Gå til innhold

Nkom: Chilimobil Fri Data kan være i strid med loven

Anbefalte innlegg

Ifølge Telenor er det snakk om at det blir tilnærmet samme hadtigheter per enhet via 5G i forhold til 4G.
Men mye lavere latency.
Der 5G virkelig viser muskler i forhold til 4G, er antallet enheter som vil kunne være tilkoblet nett.
Det er hele poenget med 5G.
Å ha milliarder av enheter tilkoblet der alle opplever lav latency (ping) slik at flere og nye tjenester som er umulig å levere per dags dato, blir mulig med 5G.

Hm ja da tenker nok Telenor å kunstig begrense farten på 5G.
Det er nemlig ingenting i tech spec som tilsier samme hastighet. 
5G skal være minst 10 ganger raskere enn 4G. 

Jaja kanskje det at Telenor struper 5G får andre aktører til å bygge et eget 5G nett?

- 4G skal etter sigende ha en teoretisk grense på 1Gbit/s til hver ("stasjonær") bruker.
Til sammenligning så skal 5G etter sigende ha en teoretisk grense på 20Gbit/s til hver ("stasjonær") bruker.
Men det er kun en beregning ikke et faktum, gjort på grunnlag av forløpige veldig begrensede tester.

I overført betydning så kan man sammenligne 4G og 5G på lik linje som ved å sette ADSL2+ og VDSL2 opp imot hverandre.

På samme måte som VDSL2 har langt høyere hastigheter på korte avstander fra en sentral og frem til kunden sammenlignet med ADSL2+.
Så gjelder det i prinsippet det samme med forholdet mellom 5G og 4G.

Samme som ved "VDSL2 vs ADSL2+" så ligger styrken i det at man kan nå samme hastigheter på 5G som på 4G på lengre avstander fra sentralene sammenlignet med 4G.

Den økte effektiviteten til 5G fører til langt laver latency sammenlignet med 4G, men ved bruk av de samme frekvensene så er ikke gevinsten nødvendigvis så stor ved å velge 5G over 4G.

Fordelen er at 5G kan utnytte langt høyere frekvenser sammenlignet med 4G.
Og det kan som jeg poengterte innledningsvis gi 5G langt høyere hatigheter på kortere avstander fra sentralen sammenlignet med 4G.

Som er en fordel for folk i byer og andre tett bebyggede strøk.
Mens folk i mer sideliggende utkant strøk kan potensielt sett få nyte høyere og mer stabile hastigheter med 5G enn dem gjør i dag med 4G.

Noe som jeg antar er en del av grunnen til at dem legger ned 3G.
(Side note...
Av en eller annen grunn så minner det meg om når Microsoft lanserte "Windows XP (Home/Pro)".)
Selv om jeg personlig føler det blir litt som å selge huset man bor i uten å ha en annen plass å bo.

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det ikkje blir klart at dei gjer det så forstår eg ikkje vitsen med Ekom lova.

Får ikkje kopla til det utstyret eg vil om eg ikkje får bruke tethering(hotspot).

Så hvis du ikke får misbruke datatilbudet på ett mobilabonnement så kan vi bare skrote hele loven? Det står altså ikke noe annet som er nyttig, bare at du skal kunne koble til hvilke utstyr du vil?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om det ikkje blir klart at dei gjer det så forstår eg ikkje vitsen med Ekom lova.

Får ikkje kopla til det utstyret eg vil om eg ikkje får bruke tethering(hotspot).

Så hvis du ikke får misbruke datatilbudet på ett mobilabonnement så kan vi bare skrote hele loven? Det står altså ikke noe annet som er nyttig, bare at du skal kunne koble til hvilke utstyr du vil?

Så det å ville bruke tilknytinga eg betalar for med ein laptop er misbruk? Så lenge ein ikkje driv og køyrer speedtest i ein loop og liknande, eller bryt lova på andre måtar, så ser eg ikkje heilt korleis det kan vere misbruk.

At eg ikkje forstår vitsen med lova er jo fordi det står at ein skal ha rett til å bruke det utstyr ein vil så lenge det ikkje går ut over andre eller stabiliteten på nettet.

Om Nkom finn ut at det er greit at Chili can nekte oss å bruke tethering, så er det jo fritt fram for alle å låse deg til akkurat det utstyr dei vil.

F.eks. så kan dei sei at du ikkje har lov til å bruke eigen ruter, eller ein Chromecast osv osv. Er jo det som kan blir resultatet.

Endret av Gazer75
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Måten de driver dette abonnementet på er åpenbart problematisk. Det hele går ut på å tilby noe men legge på vage og sannsynligvis irregulære begrenseninger, slik at kunden ikke har mulighet til å bruke det de ble lovet i utgangspunktet. De må gjerne tilby et abonnement med mye data, men de må nok forholde seg til lover og regler, som alle andre. Selv om noen her (overraskende mange faktisk) mener de skal unntas, fordi de personlig syns det er et godt tilbud. La oss håpe disse ikke har planlagt karriere innen justis.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så det å ville bruke tilknytinga eg betalar for med ein laptop er misbruk? Så lenge ein ikkje driv og køyrer speedtest i ein loop og liknande, eller bryt lova på andre måtar, så ser eg ikkje heilt korleis det kan vere misbruk.

At eg ikkje forstår vitsen med lova er jo fordi det står at ein skal ha rett til å bruke det utstyr ein vil så lenge det ikkje går ut over andre eller stabiliteten på nettet.

Om Nkom finn ut at det er greit at Chili can nekte oss å bruke tethering, så er det jo fritt fram for alle å låse deg til akkurat det utstyr dei vil.

F.eks. så kan dei sei at du ikkje har lov til å bruke eigen ruter, eller ein Chromecast osv osv. Er jo det som kan blir resultatet.

Potensielt ja. Du kan belaste nettverket betydelig mer med dedikert ruter for mobilt nett og ett dusin laptopper, I forhold til en mobil.

For loven inneholder bare begrensing på utstyr. Den inneholder ikke noe begrensinger på eksempelvis prioritering av innhold eller tjenester...

Det er ellers en stor forskjell på ett generelt bruksområde, som hotspot/tethering, og spesifikt utstyr, som eksempelvis om Telenor bare tillater mobiler de selv selger.

Lenke til kommentar

Selvsagt, men nå har jo faktiskt Chilimobil lovet opp til 1 TB. Det er da jaggu meg dems egen feil da.

Ja, men det er ikke bare totalmengden med data du laster ned som er relevant heller.

Om du pøser på med nedlasting mellom 3 og 5 om natten er det nok mye mindre belastning på nettet enn om du gjør det rundt rushtiden med dedikert utstyr.

Lenke til kommentar

Minner meg om episoden om Soup Nazi fra Seinfeld, dette her..  Finn deg i vilkårene eller velg en annen leverandør.

edit: Ville det være i strid med norsk lov å "nekte å betjene kunder vi ikke liker"?

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Bra du i praksis motbeviser DDoS med en setning Drunkenvalley. Kapasiteten inn mot serveren blir bare delt etter nødvendighet...

Seriøst, hvis du ikke vet hva du snakker om er det faktiskt helt greit å ikke si noe. Hvordan i alle dager tror du nettet funker i rushtida? 

En DDOS oppstår når det ankommer mange flere forespørsler enn et punkt kan takle, og gjerne utnytter kjente svakheter for å legge på mer vekt ved hver forespørsel. Dette trenger ikke mye båndbredde, det er nok å spamme en stakkars ruter med korte henvendelser til den ikke klarer holde trinn.

Men dette er ikke i nærheten av hva som skjer når en person forsøker bruke 1TB på 1 dag. Hvis f.eks et punkt er begrenset til 60 Mb/s, og det er 120 kunder som prøver å laste ned noe (uavhengig av størrelse) får alle 0.5 Mb/s. Hvis det er 1 Gb/s grense og det er 120 kunder kan hver kunde samtidig bruke 8.3 Mb/s.

Mer reelt er dette situasjonen ved fleste stasjoner: 1 Gb/s grense, og gjerne et par tusen kunder. Men av de kundene er det typisk knapt 300 kunder som bruker nettet, og de fleste har korte henvendelser. Her kan en person med 1TB grense laste ned i lett 100 Mb/s uten at en eneste sjel enser noe forskjell i det hele tatt.

Mest sannsynlig får dem ikke til å gjøre det da - siden dette er mobil teknologi opplever nok den teoretiske kunden kun... tja, 60-70 Mb/s.

• Liker 3
Lenke til kommentar

En DDOS oppstår når det ankommer mange flere forespørsler enn et punkt kan takle, og gjerne utnytter kjente svakheter for å legge på mer vekt ved hver forespørsel. Dette trenger ikke mye båndbredde, det er nok å spamme en stakkars ruter med korte henvendelser til den ikke klarer holde trinn.

Ja, kapasiteten blir delt etter nødvendighet, slik at hver enkelt får en ubrukelig liten del...

Når de fleste svakhetene som utnyttes for DDoS går ut på nettop å få sendt mer data, så har nok båndbredden en del å si.

Lenke til kommentar

Nei, det har det det ikke.

Bra du motbevise det da.

Rart at eksempelvis Chargen er en sårbarhet som brukes til DDoS, når det eneste den gjør er at du sender en liten pakke til en sarbar server, som da sender en større pakke til offeret. Det er altså 1:1 med antall request angriper sender og offeret mottar, mens datamengden mangedobles.

Eller memcrashed, som var brukt i det så langt kraftigste DDoS angrepet mot GitHub på 1.3Tb/s. I hovedsak 1:1 mellom angriper og offer i antallet request, mens datamengden blir mangedoblet (opp mot 50k) via den sårbare serveren...

.

Neida, det har ingenting å si...

Hvilke enhet brukes for å måle styrken på DDoS angrep?

.

Endret av Spoki0
Lenke til kommentar

Kjør på, presses de litt på dette så kommer de til å fjerne hele abonomentet...

ja jeg tror det samme kommer også til og skjer vis de presses . Problemet for chill er jo at de eiere ikke sit eget mobil net men må leier. Derfor betaler de per MB som brukes. De må derfor regner med at folk ikke bruker alt data opp men bare en liten del. og vis noen får bruker mye så er det ikke farlig. Det er basic buisness. Men det gjør at konkurrenter må kommer opp med noe bedre . Sånn har det hvert med gratis sms og mms, og så kom gratis tale tid osv.. og nå mangle vi bare ubegrenset data .. men data er litt vanskeligere . Det har alltid hvert de små aktørene som har pushed for forbrukerne. Det er sånn konkurranse fungere ... Nå i denne saken her er jeg litt delt , jeg vet ikke om det er så mye med net nøytralitet og gjør .. og vis man pushe denne grensen at det er ok hvor kan man pushe grenser neste gang ? Kanje man burde gjør midlertidig unntak for ekstrem store menger mobil data som er regnet kun til mobilen vis man bruke alt for mye fram til alle har kommet etter ? Vis man tillate det her vil man tillater det oftere på andre steder også ? det er noen vanskelige spørsmål . Men i denne saken vis man hadde bare ignorert det så hadde det nok hvert i lengden bra for forbrukerne og vi hadde kommet etter med data mengder i forhold til resten av europa

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

En drøy mnd har gått siden sist kommentar, vil det si at de fleste som har Chilimobil nå ikke har mer å klage på?
Virker som om de fleste klarer å holde seg innenfor det Chilimobil mener er akseptabelt.
Det er bare det at slike som "Marius" som skriver for TEK og jobber for et underselskap av Telenor skriker så høyt.

Jeg stilte nettopp spm om personlige erfaringer med dette abonnementet i en FB gruppe i dag og alle som svarte sa at de hadde delt data mellom både egne og andres enheter uten problemer. De som pluttslig har behov for å bruke mer enn 30Gb pr dag har jo da tidligere hatt et behov som ingen kunne dekke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...