Gå til innhold

Hvordan sikre godt inneklima om sommeren?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt inneklima om sommeren får man med:

- Tørkeskap
- Skotørkere
- Nok oppvarming

Hilsen Tromsøværing. (Ja, jeg er bitter for juni selv om det er fint i dag - faktisk den første dagen som er tørr nok til å klippe plenen.)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hvis temperaturen overstiger 22 grader i fyringssesongen, bør den senkes."???

Hvorfor det? Jeg trives best med temperatur rundt og over 26 grader inne hele året. Og har ingen av de ubehagene som beskrives. Varmepumpe holder grunntemperaturen. Og så fyrer jeg i ovn i tillegg om kveldene. Da kommer temperaturen i stua fort over 30 grader. Og det er utelukkende herlig. Shortsvær inne. (nei - jeg er ikke vokst opp ved ekvator...derimot nord for 66. breddegrad, dvs på ingen måte tilpasset varmt klima.....)

Hva er menneskeorganismens egentlige trivselstemperatur? (uavhengig om man er inne eller ute). Der fins land hvor temperaturen ligger over 22 grader store deler av året. Er dette usundt? Sliter kroppsfunksjonene? Snakker vi om redusert antall leveår fordi temperaturen ikke er optimal for organismen? Hvis høy temperatur er så ubehagelig - hvorfor higer man å reise til land med temperaturer over 30 grader?

Det man skriver i artikkelen avviker totalt med hva jeg oppfatter som trivselstemperatur.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om natta derimot.....da må vinduet stå åpent så nordavinden får slippe inn. Har termometer på soverommet og erfaring tilsier at vi sover best med temperatur rundt 14 grader. Med konstant tilgang av ny O2 utenfra.

Får ikke sove på rom med balansert ventilasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Får ikke sove på rom med balansert ventilasjon.

Dagens byggeforskrifter er ikke tilpasset søvn eller baderom for den del. Alt skal holde 20-22 grader. Selv om søvn utgjør over halve tiden man tilbringer hjemme og soverom og bad utgjør over halve boarealet. Men det er jo billig for profitørene i byggebransjen at det er sånn. Politikerne nikker og bukker ukritisk når de vifter med energivennlig-kortet.

Å dusje i et bad som holder 20 grader er jo direkte ubehagelig. Baderom bør holde ca 30-35 grader. Soverom og boder bør holde ca 14-18 grader. Billigste sort balansert ventilasjon takler ikke tre ulike temperatursoner.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, det hjelper. :) Baderomstemperaturen hos meg styrer jeg med varmekablene. Siden rommet ellers er passe godt isolert så blir baderomstemperaturen bortimot det jeg stiller varmekablene inn på. Jeg bruker vanligvis å stille det på 30-32 grader.

Lenke til kommentar

...

Hva er menneskeorganismens egentlige trivselstemperatur? (uavhengig om man er inne eller ute).

...

Hvis jeg husker riktig så vil ikke ubeskyttede mennesker kunne leve et sted over tid hvis nattetemperaturen regelmessig faller under 27 grader. Vi er egentlig tropedyr. ;)

Merker det best hjemme når jeg sovner på sofaen, det skal gjerne være 24 grader for at jeg ikke skal våkne frysende. Eller så må jeg ha på meg ullgenser, eventuelt en sovende katt i fanget..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...