Gå til innhold

Minne og prosessor vs. overklokking

dreliten

Anbefalte innlegg

Har man egentlig noe igjen for å tyne prosessor og RAM til siste Hz? Merker man forskjell under bruk av f.eks. spill om man tyner en P4 2.8 GHz prosessor til 3.5 Ghz og kanskje opp til 3.7 Ghz?? Samme med minne?

Har fått med meg at det er viktig at RAM-bussen kjører synkront med CPU-bussen - men det er jo så vanvittig mye dyrere med PC4000/4200/4400 i forhold til en ordinær PC3200 for FSB200! Utgjør det virkelig en så stor forbedring at det kan forsvares? eller er det bare litt "kult" å ha på en måte....?

Erter sikkert på meg endel garvede overklokkere nå som himler med øynene over min uvitenhet. Men ytelsesforbedringer på noen få prosent - er det egentlig verdt det? i praksis??

Tilslutt:

Hvor mye kan man egentlig overklokke de ulike prosessorene? Er det like lett å overklokke en P4 3GHz med 25% (3.75GHz) som det er med en 2.4 GHz -> 3GHz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det egentlig verdt det?

tror ikke det er vært pengene(men sikkert cool)

et bra hk koster jo litt om man ikke har det rette fra før,og rask ram er

ikke billig.gjelder jo også og ha bra kjøling..

tror man lett får en veldig bra cpu(p4 3.2 eller xp 3200+) får den prisen..

men kan bare snakke får meg selv her,er bare en slik mandagsoverklokker

som oc når man skal ta en 3d mark av og til..

men mere ytelse og kansje ustabil pc og høy temp.(noe jeg ikke liker)

vel,som sakt vet jo lite selv(er ingen ekspert)men tror man skal vite mye om hardware får og komme langt med overklokking.så jeg har respekt får disse "gutta"...

Lenke til kommentar

Overklokking er helt gratis hvis du nøyer deg med å overklokke de delene du tilfeldigvis har (innntil du ødelegger noe). Hvis du derimot kjøper ekstra dyrt utstyr i den hensikt å kunne overklokke, det er da kronene ruller. De er også da hobbyen slår til.

Overklokking er en hobby, på lik linje med mange andre. Oppdagertrang, kreativitet, skapertrang, bli best etc. er motivasjonsfaktorer. Det er spennende å se hva man klarer å få til.

Det er da enkelte av oss som "overklokker" bilen også, køler på med litt høyere ladetrykk, annen tenning, mer drivstoff, større turbo, polert innsug, større ladeluftkjølere etc...

Det er vel 98% gutter som bedriver dette. Hva er så "galt" med oss? Er det noe galt i dette da... :D

Lenke til kommentar

På spill o.l. (benchmarks) så blir vel ytelsesøkninga ganske minimal. Det man derimot kan tjene MASSE tid på er ting som vanligvis tar laaaaang tid. (3D-studio, DivX/SvcD/DvD/etc. encoding etc.) Der kan man faktisk spare timer!

Beregna meg fram til at i et 3D-landskapsprogram så ville jeg bruke 17 timer på å rendere en anim som uoverklokket ville tatt 24 timer. (TBird 1000 @ 1350). Selv med en feilberegningsmargin på +-2timer er dette temmelig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...