Behemian Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 (endret) Hei!Jeg ser for tiden etter en mulig oppgradering av min nåværende setup.Jeg er av den sorten som alltid kjøper ting med hensikten at det skal holde i mange år.Det trenger ikke være det beste. Langt i fra! Men jeg vil gjerne at det skal være nok.Maskinen jeg i dag har er oppgradert litt her og der siden jeg kjøpte den, og ser slik ut;MB: Asus Z97-ARAM: HyperX Fury DDR3 16Gb 1600MHzCPU: i7-4790K (stock)GPU: Inno3D GTX 1070 iChill x3 8Gb SSD: Samsung 840 EVO 250Gb (system) og Crucial MX500 500Gb (spill og div.)HDD: Seagate Barracuda 1Tb PSU: XFX ProSeries Black Edition 750W CPU blir kjølt med en Corsair H55, som ble byttet for 1 år siden fordi den gamle tok kveld etter noen år i drift. Så den er fortsatt nokså ny. Har også en Cooler Master Hyper 212 EVO (ubrukt), og begge disse mener jeg kan "oppgraderes" med mount for AM4 socket. Nå vet jeg at vifta som følger med Ryzen er nokså bra, men tenker nok at jeg får bedre ytelse med en av de jeg har fra før av?Kabinettet jeg bruker er et Corsair Carbide 330R Midi tower. Grunnen til at jeg valgte det er fordi det har støvfilter og er lydisolert, slik at maskinen ikke høres så godt.Maskinen renses på vanlig vis 1 gang i uken (støvsuger, Q-tips ol.), og mer nøye 2-3 ganger i året (trykkluft og demontering av vifter for å rense skikkelig). Så jeg vil si at den er meget godt vedlikeholdt. Så ingen av viftene i kabinettet lager ulyder eller virker til å være slitt på noe vis. Derfor blir jeg nok å beholde kabinettet for neste runde også.Tanken nå er å oppgradere CPU, Hovedkort og RAM til noe litt mer anno 2018 og fremover.Og jeg har muligens havnet på en Ryzen 5 2600X. Jeg har alltid valgt Intel CPU tidligere, men jeg velger å tro at AM4 er litt mer fremtidsrettet med tanke på mulige skifter, siden Intel har kjørt sin LGA1151 socket nokså lenge nå, og helt sikkert kommer til å bytte til noe nyere snart. Ryzen er også meget billig og kraftig, noe som passer meg fint når jeg tenker å være økonomisk.Så langt har jeg funnet disse komponentene som jeg tror skal passe godt sammen;MB: Asus TUF B350M-Plus GamingCPU: AMD Ryzen 5 2600XRAM: HyperX Fury DDR4 16Gb 2666MHzDette blir snaue 5000 kroner, noe som er nokså billig for en "helt ny PC".Jeg bruker maskinen først og fremst til spill, og planen er vel at den skal duge til Battlefield 5 og WoW for det meste. Men er også fint om den holder koken til Red Dead Redemtion 2 kommer ut. Vil nødig trenge å bytte komponenter igjen i løpet av de neste 4 årene. Jeg har ingen krav om å måtte kjøre spill på Ultra i 1440p eller mer, men det er alltids fint å kunne spille med High settings og god FPS en god stund til.Så hva tenker dere om dette oppsettet? Er det noe å samle på? Grunnen til at jeg valgte 2666MHz RAM er enkelt og greit at jeg såg dette klippet: Og det er ikke ut til å være verdt pengene å gå opp til 3000+ MHz med tanke på FPS pr. krone. Særlig nå som RAM er såpass dyrt. Dette er ikke noe jeg skal kjøpe nå med en gang, men i løpet av høsten vil jeg tro. Så hvis prisene synker noe, så kan det godt være jeg revurderer RAMen.Så hva tenker dere? Pros og Cons? Husk at jeg forsøker å holde dette nokså billig, og jeg tenker ikke "PC master race" eller briefe på TG med RGB og annet vas.- B Endret 1. juli 2018 av Behemian 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Bortkastet oppgradering hvis det er spilling du tenker på. Du får to kjerner til, men ikke mye mer i ytelse per kjerne. Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 1. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2018 Bortkastet oppgradering hvis det er spilling du tenker på. Du får to kjerner til, men ikke mye mer i ytelse per kjerne. Er det såpass lite å hente altså? Ser bare andre jeg spiller med som oppgraderte til 1700X og DDR4 RAM før Jul, som også kjører 1070. Hvor mye bedre ytelse de har i spill sammenlignet med meg. Feks i GTA 5, hvor jeg kan ligge på 30 FPS til tider med alt av "depth of field effect, post processing, motion blur, liquid details og structures" skrudd av eller satt til minimum. Hvor de fint klarer å holde 70-100 FPS med recommended settings via Geforce Experience. Eller i WoW hvor jeg plutselig får syke FPS drops når det skjer ting, og jeg spiller det spillet i 7/10 (medium/high settings). Så føler at det er noe som ikke strekker helt til nå i nyere tid. - B Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Billigste oppgraderingen du kan gjøre er å overklokke prosessoren din. Bør ikke være noe problem å få den opp i 4,5-4,6Ghz. Er du usikker på hvordan du gjør det, så finnes det mange tutorialer på Youtube. Visst det er gaming du holder på med primært, så vil det være helt bortkastet å gå for AMD atm. Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 1. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2018 Billigste oppgraderingen du kan gjøre er å overklokke prosessoren din. Bør ikke være noe problem å få den opp i 4,5-4,6Ghz. Er du usikker på hvordan du gjør det, så finnes det mange tutorialer på Youtube. Visst det er gaming du holder på med primært, så vil det være helt bortkastet å gå for AMD atm. Forsøkte meg på noe slikt for 2 år siden. Fikk problemer med BSoD, men det skal også sies at jeg også hadde problemer med Asus DIP 5 på den tiden. Det programmet ble avinstallert, maskinen formatert og det har gått smertefritt siden da. Så kanskje jeg kan forsøke meg igjen på noe overklokking. Men hadde virkelig trodd det var mer å hente ved å oppgradere CPU og RAM. - B Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Er det såpass lite å hente altså? Ser bare andre jeg spiller med som oppgraderte til 1700X og DDR4 RAM før Jul, som også kjører 1070. Hvor mye bedre ytelse de har i spill sammenlignet med meg. Feks i GTA 5, hvor jeg kan ligge på 30 FPS til tider med alt av "depth of field effect, post processing, motion blur, liquid details og structures" skrudd av eller satt til minimum. Hvor de fint klarer å holde 70-100 FPS med recommended settings via Geforce Experience. Eller i WoW hvor jeg plutselig får syke FPS drops når det skjer ting, og jeg spiller det spillet i 7/10 (medium/high settings). Så føler at det er noe som ikke strekker helt til nå i nyere tid. - B Noe er feil. Last ned MSI Afterburner og sjekk Mhz, %, og temp på CPU og GPU mens du spiller. Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 1. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2018 Noe er feil. Last ned MSI Afterburner og sjekk Mhz, %, og temp på CPU og GPU mens du spiller. Kjørte en kjapp 3DMark (demo fra Steam). GPU Max temp 71 grader, CPU max temp 68 grader. Og da ble 99% av GPU brukt under load, og CPU ble også nokså kjørt. De var nede i normal temp nokså fort. Skal sjekke mer når jeg faktisk skal game. - B Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Kjørte en kjapp 3DMark (demo fra Steam). GPU Max temp 71 grader, CPU max temp 68 grader. Og da ble 99% av GPU brukt under load, og CPU ble også nokså kjørt. De var nede i normal temp nokså fort. Skal sjekke mer når jeg faktisk skal game. - B Hvor mange poeng fikk du der? Da kan du sammenligne med andre som har omtrent akkurat samme systemet som deg. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Anbefaler å ikke oppgradere fra en 4790K til AMD Ryzen hvis det er spill ytelse som du er ute etter. Intel kommer med nytt chipset og CPU senere i år : Z390 og en 8-kjerne i7 "8900K" eller hva den vil kalles. Gå heller for det. Ellers kan du jo også oppgradere skjermkortet til de nye korta som nVidia kommer med senere. Om du tar deg råd til alt dette da PS : Angående overklokking, så må du jo sjekke temps mens du stresstester da. AIDA64 sin stresstest eller Asus Realbench er greie å bruke til å stressteste. Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 1. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2018 Hvor mange poeng fikk du der? Da kan du sammenligne med andre som har omtrent akkurat samme systemet som deg. Fikk 5885 i score på "Time Spy". GPU score 6334. Test 1: 41,05 FPS. Test 2: 36,51 FPS. CPU score 4201. Test: 14,11 FPS. Ligger en del lavere enn like setups på 3dmark sine sider. - B Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Last ned Afterburner så ser du om noe throttler Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 1. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2018 Last ned Afterburner så ser du om noe throttler Har lasta ned Afterburner, men var litt bakvendt å finne fram på den. Kan man ikke gjøre den større, slik at alt av info vises på en plansje? - B Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 (endret) Har lasta ned Afterburner, men var litt bakvendt å finne fram på den. Kan man ikke gjøre den større, slik at alt av info vises på en plansje? - B Du bruker OSD, slik at du har infoen i hjørnet av skjermen mens du spiller. Gå inn på innstillinger og gå til "On-screen-display". På "monitoring" kan du velge hvilke verdier du vil skal vises i OSD. Endret 1. juli 2018 av RRhoads Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 1. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2018 Anbefaler å ikke oppgradere fra en 4790K til AMD Ryzen hvis det er spill ytelse som du er ute etter. Intel kommer med nytt chipset og CPU senere i år : Z390 og en 8-kjerne i7 "8900K" eller hva den vil kalles. Gå heller for det. Ellers kan du jo også oppgradere skjermkortet til de nye korta som nVidia kommer med senere. Om du tar deg råd til alt dette da PS : Angående overklokking, så må du jo sjekke temps mens du stresstester da. AIDA64 sin stresstest eller Asus Realbench er greie å bruke til å stressteste. Så det blir altså en ny serie Intel dette året? Jeg ble fortalt at de hadde problemer med 10nm teknologien sin, og derfor ikke kom til å klare å lansere noe i år? Men hvis de skal, så venter jeg heller på Intel. Har alltid syns de var bedre uansett. Du bruker OSD, slik at du har infoen i hjørnet av skjermen mens du spiller. Gå inn på innstillinger og gå til "On-screen-display". På "monitoring" kan du velge hvilke verdier du vil skal vises i OSD. Fant utav det! Takker! Skal se om jeg ikke ser noe mystisk nå når jeg tester. - B Lenke til kommentar
varra Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Det er RAM som holder deg tilbake. Selv med 2600k så var 1600 mhz ram ett problem. 2133 9-9-9-24 er minimum med ditt cpu. Helst 2400 mhz. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Det er RAM som holder deg tilbake. Selv med 2600k så var 1600 mhz ram ett problem. 2133 9-9-9-24 er minimum med ditt cpu. Helst 2400 mhz.Det er ikke minnehastigheten som gjør at han får 30fps i GTA V på minimum innstillinger. Minnehastighet blir ikke en flaskehals før det er høyere FPS. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 Så det blir altså en ny serie Intel dette året? Jeg ble fortalt at de hadde problemer med 10nm teknologien sin, og derfor ikke kom til å klare å lansere noe i år? Men hvis de skal, så venter jeg heller på Intel. Har alltid syns de var bedre uansett. Ikke helt ny serie nei. Bare en 8 kjerne utgave av 8700K kan man si (Coffee Lake, 14nm++). Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 1. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2018 Det er RAM som holder deg tilbake. Selv med 2600k så var 1600 mhz ram ett problem. 2133 9-9-9-24 er minimum med ditt cpu. Helst 2400 mhz. Har tenkt tanken selv. Er en billige oppgradering tross alt. Det er ikke minnehastigheten som gjør at han får 30fps i GTA V på minimum innstillinger. Minnehastighet blir ikke en flaskehals før det er høyere FPS. Det som er med GTA V er litt mystisk. Jeg kan logge inn og starte spillet på ~70 FPS, men sakte men sikkert vil den synke mer og mer. Til slutt vil den gå ned til ~30 FPS, før den kanskje hopper opp til ~60, før den begynner å synke sakte men sikkert igjen. For en tid tilbake trodde jeg at det var en memory leak, men selv etter en å ha formatert, med ny clean install og nye drivere. Testet faktisk RAM-brikkene hver for seg for å se om det var noe feil. Og alt virket perfekt. Så får jeg fortsatt sykt dårlig ytelse i GTA V. Her er iallfall scoren fra 3DMark; http://www.3dmark.com/spy/4000108 GPU holdt seg stabil på ca 1900MHz under 99% load, med en stabil temp på 65-67 grader. CPU holdt seg stabil på ca 4300MHz under 93% load (gikk ikke mye høyere), med en stabil temp på 67 grader. Såg ingen "hopp" eller andre unormale fakter under testen, og både GPU og CPU gikk tilbake til en normal temp på rundt 30 grader nokså fort. Kan det være at GTA V rett og slett er for dårlig optimalisert? - B Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 1. juli 2018 Del Skrevet 1. juli 2018 GPU holdt seg stabil på ca 1900MHz under 99% load, med en stabil temp på 65-67 grader. CPU holdt seg stabil på ca 4300MHz under 93% load (gikk ikke mye høyere), med en stabil temp på 67 grader. Dette er GTA V? Hvis GPU holder seg så høyt, er ikke CPU flaskehals. 4300Mhz er vel turbo, og det er kun én kjerne. Jeg vil du skal spille GTA V til det begynner å bli slideshow og da legge merke til tallene i OSD. Lenke til kommentar
Behemian Skrevet 1. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2018 Dette er GTA V? Hvis GPU holder seg så høyt, er ikke CPU flaskehals. 4300Mhz er vel turbo, og det er kun én kjerne. Jeg vil du skal spille GTA V til det begynner å bli slideshow og da legge merke til tallene i OSD. Nei, dette var 3DMark. Her er GTA V. https://imgur.com/a/YRyP84H Meget typisk at det nå kjører smertefritt på recommended settings gjennom Geforce Experience (sånn optimize funksjon). Er det ikke alltid sånn? Når man skal vise noen at noe ikke funker, så funke det. Og de bare; "Jeg ser ikke hva problemet er jeg. Dette ser jo smooth ut!?". Men uansett... opplevde ingenting unormalt nå når jeg kjørte rundt. Det er som oftest når jeg kjører rundt at jeg får problemer. Spesielt under soloppgangen, særlig hvis det i tillegg er andre biler i trafikken. Men nå kjørte jeg full gass, slalom gjennom trafikken under soloppgangen med 72 FPS. Og nå er ingenting skrudd av. Så forklar meg den som kan.. hvorfor fungerte dette plutselig? Det er en goooood stund siden jeg sist hadde GTA V oppe på maskinen. Rotet med FPSen ødela hele moroa, så jeg la det helt på hylla. Kan noe ha skjedd med driverne eller noe? - B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå