BippeStankelbein Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Byton er en elbil, der trengs ikke slik. Trengs ikke firehjulsdrift på elbil? Nei tydeligvis ikke, det er jo nesten ingen som tilbyr det. Nå skjønner jeg hvorfor. Kundemassen er mer interessert i å ha beinplass, enn å ha drivakslinger. De går ut å kjøper bil, med mentalitet som om de kjøper sofa. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Trengs ikke firehjulsdrift på elbil? Nei tydeligvis ikke, det er jo nesten ingen som tilbyr det. Nå skjønner jeg hvorfor. Kundemassen er mer interessert i å ha beinplass, enn å ha drivakslinger. De går ut å kjøper bil, med mentalitet som om de kjøper sofa. Det var ikke det jeg sa, man trenger ikke akslingen da en har god kontroll på motorene uavhengig av hverandre. Det er helt normalt nå til dags innenfor robotikk m.m. verden baserer seg ikke på mekanikk lengre, iallefall ikke slik som før. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Trengs ikke firehjulsdrift på elbil? Nei tydeligvis ikke, det er jo nesten ingen som tilbyr det. Nå skjønner jeg hvorfor. Kundemassen er mer interessert i å ha beinplass, enn å ha drivakslinger. De går ut å kjøper bil, med mentalitet som om de kjøper sofa. En elmotor som brukers i elbiler er på størrelse med en fotball. Man har en fremme og en bak. Trengs bare kabler mellom dem og ingen akslinger. Endret 3. juli 2018 av Complexity 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Ikke bryr jeg meg om sprek motor. Ikke bryr jeg meg om fancye skjermer og imponerende elektronikk. Ikke bryr jeg meg om hvordan bilen ser ut eller hva slags farge den har. Ikke bryr jeg meg om den er tysk eller amerikansk eller koreansk eller noe annet. Jeg vil bare ha det behagelig når jeg fraktes fra A til B. Jeg vil ha en bil med god plass mellom førerdør og girspake slik at det er mulig å få litt avstand mellom knærne. Bilene i dag har en kasse fullstappa av utstyr mellom forsetene og så mye dilldall i dørene at det knapt er plass til beina. Jeg vil..(for å si det vulgært)..."skræve" når jeg kjører bil. Jeg vil ha et behagelig sete. Uten sidestøtte. Et sete jeg bare glir sidelengs inn i og ut av. Disse recaro setene er håpløse å komme ut av. Og de gir meg gnagsår på utsiden av hoftene (nei - jeg er ikke en feit 90 åring...). Kanskje de har noe for seg på racerbaner? Jeg vil ha god støyisolering. Jeg vil ha myk fjæring uten at det går utover kjøreegenskapene (Jeg kjører rolig).. Jeg vil ha bakvindu som ikke dugger. Jeg vil ha diigre vindu. Foran, bak og på sidene. Ikke disse små klaustrofobiske vinduene som de påstår må være slik for sikkerhetens skyld- Jeg vil ha små hjul som er lette å bære når jeg skal legge om til vinterdekk og vv. Jeg vil ha en bil som aldri går i stykker... Jepp....sånn bil vil jeg ha Min forrige bil hadde alt dette....(bortsett fra støyisolering...). Det var en Toyota Tercel.......Den ble 30 år og kjørt 250 000 km. Bytta på disse årene startmotor og en drivknute og det var det. Men tilslutt rusta den i stykker. Prøv Citroen Berlingo / Peugeot Partner MK1, pre-facelift. Mangler støyisolering, ellers er den akkurat det du beskriver. Ei sparebøsse på (små) hjul Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Speil gir bedre bilde enn kamera ? Ok. Kamera har sikkert mange flere blindsoner også ? Selvsagt er dette helt feil. Jeg syns ikke det er selvsagt. Hvor lysfølsomt er et kamera? Ganske begrenset. Hvor lysfølsomt er et speilt? Like lysfølsomt som øyet ditt. Hvor stor dynamisk rekkevidde har et kamera? Ganske begrenset. Hvor stor dynamisk rekkevidde har et speil? Like mye som øyet ditt. Hvor god oppløsning har et kamera? Igjen, begrenset. Hvor god oppløsning har speilet? Like god som øyet ditt. Blindsoner er ikke noe argument for eller mot noen av de to, kamera kan gis vidvinkelinse og speil kan utføres om panorama. Den ene er ikke noe bedre enn den andre på akkkurat dette. Vidvinkel vs blindsone er et kompromiss, der begge teknologiene lar seg tilpasse etter ønske. Speilet er i sum åpenbart bedre enn et kamera altså. Endret 3. juli 2018 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) En elmotor som brukers i elbiler er på størrelse med en fotball. Man har en fremme og en bak. Trengs bare kabler mellom dem og ingen akslinger. Helt Citroen DS med andre ord (Og Citroen DS var definitivt en bil med stempelmotorer. Skjønner ikke hvorfor du blander elbil inn her. En motor pr. aksling er verken unikt for elbil, ei heller var elbiler først ute med det). En løsning som legger til ekstra vekt, og gir begrensninger med tanke på å styre riktig moment til riktig hjul, til enhver tid. Med en enkelt motor og mekanisk momentfordeling mellom alle hjulene kan man til enhver til sende 100% av tilgjengelig effek til ett enkelt ønsket hjul. Med Citroen DS patent, så er hver enkelt aksling begrenset til den aktuelle akslingens maksimale effektuttak. I tillegg får man dobbelt opp av motorer og gearbokser, som utgjør et betydelig bidrag i vekt. Noe forsåvidt også fotball-motoren din gjør, da den er så godt som massivt metall. Da trenger den ikke være stor, før den likevel har betydelig masse. Endret 3. juli 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Det var ikke det jeg sa, man trenger ikke akslingen da en har god kontroll på motorene uavhengig av hverandre. Det er helt normalt nå til dags innenfor robotikk m.m. verden baserer seg ikke på mekanikk lengre, iallefall ikke slik som før. Velkommen etter. Citroen gjorde det for 50 år siden..... (De gjør det ikke lengre i dag.... Lære av andres feil?) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Velkommen etter. Citroen gjorde det for 50 år siden..... (De gjør det ikke lengre i dag.... Lære av andres feil?) De kjørte ikke elmotorer uavhengig av hverandre, nei. Som sagt, dette er i dag helt normal utvikling og en har langt bedre kontroll enn akslingen din... Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) De kjørte ikke elmotorer uavhengig av hverandre, nei. Som sagt, dette er i dag helt normal utvikling og en har langt bedre kontroll enn akslingen din... Nei? Hvordan kan du sende 100% av tilgjengelig effekt uavhengig mellom 2 aksler, om de ikke er mekanisk forbundet? Hver enkelt aksling kan ikke gi mer effekt en motoren de er tilknyttet. Elmotor er ikke trolldom vet du. Endret 3. juli 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Nei? Hvordan kan du sende 100% av tilgjengelig effekt uavhengig mellom 2 aksler, om de ikke er mekanisk forbundet? Hver enkelt aksling kan ikke gi mer effekt en motoren de er tilknyttet. Elmotor er ikke trolldom vet du. Tror du skal lese igjen, for jeg sa ingenting slikt. Jeg sier ikke at elmotor er trolldom, men en har langt bedre kontroll og derfor er det fordelsmessig å dele det opp for å som sagt ha bedre kontroll. Det kreves selvfølgelig god logikk, sensorer m.m. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Tror du skal lese igjen, for jeg sa ingenting slikt. Jeg sier ikke at elmotor er trolldom, men en har langt bedre kontroll og derfor er det fordelsmessig å dele det opp for å som sagt ha bedre kontroll. Det kreves selvfølgelig god logikk, sensorer m.m. Hvordan kan du ha "langt mere kontroll", når du har mindre andel av total effekt å kontrollere med? Det var faktisk akkurat det du sa, du skjønte det bare ikke selv at det faktisk er betydningen av det du sier. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Hvordan kan du ha "langt mere kontroll", når du har mindre andel av total effekt å kontrollere med? Det var faktisk akkurat det du sa, du skjønte det bare ikke selv at det faktisk er betydningen av det du sier. Her er en komplett bakmotor til en Tesla model S med 422HK. Komplett med motor, reduksjonsgir, differensial, inverter og akslinger ut til hjul. Hvordan du kan mene at det er mye bedre å ha en motor i andre enden av bilen med flere meters aksling og en veldig avansert senterdifferensial kan jeg ikke helt skjønne.. Jeg kan skjønne det du mener med at man kan da justere all tilgjengelig kraft frem eller bak, men det er ikke nødvendig når man har så alvårlig med krefter som elmotorer leverer. Endret 3. juli 2018 av Complexity Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 Moderatormelding 3 innlegg er slettet. Minner om at innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Her er en komplett bakmotor til en Tesla model S med 422HK. Komplett med motor, reduksjonsgir, differensial, inverter og akslinger ut til hjul. Hvordan du kan mene at det er mye bedre å ha en motor i andre enden av bilen med flere meters aksling og en veldig avansert senterdifferensial kan jeg ikke helt skjønne.. Jeg kan skjønne det du mener med at man kan da justere all tilgjengelig kraft frem eller bak, men det er ikke nødvendig når man har så alvårlig med krefter som elmotorer leverer. Så da er vi enige om at vi kan ikke sende motoreffekt mellom fram, og bakaksling uten å ha en mellomaksling. Godt! Da er vi også enige om at man har mer kontroll med en mellomaksling og en senterdiff av den enkle grunn at man kan sjonglere friere med den effekten man har. Hvorvidt dette er nødvendig er et annet spørsmål, og er vel personavhengig og den enkeltes tiltenkte bruk. Markedet har bestemt at det er nødvendig, fordi det fins og folk kjøper det. Noen bedre fasit enn markedets preferanser tror jeg er vanskelig å finne. Og her har du et bilde av bakakslingen til en Toyota Landcruiser. En bil berømmet for god firehjulstrekk og god fremkommelighet. Jeg syns Toyota sin ser mindre kompleks, og mer robust ut. http://jeep4x4us.com/goods.php?id=2524 Endret 3. juli 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Så da er vi enige om at vi kan ikke sende motoreffekt mellom fram, og bakaksling uten å ha en mellomaksling. Godt! Da er vi også enige om at man har mer kontroll med en mellomaksling og en senterdiff av den enkle grunn at man kan sjonglere friere med den effekten man har. Hvorvidt dette er nødvendig er et annet spørsmål, og er vel personavhengig og den enkeltes tiltenkte bruk. Markedet har bestemt at det er nødvendig, fordi det fins og folk kjøper det. Noen bedre fasit enn markedets preferanser tror jeg er vanskelig å finne. Og her har du et bilde av bakakslingen til en Toyota Landcruiser. En bil berømmet for god firehjulstrekk og god fremkommelighet. Jeg syns Toyota sin ser mindre kompleks, og mer robust ut. http://jeep4x4us.com/goods.php?id=2524 Nei, du har absolutt ikke mere kontroll med en tradisjonell aksel enn med to elektromotorer. Men to elmotorer kan du justere hvor mye hver motor skal få i bittersmå steg og hver enkel hestekreft kan justeres på fram og bakaksling. Det er helt umulig å få til mekanisk med en mekanisk fossilmotor. Det bildet av bakakselen på toyotan viser jo bare differensialen. På bildet jeg viste av tesla har du i tillegg alt som skal til for å rotere akslingen. Sleng på ett bilde av girkassen, bakakslingen og motoren så kan man sammenligne med bildet jeg viste. Da skal du se at toyotan er vesentlig mere avansert. Endret 3. juli 2018 av Complexity Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. juli 2018 Del Skrevet 3. juli 2018 (endret) Nei, du har absolutt ikke mere kontroll med en tradisjonell aksel enn med to elektromotorer. Men to elmotorer kan du justere hvor mye hver motor skal få i bittersmå steg og hver enkel hestekreft kan justeres på fram og bakaksling. Det er helt umulig å få til mekanisk med en mekanisk fossilmotor. Det bildet av bakakselen på toyotan viser jo bare differensialen. På bildet jeg viste av tesla har du i tillegg alt som skal til for å rotere akslingen. Sleng på ett bilde av girkassen, bakakslingen og motoren så kan man sammenligne med bildet jeg viste. Da skal du se at toyotan er vesentlig mere avansert. Du kan styre dreiemoment uavhengig på alle fire hjul med en enkelt motor og akslinger/differensialer. Demonstrert i praksis av Nissan GTR m.fl. Det kan du ikke med to motorer uten aksling mellom, fordi du kan ikke flytte dreiemoment mellom frem, og bakaksling. Og da har du en maksbegrensning pr. Aksling som er mindre enn totalt tilgjengelig dreiemoment. Endret 3. juli 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 (endret) Du kan styre dreiemoment uavhengig på alle fire hjul med en enkelt motor og akslinger/differensialer. Demonstrert i praksis av Nissan GTR m.fl. Det kan du ikke med to motorer uten aksling mellom, fordi du kan ikke flytte dreiemoment mellom frem, og bakaksling. Og da har du en maksbegrensning pr. Aksling som er mindre enn totalt tilgjengelig dreiemoment.Men en nissan GTR har bare maks dreiemoment på ett gitt turtall, og totalen er jo mye lavere enn hva disse små elmotorene klarer. Nissan GTR har vel en 520hk isj med en 10-20% tap i driverk? Så ser man på Tesla Model S P100D som er en vesentlig billigere bil har 503hk på bakre motor og 260hk på fremre motor. Så bakmotoren i seg selv er nesten like kraftig som Nissan sin eneste motor. Begge motorene finstyres også individuelt. Du sier altså at man kan kjøre alle Nissan sine 520HK til fremhjulene? Hvorfor skulle man ville det? At Tesla sine elektriske motorer er så finstyrt av elektronikken er litt av grunnen til at dem er uslåelig på dragracing. Endret 4. juli 2018 av Complexity 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 (endret) Men en nissan GTR har bare maks dreiemoment på ett gitt turtall, og totalen er jo mye lavere enn hva disse små elmotorene klarer. Nissan GTR har vel en 520hk isj med en 10-20% tap i driverk? Så ser man på Tesla Model S P100D som er en vesentlig billigere bil har 503hk på bakre motor og 260hk på fremre motor. Så bakmotoren i seg selv er nesten like kraftig som Nissan sin eneste motor. Begge motorene finstyres også individuelt. Du sier altså at man kan kjøre alle Nissan sine 520HK til fremhjulene? Hvorfor skulle man ville det? At Tesla sine elektriske motorer er så finstyrt av elektronikken er litt av grunnen til at dem er uslåelig på dragracing. Syns du motoren er for liten, så får du bare kjøpe bil med større motor. Det fins. Det har ingen relevans for hvilket 4wd system som gir størst fleksibilitet. Og det var noen her som påstå man hadde større fleksibilitet med to motorer på to akslinger, og det er da ganske enkelt umulig, for man kan ikke flytte dreiemoment mellom akslingene uten at de er fysisk forbundet. Tesla uslåelig på dragracing? Jeg kan ikke forstå hvor du har dette fra, jeg slår da Tesla enkelt som bare det, med en Suzuki fra 2005 uten verken antispinn eller engang ABS... Endret 4. juli 2018 av BippeStankelbein Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Tesla uslåelig på dragracing? Jeg kan ikke forstå hvor du har dette fra, jeg slår da Tesla enkelt som bare det, med en Suzuki fra 2005 uten verken antispinn eller engang ABS... Må være en råtass av en Suzuki du har som er raskere enn Audi R8 og Lamborghini Aventador som begge blir slått av Model S. Men gir opp trollingen din nå. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 4. juli 2018 Del Skrevet 4. juli 2018 Må være en råtass av en Suzuki du har som er raskere enn Audi R8 og Lamborghini Aventador som begge blir slått av Model S. Men gir opp trollingen din nå. Min trolling? Var du som startet med "pappan min er sterkere enn pappan din". Jeg diskuterte 4wd systemer, det var du som plutselig skulle sammenligne motoreffekt og akselerasjonstid. Suzukien gjør 0-97 km/h (0-60 mph) på 2,35 sekund, offisiell måling utført av uavhengig tredjepart. Ikke teoritall og fantasitall med rolling start og what-not som enkeltw andre produsenter bruker for å lage skrytetall. https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_motorcycles_by_acceleration Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå