Tore Rosander Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Ja det kan brukes i en telefon. Uansett så kan du ikke kreve at tilbyderen legger til rette for dette, feks så kan du ikke kreve å få internett på mobilen selv om du har bredbånd via kabel hjemme (altså fritt valg av terminal) men dersom du finner en løsning for å få hjemmenettet på telefonen din så kan de ikke nekte deg det.Går helt fint å bruke internetten du har i kabel hjemme på mobilen. Du har hørt om WiFi ? Jeg hadde jo håpet at du kanskje tenkte litt. Men ja la oss ta WiFi, det er ikke alle isper som leverer modem med innebygget WiFi. Jeg kan ikke kreve å få dette av min isp, det må jeg fikse selv MEN de kan ikke nekte meg å dele nettet mitt via WiFi selv om de ikke legger til rette for det. Det jeg tenkte på var at du ikke kan kreve å få hjemmenettet ditt levert på ett simkort slik at du kan bruke det på mobilen, men dersom du lager din egen basestasjon å deler Internett med den er det ingen som kan nekte deg (utenom at det ikke er lov å sette opp egne basestasjoner). Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 (endret) Hva er det du snakker om? Denne saken handler om påstått brudd på nettnøytralitet. Det står ikke noe om "hva som rimer". Dette abonnementet er helt ulikt alt annet der ute, så å begynne å snakke om "ikke rimer" blir bare tåpelig. Så du skal stå fritt til å bruke det til ulovligheter, eller til å misbruke kapasiteten så det går ut over andre kunder? Så folk som bruker tethering de misbruker kapasiteten i mobilnettet? Nei du den kjøper jeg slett ikke. Wifi hotspot og deling av nett er blitt helt vanlig blant dagens mobilbrukere. Det er noe vi alle tar for gitt og noe som aldri tidligere har vært forsøkt blokkert for fra noen andre operatører. Det Chili her forsøker skurrer ikke bare i vanlige folks ører men også for Nkom. Angående "misbruke kapasiteten, vel jeg kan ikke si det bedre enn tåkefyrste alt har gjort. At du i det hele tatt har et begrep som å "misbruke kapasiteten" betyr at vi er på helt forskjellige bølgelengder i denne diskusjonen. Om jeg vil streame paradise hotel i 4K, se Netflix på PC via tethering, eller laste ned en 1000GB fil første dagen burde være revnende likegyldig for operatøren, og det er dette Nkom er enige med oss i. Om dette på noe vis fører til at de ikke kan tilby 1000GB eller at det går utover kapasiteten/hastigheten til andre kunder betyr at tilbudet ikke var bærekraftig til å begynne med. Når det kommer til tåpeligheter i denne tråden så ranker du på topp fem i mine øyne. Du er så forblindet av "fri data" at du helt lukker øynene for det Chili har gjort som er tvilsomt i saken. Også forsøker du å snu og vende på det folk skriver for å få det til å passe ditt syn på saken og du lever jo i den forvillelsen at du tror at de punktene til Chili i avtalen er uangripelige. At du fortsatt tror det nå etter at Nkom kom på banen skjønner jeg ikke. Hva du og jeg mener spiller liten rolle om Nkom sier Chili må endre vilkårene. Endret 30. juni 2018 av bojangles 7 Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Du kan ikke drite i hva de sier, siden de definerer hva de tillater og ikke med abonnementet. Begrensningene kommer tydelig frem der. Joda, jeg kan pent drite i hva dem sier når det bryter lovverket. 1 Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Hva er det du snakker om? Denne saken handler om påstått brudd på nettnøytralitet. Det står ikke noe om "hva som rimer". Dette abonnementet er helt ulikt alt annet der ute, så å begynne å snakke om "ikke rimer" blir bare tåpelig. Så du skal stå fritt til å bruke det til ulovligheter, eller til å misbruke kapasiteten så det går ut over andre kunder? Så folk som bruker tethering de misbruker kapasiteten i mobilnettet? Nei du den kjøper jeg slett ikke. Wifi hotspot og deling av nett er blitt helt vanlig blant dagens mobilbrukere. Det er noe vi alle tar for gitt og noe som aldri tidligere har vært forsøkt blokkert for fra noen andre operatører. Det Chili her forsøker skurrer ikke bare i vanlige folks ører men også for Nkom. Angående "misbruke kapasiteten, vel jeg kan ikke si det bedre enn tåkefyrste alt har gjort. At du i det hele tatt har et begrep som å "misbruke kapasiteten" betyr at vi er på helt forskjellige bølgelengder i denne diskusjonen. Om jeg vil streame paradise hotel i 4K, se Netflix på PC via tethering, eller laste ned en 1000GB fil første dagen burde være revnende likegyldig for operatøren, og det er dette Nkom er enige med oss i. Om dette på noe vis fører til at de ikke kan tilby 1000GB eller at det går utover kapasiteten/hastigheten til andre kunder betyr at tilbudet ikke var bærekraftig til å begynne med. Når det kommer til tåpeligheter i denne tråden så ranker du på topp fem i mine øyne. Du er så forblindet av "fri data" at du helt lukker øynene for det Chili har gjort som er tvilsomt i saken. Også forsøker du å snu og vende på det folk skriver for å få det til å passe ditt syn på saken og du lever jo i den forvillelsen at du tror at de punktene til Chili i avtalen er uangripelige. At du fortsatt tror det nå etter at Nkom kom på banen skjønner jeg ikke. Hva du og jeg mener spiller liten rolle om Nkom sier Chili må endre vilkårene. Å bruke hotspot med 40gb datapakke kan ikke sammenlignes med en pakke på _opptil_ 1000gb når du snakker om kapasitet i ett mobilnett. Enten må vi godta begrenset bruksmuligheter eller lavere datapakker. Så er spørsmålet, er det ikke bedre å ha både chili sitt abonnement og vanlige mobile bredbånd? Nettnøytalitet lovverket passer rett og slett ikke i mobilnettet når det gjelder denne problemstillingen. Å bygge fiber fra vegg til vegg er fryktelig mye enklere enn å øke kapasitet på 3n basestasjon. I verste fall ender vi opp med å ikke kunne kalle nettet 4g fordi ingen får nok kapasitet. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Å bruke hotspot med 40gb datapakke kan ikke sammenlignes med en pakke på _opptil_ 1000gb når du snakker om kapasitet i ett mobilnett. Enten må vi godta begrenset bruksmuligheter eller lavere datapakker. Så er spørsmålet, er det ikke bedre å ha både chili sitt abonnement og vanlige mobile bredbånd? Nettnøytalitet lovverket passer rett og slett ikke i mobilnettet når det gjelder denne problemstillingen. Å bygge fiber fra vegg til vegg er fryktelig mye enklere enn å øke kapasitet på 3n basestasjon. I verste fall ender vi opp med å ikke kunne kalle nettet 4g fordi ingen får nok kapasitet. Hvis det er praktiskt umulig å nå grensen er det falskt produkt. Nettnøytralitet-reglene passer helt og rett, det er bare tull som foregår her. 4 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Jeg betaler heller samme pris for langt mindre data hos en annen leverandør. Makan til falsk markedsføring og restriksjoner på hvordan man skal benytte seg av abonnementet skal man lete lenge etter. Skjønner ikke at så mange føler dette er greit. Hvilke andre operatører tilbyr 30GB om dagen? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 (endret) https://beta.telia.no/mobilabonnement/ SMART TOTAL 40 GB 699,- Kjøp ubegrenset data i 1 eller 3 timer, og bruk så mye du vil uten å ta fra inkludert data. HASTIGHET PRAKTISK MAKSIMAL OPPLASTINGS-HASTIGHET Telia 4G+ Opptil 220 Mbit/s Opptil 35 Mbit/s Telia 4G Opptil 80 Mbit/s Opptil 35 Mbit/s Telia 3G Opptil 30 Mbit/s Opptil 8 Mbit/s Telia 2G Opptil 200 kbit/s Opptil 100 kbit/s er dette riktig? for jeg har ingen problem å få 50 mbit opplastinghastighet på 4g. Mener før jeg har klart 120 mbit på 4g uten å få 4g+ symbolet men ikke ofte. Endret 30. juni 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Å bruke hotspot med 40gb datapakke kan ikke sammenlignes med en pakke på _opptil_ 1000gb når du snakker om kapasitet i ett mobilnett. Enten må vi godta begrenset bruksmuligheter eller lavere datapakker. Så er spørsmålet, er det ikke bedre å ha både chili sitt abonnement og vanlige mobile bredbånd? Nettnøytalitet lovverket passer rett og slett ikke i mobilnettet når det gjelder denne problemstillingen. Å bygge fiber fra vegg til vegg er fryktelig mye enklere enn å øke kapasitet på 3n basestasjon. I verste fall ender vi opp med å ikke kunne kalle nettet 4g fordi ingen får nok kapasitet. Nei det er ikke enten eller. I våre naboland så går det helt fint. Det løser seg nok her og skal du se. Hva som passer best for folk lar jeg være opp til hver enkelt. Noen trenger mobilt bredbånd i tillegg andre gjør nok ikke det. Joda nettnøytralitet og ærlige vilkår i avtalene passer helt fint også for Chili. Og skulle det nå vise seg at det ikke er mulig å økonomien til å gå rundt likevel så er det jo tilbudet fra Chili som var feil, samt deres vilkår. Ikke kravene fra Nkom. Om det er kapasitetsproblemer i 4G nettet så må eier av nettet enten øke kapasiteten ved å bygge ut flere sendere eller sørge for å være tidlig ute på 5G. At folks dataforbruk øker er jo helt naturlig når det blir flere og flere tjenester som fordrer båndbredde. De nye toppmodellene fra kjente smartphone produsenter starter overgangen til 5G kanskje alt i høst, og fra og med 2019 vil stadig flere mobiler få dette. At telekom bransjen sørger for at de er på ballen tar jeg som en selvfølge. Telenor har tidligere sagt de skal ha 5G fra 2020, men om vi alt i høst får mobiler med 5G modem så vil nok spesielt de største byene få 5G allerede før 2020. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Om det er kapasitetsproblemer i 4G nettet så må eier av nettet enten øke kapasiteten ved å bygge ut flere sendere eller sørge for å være tidlig ute på 5G. At folks dataforbruk øker er jo helt naturlig når det blir flere og flere tjenester som fordrer båndbredde. Tror det heller blir prising etter hvor på døgnet slik strømmålere er, man får mest datatrafikk\hastighet om man laster ned på natten eller midt på dagen, men kvelden og ettermiddagen blir dyrest. Greit å si de bør øke frekvensområdet og kanaler, men problemer er det koster penger. Det er dyrt bare å kjøpe lisens til en frekvens, så kommer fiberutgifter og mye annet. Så er ikke småpenger for å si det slik. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Tror det heller blir prising etter hvor på døgnet slik strømmålere er, man får mest datatrafikk\hastighet om man laster ned på natten eller midt på dagen, men kvelden og ettermiddagen blir dyrest. Greit å si de bør øke frekvensområdet og kanaler, men problemer er det koster penger. Det er dyrt bare å kjøpe lisens til en frekvens, så kommer fiberutgifter og mye annet. Så er ikke småpenger for å si det slik. At det koster penger er ikke et problem. Ikke for Telenor. De har melket det norske markedet i så mange år nå at de har allverdens kapital å ta av for å bygge ut. Telenor har netto på 43 kroner per hundrelapp inn. Det er rom for å bygge ut. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Gi oss fri data (1tb) men begrensning på fart om dei ikkje kan gi oss begge deler. Trenger ikkje så mykje meir enn 20 Mbit på mobilen ( i dag). Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 At det koster penger er ikke et problem. Ikke for Telenor. De har melket det norske markedet i så mange år nå at de har allverdens kapital å ta av for å bygge ut. Telenor har netto på 43 kroner per hundrelapp inn. Det er rom for å bygge ut. Men icenet og telia er ikke så store. De har eget nett. Hva telenor vil eller kan spiller ingen rolle for de vil ikke hjelpe konkurenten sin. Tror også er problemet telenor ville fått monipol om de gjorde som chilimobil. Det ville gitt konkuransetilsynet kritikk. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 4mbit, fri grense, da kommer man på rundt 1TB maks pr måned med kontinuerlig nedlasting og alle blir fornøyde 2 Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 (endret) Eller billigere satser for 1 og 3 timer fri bruk så man kan streame filmer og serier på 4K TV uten å bli ruinert... Endret 30. juni 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 4mbit, fri grense, da kommer man på rundt 1TB maks pr måned med kontinuerlig nedlasting og alle blir fornøyde Da vil jeg heller ha 1TB og fri fart som det er nå. Jeg laster ikke ned noe annet enn spill i ny og ned. 4mbit er det jeg har på bredbåndet hjemme å det tar vanvittig lang tid å laste ned spill og spill oppdateringer med det. Så bruker mobilen til sånne ting og har ikke blitt oppringt av chilli enda 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Hvilke andre operatører tilbyr 30GB om dagen? Ingen? Chili lar seg uansett ikke bruke 30 GB om dagen. Lenke til kommentar
Beffa1 Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Ingen? Chili lar seg uansett ikke bruke 30 GB om dagen. Har vært oppe i 40GB på en dag, ikke hørt et pip fra Chili, har både brukt som hotspot og delt litt. Endte på ca 160Gb første måned, og må si friheten til å bruke telefonen akkurat slik JEG vil er magisk. Chili er mitt favorittselskap så langt i 2018 Lenke til kommentar
5ZHK7SO3 Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 (endret) Sånn, sagt opp ice og byttet til chili... Klarer nok ikke å laste 1 terra i mnd. Hadde gjort samme om det var 0,5 terra i pakka. Ingen som matcher dette. Endret 30. juni 2018 av 5ZHK7SO3 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Har vært oppe i 40GB på en dag, ikke hørt et pip fra Chili, har både brukt som hotspot og delt litt. Endte på ca 160Gb første måned, og må si friheten til å bruke telefonen akkurat slik JEG vil er magisk. Chili er mitt favorittselskap så langt i 2018 Du vet du egentlig ikke har lov til å bruke den som hotspot? Så den friheten du snakker om kan brått ta slutt. 2 Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 30. juni 2018 Del Skrevet 30. juni 2018 Du vet du egentlig ikke har lov til å bruke den som hotspot? Så den friheten du snakker om kan brått ta slutt. Og dette er kjernen i denne saka. Dei kan ikkje nekta kundane å bruke hotspot. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg