Gå til innhold

NSA sletter samtaledata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hehe, det å slette betyr ikke at de ikke har logger over alt som ble sagt i disse samtalene.. De har nok en ekstrem god auto-transcript funskjon som gjør Google/YouTube tale til tekst en vits.

Lenke til kommentar

Fant de til slutt ut at lagringskapasiteten ble for dyr å vedlikeholde?

Bygget ikke NSA akkurat ett gigantisk datasenter som lett har kapasitet til å holde på alt dette, og mer?

Jeg tror de glemte en liten algoritme som inkluderer proposjonalitet. Senteret ble bygget med fortidens ‘tro’, på hvor mye kapasitet de behøver.

Først når de kan salte dataen, uh, lagre dataen i salt, vil volumet i sentralen bli stort nok. -Men jeg kan se for meg den stakkaren som skal administrere og indeksere alle saltkorna. Jeg tror han blir tørst før arbeidsdagen er omme. ??

Lenke til kommentar

Jeg tror de glemte en liten algoritme som inkluderer proposjonalitet. Senteret ble bygget med fortidens ‘tro’, på hvor mye kapasitet de behøver.

Først når de kan salte dataen, uh, lagre dataen i salt, vil volumet i sentralen bli stort nok. -Men jeg kan se for meg den stakkaren som skal administrere og indeksere alle saltkorna. Jeg tror han blir tørst før arbeidsdagen er omme. ??

Edit: Litt bedre forklart.

Det er snakk om metadata for 685 millioner telefonsamtaler. Sett at det faktisk bare er metadata og da ren tekst, så har de god plass. Faktisk kunne de hatt transkripsjon av alle samtalene, og fremdeles hatt god plass.

For a illustrere får du godt over 100.000 ord per megabyte lagring i ren tekst. Om de lagrer en en 400 siders bok (rundt 100k ord) per samtale, tar det under 700 TB totalt med lagring, uten noe kompresjon. Kompresjon av tekst er også effektivt, spesielt når du får store datamengder.

Det er youtubere med slik lagringskapasitet, og NSA bygget ett datasenter...

Endret av Spoki0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...