kjøp av utstyr så er vell dette fradragsberettighet eller? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. juli 2018 Del Skrevet 25. juli 2018 (endret) Ja, forutsett at selve formålet med driften av foretaket er å gå med overskudd på lengre sikt (og at foretaket er "egnet" til å gå med overskudd), ellers er det ikke næringsvirksomhet du driver overhodet, da er det en dyr hobby. Endret 27. juli 2018 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå