Gå til innhold

Valg av studieretning

Anbefalte innlegg

Jeg er svært usikker på hva jeg ønsker å studere. Til høsten har jeg søkt disse studiene:

Økonomi og administrasjon, NHH og NTNU

Rettsvitenskap, UiT og UiB

Statsvitenskap, NTNU og UiO

Internasjonale studier, UiO

Informatikk, NTNU

Slik poenggrensene var i fjor vil jeg komme inn på det meste på listen, rettsvitenskap er jeg ca. 2 poeng under.

Noen som har erfaringer fra disse studiene som kan hjelpe meg i riktig retning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja her var det mye forskjellig. Jeg vet litt om statsvitenskap på NTNU da jeg studerer på samme campus og kjenner flere statsvitenskaps studenter.

Men hvorfor søker du ikke statsvitenskap på UiT, men bare Rettsvitenskap?

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

I utgangspunktet har jeg vurdert økonomi og juss mest, også slang jeg på statsvitenskap og informatikk siden dette er områder jeg har interesse for. Akkurat nå lener jeg mot å sette økonomi øverst på ønskelista, og eventuelt gå over på juss neste år dersom dette ikke passer meg (jeg vil da trolig komme inn pga. alderspoeng).

Statsvitenskap og internasjonale studier vil nok være spennende, men jeg har forstått at dette er regnet som "mindre sikre" studier med tanke på jobb i framtiden.

Lenke til kommentar

NTNU frister nok mest. All medieoppmerksomheten om miljøet på NHH har gjort meg mindre lysten på å gå der, dersom det er økonomi jeg går for.

Ok :), men hva er galt med miljøet på NHH? Har ikke fått med meg noe negativt i media. Min søster gikk på NHH og hun trivdes, men ja det var en del klyser der sa hun. Det er det også klyser på NTNU, men heldigvis få.

edit: leste litt opp i det og studentundersøkelsen viser at det var 84% som trivdes på NHH, selvfølgelig er det folk som mistrives på NHH, men det er det garantert også på NTNU.

https://khrono.no/studiemiljo-bergen-laeringsmiljo/nhh-krangel-om-darlig-miljo-trakassering-og-nikkedukker/222578

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jeg er svært usikker på hva jeg ønsker å studere. Til høsten har jeg søkt disse studiene:

Økonomi og administrasjon, NHH og NTNU

Rettsvitenskap, UiT og UiB

Statsvitenskap, NTNU og UiO

Internasjonale studier, UiO

Informatikk, NTNU

Slik poenggrensene var i fjor vil jeg komme inn på det meste på listen, rettsvitenskap er jeg ca. 2 poeng under.

Noen som har erfaringer fra disse studiene som kan hjelpe meg i riktig retning?

Imponerende variasjon. Er du virkelig interssert i fire såpass ulike områder som jus, statsvitenskap, økonomi og IT?

IT er mest sikkert mtp jobb. Her tror jeg du er nesten bankers dersom du har sånn halvveis bra karakterer.

Statsvitenskap er nok vanskeligst mtp relevant jobb. Her er det mange om beinet fra ulike samfunnsvitenskapelige studier som kjemper om de attraktive jobbene.

Jus og økonomi er nok i en mellomstilling når det gjelder jobb. Veldig prestisje og knallhard kamp om de mest attraktive jobbene, men er man villig til å flytte på seg og ikke nødvendigvis MÅ være med på det verste karrierejaget, så får man seg nok oftest relevant jobb.

Ville valgt primært etter en kombo av interessefelt og mulighet for jobber etterpå. Studiested er ikke så viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...