Gå til innhold

Nkom: Chilimobil Fri Data kan være i strid med loven

Anbefalte innlegg

De kan ikke reklamere for "fri bruk" når det ikke er fri bruk. Det er villedende markedsføring. Da får de endre navn til "Chili 30GB dagen", som heller ikke er et dårlig tilbud, men i hvert fall er sant. Det er liten tvil om at Chili har kalt dette "fri bruk" selv om de vet de ikke har kapasitet til å levere produktet, ergo det er et markedsføringstriks.

Det du kommer med her er bare rot og tøys. Les hva som står på bestillingssiden og i vilkårene for abonnementet, du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg betaler heller samme pris for langt mindre data hos en annen leverandør. Makan til falsk markedsføring og restriksjoner på hvordan man skal benytte seg av abonnementet skal man lete lenge etter. Skjønner ikke at så mange føler dette er greit.

Hvilken falske markedsføring? Alt står på bestillingssiden og i vilkårene.

• Liker 4
Lenke til kommentar

At du i det hele tatt har et begrep som å "misbruke kapasiteten" betyr at vi er på helt forskjellige bølgelengder i denne diskusjonen.

Om jeg vil streame paradise hotel i 4K, se Netflix på PC via tethering, eller laste ned en 1000GB fil første dagen burde være revnende likegyldig for operatøren, og det er dette Nkom er enige med oss i.

Om dette på noe vis fører til at de ikke kan tilby 1000GB eller at det går utover kapasiteten/hastigheten til andre kunder betyr at tilbudet ikke var bærekraftig til å begynne med.

Selvsagt kan man misbruke tjenesten så det går ut over den og kapasiteten i nettet.

Det er ikke revnende likegyldig for operatøren eller andre kunder om en kunde bruker enormt av nettverket så det går ut over andre.

De kan tilby et tak på 1000 GB, og på gitte vilkår. Les vilkårene og slutt med sytingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så folk som bruker tethering de misbruker kapasiteten i mobilnettet? Nei du den kjøper jeg slett ikke. Wifi hotspot og deling av nett er blitt helt vanlig blant dagens mobilbrukere. Det er noe vi alle tar for gitt og noe som aldri tidligere har vært forsøkt blokkert for fra noen andre operatører. Det Chili her forsøker skurrer ikke bare i vanlige folks ører men også for Nkom.

Nei, de misbruker det ikke nødvendigvis, men sjansen for misbruk øker. Det kan fort ta opp altfor stor kapasitet i nettverket fordi kunden ikke lenger gidder å begrense seg selv på samme måte som han må med et dårligere abonnement.

At hotspot er blitt vanlig høres merkelig ut for det er ikke så mange der ute blant "vanlige folk" som bruker det.

Når det kommer til tåpeligheter i denne tråden så ranker du på topp fem i mine øyne. Du er så forblindet av "fri data" at du helt lukker øynene for det Chili har gjort som er tvilsomt i saken. Også forsøker du å snu og vende på det folk skriver for å få det til å passe ditt syn på saken og du lever jo i den forvillelsen at du tror at de punktene til Chili i avtalen er uangripelige. At du fortsatt tror det nå etter at Nkom kom på banen skjønner jeg ikke. Hva du og jeg mener spiller liten rolle om Nkom sier Chili må endre vilkårene.

Jeg er ikke forblindet av "fri data" fordi jeg ikke tror det er fullstendig fritt og har aldri trodd det. Tvert imot har jeg vært klar over begrensningene i abonnementet, og de gjør meg ingenting.

Jeg forsøker ikke å snu og vende på et folk skriver, men jeg påpeker at argumentasjonen deres stinker og at de bare prøver å ødelegge et abonnement som mange ønsker velkommen med åpne armer.

Jada, hvis Nkom driter seg ut og tvinger Chili til å slutte å tilby abonnementet så kan de dra til helvete. Det er mulig de formelt har rett, men idiotien deres vil da gå ut over meg og mange andre som er fornøyde med tjenesten som den er. Det idiotiske er at de da lar folk som ikke er kunder ødelegge for de som faktisk er, og ønsker å være, kunder.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg kan pent drite i hva dem sier når det bryter lovverket.

Det er da slett ikke sikkert at de bryter loven. Men det er ikke poenget. Poenget er at vilkårene kommer klart og tydelig frem, så det nytter ikke å lyve om at de ikke gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Først ut med blllig data" har alle glømt tiden da ubegrensa data va inklusivt i abonnemenetet ??

Og har du glemt tidsalderen hvor telefoni, SMS og MMS ble taksert pr. min, pr. stykk? Det har ihvertfall skjedd noen positive endringer. Selv om datapakker er siste skanse.

Lenke til kommentar

Som jeg påpekte i en annen tråd om denne saken, så er Chili-abonemmentet et PR-stønt som er ulovlig slik det fremstår. Det er fint å se at NKOM nå kommer på banen. Herunder viser de til det det samme som ble påpekt, nemlig i hvilken grad en mobiloperatør har lov til å begrense brukerens rett til å bruke sine enheter fritt. Herunder hva som ligger innenfor vanlig bruk av et mobilabonnement i Norge hvor det er helt normalt å bruke f.eks. hotspot og hva som ligger i normal bruk av en mobiltelefon eller andre enheter hvor f.eks. hotspot er en funksjon. Har man kjøpt datamengden skal man ha full adgang til å bruke den f.eks. til hotspot. NKOM trekker her frem EU-regler i tillegg.

Chili må endre abonnementet sitt eller trekke det tilbake. Dersom Chili utvikler en ny praksis som begrenser definisjoner og hva som omfattes som normal bruk, vil det kunne legge store begrensninger i folks mobiltilbud. Det er en god grunn til at andre leverandører ikke har vært så "revolusjonerende" å kommet med tilsvarende mobilabonnement før dette. Chili derimot har gjort det i et PR-stønt som er villedende markedsføring og ulovlig om de ikke sikrer at det reelt sett er faktisk fri bruk. Det vil jo kunne koste dem dyrt om folk bruker tilbudet maksimalt. I fremtiden derimot tror jeg alle mobilabonnement vil bli som bredbåndsabonnement i dag. Det blir stadig mer normalt at man skal se TV på mobile enheter i 4K og gjerne bruker 30 GB i slengen. I våre naboland tilbyr operatørene mye større datapakker, så i Norge blir vi melket med dyre og små datapakker. Det bør forbrukere reagere negativt på.

Om ikke fri bruk, så er det ihvertfall tid for store billige datapakketilbud i Norge slik at vi som forbruker kan bruke mobile enheter fritt til å se f.eks. Netflix etc uten å tenke på at vi går tom.

Dette handler også om den tekniske utviklingen. Forskjell på små og store datamengder versus pris har mye å si for hva virksomheter kan tilby av nettjenester i Norge. Det bør være en felles interesse at nordmenn ligger i fronten av utviklingen og har de nyeste og beste tjenestene på nettet.

Andre aktører bør også være bekymret når en liten operatør forsøker å endre bransjestandard i negativ retning med å omdefinere begreper.

Det er veldig interessant uansett det som skjer nå. At Chili mobil tør prøve seg. At vi lærer at det har en vanskelig å nå kundestøtte.

Hvordan kom Nkom på banen her da? Var det andre teleoperatører, Nkom selv som var oppmerksomme eller kunder hos teleselskap som ledet til at Nkom uttaler seg?

Nå har jeg ikke ofret det å lese diskusjonstråden om han Marius som utfordret Chili mobil. Syntes jo det var litt barnslig å ta tyren med hornene allerede så tidlig, samtidig som at det gir en raskere avklaring og at det nå ryddes opp etterpå.

Lenke til kommentar

Nei, de misbruker det ikke nødvendigvis, men sjansen for misbruk øker. Det kan fort ta opp altfor stor kapasitet i nettverket fordi kunden ikke lenger gidder å begrense seg selv på samme måte som han må med et dårligere abonnement.

At hotspot er blitt vanlig høres merkelig ut for det er ikke så mange der ute blant "vanlige folk" som bruker det.

Jeg er ikke forblindet av "fri data" fordi jeg ikke tror det er fullstendig fritt og har aldri trodd det. Tvert imot har jeg vært klar over begrensningene i abonnementet, og de gjør meg ingenting.

Jeg forsøker ikke å snu og vende på et folk skriver, men jeg påpeker at argumentasjonen deres stinker og at de bare prøver å ødelegge et abonnement som mange ønsker velkommen med åpne armer.

Jada, hvis Nkom driter seg ut og tvinger Chili til å slutte å tilby abonnementet så kan de dra til helvete. Det er mulig de formelt har rett, men idiotien deres vil da gå ut over meg og mange andre som er fornøyde med tjenesten som den er. Det idiotiske er at de da lar folk som ikke er kunder ødelegge for de som faktisk er, og ønsker å være, kunder.

Nei nå bare gir jeg deg helt opp. Du maler på om akkurat det samme og nekter å ta inn over deg hva som faktisk har skjedd. Og om det nå viser seg at Nkom gjør at Chili må endre vilkår så mener du at selv om Nkom har formelt rett og Chili da har feil så er det Nkom som har driti seg ut? 

Nå orker jeg ikke lese mer fra deg, du trenger ikke quote meg mer for jeg kommer ikke svare deg og kommer heller ikke til å lese mer av det du skriver. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror det heller blir prising etter hvor på døgnet slik strømmålere er, man får mest datatrafikk\hastighet om man laster ned på natten eller midt på dagen, men kvelden og ettermiddagen blir dyrest.

Greit å si de bør øke frekvensområdet og kanaler, men problemer er det koster penger.

Det er dyrt bare å kjøpe lisens til en frekvens, så kommer fiberutgifter og mye annet.

Så er ikke småpenger for å si det slik.

Det har jeg liten tro på, at vi skal få differensierte priser på mobildata. Fordi folk flest vil ha tilnærmet likt behov for når på døgnet hovedforbruket av data oppstår. Og for de aller fleste er det jo ikke midt i natten. Jeg tror ikke vi rekker å få så omveltende endringer på dataforbruk før mye av problemene fra 4G er historie ved overgang til 5G. For vi er der alt på senhøsten eller tidlig neste år. Eller senest i 2020. Men 5G i mobilen ser ut til å komme alt til høsten, og da blir det rart og merkelig om operatørene skal holde igjen i flere år før de starter å bygge ut 5G nettet. 

Lenke til kommentar

Det har jeg liten tro på, at vi skal få differensierte priser på mobildata. Fordi folk flest vil ha tilnærmet likt behov for når på døgnet hovedforbruket av data oppstår. Og for de aller fleste er det jo ikke midt i natten. Jeg tror ikke vi rekker å få så omveltende endringer på dataforbruk før mye av problemene fra 4G er historie ved overgang til 5G. For vi er der alt på senhøsten eller tidlig neste år. Eller senest i 2020. Men 5G i mobilen ser ut til å komme alt til høsten, og da blir det rart og merkelig om operatørene skal holde igjen i flere år før de starter å bygge ut 5G nettet.

Hastigheten på 5G blir omtrentlig den samme som 4G. Forskjellen ligger i latency og mamimo (massive multiple input, multiple output. Og 5G vil være så krevende å bygge ut at det kun vil være tilgjengelig i byer og tettsteder. Ellers vil 4G (LTE) være foretrukket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hastigheten på 5G blir omtrentlig den samme som 4G. Forskjellen ligger i latency og mamimo (massive multiple input, multiple output. Og 5G vil være så krevende å bygge ut at det kun vil være tilgjengelig i byer og tettsteder. Ellers vil 4G (LTE) være foretrukket.

Tenker du da på hastighen per bruker? Eller total kapasitet? for sies i følge rykter er 5g 20 ganger raskere en 4g.

Det er nok byer som blir først prioritert, godt mulig på fjellet etc må de gjøre større oppgraderinger også.

Lenke til kommentar

Tenker du da på hastighen per bruker? Eller total kapasitet? for sies i følge rykter er 5g 20 ganger raskere en 4g.

Det er nok byer som blir først prioritert, godt mulig på fjellet etc må de gjøre større oppgraderinger også.

Ifølge Telenor er det snakk om at det blir tilnærmet samme hadtigheter per enhet via 5G i forhold til 4G. Men mye lavere latency. Der 5G virkelig viser muskler i forhold til 4G, er antallet enheter som vil kunne være tilkoblet nett. Det er hele poenget med 5G. Å ha milliarder av enheter tilkoblet der alle opplever lav latency (ping) slik at flere og nye tjenester som er umulig å levere per dags dato, blir mulig med 5G.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo helt klart riktig av NKOM å undersøke lovligheten i avtalen. Og om det viser seg at Chili bryter med EKOM-loven er det og rett og rimelig at de må føye seg etter den, slik alle andre operatør må. Likhet for loven. Bare fordi du liker et produkt betyr ikke det at man bør de igjennom fingrene for det.

Og nettnøytralitet et et viktig prinsipp å holde fast på. Ekstremt viktig.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ja det er godt mulig, jeg vet ingenting om hvor tett 5G senderne skal stå. Uansett så er det jo i tett befolkede områder de største problemene med 4G råker flest. For mange brukere på samme sender. Kapasitet på 5G blir langt større slik at da er det ikke et problem om jeg har skjønt 5G korrekt. 

Lenke til kommentar

Ifølge Telenor er det snakk om at det blir tilnærmet samme hadtigheter per enhet via 5G i forhold til 4G. Men mye lavere latency. Der 5G virkelig viser muskler i forhold til 4G, er antallet enheter som vil kunne være tilkoblet nett. Det er hele poenget med 5G. Å ha milliarder av enheter tilkoblet der alle opplever lav latency (ping) slik at flere og nye tjenester som er umulig å levere per dags dato, blir mulig med 5G.

Hm ja da tenker nok Telenor å kunstig begrense farten på 5G. Det er nemlig ingenting i tech spec som tilsier samme hastighet. 

5G skal være minst 10 ganger raskere enn 4G. 

Jaja kanskje det at Telenor struper 5G får andre aktører til å bygge et eget 5G nett?

Lenke til kommentar

Tror det heller blir prising etter hvor på døgnet slik strømmålere er, man får mest datatrafikk\hastighet om man laster ned på natten eller midt på dagen, men kvelden og ettermiddagen blir dyrest.

Greit å si de bør øke frekvensområdet og kanaler, men problemer er det koster penger.

Det er dyrt bare å kjøpe lisens til en frekvens, så kommer fiberutgifter og mye annet.

Så er ikke småpenger for å si det slik.

Jeg kan si dette: Fiberen er der allerede, og det er ikke den som er begrensingen typisk sett...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror chilimobi sitt omdømmet er svekket om 1-2 år kanskje de vil få flere kunder men tar vel litt tid de er veldig uferdig.

Både telenor og telia sier de ikke kan komme med ligdene datapakker på grunn av tekniske utviklingen uten begrensinger fordi 4g standarden kun har 300 mbit\600 mbit bredbånde delt på antall brukere ofter det ikke satt opp hastighetbegensinger så.

Bare tull, du skal ikke lenger enn til Sverige så finner du mye større datapakker og fri data hos de fleste operatørene, til lavere pris enn i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg kan pent drite i hva dem sier når det bryter lovverket.

Og dette er kjernen i denne saka. Dei kan ikkje nekta kundane å bruke hotspot.

Det er ikke avklart om det bryter loven eller ikke. Så enn så lenge er avtalevilkårene gyldige.

Lenke til kommentar

Det er ikke avklart om det bryter loven eller ikke. Så enn så lenge er avtalevilkårene gyldige.

Om det ikkje blir klart at dei gjer det så forstår eg ikkje vitsen med Ekom lova.

Får ikkje kopla til det utstyret eg vil om eg ikkje får bruke tethering(hotspot).

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...