Complexity Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Min trolling? Var du som startet med "pappan min er sterkere enn pappan din". Jeg diskuterte 4wd systemer, det var du som plutselig skulle sammenligne motoreffekt og akselerasjonstid. Suzukien gjør 0-97 km/h (0-60 mph) på 2,35 sekund, offisiell måling utført av uavhengig tredjepart. Ikke teoritall og fantasitall med rolling start og what-not som enkeltw andre produsenter bruker for å lage skrytetall. https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_motorcycles_by_acceleration Hehe, en motorsykkel ja.. Er nesten litt komisk da at den er like rask på 0-97km\t som en 7 seters 2.3 tonns SUV da. 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Den skjermen så veldig høy ut. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Den skjermen så veldig høy ut. De har senket dashbordet slik at skjermen ikke er i veien. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Hehe, en motorsykkel ja.. Er nesten litt komisk da at den er like rask på 0-97km\t som en 7 seters 2.3 tonns SUV da. Hva er komisk med det? Du kan ikke akselrere raskere enn friksjonen mellom underlag og dekk tillater. 0-100 er ikke en spesielt krevende test, hvis du skal måle akselerasjon mot dem som konkurrere i å akselerere, så er det typisk kvartmil som brukes, i praksis en test fra 0 til drøyt 200. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Med en enkelt motor og mekanisk momentfordeling mellom alle hjulene kan man til enhver til sende 100% av tilgjengelig effek til ett enkelt ønsket hjul. I hvilken situasjon er dette ønskelig? Høres ut som oppskrift på vanvittig hjulspinn, spesielt hvis motoren har flere hundre hester. I lav fart og typiske diff. sperr situasjoner tar man jo bare ut en brøkdel av motorens maksimale effekt. Dessuten, en fossilmotor har nesten ikke moment på veldig lavt turtall og må ruses og slures. Elmotoren leverer sømløst moment i mikroskopiske hastigheter, mye mer presis og fin. To eller fire elektriske motorer er totalt overlegent en fossilmotor, vi kommer til å le godt av den antikke leamikken vi holdt på med. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Det er veldig ønskelig til for eksempel å korrigere overstyring og understyring. 100% av all effekt er ikke mye dreiemoment i høy fart. Det er dreiemoment som har noe å si. I lav fart og for fremkommelighetens skyld er ikke momentstyring av hvert enkelt hjul særlig behøvelig, da kan man like gjerne ha stive akslinger. Det er i høy fart, og på grensen av tilgjengelig friksjon at man hat nytte av størst mulig fleksibilitet til å styre moment til hvert enkelt hjul. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Det er veldig ønskelig til for eksempel å korrigere overstyring og understyring. 100% av all effekt er ikke mye dreiemoment i høy fart. Det er dreiemoment som har noe å si. I lav fart og for fremkommelighetens skyld er ikke momentstyring av hvert enkelt hjul særlig behøvelig, da kan man like gjerne ha stive akslinger. Det er i høy fart, og på grensen av tilgjengelig friksjon at man hat nytte av størst mulig fleksibilitet til å styre moment til hvert enkelt hjul. Dette er en vanlig misforståelse om firhjulstrekk. Vektorstyring vha å akselerere er for racerbiler. Kanskje derfor så mange firhulstrekkere havner i grøften, føreren tror han skal gasse seg ut av problemer. Helt vanlig antispinn som er tilgjengelig på alle biler er mye bedre til å redde deg ut av problemer på glatten. Firhjulstrekk på vanlige personbiler er for fremkommelighet i lav fart, ikke for vektorstyring. Når det er sagt så er elmotorer overlegne fossilmotorer til både vektorstyring og fremkommelighet. Å sende 100% av tilgjengelig moment til ett hjul er farlig overkill med så kraftige motorer (bare se hvordan det gikk med Richard Hammond i en Rimac), men kanskje ikke med en blodfattig Land Cruiser eller tilsvarende. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 (endret) Dette er en vanlig misforståelse om firhjulstrekk. Vektorstyring vha å akselerere er for racerbiler. Kanskje derfor så mange firhulstrekkere havner i grøften, føreren tror han skal gasse seg ut av problemer. Helt vanlig antispinn som er tilgjengelig på alle biler er mye bedre til å redde deg ut av problemer på glatten. Firhjulstrekk på vanlige personbiler er for fremkommelighet i lav fart, ikke for vektorstyring. Når det er sagt så er elmotorer overlegne fossilmotorer til både vektorstyring og fremkommelighet. Å sende 100% av tilgjengelig moment til ett hjul er farlig overkill med så kraftige motorer (bare se hvordan det gikk med Richard Hammond i en Rimac), men kanskje ikke med en blodfattig Land Cruiser eller tilsvarende. Nå var ikke diskujonen elmotor vs stempelmotor, diskusjonen var en motor med mellomaksling vs to uavhengige motorer på hver sin aksling. Å ha 100% av effekt tilgjengelig betyr ikke at man må bruke 100% effekt. Den mopedmentaliteten, at gassen enten er av eller på, den får du stå for selv. Endret 4. juli 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Nå var ikke diskujonen elmotor vs stempelmotor, diskusjonen var en motor med mellomaksling vs to uavhengige motorer på hver sin aksling. Å ha 100% av effekt tilgjengelig betyr ikke at man må bruke 100% effekt. Den mopedmentaliteten, at gassen enten er av eller på, den får du stå for selv. Haha, fin snuoperasjon. På forrige side var det jo så viktig å kunne sende 100% effekt til den ene eller andre akslingen, nå er det altså bare den komfortable vissheten om at man har muligheten som er viktig, ikke å faktisk gjøre det. Mellomakslingen er på vei til historiens bilopphuggeri, der ting som choke og magnettenning ligger. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 (endret) 49 tommers skjerm i dashbordet og kameraer i stedet for speil. Men Byton ønsker først og fremst å tilby en smart transportplattform. Byton vil få alle andre elbiler til å virke gammeldagse Det er det ikke sikkert det norske biltilsynet at kommer til å godkjenne. Fordi det ikke er et speil i normal forstand. Også er det avhengig av strøm for å operere. Kan hende dette er låsen på døren for funksjonen. Også blir du bedt om å montere fysiske speil likevel for å nå godkjenning. En klassisk slik gammel kjent sak med dette norske biltilsynet, det er slike amerikanske premium bilbelter som løser ut dersom du kjører ut i en elv. Men siden de ikke bærer EU-godkjenning, så må du montere kjedelige EU-godkjente bilbelter Endret 4. juli 2018 av G Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Haha, fin snuoperasjon. På forrige side var det jo så viktig å kunne sende 100% effekt til den ene eller andre akslingen, nå er det altså bare den komfortable vissheten om at man har muligheten som er viktig, ikke å faktisk gjøre det. Mellomakslingen er på vei til historiens bilopphuggeri, der ting som choke og magnettenning ligger. Å ønske muligheten er ikke det samme som å si at man må gjøre det hele tiden, eller i utide. Om du ønsker en bil med 500 hk, så har du sannaynligvis ikke tenkt å bruke alle 500hk hele tiden likevel. Du vrir på det jeg sier, for å skape motsigelser som ikke fins. Det sier mest om deg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå