Gå til innhold

Trådløst nettverk - Driver kobler fra under tilknytning

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. 

Jeg har en Lenovo G50-80 laptop, Windows 10. I slutten av april begynte jeg å få problemer med internetttilkoblingen. Den fikk gjerne svakt signal, gjerne på rundt 2Mbs og koblet seg stadig vekk ut hvert femte minutt. Noen ganger holdt den seg stødig i 2-4 timer, men som regel var det kortere intervaller.  Etter utallige nettverksdiagnostiseringer fant den ikke så mye problemer enn å flytte meg nærmere router, dårlig gateway o.l. Problemet eksister hvor enn jeg er, til tross for at alle andre enheter (mobil, TV, annen laptop) fungerer utmerket og har stødig internett-tilkobling.

Jeg tok en wlan-report gjennom Command Prompt og får en oppsummering på at: Driveren startet en tilknytning og nettverket er koblet fra av driveren. I mellom (på N) står det bl.a. Funksjonalitetsendring på {BC2C304C-D920-4886-9C4B-332855F3FA7E} (0x47008000000000-serien: V4 Funksjonalitet: Ingen Endringsårsak: SuspectArpProbeFailed)

I Wlan-rapporten står det også «Tjenesten WLAN AutoConfig kunne ikke koble til et trådløst nettverk.»

Nettverkskortet er Qualcomm Atheros AR956x Wireless Network Adapter

---

Følgende har blitt prøvd uten hell

- Flyttet nærmere router. Slått den av og på osv.
- Rulle tilbake driver til tidligere versjon (august 2017-versjon bl.a.)

- Oppdatere driver

- Oppdatere driver gjennom Driver Booster 5.4

- Oppdatert driver, men ikke automatisk (altså med den "La meg velge fra en liste med drivere på min computer"-løsningen). Dette med driver jeg har lastet ned fra Atheros sine hjemmesider og til og med Lenovos sider.

- Systemgjenoppretting til tidligere i april (usikker på om jeg gikk "langt nok tilbake" til før problemene startet i april, men antar at med driver fra 2017 at dette ikke ville ha noe å si? Jeg gidder ikke å ta en ny systemgjenoppretting om jeg ikke vet at det vil løse problemet, siden hele prosessen tok seks timer sist)

- Alle triksene Microsoft anbefaler her:https://support.microsoft.com/nb-no/help/10741/windows-fix-network-connection-issues
- I command prompt har jeg prøvd netsh winsock reset, netsh int ip reset og ipconfig /release, ipconfig /renew og ipconfig /flushdns

- Slettet cookies, prøvd ulike nettlesere.

Har dere noen andre tips? Er det galt med nettverkskortet i seg selv? 

Det hadde vært supert om dette var noe man kunne fikse selv enn å ta med PCen til reparasjon.

Det kan hende det er noe informasjon som kommer frem når jeg bruker command prompt som kan være av verdi for dere. Bare si fra. Problemet har vedvart lenge, men jeg har bare brukt en annen laptop i mellomtiden. 

Setter pris på svar og all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å nappe ut kortet og sette det inn noen ganger og evt rense kontaktene. Noen ganger oppstår mikrokrystaliseringer og oksidasjon som kan skape kontaktfeil.

Alternativet er bare bytte kort, for det ser ut til at dette muligens ikke er så kompatiblelt.

https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-B-and-G-Series-Notebooks/G50-70-Qualcomm-Atheros-AR956x-wireless-network-adapter-problem/td-p/3627650

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...