Gå til innhold

Hovedkort til ryzen 2600

varra

Anbefalte innlegg

Med mastercards rabattordning så har jeg bestilt ryzen 2600 + 3200mhz ram, ikke samsung B-die. Har dere noen gode anbefalinger til HK <1000-1200 kr? Heller for øyeblikket mot B350/x370 på salg:

Asus Prime x370-pro 

MSI b350 Carbon Gaming Pro

Asrock AB350 pro4

Fra det lille jeg har lest så har MSI beste VRM+heatsinks men vet ikke helt om minnestøtte. Er MSIs VRM såpass bedre enn x370-pro at det er verd å ta steget ned fra x370 til b350? Har den nyeste x470 noen fordeler som gjør at jeg bør velge den over x370?

Gigabyte er uaktuelt da den har lik VRM på alle hovedkort og de suger. 

Endret av varra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert HK med 300 serie chipset kommer med BIOS som støtter 2000 serie Ryzen, så det er en gamble. Ellers er det ikke store forskjellen opp til X470 fra X370. En av dem er at med X470 kan man laste ned StoreMI fra AMDs sider gratis. Det er en rebranding av enmotus sin $20 Fuzedrive. Bare med støtte for 256GB SSD i stedet for 128GB som i grunn lisensen. StoreMI/Fuzedrive er Tier'ed storage. Ideen er å installere OS på en HDD, og så sette opp StoreMI slik at en SSD og litt av system RAM brukes til å cache mye brukte små filer. Man får altså etter noe bruk, når algoritmen har lært seg bruksmønsteret til brukeren. Nesten like raskt system som med kun en SSD. Bare det at man kan jo bruke en 8TB HDD for alt StoreMI bryr seg, så det blir som å ha en 8TB SSD... Vel, nesten ihvertfall. :p

Ellers mener jeg det var en annen liten forskjell, men kommer rett og slett ikke på hva det var i farten...

Lenke til kommentar

Jeg tenkte først å bare ta kjip b350 hovedkort med grei VRM, men jeg ser at flere av disse allerede sliter med å få ned VRM temperaturene hvis man kjører 2700/2700x stock. Helt uaktuelt å OC'e disse med mindre man villig til å risikere hovedkortet. Jeg vil veldig gjerne ha et HK som er brukbart med Ryzen 3xxx generasjon hvis forbedringene er store nok til å ta hoppet (12nm til 7nm generasjonsskifte).

Har derfor skiftet fokus fra B350/z370 HK til 1000-1200 til noe dyrere. Fant denne guiden:

https://i.imgur.com/KX7y8p8.png

Ut i fra den så virker https://www.komplett.no/product/1006061/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/asus-rog-strix-x470-f-gaming-socket-am4# greieste løsning. er X470, grei VRM og komplett har 750 kr salg. Burde sikre meg godt for neste generasjon. Vurderte også X370GT7 fra Biostar siden reviews nevnte 240gb M.2 SSD men det sto ingenting om det på proshop så er sikkert en variant uten SSD.

Endret av varra
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 2700X på Power nettopp, men visste ikke hvilket HK jeg skulle gå for. Fikk tak i en guru som virkelig klarer å holde styr på greiene, og han sa at det var egentlig bare ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO som var noe vits. De har den på lager enda, så mulig å bestille. Han anbefalte minst 360mm AIO om man vil opp til 4,35GHz boost med XFR2 og Precision boost...

Lenke til kommentar

Hovedgreia med crosshair er vel at det den har jevn kvalitet over flere generasjoner og man kan derfor anbefale det blindt. Det koster dog 1k over det andre med lignende VRM koster pga merkevare. Alle AIOs er vel ~5 grader innafor Noctua d-15 fremdeles (selv 360mm).

Endret av varra
Lenke til kommentar

Jeg tenkte først å bare ta kjip b350 hovedkort med grei VRM, men jeg ser at flere av disse allerede sliter med å få ned VRM temperaturene hvis man kjører 2700/2700x stock. Helt uaktuelt å OC'e disse med mindre man villig til å risikere hovedkortet. Jeg vil veldig gjerne ha et HK som er brukbart med Ryzen 3xxx generasjon hvis forbedringene er store nok til å ta hoppet (12nm til 7nm generasjonsskifte).

Har derfor skiftet fokus fra B350/z370 HK til 1000-1200 til noe dyrere. Fant denne guiden:

https://i.imgur.com/KX7y8p8.png

Ut i fra den så virker https://www.komplett.no/product/1006061/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/asus-rog-strix-x470-f-gaming-socket-am4# greieste løsning. er X470, grei VRM og komplett har 750 kr salg. Burde sikre meg godt for neste generasjon. Vurderte også X370GT7 fra Biostar siden reviews nevnte 240gb M.2 SSD men det sto ingenting om det på proshop så er sikkert en variant uten SSD.

Har 1800x og x370 2st. Måleren viser ca 170w på 3600, så skal du klokke må du ha god kjøling. Amd sier 95w TDP?

5960x har 140 TDP og ligger nå på ca 175w på 3700.

Lenke til kommentar

Valget falt til slutt på strix 470-f. Nesten 2x billigere enn crosshair, grei VRM og man trenger ikke å låne gen1 ryzen cpu fra venn. På 1600 kr så var det likevel dyreste HK jeg har kjøpt  :ninja:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...